PDA

View Full Version : BA t/r LHR

SQ 777
07-03-2007, 12:11
19.-22. februar var vi på en svipptur til London. Denne gangen ble det BA som vi ikke har fløyet siden T/R ORD i 1993. Ikke noe gærnt med BA, bare at vi ”giftet oss ” med EB/Star i 1992 og og gjorde FB til hovedprogram i 2005 ( EuroBonus ble da ”reserven” :cry: )

Turen ble kjøpt i mai 2006 for kr. 1.100 pr. pax med topp flytider Første ut om morgenen og siste tilbake på kvelden. Dvs. 4 hele dager ut av kun 3 netter. SK kunne vi få med 25 % bonus med siste fly ut og første hjem for kr. 700 mer og godt over 1.000 mer med 25 % også med tilsvarende flytider på samme bookingstidspunkt. Da velger man 0 poeng hos BA !!

Sjekket inn på nettet 24 timer før, sikret nødutgang på A319 ( rad 9 ). Med to trillebager dro vi rett til gate på OSL som hadde stoore køer den morgen.

Boarding on time, push-out 5 min forsinket. Kaptein forklarte holdt oss informert hele tiden om at det ble noe forsinkelse grunnet de-icing og senere matte vi bytte rullebane grunnet feil på landingslys på den vi skulle ha.

Flotte skinnseter i blått, helt topp recline, fin benplass også for de uten nødutgang. Det utrolige var at de hadde 5 cabincrew på en A319 ( CY 126 )!! Kjempehyggelige alle sammen. Tre tok seg av økonomiavdelingen. Alt gikk superraskt.

Fikk en fin baconroll med tomat og smoothie og fritt valg fra drinketralla. Alt gratis inkl. alkohol. Tok selv kaffe og tomatjuice. Detaljen var at en kunne få worchestersauce i den og pepper etc. Sist hadde jeg mixen på AF.

DESSUTEN hadde de sammen med maten en tynn liten plastpose en kunne brette ut og putte søpla i og henge på seteryggen foran inntil det ble plukket opp. Briljant ide'.

Også airshow hele veien så en kunne se hvor en var til enhver tid.

I en samtale , spøkefull sådann, med en av kabinfolka, spurte han meg om jeg vil ha en øl på morran. Jeg sa ja takk og han hadde diverse valg, og jeg tok en can med Heineken.

Raskt inn til LHR, flying time 1 t. 50 min.

Passkontroll på T 4 gikk raskt og rett ut til Piccadilly line som tok en ned til byen.

Et tips hvis en kommer inn om morgenen til LHR. Kjøp Travel Day Card til GBP 6.70 og få transport inn til byen og all transport på undergrunn og buss hele dagen !! Slik deal finnes knapt noen sted i verden.

DY kostet ca. kr. 300 mindre til STN , men det blir fort oppveiet av dyr transport inn til byen begge veier etc. og supertrange/fæle 733 uten noen som helst servering. STN er også meget stressende. Innsjekk starter 2 timer før og forskjellige køer helt til boarding. Små muligheter til å få tid til å titte i butikker ev. ta en øl eller to. Forøvrig er STN en fin flyplass.

Hjemturen topp også. Sjekket inn samme morgen på nett-kafe, nødutgang. Flott rask service og t.o.m. vinvalg på både hvit og rød !! Gratis drinker for de som ønsket det. Flott sandwich.

Konklusjon: Hadde to t/r LHR med SK i 2006 og må si det nå er et sekunda produkt for oss røkla i monkey. :exclamati

Selv om en aksepterer no-frills og ønsker å kjøpe noe ombord, tar det evigheter for de stakkars sjelene som jobber ombord, kommer , siden de må jo registrere alle transaksjoner på kassa-apparatet/kortleser. Ikke problem for meg, trenger egentlig ingenting. Og det lille tar jeg med.

Får en direkte sammenligning om en uke . T/R LHR med SK, men booket hos AC som AC flightnummer, i forbindelse med weekend i Vancouver. Får mekke en trip-report om AC 763 ( byttet fra A343 ) ..:wink

Full bonus-uttelling på EuroBonus som sørger for at vi blir sølv nok et år til på poeng fra LH og AC og litt 25 % her og der fra SK. Og SK må før eller senere gi oss bonusreiser igjen. Egentlig greit for oss.:clap

Uansett gleder oss til ny tur t/r LHR med BA i mai.( med en svipptur til Ljublana med EZY innemellom ) også booket for lenge siden. Da ble også DY og SK lett vraket av samme grunner som ovenfor. EZY blir fra STN riktignok.:(

PS. Skal dere til LHR vær tidlig ute. Lange køer overalt grunnet alt styr vedr. sikkerhet etc . Greier en seg med håndbagsje er det en stor fordel . :exclamati

litt-amatør
15-03-2007, 15:49
Flott rapport!

Veldig enig med deg at BA har bra tilbud både sett ut fra pris og kvalitet. Hvordan var forresten belegget da du fløy? Har hatt et inntrykk en stund at BA har slitt litt på Oslo en stund nå. Alltid spennende å høre om det var mange passasjerer ombord.

