PDA

View Full Version : Oslo-Las Palmas tur/retur

litt-amatør
05-03-2007, 15:34
Onsdag bærer det av gårde til LPA. Det blir SAS ned til LPA, men tilbake skal jeg stifte bekjentskap med et nytt selskap, nemlig Novair. Var usikker på hva jeg skulle ta, men SAS på returen var veldig dyr allerede da jeg bestilte for lenge siden. Ser nå at den er blitt helt full onsdag 14. Derfor benyttet jeg meg av Apollo/Novair's bra tilbud om også å kunne bestille enveisbilletter med charterfly. Artig å prøve deres Airbus.

Hos Novair har jeg forventninger om et godt måltid da dette er bestilt på forhånd. SAS- turen tviler jeg mer på når det gjelder mat. Den har jeg meget dårlige erfaringer med fra tidligere ned til Sør-Europa. Den MÅ ha bedret seg noe nå. Vi får se. Rapport vil komme.

Hurum
05-03-2007, 17:55
Originally posted by litt-amatør

Onsdag bærer det av gårde til LPA. Det blir SAS ned til LPA, men tilbake skal jeg stifte bekjentskap med et nytt selskap, nemlig Novair. Var usikker på hva jeg skulle ta, men SAS på returen var veldig dyr allerede da jeg bestilte for lenge siden. Ser nå at den er blitt helt full onsdag 14. Derfor benyttet jeg meg av Apollo/Novair's bra tilbud om også å kunne bestille enveisbilletter med charterfly. Artig å prøve deres Airbus.

Hos Novair har jeg forventninger om et godt måltid da dette er bestilt på forhånd. SAS- turen tviler jeg mer på når det gjelder mat. Den har jeg meget dårlige erfaringer med fra tidligere ned til Sør-Europa. Den MÅ ha bedret seg noe nå. Vi får se. Rapport vil komme.

SAS selger vanligvis OK mat, dessverre opplever jeg som oftest at maten er utsolgt når salgstrallen kommer til meg...og en kun kan tilby Pringels og Stratos. Det samme skjer like ofte hos Norwegian. Hvorfor kan en ikke ta med mer mat....
..og ja jeg vet det er beregninger etc etc... men da er jeg svært ofte uheldig å reiser med sultne medpassasjerer

Airbus 330
05-03-2007, 18:21
Originally posted by litt-amatør

Gleder meg, skal selv ut å fly med Novar's A321 om 4 uker.
Skal være bra plass ombord på den med 199 Plasser kontra MYTravel's A321 som tar 212 Pax. Har selv flydd med de, og det var sånn passe trangt.

Airbus 330. :smile2

litt-amatør
19-03-2007, 13:12
Da er reisen til Las Palmas unnagjort med rutefly ned og charter hjem. Der nede fikk jeg oppleve problemet med å ha et brukernavn med ø i, og diverse andre koder til PC’ en som spanske tastaturer ikke likte så godt.

Tilbake til turen. Den startet onsdag 7. mars med SK 4697 til Las Palmas med avgang 0920. Var ute i god tid og kom med Flytoget slik at vi hadde nærmere to timer på OSL før avgang. Et trist syn å se de enormt lange køene for økonomiklasse- passasjerene til Star Alliance. Til sammenligning var det praktisk talt ingen kø noen andre skranker. Heller ikke DY. Heldigvis hadde en i reisefølget EB sølvkort så det gikk greit å sjekke inn på business.

Boarding kom sent og flyet vi skulle ha var en gammel sliter av en Braathens – maskin. Boarding gikk greit, men flyet så litt slitent/gammelt ut inni. Men helt ok for all del. Flyet ikke helt fullt, vil tippe 75-80 % belegg. Veldig god benplass på seterad 3. Litt forsinket tok vi av, men flytiden skulle bare være 5:20 så i følge cockpit skulle vi lande i rute på LPA. Vel oppe i luften startet tilbudet om å kjøpe mat (jeg nekter å kalle dette servering). Og det er her mitt store ankerpunkt mot SAS ligger. Vi snakker om en flytur som beregnes å ta 5:40. Det eneste SK tilbyr av mat om bord er ETT alternativ; den såkalte frokostpakken til 50 kr. Ingenting annet utover sjokoladeplate og chips. Så frokosten ble kjøpt, og skuffelsen var like stor denne gang som tidligere. Baguetten med ost/skinke er på grensen til uspiselig tørr. Og både osten og skinken er på det nærmeste uidentifiserbart. Eneste tilbehør er et lite grønt salatblad slengt på. Det smakte ikke godt, men ble selvsagt spist. Med følger også yoghurt og musli, som forresten var god, samt kopp som gir kaffe/te. Jeg kan godta å betale for mat, men da må det være brukbar mat, og i hvert fall noenlunde ferskt. Det kan da ikke være for mye forlangt å få en baguette som er fra samme dagen når flyet går 0920. Jeg nekter å tro at denne var fra samme dag, og dette har skjedd hver gang jeg har fløyet til LPA eller AGP med SK siden de kuttet gratis mat.

