3tflyer
06-03-2007, 16:53
Så var det tur for en fortjent vinterferie. Sammen med kone og datter på 15 går turen til USM: Innsjekking på TRD gikk greit den 22.02. Men vi var jo spente, den dagen var jo alt kaos i CPH. Men det stod ikke om noen forsinkelse for flyet TRD – CPH eller CPH – BKK. Utenlandsterminalen på TRD er ikke stor, men likevel OK. Litt spesielt at en er tvunget til å gå gjennom taxfree avd. for å komme til kafé og boardingområdet. Flyet WF 356 stod der, men det var ingen aktivitet rundet det selv om det var 30. min til boarding. (Avgang 17.20). Så kom meldingen – avgang 1t. forsinket grunnet mangel på pilot, som vel igjen skyldtes all kaoset i flytrafikken siste døgn.
Men etter hvert dukket piloten opp og det ble boarding på seter 2B, 3B og 3A. Ikke all verden plass på DASH 8 – 400, men skinnseter! OK betjening som serverer gratis kaffe, men resten må du betale for. Bruker denne ruten en del i jobbsammenheng og må noen ganger ha fleksibel billett og må betale 3-4000 kr. For TRD – CPH t/r og må kjøpe mat – det er RAN!
Selv om vi var over 1t. forsinket til CPH var det ingen krise, avgang til BKK var ikke før 22.45.
Etter buss fra flyplassen og inn til terminalen ble kursen satt direkte til Scandinavian Lounge som er riktig så bra synes jeg. Bra mat, mye god vin, bra lesestoff etc. Det var litt hektisk aktivitet der og nå er vel det også felles inngang til de to loungene, noe som gjør at det kan bli litt kø. Denne kvelden var det svært hektisk med alle kanselleringer, ombookinger etc, men et Ok køsystem ordnet bra opp. Vi hadde en utfordring. Kone og datter var i C til BKK på bonusbillett (må stelle bra med familien), mens jeg foreløpig med Eco billett var på 28 G. Etter litt godsnakk med personalet i loungen ringte de direkte ut til innsjekk til BKK og forklarte dem familieforholdene og setene. Jeg ble ikke lovet noe, men de ville se på saken!
Vi var ute i god tid ved innsjekk til BKK, maskinen var overbooket og derfor noe hektisk aktivitet ved skranken, men det ble min tur og straks jeg presenterte meg nikket hun gjenkjennende ved navnet. Etter litt sjekking med datamaskinen ramlet 2 B ut fra maskinen og med et bredt dansk ”veærsego”. (Kone og datter plassert på 2 G H).
Til tross for mange problemer denne kvelden var maskinen i lufta ca. 45. min forsinket og det var klart for champagne. Jeg er ingen ekspert her, men har vel en misstanke om at Henriot 1999 ikke er på øverste hylle? Og dessverre også servert i plastglass. Så var det fuktige kluter, utdeling av ”toalettmapper”, menykort etc. Alt raskt og profesjonelt. Til drinkene som kom raskt ble det servert en litt velsmakende snack: chorizopølse, ost, oliven. Til forrett var det en helt OK røket laks med tilbehør. Det var valg mellom 4 hovedretter, halibu fillet, kylling, reinsdyrmedaljonger eller spansk tortilla. Det var valg mellom 2 røde og 2 hvite viner. Etter hovedrett var det osteanrettning og utvalgte petits fours. Serveringen var raskt, men litt anstrengt. Hele C klasse var full så det gikk liksom på samlebånd uten den helt personlige innstillingen. Maten var velsmakende – bortsett fra reinsdyret som var heller seigt. Det var skuffende for jeg har før fått meget bra reinsdyr på SAS. Bra utvalg av drikke, men hvorfor Greenall’s Gin??? Pluss for at de har Gammel Dansk.
