PDA

View Full Version : Nytt headset


STARSHIP 2
09-03-2007, 10:43
Headsettet mitt (Peltor 8006) har begynt å fuske, dvs lyden forsvinner litt av og til.. Derfor har jeg bestemt meg for å kjøpe nytt og siden jeg skal en tur til USA og besøke en flyvenn om 2-3 uker lurer jeg på om noen har noe å anbefale. Det viktigste er at det er bra støydemping og behaglig å ha på hodet.. hva er du fornøyd/misfornøyd med? hva bruker dere i Widerøe? Tror ikke jeg trenger aktiv støydemping da jeg helt sikkert glemmer å bytte batteri..

tips og argumenter på hvorfor det er bra/dårlig tas mot med takk!

mvh

espeno
09-03-2007, 11:15
Bruker selv et David Clark 10-13x headset som jeg er godt fornøyd med. Det er ikke av de minste og letteste headset'ene. Til gjengjeld virker det til å ha god kvalitet og være et solid headset.

Dette har ANR, men fungerer også godt med god demping tilsvarende et godt headset uten ANR om du skulle glemme batteri til ANR enheten ^_^

STARSHIP 2
09-03-2007, 11:23
Dumme med ANR er at det dobbler prisen :(

H10-13XL (http://www.mypilotstore.com/mypilotstore/sep/649) koster hele $664, mens uten ANR (active noise reduction) er det bare $289 (H10-13S (http://www.mypilotstore.com/mypilotstore/sep/1028))

Syns forresten David Clark H20-10 (http://www.mypilotstore.com/mypilotstore/sep/646) ser fin ut, koster $316 på denne nettbutikken.

VoiceCom
09-03-2007, 11:29
Jeg hører mange skryter av Bose Aviation X (http://www.bose.com/controller?event=VIEW_PRODUCT_PAGE_EVENT&product=h eadsetx_headset_index&ck=0), og de som flyr mye sier det absolutt er verd pengene ($995). Men jeg har ikke prøvd det selv.

Har selv et eldre DC H10-13.4 som jeg selv har bygget om med ANR.

espeno
09-03-2007, 11:32
Klart en må betale litt ekstra for ANR, men du så deilig det er.

Har aldri selv prøvd Bose Aviation X headsetet, men de jeg vet som har det kan ikke få sagt nok bra ting om det. Men så var det prisen da, den er ikke pen...

STARSHIP 2
09-03-2007, 11:33
Blir litt i dyreste laget, tenker mer på pris $500 eller mindre, flyr ikke av yrke, kun for gøy en gang i blant :)

Skal fly cessna 310 eller 402 med kompisen i USA, gleder meg som en unge :p

Edit:
Hvordan bygger man ANR selv?

Thomas
09-03-2007, 11:38
Siterer en selger på flightsim.no


Jeg har for salg et David clark H10-13X headsett som har gelepader og aktiv støydemping (ANR).

For bilde og litt mere info se nakshop

Headsettet er ikke brukt så veldig mye, har ingen skader, og fungerer perfekt.

Selges kr. 3200,- (inkl. frakt ved forskudd, evt + frakt og oppkrav).

KUN seriøse henvendelser, og ikke noe annet enn svar relatert til evt. kjøp skal skrives i denne tråden.

Tlf 412 72 517 eller email flyger gmail com (sett inn alfakrøll og punktum).

VoiceCom
09-03-2007, 11:52
Originally posted by JohnnyEagle

Blir litt i dyreste laget, tenker mer på pris $500 eller mindre, flyr ikke av yrke, kun for gøy en gang i blant :)

Skal fly cessna 310 eller 402 med kompisen i USA, gleder meg som en unge :p

Edit:
Hvordan bygger man ANR selv?

Høres veldig gøy ut!

For å få ANR kan man kjøpe et ANR self kit (http://www.flyingshop.com/proddetail.asp?modelno=ANR%20Kit%20Self%20Fit). Hvis man har utsjekk på en loddebolt så er det ikke så veldig komplisert. Et par timer så er det på plass. Fungerer greit, men lyden når ANR er skrudd av (eller batteriet tomt ^_^ ) er dårligere enn det headsetet hadde før ombyggingen. Man bytter ut høytaler-elementene.