Jeg overhørte flere som spurte etter dagens bakst, men dette er jo noe som er kun på innland. Ellers gikk flyturen fint i rolig vær. En annen ting jeg etterlyser er å få vite litt hvor vi er. Dette synes jeg er ganske artig å vite. Etter takeoff gav kapteinen rimelig oversikt over flyruten, og etter et par timer kunne jeg se at vi var rundt London. Hvorfor ikke bruke 15 sek på å opplyse at vi er over interessante steder når været var så klart som da? Flott å se sør- kysten av England og å fly utover et par kanaløyer i vedlig klart vær. Flott passering over Faro også, da opplyste han faktisk også om det!:lightbulb :lol:

Etter et par timers flyvning begynner et par av flyvertinnene å se veldig bakover og hviske til hverandre. Et eller annet foregår der bak. Like etter kommer kapteinen og opplyser at ”det er forståelig at enkelte finner at 5 ½ time uten røyk er vanskelig, men at å røyke på toalettet er absolutt forbudt." Noen har gjort det nå, opplyser han. Like etter går jeg på toalettet bak (lang kø foran) og der står to flyvertinner og følger nøye med på de som skal inn. Der inne lukter det sterkt ren, tydelig noen som har vasket grundig nylig. Allikevel mener jeg å kunne kjenne en svak røyklukt fortsatt (ikke sikker om det er innbilning).

Resten av turen forløper uten problemer og vi lander i rute på LPA etter en silkemyk landing. Heldigvis kjører vi inntil en gate og unngår bussing. Bagasjen kommer styggfort på LPA og vi er ute av flyplassen og i en taxi bare et kvarter etter landing. Bra! Bortsett fra maten var servicen helt grei, men jeg savnet litt et smil noen ganger hos betjeningen som hadde høy gjennomsnittsalder på denne flighten.

Tid for retur og Novair skulle ta oss tilbake til Oslo. NVR170 skulle gå 1430. LPA er en grei flyplass og denne onsdagen var det nesten ikke kø ved check- in. Skal love at security var strammet kraftig opp siden forrige gang. Nå var det nesten OSL- tilstander. A321- flyet var helt nytt og bar preg av det. Det luktet nytt inne i kabinen. Det overrasket meg dog litt at flyet med danske logoer, og som ankom fra CPH skulle ta oss til OSL mens det flyet som kom fra Oslo returnerte til CPH. Flyet var for øvrig smekkfullt. Rett etter avgang kom vi inn i litt turbulens og kapteinen opplyste at det ikke ville vare lenge. Og at flyværet videre var flott, men med en del skyer. Frykten for dårlig benplass på charter var helt ubegrunnet. Faktisk minst like god som på SAS. Benplassen imonerte virkelig! Dette var rad 25. Klart for matservering; og endelig skulle et gammeldags matbrett komme på bordet med noe annet enn en baguett. Maten var ingen høydare, men absolutt god. Forrett var grønnsaksalat, hovedrett kyllingfilet med pasta og poteter (var god, men ikke mange kyllingbiter å skryte av). Til dessert eplekake. Heller ikke denne serveringen var gratis, men betalt for ved bestilling av reisen. OK så lenge maten var så god som den var. Når det gjelder drikken var brus og juice halv pris av SAS. (Alkohol litt dyrere).

Litt flinkere å opplyse om hvor vi var, men kunne ikke se Paris når kapteinen opplyste at den skulle være på min side. Derimot så jeg Amsterdam, men da sa kpt ingenting. Resten av turen gikk fint med masse taxfree- tilbud på slutten, ble litt slitsomt etter hvert. Ett par minutter før rutetid landet vi. En hard landing, vi hoppet opp igjen og jeg tenkte med gru på den belastningen som var på dekkene under den landingen, glad vi ikke punkterte. Men det skal vel en del til? Bagasjen kom ikke raskt på OSL, men det var greit da ankomst- tax free skulle besøkes. Der var jeg ikke alene…

Alt i alt vinner Novair klart over SAS. Maten var bedre og flyet var mye nyere og mer moderne med skjermer som viste filmer og kart. SAS gav ingenting av dette bortsett fra en betydelig bedre landing og ikke veldig imponerende 650 EB poeng.

Det blir nok til å velge charter neste gang, alt i alt er det bedre, hvis ikke SAS slår til med noen gode priser da. :D

Som det har blitt diskutert her inne tidligere vil jeg nok ved en eventuell ny tur med Novair sterkt vurdere å bruke 375 kr på kjøpe ekstratilbudet deres med diverse fordeler, men det var litt vanskelig denne gang ettersom jeg bare fløy med dem en vei.

LN-FHU
19-03-2007, 17:19
Flott rapport ! Jeg er veldig enig i beskrivelsen av Novair. Har flydd flere turer med dem , og kontra f.eks MyTravel sine A321, er det jo rene danseplassen foran knærne dine. I tillegg synes jeg Novair sine fly er generelt nye og fine. Har dog tilgode å prøve A330'n deres.......noe jeg har hørt ymse om.

Airbus 330
19-03-2007, 18:12
Flott rapport, gleder meg til å teste Novair om 14 dager selv.

Airbus 330.

Jan
21-03-2007, 12:33
Har for nyligt fløjet BLL-LPA med SK A321, Her taler vi benplads (184 pax). :wink