PDA

View Full Version : Masterplan for Værnes


Geir
07-03-2007, 22:46
Masterplanen for Værnes er nå gjort tilgjengelig på Avinors sider.

http://www.avinor.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3097

Det skal bli spennende å se om alle Masterplanene blir fulgt opp eller om utbygging av flyplassene drar ut i langdrag. Det står en del årstall i Masterplanene så det er lett å følge med på reell fremdrift contra planlagt fremdrift i årene som kommer. Avinor har ihvertfall store planer for Værnes ser det ut til.

LN-AFG
08-03-2007, 00:44
Er det virkelig behov for Offshore oppstillingsplasser på Værnes? Trudde slikt bare gikk fra Stavanger, Bergen, Florø, Kristiansund og Brønnøysund. Blir vel også noe slikt i Hammerfest med tid og stunder, men Værnes? Ligger ett bra stykke unna kysten, og kan i farten ikke huske at det er mye oljevirksomhet rett uttafor kysten der.

I såfall burde vel KSU være bedre med tanke på nærhet til kysten, evt. Ørland.

LN-KGL
08-03-2007, 01:27
Og spotterplassen forsvinner om bare et par år hvis kulvert forlenges sydover ved jernbanestasjonen i 2009 :cry:

Geir
08-03-2007, 08:36
Er det virkelig behov for Offshore oppstillingsplasser på Værnes? Trudde slikt bare gikk fra Stavanger, Bergen, Florø, Kristiansund og Brønnøysund. Blir vel også noe slikt i Hammerfest med tid og stunder, men Værnes? Ligger ett bra stykke unna kysten, og kan i farten ikke huske at det er mye oljevirksomhet rett uttafor kysten der.

Dersom du ser på kartet ser du at alle de feltene som det flys til fra Kristiansund ligger rett utenfor Trøndelag (Draugen, Heidrun, Åsgard, Kristin osv.). Oljeselskapene har hele tiden ønsket å fly ut fra Værnes. Det blir mye mer effektivt (og derfor billigere) enn å fly fra Kristiansund. Nesten alle som jobber offshore bor spredt rundt i landet og må fly mellom hjemmet og helikopterflyplassen. Det sier seg selv at det er mye enklere å komme seg til/ fra Værnes enn til/ fra Kvernberget. Dessuten (bare se på kartet) så er det ikke noe særlig lengre fra Værnes enn fra Kvernberget til f.eks. Heidrun. Ørlandet er helt utelukket. Hit går det ikke fly i det hele tatt (i praksis). Helikoptertransport er alltid forsinket og endret og kommer derfor døgnet rundt. Alle arbeiderne som skal hjem kan ikke sitte på Ørlandet i et halvt døgn før de kommer seg hjem og isåfall må man få et eget charterfly fra Ørlandet til f.eks. Værnes og/ eller Gardermoen. Så kan folk fly hjem derfra.

Det samme gjelder Florø - det ER lengre fra Flesland til Snorre enn fra Florø til Snorre, men det hadde vært en stor fordel å fly fra Flesland likevel pga. tilbringermulighetene til Flesland. Både Hydro og Statoil har flere ganger (vanligvis uoffisielt) sagt at de ønsker å legge ned heliporten i Florø. Men det liker ikke politikerne.

Hvorfor flys det da fra slike ugunstige steder? Det er distrikspolitikk - ene og alene.

Kart over kontinentalsokkelen finner dere her (8,23 MB): http://www.npd.no/NR/rdonlyres/6918B925-C8D5-4621-8C3D-2EBED4EE080F/0/Kontinentalsokkel2006.pdf

Geir

ENKB
08-03-2007, 09:44
Men for å komme til Værnes så må en fly et stykke over land og dette skaper en del problemer, spesielt er ising en utfordring på vinteren.

Kart (http://home.online.no/~ranlang/heliporten/kart.htm)

iceman
08-03-2007, 09:53
En grunn til offshore kapasitet er jo også at Statoil har hovedkontoret for sin virksomhet utenfor trøndelags kysten en snau kilometer nord for rullebanen. men, hvor ble det av ansatteparkeringa???? Hvorfor en stor deicing pad i vest 09?? 90% av deicing på VA foregår når 27 er active.

LCH
08-03-2007, 09:57
Hva mener de med "forenklet" pir i forlengelsen av Terminal A? :angry: Ser for meg noe klattverk som overhodet ikke matcher resten av flyplassen arkitektonisk... (ala FBU, si hva dere vil om den flyplassen, men noe arkitektonisk mesterverk var den ikke)
Eller betyr det bare en "ren" pir uten innsjekk o.l.?

EDIT: fant det, "forenklet" betyr at det i første omgang bygges en etasje, men planen er visst en til.

Står forresten at den skal være ferdig i 2007??? Har de begynt på den? Kan ikke huske å ha hørt noe om det i det hele tatt, det eneste nye prosjektet jeg har lest noe om er PBR-bygget.

iceman
08-03-2007, 11:46
Det er ikke iverksatt noe bygging av forenklet pir. Foreløpig ligger de etter med ferdigstillelse av stand 36, der tårnet sto. Skulle være ferdig i februar.

STARSHIP 2
08-03-2007, 14:28
Originally posted by ENKB

Men for å komme til Værnes så må en fly et stykke over land og dette skaper en del problemer, spesielt er ising en utfordring på vinteren.

Kart (http://home.online.no/~ranlang/heliporten/kart.htm)

Ja, det er lenger og i tillegg vil det være litt problematisk mtp innflygning til Ørlandet når fighterne er på vei tilbake...