EB
18-03-2007, 06:30
Bra rapport... Når jeg fløy BA før jul var det smekkfullt ombord...men veldig mye på turist - nesten ingen på business.

GFL
18-03-2007, 10:25
Været i YVR er hvertfall dårlig når du lander. Så det....

SQ 777
20-03-2007, 20:17
Belegget var meget bra begge vier, ca. 90 % også bra på Business.

Yes, været var dårlig da vi landet og hele tiden :( , bortsett for under St. Patrick paraden på søndag. Flott parade forresten !!:exclamati

amatør
23-03-2007, 09:51
Er litt merkelig hvis BA sliter på OSL: de har suveren service i økonomi, flyr til en av verdens mest besøkt byer både av turist og businesspassasjerer, har ett vanvittig bra rutenett ut fra Heathrow, og gode priser. Har flydd både Oslo-London og intercontinentalt med BA turistklasse og har bare gode erfaringer med de.:up:

Tommy777
23-03-2007, 11:39
Tviler på at BA sliter til OSL. De har ihvertfall et genialt priset restricted business konsept

Someone
23-03-2007, 11:41
Sliter er vel feil ord å bruke, men det er ikke lenge siden de brukte 757 på ruten, mens de nå stort sett bruker 319 og 320 samt en og annen 321

SQ 777
23-03-2007, 12:26
Vel jeg fikk direkte sammenligning sist tirs med SK 806 fra LHR-OSL. Innenriks hel økonomiklasse 737-700 LN-RNN. Tre rader med business med et lite skilt stukket i seteryggen på rad tre og et tilsvarende skilt i seteraden på rad 7 med Economy Flex. Et par i business og litt me ri flex.

Helt "RyanairSK" kom kassa-apparatet gjennom den bakre del. Veldig få kjøpte noe. Utvalget på LHR er jo mye bedre og billigere.:angry:

Undrer på hva dyrt betalende folk tenker som sitter i denne C-klassen. Så stusselig og lite style, trange seter etc.

Slappet og flirte innvendig. Full uttelling 100 % bonuspoeng på en lav pris til YVR, sølv i Eurobonus kun på 100 % poeng hos LH og AC siste året pluss noen FÅ stusselige 25 % fra SK.

Men kjekt likevel, sølv har jo kun en viktig fordel, Business-checkin på Starflighter hos SK på OSL. Intet annet. :clap

LN-KGL
23-03-2007, 13:18
Har de siste par årene til og fra London benyttet enten Aurigny, British Airways, easyJet eller Norwegian. Helt klart kommer BA på første plass, selv om jeg i september 2005 kom midt opp i cateringkonflikten og kanskje servicen av det led. Men det ble da servert god engelsk tea og G&Ts i tillegg til posen med mat/frukt som ble utdelt før vi gikk ombord på OSL og på LHR fikk vi en voucher så vi kunne kjøpe inn hva vi ønsket.
Neste tur var den vanlige BA-servicen tilbake - herlig!

Nå er spørsmålet hvordan neste tur blir - og om SAS kan redde sitt inntrykk. I slutten av april bærer det avgårde til min fjerde London-flyplassen - LCY - med SAS SE/Transwede Avro RJ70 fra ARN (da bare gjenstår LTN før London er fulldekket ;) ).

SQ 777
23-03-2007, 13:34
Ta en svipptur fra LTN med EZY ;) Synd at LTN er litt krøkkete å komme til/fra !:(

Gleder med til EZY neste gang i mai. Svipptur til Ljubljana med dem, men fra STN.

SELVFØLGELIG BA t/r LHR. :exclamati SK er helt ute av bildet nå.

jb1
23-03-2007, 15:37
Luton er ikke så verst flyplass. Det er litt krøkkete å komme til, men Easyjet har et greit og billig tilbud med sine minibusser (Easybus,logisk nok). Det bestilles på nett og man bringes fra terminalen til Baker Street. Det koster fra 2 - 8 pund, alt ettersom man bestiller tidlig eller sent.

view
24-03-2007, 10:45
Originally posted by Someone

Sliter er vel feil ord å bruke, men det er ikke lenge siden de brukte 757 på ruten, mens de nå stort sett bruker 319 og 320 samt en og annen 321

Det kan være mange grunner til det, men nå er BA i ferd med å fase ut 757 flåten sin. De eneste destinasjoner som får 757 etter T5 står ferdig er Spania. CDG, Amsterdam og Frankfurt f.eks får heller ikke 757, det er A319/20/21 som gjelder for BA shorthaul fremover, med enkelte innslag av 767 på de aller mest travle avgangene.

Selv bruker jeg helst BA til London de få gangene i året jeg skal dit, og som Tommy777 nevner er I-klasse (restricted business) prisingen genial, her får man virkelig valuta for pengene. INgen bedre måte å fly til London på enn Club Europe :)

Forøvrig en fin rapport, jeg har det samme gode erfaringen med BA sitt onboard produkt.

MD11
30-03-2007, 11:02
Flott rapport SQ777, BA er som excellent på OSL-LON. Dessuten er jo LHR flott for oss flyintresserte. Kabinservicen hos BA er på høyt nivå:D

Jeg har flydd BA to ganger til LHR, begge ganger fra FBU. Første gang med B757 og andre gang med B767-300ER.