Jan
05-03-2007, 09:06
http://www.sterling.dk/da/home/press/pressannouncements.htm
Dette må være velforberedt siden NB kan reetablere den trafik
så hurtigt.
Palmi H. / Ørnen har nok bare siddet på lur og ventet på mønskuffen
skulle løbe tom hos Fly Me (velvidende at det ville ske).
Edit:
Fra Travel people
FlyMe i Göteborg konkurs
Sterling Airlines har ligget på lur i Göteborg og forventes at gennemføre en lyn-overtagelse af FlyMe’s trafik. – Bagmandspolitiet i Göteborg har beslaglagt computer samt diverse papirer.
GÖTEBORG: Da Göteborgs Tingsrätt åbnede fredag morgen, indleverede lavprisflyselskabet FlyMe en konkursbegæring mod sig selv. Ingen FlyMe-fly kom i luften, og 2.500 passagerer måtte se sig om efter alternative rejsemuligheder!
Senere i formiddags mødte repræsentanter for Bagmandspolitiet i Göteborg op på FlyMe’s kontor på Mölndalsvägen i Göteborg og lagde beslag på nogle pc’ere samt andet materiale.
Ledelsen i FlyMe forventes indkaldt til forhør hos Politiet en af de første dage i næste uge – bl. a. for at forklare baggrunden for, at SEK 40 millioner pludselig forsvandt fra selskabets bankkonto i løbet af i går.
FlyMe holdt ekstraordinær generalforsamling i onsdags, og ved den lejlighed fik hovedaktionæren i selskabet, nordmanden Christen Ager-Hanssen, gennemtrumfet, at FlyMe skulle opkøbe halvdelen af det britiske selskab River Don. Til det formål overførte man i går SEK 40 millioner, hvorefter pengekassen var tom.
Topfiguren i River Don hedder John Robert og er ven med Christen!
Beslutning i hotelbaren
Beslutningen om, at FlyMe skulle kaste håndklædet i ringen, blev truffet i går eftermiddags på et møde i baren på Radisson SAS-hotellet i Göteborg mellem ledelsen i FlyMe og et par uidentificerede herrer. Sidstnævnte formodes at være advokater og revisorer eller eventuelt pengefolk, der i sidste sekund var inviteret til at satse yderligere kapital i virksomheden.
I bar-sammenkomsten deltog fra selskabet Björn Olegård, FlyMe’s bestyrelsesformand, samt koncernchefen Finn Thaulow, hvorimod FlyMe’s hovedejer, førnævnte Christen Ager-Hanssen, glimrede ved sit fravær. (Ager-Hanssen viser sig så vidt muligt ikke offentligt på svensk jord, idet han er eftersøgt af de svenske skattemyndigheder, der kun venter på at få mulighed for at overbringe ham en tilsigelse.)
Natten til i dag udsendte FlyMe en sms-meddelelse til sine passagerer om, at trafikken var indstillet.
En del passagerer, der ikke havde observeret denne besked, mødte i morges op på Göteborg-Landvetter.
Bankkonti lukket
I formiddags oplyste Sterling Airlines, at selskabet med øjeblikkelig virkning begynder at flyve mellem Göteborg og Stockholm samt mellem Malmö og Stockholm, og at man accepterer FlyMe’s rejsedokumenter – uden ekstra betaling!
Passagerer med FlyMe-billetter kan dog ikke ombooke til Sterling forlods, men skal møde frem i lufthavnen til den afgang, som deres FlyMe-billet gælder til. Såfremt der er plads på Sterling-flyet, kommer man gratis med.
Sterling skriver på sin hjemmeside, at hvis man vil være helt sikker på at komme med flyet, bør man booke sin billet, som var det en ny bestilling, og dermed betale den normale Sterling-pris. (Dog får passagerer med FlyMe-billetter en rabat på SEK 200.)
Handelsbanken i Sverige har lukket FlyMe’s konti, og et beløb på ca. SEK 60 millioner, som kunder har indbetalt for flybilletter, der endnu ikke er fløjet på, er indefrosset af banken. Hvorvidt disse penge udbetales til konkursboet, til Sterling eller til kunderne, er der endnu ikke taget stilling til.