Dag Viking
09-03-2007, 12:08
Begynner man først å bruke Bose, så er det bare en ting som gjelder.
Jeg har Bose Aviation X når jeg sitter ved stikka, og Bose Quietcomfort 2 når jeg sitter på. Ingen over, ingen ved siden.
Litt dyrt, men verdt hver $:clap

Tommy777
13-03-2007, 09:57
Originally posted by Dag Viking

Begynner man først å bruke Bose, så er det bare en ting som gjelder.
Jeg har Bose Aviation X når jeg sitter ved stikka, og Bose Quietcomfort 2 når jeg sitter på. Ingen over, ingen ved siden.
Litt dyrt, men verdt hver $:clap

Vet ikke foran, men bak er jeg ikke enig med deg når det gjelder QC2. Klokkene er kjempe klumpete og skal du sove, kan du ikke gjøre det på siden fordi klokkene er så store.. Jeg har brukt Sennheiser 250 Noiseguard i mange år, fikk et sett QC2 i julegave for et par år siden, brukte dem noen få ganger. Alt for mye å slepe på og alt for store. I tillegg liker jeg ikke headset som dekker hele øret når jeg skal sove.

Konklusjonen: Sennheiser er MINST like bra som QC2, men derimot QC3, da snakker vi! Utmerket lyd og ikke store. Står på ønskelisten da Sennheiserne begynner å bli litt slitne nå

Dag Viking
13-03-2007, 13:45
Jeg hadde Sennheizer 250 tidligere, men ga de bort etter at jeg fikk QC2. De er rett og slett i en annen klasse når det gjelder støydemping og lydkvalitet. ANR i Sennehizer er ikke så mye å skryte av, det fungerer mye bedre i store klokker. Derfor valgte jeg også QC2 i stedet for QC3. Men, smaken er som baken, og folk har ulike preferanser.

Bagen til QC er større enn til PXC250, men har til gjengjeld plass til en mp-3 spiller. Dessuten er det veldig godt å slippe den plagsomme batteripakka på Sennheizer'en

Tommy777
04-10-2007, 18:55
QC3 er innkjoept og utproevd og jeg kan med haanda paa hjertet si at dette er de beste headsetene paa markedet.

Anbefales aa legge til paa shoppinglista naar man besoeker USA naa so dollarkursen er i kjellern. 349 daler koster dem

F35Landing
04-10-2007, 19:22
Jeg bruker Pilot PA 12.8 privat og synes det er et greit og forholdsvis rimelig headset. Ganske likt David Clark men noe billigere i pris.

På jobb (WF) bruker jeg Bose Aviation X. Helt supert headset som alle flyene er utstyrt med.

KennethGS
04-10-2007, 21:24
Originally posted by F35Landing

På jobb (WF) bruker jeg Bose Aviation X. Helt supert headset som alle flyene er utstyrt med.

Er visst mye snags på disse, og i tillegg til å være dyre i anskaffelse, så er de dyre å reparere...

Har man utsjekk på loddebolt, så bør man seriøst vurdere å oppgradere et gammelt headset med nytt utstyr. Mye mer "bang for bucks" når man gjør det selv...

Dag Viking
04-10-2007, 21:29
Originally posted by KennethGS
Er visst mye snags på disse, og i tillegg til å være dyre i anskaffelse, så er de dyre å reparere...
...

Heldigvis har Bose god garanti og service. En venn fikk problemer etter at garantien var gått ut, etter ca 6 år. Det ble ordnet gratis, han betalte bare frakt ene veien. Jeg fikk en rar lyd i ene klokka. På få dager fikk jeg headsetet tilbake med nye skinnputer/pels i hodebøylen/batterier, og feilen var selvsagt fikset. Jeg vil aldri fly med noe annet i propellfly... Loddeboltsertifikat eller ikke..

