View Full Version : SAS DRAGEHODE DC-9-20/30/40 FRA LIMA NOVEMBER DECALS
rhusberg
09-03-2007, 22:26
Hei,
Da kan jeg informere om at neste ark fra Lima November blir SAS sine DC-9 med
dragehode liveryen i 1/144. Artworken er laget av Jennings Heilig, samme person
som har laget SAS Braathen B737 arket. Artworken er allerede sendt til Cartograf for
trykking, så i løpet av 4-5 uker så er dette arket klar for salg. Prisen vil bli kr 99.-
pr dekal.
Og i neste uke går ark nr 3 i 1/144 til trykking. Det blir SAS A319 i Retro fargene.
Vi er lei av å vente på Brasil Decals (jeg bestilte og betalte for 5 ark tidlig i fjor høst,
og venter ennpå.......). Jeg vet også om Nazca sitt ark. Men jeg tror de fleste er
enige med meg i at kobinasjonen Jennings Heilig (eller Nils Mathisrud) og Cartograf
slår det meste.
Happy modelling,
Ruben
Ser man det ja ! :clap
Dette blir jo bedre og bedre ! -Nesten som julekvelden mange ganger i året hehe !
Min første flytur gikk med Skate Viking og det hadde vært noe å få inn i heimen...:D
Når Dere først er inne på Dc9.....
-Hva med å få laget Dc9-33F også da, både i Dragehode og Jannefarger ?
Decaler til denne flytypen med SAS har vel ikke vært laget før ?
Her er LN-RLW i Dragehodefarger.
http://www.airliners.net/open.file/0488014/L/
Her er SE-DBN i Jannefarger.
http://www.airliners.net/open.file/0204895/L/
-Så de her er høyt oppe på ønskelista ! :rolleyes:
FBU 4EVER
10-03-2007, 13:21
Originally posted by EB
Min første flytur gikk med Skate Viking og det hadde vært noe å få inn i heimen...:D
Min første flytur med DC-9 var med Stein Viking.Og far var kaptein på skuta.CPH-MAD romjulen 1968. Gjett om det blir en LN-RLJ her i huset.Og en -21 som skal hete Rolf Viking.Etter lillebror. Og det blir kanskje en -33F,også.Ved nærmere inspeksjon så fins faktisk mulighetene på arket,G-COLE!
rhusberg
10-03-2007, 13:47
Som FBU 4Ever korrekt har observert, så kan man lage alle variantene 20/30 og 40,
innkludert fraktmaskinene.
Happy modelling,
Ruben
Originally posted by rhusberg
Som FBU 4Ever korrekt har observert, så kan man lage alle variantene 20/30 og 40,
Happy modelling,
Ruben
-Ja, ser det er reg og andre ting, men cargo-døra er ikke med, synd... ;)
FBU 4EVER
10-03-2007, 19:42
Originally posted by G-COLE
Happy modelling,
Ruben
Nei,det har du rett i. Frem med tusjpenn og linjal!:p
Originally posted by FBU 4EVER
Originally posted by EB
Min første flytur med DC-9 var med Stein Viking.Og far var kaptein på skuta.CPH-MAD romjulen 1968. Gjett om det blir en LN-RLJ her i huset.Og en -21 som skal hete Rolf Viking.Etter lillebror. Og det blir kanskje en -33F,også.Ved nærmere inspeksjon så fins faktisk mulighetene på arket,G-COLE!
Min første reise med 9'er var med "Rane", men dette navnet mangler på arket ,selv om de andre 9 -21'ene er med her. Ellers er arket meget bra ...
Stein du får supplere med opplysninger når instruksarket skal forfattes. Husker bl.a at
en av -21 maskinene hadde lysegrå "nesetipp"..
Hvis du mener en sort strek for å markere døra, så har jo ikke originalene dette heller da .....
Nils
Originally posted by vingtor
Hvis du mener en sort strek for å markere døra, så har jo ikke originalene dette heller da .....
Nils
-Mnja.... :rolleyes:
-Sort eller hva...
Det er da markert der døra er, eller døra vises ivertfall...