Når det gælder hjemtransport af FlyMe’s passagerer fra sydeuropæiske destinationer, vil Sterling ligeledes lade dette ske uden beregning i den udstrækning, der er plads på Sterling’s fly.
’Sterling vil hjælpe’
Almar Örn Hilmarsson, administrerende direktør i Sterling, siger i en pressemeddelelse, at det altid er kedeligt for branchen, når det går galt for et transportselskab, og at Sterling derfor gerne vil hjælpe de agterudsejlede passagerer.
Per G. Braathen, ejer af Malmö Aviation, udtaler til Svenska Dagbladet’s nyheds-site E24, at Sterling må have vidst, at konkursen skulle indtræffe i dag, idet det ellers ikke ville være muligt at retablere FlyMe’s trafik så hurtigt, som Sterling har gjort det.
Han bemærker ligeledes, at Sterling gennem nogen tid har haft ét henholdsvis to fly stationeret på Göteborg-Landvetter, og at man har opereret nogle af de samme ruter, som har været trafikeret af FlyMe. ’Dette er sket til trods for, at enhver person i branchen véd, at der ikke er passagerer på de ruter ud af Göteborg til mere end ét selskab,’ fastslår han.
’Utraditionelle forretningsfolk’
Imidlertid har også mange andre personer i branchen gjort sig samme iagttagelser som Per G. Braathen. Men Sterling har haft ekstra gode forudsætninger for at forudse, hvad der ville ske, idet hovedaktionæren og bestyrelsesformanden i Sterling Airlines, islændingen Pálmi Haraldsson, indtil september i fjor var kompagnon med Christen Ager-Hanssen i FlyMe, og Pálmi har derfor hele tiden haft en værdifuld insider-viden om FlyMe’s strategier og fremtidsplaner såvel som, hvilket spinkelt grundlag der blev arbejdet på.
Således har Pálmi ikke været det mindste i tvivl om, at det kun ville være et spørgsmål om tid, før FlyMe skulle tvinges til at nødlande, og af samme årsag har Pálmi ladet Sterling forberede sin entré på det göteborgske marked.
Hvad Ager-Hanssen og Pálmi blev uvenner om i september i fjor, er aldrig blevet oplyst. Kun har Pálmi sagt, at han og Christen ikke var enige, og at Pálmi, via sit selskab Fons, derfor ville købe Christen ud. Men nordmanden leverede et bedre tilbud og vandt dermed det slag, som fik Pálmi til at resignere fra FlyMe.
Christen og Pálmi er begge kendte som utraditionelle forretningsfolk, der hver især har vakt opmærksomhed med deres dispositioner i forretningslivet. Dog skal noteres, at nordmanden er kendt som direkte uhæderlig, mens Pálmi blot kaldes ’dygtig’.
Lyn-overtagelse
Allerede i næste uge vil det kunne aflæses, om Sterling Airlines har forberedt sig så godt, at selskabet er i stand til at gennemføre en lyn-overtagelse af FlyMe’s totale set-up – både i svensk indenrigs samt på ruterne til Syd-Europa.
Sterling’s flyflåde består totalt af knapt 25 fly, inkl. de tidligere Maersk Air-fly, hvilke udnyttes så effektivt i trafikken ud af København samt andre skandinaviske lufthavne, at det næppe vil være muligt at gennemføre hele FlyMe’s set-up uden ekstra flykapacitet.
Man må derfor udgå fra, at Sterling forsøger at overtage lease-aftalen på to eller tre af de fly, som FlyMe har gjort brug af.
I øvrigt oplyser konkursforvalteren Richard Ström, at der allerede er indkommet flere henvendelser fra personer, der er interesseret i en overtagelse af FlyMe. Han vil ikke udtale sig om, hvem det er, som har henvendt sig, og dermed vil han heller ikke sige, om Sterling Airlines eller dette selskabs bagland, dvs Pálmi Haraldsson, er blandt de interesserede.