De nye C setene til SAS synes jeg er blitt meget bra, jeg som kun er 173 cm sover meget bra i dem. Underholdningssystemet er også bra, selv om jeg har vært borti bedre hodetelefoner. Etter mat og drikke ble det derfor litt film før jeg sovnet. Ca 2. t før ankomst BKK ble vi vekket og det ble en OK frokost med valg mellom røregg eller skinke/poteter. Akkurat på rute til BKK:
Transfer i BKK til USM gikk smertefritt. Etter 2t. venting var det boarding på PG sin rute til USM. De flyer blant annet med en ATR-72 i flotte farger, men ikke så flotte innvendig. Relativt trangt, men vennelig betjening og et lite velsmakende måltid var gratis. Flyturen på 1t 20. mim gikk derfor relativt raskt. Så var det landing på USM, noe som er noe for seg selv. En flyplass bestående av en del lave palmehytter, enkelt utstyr og noen små vogner som frakter passasjerene til og fra flyene. En flyplass som neppe tilfredsstiller EU kravene til sikkerhet!! Vi var raskt ” i land” og gjennom tollen. SÅ var det ferie!
Oppsummert SAS C klasse:
Innsjekk: raskt og effektivt, hjelpsomme: 5
Lounge: bra med drikke, mat, lesestoff, noe overfylt av og til: 5
Gate personell/boarding: ofte noe kaotisk. Selv om de av og til prøver å boarde C først blir det noe halvhjertet da de ikke foretar noen særlig kontroll og hele ”bak i bussen horden” stormer frem bare de hører ordet boarding: 3
Velkomst om bord: Jakka ble raskt tatt vare på, men også her svært hektisk da C var full. Champagne, men i plastglass. Kunne gjerne vært ønsket mer personlig velkommen.: 4.
Underholdning: AVOD med bra utvalg. Gode skjermer. Lading av PC.: 5
Seter: Ikke helt ”flattbed”, litt større personer vil skli nedover. Ellers komfortable og bra. 5
Service fra FA: Virket stresset og overfladiske, mye å gå på her. Jeg vet at de kan så mye bedre. 3
Maten: Bra, alt fra reinsdyret. Det er synd da hovedretten skal løfte måltidet: 3
Vin, drikke: Bra utvalg i div. drikke. Kun 4 viner (gode) på kartet: 4
Ankomst: God og tydelig merking for tansfer. Bra med personell som hjelper deg til rette.: 5
Konklusjon: SAS nye C. Jeg velger en sterk 4 er. Blir personalet mer skjerpet og personlig innstilt og de klarere å lage skikkelig mat ligger 5 eren og venter!
P.S. er nå også kommet i retur fra USM-BKK-CPH-TRD.(06.03) Gikk også rimelig greit, men BKK – CPH var i ”gammel versjon”, noe som jeg for øvrig fryktet da det stod 9 seter på ”seatmap” på Expertflyer. Gammel C er ikke noe ”høydare” så den orker jeg ikke å kommentere.
Men etter hvert dukket piloten opp og det ble boarding på seter 2B, 3B og 3A. Ikke all verden plass på DASH 8 – 400, men skinnseter! OK betjening som serverer gratis kaffe, men resten må du betale for. Bruker denne ruten en del i jobbsammenheng og må noen ganger ha fleksibel billett og må betale 3-4000 kr. For TRD – CPH t/r og må kjøpe mat – det er RAN!
Selv om vi var over 1t. forsinket til CPH var det ingen krise, avgang til BKK var ikke før 22.45.
Etter buss fra flyplassen og inn til terminalen ble kursen satt direkte til Scandinavian Lounge som er riktig så bra synes jeg. Bra mat, mye god vin, bra lesestoff etc. Det var litt hektisk aktivitet der og nå er vel det også felles inngang til de to loungene, noe som gjør at det kan bli litt kø. Denne kvelden var det svært hektisk med alle kanselleringer, ombookinger etc, men et Ok køsystem ordnet bra opp. Vi hadde en utfordring. Kone og datter var i C til BKK på bonusbillett (må stelle bra med familien), mens jeg foreløpig med Eco billett var på 28 G. Etter litt godsnakk med personalet i loungen ringte de direkte ut til innsjekk til BKK og forklarte dem familieforholdene og setene. Jeg ble ikke lovet noe, men de ville se på saken!
Vi var ute i god tid ved innsjekk til BKK, maskinen var overbooket og derfor noe hektisk aktivitet ved skranken, men det ble min tur og straks jeg presenterte meg nikket hun gjenkjennende ved navnet. Etter litt sjekking med datamaskinen ramlet 2 B ut fra maskinen og med et bredt dansk ”veærsego”. (Kone og datter plassert på 2 G H).