Her er LN-RLW:
http://www.airliners.net/open.file/0488014/L/
http://www.airliners.net/open.file/0205947/L/
og her er SE-DBN:
http://www.airliners.net/open.file/0204895/L/
Her er samme flyet noen år seinere, hos Airborne Express....
http://www.airliners.net/open.file/0189614/L/
rhusberg
26-04-2007, 11:10
Hei,
Da kommer dekalene fra Cartograf idag, og er klar til å sendes
ut i løpet av helga. Ta kontakt på ruben.husberg@online.no
Til Espen Kurthi, jeg trenger adressen din Espen !!
Happy modelling,
Ruben
raider66
27-04-2007, 10:55
Beklager Ruben! Jeg har vært litt inn og ut av forumet i det siste og kommer det kommer nok til å være slik i noen uker fremover.
Jeg sender deg en PM i dag mtp adresse og betalingsdetaljer.
Takk skal du ha for det flotte arbeidet med disse og eventuelt fremtidige dekaler.
Beste hilsen Espen:rolleyes:
FBU 4EVER
05-05-2007, 13:09
Flotte dekaler.Som tidligere nevnt: Rane er ikke med,men man kan modifisere Rand.
Et par,små glipper:De røde,firkantede omrissene som skal sitte på kroppen under og bak motorene er identiske på arket.De er riktige for høyre side.Venstre side hadde ikke pil,men en liten rød rektangel.Egentlig en luke som kunne trykkes inn for å komme til nødutløseren for tailcone.Den kunne skytes av og man kunne rømme flyet gjennom åpningen.Videre nevnes det i instruksjonene at windshield rammen ble malt lysegrå.Det er feil.De var alltid umalt metall,også da jeg fløy DC-9 i "Janne-skjemaet".Men man kan ikke utelukke at en eller annen maskin kan ha en malt ramme som et eksperiment.Rammene ble noe matte i løden etterhvert,så man kan kanskje tro de er grå på dårlige bilder.
Konvertering av MD til DC-9: Også haleflatene må kortes ned.
Synd det er så vanskelig å få tak i Airfix 9'ern.
A319 Retrosettet er også mottatt.Suverent! Nå er Revell sin modell innkjøpt for en tid tilbake og A321 med V2500-motorer kom i hus i forgårs.Hva med et ark til A321 i SAS,Ruben?
Litt mer prat om windshields. ..Innføringen av bare metal frames skjedde et stykke utpå -70 tallet. Det betyr at de første -41 maskinene som ble levert, begge -33F og samtlige -21 ankom med hvitmalte vidusrammer. Dog synes det som om rammene rundt eyebrow i de fleste tilfeller beholdt hvitfargen etter innføring av bare metal .Dette er jo korrekt gjengitt på dekalarket. Vet ikke om korrosjonsproblemer var grunnen til at bare metal frames ble innført. I tillegg ble det etterhvert påsatt en bare metal "forsterkning" på øverste del i overgangen mellom rammene til "sliding window" og "aftmost window" ......
Jeg må ellers bare si meg helt enig med Stein : Et alldeles vakkert stykke arbeid........
FBU 4EVER
06-05-2007, 13:57
Jeg bøyer meg i støvet,Gottols! Har sjekket med min Putnambok om Douglas,og der er to stk. -21 samt LN-RLJ avbildet på Long Beach med hvite rammer.Og eyebrows var også hvitmalte på 9'erne men ikke på MD'ene.Hvorfor vet jeg ikke.
rhusberg
06-05-2007, 15:14
Flotte dekaler.Som tidligere nevnt: Rane er ikke med,men man kan modifisere Rand.
Et par,små glipper:De røde,firkantede omrissene som skal sitte på kroppen under og bak motorene er identiske på arket.De er riktige for høyre side.Venstre side hadde ikke pil,men en liten rød rektangel.Egentlig en luke som kunne trykkes inn for å komme til nødutløseren for tailcone.Den kunne skytes av og man kunne rømme flyet gjennom åpningen.Videre nevnes det i instruksjonene at windshield rammen ble malt lysegrå.Det er feil.De var alltid umalt metall,også da jeg fløy DC-9 i "Janne-skjemaet".Men man kan ikke utelukke at en eller annen maskin kan ha en malt ramme som et eksperiment.Rammene ble noe matte i løden etterhvert,så man kan kanskje tro de er grå på dårlige bilder.