Dette må være velforberedt siden NB kan reetablere den trafik
så hurtigt.
Palmi H. / Ørnen har nok bare siddet på lur og ventet på mønskuffen
skulle løbe tom hos Fly Me (velvidende at det ville ske).
Edit:
Fra Travel people
FlyMe i Göteborg konkurs
Sterling Airlines har ligget på lur i Göteborg og forventes at gennemføre en lyn-overtagelse af FlyMe’s trafik. – Bagmandspolitiet i Göteborg har beslaglagt computer samt diverse papirer.
GÖTEBORG: Da Göteborgs Tingsrätt åbnede fredag morgen, indleverede lavprisflyselskabet FlyMe en konkursbegæring mod sig selv. Ingen FlyMe-fly kom i luften, og 2.500 passagerer måtte se sig om efter alternative rejsemuligheder!
Senere i formiddags mødte repræsentanter for Bagmandspolitiet i Göteborg op på FlyMe’s kontor på Mölndalsvägen i Göteborg og lagde beslag på nogle pc’ere samt andet materiale.
Ledelsen i FlyMe forventes indkaldt til forhør hos Politiet en af de første dage i næste uge – bl. a. for at forklare baggrunden for, at SEK 40 millioner pludselig forsvandt fra selskabets bankkonto i løbet af i går.
FlyMe holdt ekstraordinær generalforsamling i onsdags, og ved den lejlighed fik hovedaktionæren i selskabet, nordmanden Christen Ager-Hanssen, gennemtrumfet, at FlyMe skulle opkøbe halvdelen af det britiske selskab River Don. Til det formål overførte man i går SEK 40 millioner, hvorefter pengekassen var tom.
Topfiguren i River Don hedder John Robert og er ven med Christen!
Beslutning i hotelbaren
Beslutningen om, at FlyMe skulle kaste håndklædet i ringen, blev truffet i går eftermiddags på et møde i baren på Radisson SAS-hotellet i Göteborg mellem ledelsen i FlyMe og et par uidentificerede herrer. Sidstnævnte formodes at være advokater og revisorer eller eventuelt pengefolk, der i sidste sekund var inviteret til at satse yderligere kapital i virksomheden.
I bar-sammenkomsten deltog fra selskabet Björn Olegård, FlyMe’s bestyrelsesformand, samt koncernchefen Finn Thaulow, hvorimod FlyMe’s hovedejer, førnævnte Christen Ager-Hanssen, glimrede ved sit fravær. (Ager-Hanssen viser sig så vidt muligt ikke offentligt på svensk jord, idet han er eftersøgt af de svenske skattemyndigheder, der kun venter på at få mulighed for at overbringe ham en tilsigelse.)
Natten til i dag udsendte FlyMe en sms-meddelelse til sine passagerer om, at trafikken var indstillet.
En del passagerer, der ikke havde observeret denne besked, mødte i morges op på Göteborg-Landvetter.
Bankkonti lukket
I formiddags oplyste Sterling Airlines, at selskabet med øjeblikkelig virkning begynder at flyve mellem Göteborg og Stockholm samt mellem Malmö og Stockholm, og at man accepterer FlyMe’s rejsedokumenter – uden ekstra betaling!
Passagerer med FlyMe-billetter kan dog ikke ombooke til Sterling forlods, men skal møde frem i lufthavnen til den afgang, som deres FlyMe-billet gælder til. Såfremt der er plads på Sterling-flyet, kommer man gratis med.
Sterling skriver på sin hjemmeside, at hvis man vil være helt sikker på at komme med flyet, bør man booke sin billet, som var det en ny bestilling, og dermed betale den normale Sterling-pris. (Dog får passagerer med FlyMe-billetter en rabat på SEK 200.)
Handelsbanken i Sverige har lukket FlyMe’s konti, og et beløb på ca. SEK 60 millioner, som kunder har indbetalt for flybilletter, der endnu ikke er fløjet på, er indefrosset af banken. Hvorvidt disse penge udbetales til konkursboet, til Sterling eller til kunderne, er der endnu ikke taget stilling til.