Til tross for mange problemer denne kvelden var maskinen i lufta ca. 45. min forsinket og det var klart for champagne. Jeg er ingen ekspert her, men har vel en misstanke om at Henriot 1999 ikke er på øverste hylle? Og dessverre også servert i plastglass. Så var det fuktige kluter, utdeling av ”toalettmapper”, menykort etc. Alt raskt og profesjonelt. Til drinkene som kom raskt ble det servert en litt velsmakende snack: chorizopølse, ost, oliven. Til forrett var det en helt OK røket laks med tilbehør. Det var valg mellom 4 hovedretter, halibu fillet, kylling, reinsdyrmedaljonger eller spansk tortilla. Det var valg mellom 2 røde og 2 hvite viner. Etter hovedrett var det osteanrettning og utvalgte petits fours. Serveringen var raskt, men litt anstrengt. Hele C klasse var full så det gikk liksom på samlebånd uten den helt personlige innstillingen. Maten var velsmakende – bortsett fra reinsdyret som var heller seigt. Det var skuffende for jeg har før fått meget bra reinsdyr på SAS. Bra utvalg av drikke, men hvorfor Greenall’s Gin??? Pluss for at de har Gammel Dansk.
De nye C setene til SAS synes jeg er blitt meget bra, jeg som kun er 173 cm sover meget bra i dem. Underholdningssystemet er også bra, selv om jeg har vært borti bedre hodetelefoner. Etter mat og drikke ble det derfor litt film før jeg sovnet. Ca 2. t før ankomst BKK ble vi vekket og det ble en OK frokost med valg mellom røregg eller skinke/poteter. Akkurat på rute til BKK:
Transfer i BKK til USM gikk smertefritt. Etter 2t. venting var det boarding på PG sin rute til USM. De flyer blant annet med en ATR-72 i flotte farger, men ikke så flotte innvendig. Relativt trangt, men vennelig betjening og et lite velsmakende måltid var gratis. Flyturen på 1t 20. mim gikk derfor relativt raskt. Så var det landing på USM, noe som er noe for seg selv. En flyplass bestående av en del lave palmehytter, enkelt utstyr og noen små vogner som frakter passasjerene til og fra flyene. En flyplass som neppe tilfredsstiller EU kravene til sikkerhet!! Vi var raskt ” i land” og gjennom tollen. SÅ var det ferie!
Oppsummert SAS C klasse:
Innsjekk: raskt og effektivt, hjelpsomme: 5
Lounge: bra med drikke, mat, lesestoff, noe overfylt av og til: 5
Gate personell/boarding: ofte noe kaotisk. Selv om de av og til prøver å boarde C først blir det noe halvhjertet da de ikke foretar noen særlig kontroll og hele ”bak i bussen horden” stormer frem bare de hører ordet boarding: 3
Velkomst om bord: Jakka ble raskt tatt vare på, men også her svært hektisk da C var full. Champagne, men i plastglass. Kunne gjerne vært ønsket mer personlig velkommen.: 4.
Underholdning: AVOD med bra utvalg. Gode skjermer. Lading av PC.: 5
Seter: Ikke helt ”flattbed”, litt større personer vil skli nedover. Ellers komfortable og bra. 5
Service fra FA: Virket stresset og overfladiske, mye å gå på her. Jeg vet at de kan så mye bedre. 3
Maten: Bra, alt fra reinsdyret. Det er synd da hovedretten skal løfte måltidet: 3
Vin, drikke: Bra utvalg i div. drikke. Kun 4 viner (gode) på kartet: 4
Ankomst: God og tydelig merking for tansfer. Bra med personell som hjelper deg til rette.: 5
Konklusjon: SAS nye C. Jeg velger en sterk 4 er. Blir personalet mer skjerpet og personlig innstilt og de klarere å lage skikkelig mat ligger 5 eren og venter!
P.S. er nå også kommet i retur fra USM-BKK-CPH-TRD.(06.03) Gikk også rimelig greit, men BKK – CPH var i ”gammel versjon”, noe som jeg for øvrig fryktet da det stod 9 seter på ”seatmap” på Expertflyer. Gammel C er ikke noe ”høydare” så den orker jeg ikke å kommentere.