A319 Retrosettet er også mottatt.Suverent! Nå er Revell sin modell innkjøpt for en tid tilbake og A321 med V2500-motorer kom i hus i forgårs.Hva med et ark til A321 i SAS,Ruben?
BrasilDecals har et ark med bla A321 på, så jeg er litt usikker på salgspotensialet
til en A321. Men det er klart det frister med et ark med A319/A321 på. Vi får se....
Happy modelling,
Ruben
FBU 4EVER
06-05-2007, 15:40
BrasilDecals har et ark med bla A321 på, så jeg er litt usikker på salgspotensialet
til en A321. Men det er klart det frister med et ark med A319/A321 på. Vi får se....
Happy modelling,
Ruben
Out of print iflg AMD.Og David Hannant har ingen tro på en nyutgivelse.Han har etterlyst arkene i bruktsjapper til ingen nytte.
Et kjempeflott dekalark med dragehodefargene til SAS DC-9 fly.Men det er en ting som ikke stemmer helt der,og det er at navnet "The Viking King" er tatt med her.Det var jo et navn som ble brukt i 1988 i anledning det svenske kongeparet USA reise.Da ble jo SE-DAS "Gardar Viking" døpt om og beholdt jo navnet en bra stund etter at USA oppholdet var over.Dette flyet var jo malt i de såkalte "Janne-fargene".
rhusberg
07-05-2007, 10:04
Originally posted by LN-MEH
Et kjempeflott dekalark med dragehodefargene til SAS DC-9 fly.Men det er en ting som ikke stemmer helt der,og det er at navnet "The Viking King" er tatt med her.Det var jo et navn som ble brukt i 1988 i anledning det svenske kongeparet USA reise.Da ble jo SE-DAS "Gardar Viking" døpt om og beholdt jo navnet en bra stund etter at USA oppholdet var over.Dette flyet var jo malt i de såkalte "Janne-fargene".
Du har skarpe øyne du !!. Jeg har ikke lagt merke til dette selv, men
kanskje Jennings har tenkt på det som en bonus som kan brukes på hans
tidligere SAS DC-9 ark med "Janne" fargene....
Happy modelling,
Ruben
FBU 4EVER
07-05-2007, 11:31
Originally posted by LN-MEH
Du har skarpe øyne du !!. Jeg har ikke lagt merke til dette selv, men
kanskje Jennings har tenkt på det som en bonus som kan brukes på hans
tidligere SAS DC-9 ark med "Janne" fargene....
Happy modelling,
Ruben
Han nevner det faktisk på dekalarket.Sammen med det faktum at OY-KIx og SE-DOx reg. bare ble brukt med Janne-fargene.
Finns det någon chans att ett Scanair-ark kommer i framtiden? Jag tänker på 80-talsfärgerna; DC-8-62/63, DC-10 och MD-83. Jag har underlag till logos och färger, inkl SunJet-logon från DC-10 och MD-83 som ingen lyckats kopiera på rätt sätt. :)
Det finns ju numera bra byggsatser för objekten; Minicrafts DC-8-63 och MD-80 är ju bland de bästa som nånsin gjorts!
rhusberg
07-05-2007, 14:38
Originally posted by Viking255
Finns det någon chans att ett Scanair-ark kommer i framtiden? Jag tänker på 80-talsfärgerna; DC-8-62/63, DC-10 och MD-83. Jag har underlag till logos och färger, inkl SunJet-logon från DC-10 och MD-83 som ingen lyckats kopiera på rätt sätt. :)
Det finns ju numera bra byggsatser för objekten; Minicrafts DC-8-63 och MD-80 är ju bland de bästa som nånsin gjorts!
Hei,
Jeg har tenkt på et felles ark i 1/144 med DC-8-62/63 i "Janne" fargene og
det siste Scanair skjemaet til 63. Hvis du vil, så tar jeg gjerne imot det du har
på Scanair. Du kan send det til ruben.husberg@online.no
Happy modelling,
Ruben
Super, ska bara få ordning på min scanner så återkommer jag. :-p