View Full Version : Linse Converter
Nu er jeg ikke så velbevandret ud i det fotografiske, men hvad sker der egentlig hvis jeg vælger at sætte en f.ex 2x converter på en 75-300 mm linse til min Canon EOS ??
Kan nogen forklare mig det
Hislen
Ole
Fellowship
05-03-2007, 12:03
Mine erfaringer med Teleconverter:
1 Den forlenger "brennvidden", dvs 75-300mm x2 blir 150-600
2 Det blir mye vanskeligere å fokusere skarpt
3 Den "stjeler" mye lys, det vil si at om man ikke åpner blenderåpningen med minst 2 trinn, så blir bildet uforholdsmessig mørkt.
Så kommer det an på hvor godt den aktuelle converteren passer med kameraet og linsene fra før. Det er nok mange convertere som ikke takler Autofokus, men med så lang tele så bør man vel fokusere manuelt uansett.
Jeg ville aldri i verden kjøpt 2x converteren i dag om jeg visste hvor skuffet jeg kom til å bli. Jeg har forsøkt å bruke den med 100-400 L IS USM og ble dritskuffa, unnskyld "banningen".
2x får være om man ønsker fleksibilitet med objektiver med bittlittegranne zoomområde. Den fordobler ikke bare brennvidden; men også ulemene med lys og dårlig skarphet på zoomobjektiver.
Bruker den til nød med 300mm fastobjektiv!
Jeg må samtidig presisere at jeg IKKE har forsøkt 2x sammen med objektivet du nevner. Min 75-300mm lånes ut til samboers bror.
Send meg et lite kvekk på email så skal jeg svare med eksempler jeg forsøkte å ta da jeg kjøpte 2x'en. Mailadressen finner du i profilen.