Når det gælder hjemtransport af FlyMe’s passagerer fra sydeuropæiske destinationer, vil Sterling ligeledes lade dette ske uden beregning i den udstrækning, der er plads på Sterling’s fly.
’Sterling vil hjælpe’
Almar Örn Hilmarsson, administrerende direktør i Sterling, siger i en pressemeddelelse, at det altid er kedeligt for branchen, når det går galt for et transportselskab, og at Sterling derfor gerne vil hjælpe de agterudsejlede passagerer.
Per G. Braathen, ejer af Malmö Aviation, udtaler til Svenska Dagbladet’s nyheds-site E24, at Sterling må have vidst, at konkursen skulle indtræffe i dag, idet det ellers ikke ville være muligt at retablere FlyMe’s trafik så hurtigt, som Sterling har gjort det.
Han bemærker ligeledes, at Sterling gennem nogen tid har haft ét henholdsvis to fly stationeret på Göteborg-Landvetter, og at man har opereret nogle af de samme ruter, som har været trafikeret af FlyMe. ’Dette er sket til trods for, at enhver person i branchen véd, at der ikke er passagerer på de ruter ud af Göteborg til mere end ét selskab,’ fastslår han.
’Utraditionelle forretningsfolk’
Imidlertid har også mange andre personer i branchen gjort sig samme iagttagelser som Per G. Braathen. Men Sterling har haft ekstra gode forudsætninger for at forudse, hvad der ville ske, idet hovedaktionæren og bestyrelsesformanden i Sterling Airlines, islændingen Pálmi Haraldsson, indtil september i fjor var kompagnon med Christen Ager-Hanssen i FlyMe, og Pálmi har derfor hele tiden haft en værdifuld insider-viden om FlyMe’s strategier og fremtidsplaner såvel som, hvilket spinkelt grundlag der blev arbejdet på.
Således har Pálmi ikke været det mindste i tvivl om, at det kun ville være et spørgsmål om tid, før FlyMe skulle tvinges til at nødlande, og af samme årsag har Pálmi ladet Sterling forberede sin entré på det göteborgske marked.
Hvad Ager-Hanssen og Pálmi blev uvenner om i september i fjor, er aldrig blevet oplyst. Kun har Pálmi sagt, at han og Christen ikke var enige, og at Pálmi, via sit selskab Fons, derfor ville købe Christen ud. Men nordmanden leverede et bedre tilbud og vandt dermed det slag, som fik Pálmi til at resignere fra FlyMe.
Christen og Pálmi er begge kendte som utraditionelle forretningsfolk, der hver især har vakt opmærksomhed med deres dispositioner i forretningslivet. Dog skal noteres, at nordmanden er kendt som direkte uhæderlig, mens Pálmi blot kaldes ’dygtig’.
Lyn-overtagelse
Allerede i næste uge vil det kunne aflæses, om Sterling Airlines har forberedt sig så godt, at selskabet er i stand til at gennemføre en lyn-overtagelse af FlyMe’s totale set-up – både i svensk indenrigs samt på ruterne til Syd-Europa.
Sterling’s flyflåde består totalt af knapt 25 fly, inkl. de tidligere Maersk Air-fly, hvilke udnyttes så effektivt i trafikken ud af København samt andre skandinaviske lufthavne, at det næppe vil være muligt at gennemføre hele FlyMe’s set-up uden ekstra flykapacitet.
Man må derfor udgå fra, at Sterling forsøger at overtage lease-aftalen på to eller tre af de fly, som FlyMe har gjort brug af.
I øvrigt oplyser konkursforvalteren Richard Ström, at der allerede er indkommet flere henvendelser fra personer, der er interesseret i en overtagelse af FlyMe. Han vil ikke udtale sig om, hvem det er, som har henvendt sig, og dermed vil han heller ikke sige, om Sterling Airlines eller dette selskabs bagland, dvs Pálmi Haraldsson, er blandt de interesserede.