EXIT
04-10-2007, 21:32
Har to Peltor Headsettet med kabel og komplett pinne sett om noen vil kjøpe det.. Det ene er blått og det andere er sort og pinnene passer til alle fly typer utenon 747..selger dette om prisen er seriøs..

F35Landing
04-10-2007, 22:08
Er visst mye snags på disse, og i tillegg til å være dyre i anskaffelse, så er de dyre å reparere...

Litt problemer med at mikrofonene blir dårlige på enkelte headset (fuktskade), antagelig fordi få bruker hette på mikrofonen. Ellers har jeg ikke opplevd snag på Bose. Men de er dyre ja...

LN-SSL
04-10-2007, 22:15
Kjøpte David Clark i 1987, og det er dette jeg bruker den dag i dag. Veldig fornøyd med settet. Det sitter godt, slutter godt om ørene, god lyd og føler ikke vekta på settet som noe spesiellt tung.

Peltor vet også hva de driver med når det gjelder headset, så uansett hvilke informasjoner du får her, er det nok bare du som kan avgjøre hva som kjøpes.
Det er jo like mange meninger om dette som det er flygere....

Trety
05-10-2007, 10:54
Originally posted by F35Landing
Litt problemer med at mikrofonene blir dårlige på enkelte headset (fuktskade), antagelig fordi få bruker hette på mikrofonen.

Fuktskade av mikrofonhettene? Hva slags konstruksjon og materiale bruker de i hettene sine da?

F35Landing
05-10-2007, 10:56
Fuktskade av mikrofonhettene? Hva slags konstruksjon og materiale bruker de i hettene sine da?

Som skrevet over: fuktskade fordi FÅ bruker mikrofonhette. Blir mye spytt og kondens i mikrofonen. Virker som de tåler det dårlig.

Trety
05-10-2007, 11:04
Originally posted by F35Landing
Som skrevet over: fuktskade fordi FÅ bruker mikrofonhette. Blir mye spytt og kondens i mikrofonen. Virker som de tåler det dårlig.

Hehe, var kjapp der, og begynte seriøst å lure på hva de brukte i den der...^_^ Generelt kan det også poengteres at støydempede mikrofoner virker bedre med hetta på enn uten.

F35Landing
05-10-2007, 11:10
Mikrofonhette av vann kanskje;)

Har snakket litt med avionikkavdelingen vår. Viser seg at det er fryktelig dyrt å bytte ut mikrofoner på disse Bose headsettene. Derfor blir de som regel liggende når mikrofonen begynner å ta kvelden. Smarte Bose:rolleyes:

CFM
05-10-2007, 15:34
Er vel omtrent like mange meninger om headset som det er brukere, selv om de fleste er enige i at Bose X er toppen.
I våre fly er det installert Sennheiser med ANR som ligger utenpå øret. Det fungerer helt OK, men flere benytter i tillegg spesialtilpassede øreplugger som demper enda mer.
Selv har jeg i det siste tatt i bruk mitt Sennheiser med klokker og ANR som egentlig fjerner omtrent all lyd. Fordelen for meg er at jeg ikke trenger noen batteripakke, siden det er samme plug i mitt headset som allerede er installert flyene. Minuset i forhold til Bose er at det trykker litt mere på øret, men det positive er at det også fungerer om ANR svikter.

seilfly
05-10-2007, 18:35
Peltor MT32HF-osv. Heli-plugg med overgang

KennethGS
05-10-2007, 23:14
Selv har jeg Peltor MT7H79F-01 m/heliplugg og adapter, og ANR-retrofit m/ geléputer fra Headsets Inc. (http://headsetsinc.com/)...

Fantastisk demping, med 25 dB passivt og 20 dB aktivt...:-p

STARSHIP 2
05-10-2007, 23:31
Skyter inn at trådstarter kjøpte David Clark H10-13XL (ANR) i USA til slutt. Godt fornøyd hittil. Har siklet litt på QC2/3, men flyr så lite at det er vanskelig å forsvare kostnaden..