PDA

View Full Version : SAS Flyklubb Cornell LN-BIR

vingtor
05-03-2007, 08:12
Cornell LN-BIR ble brukt av SAS Flyklubb en gang på 1960-tallet (tror jeg). Den var da iført dragehodestripe langs flykroppen og SAS-logo på halen.

I forbindelse med et dekalprosjekt skulle jeg gjerne ha litt flere opplysninger om maskinens farger og merking. Svært gjerne bilder. Det er et meget dårlig gjengitt bilde på baksiden av noen NFF-blader fra slutten av 1980-årene, i forbindelse med en vervekampanje. Dette finnes det forhåpentligvis en bedre utgave av.

Andre maskiner som SAS Flyklubb har brukt er også av interesse. De hadde bl.a. en Super Cub med full SAS-bemaling.

Nils

LN-KOG
05-03-2007, 17:55
Faren til FBU4EVER fløy denne maskinen og sønnen har nok noe som kan hjelpe deg videre...

LN-KGL
05-03-2007, 23:02
Naboen har noen historier om den Cub-en - blant annet var den utrolig ømfintlig for sidevind ved landing og lett å få kenguruhopp med. Han sa de hadde en gang gjennomhullet en slik 1/5-markering av plywood på siden av rullebanen på Gardermoen (Piper J-3C-65 Cub msn12103 "Doffen Viking" LN-KAB 3. februar 1958 i følge Kay Hagby).

FBU 4EVER
10-03-2007, 18:59
Faren min fløy SAS-Cornellen ved en rekke anledninger,og han har et bilde som sto i en avis rundt 1960+/-.Det var en ballongkamp mellom han og nå avdøde Per Holter-Sørensen.Bildet viser stort sett undersiden,men dragehodet og SAS-logoen synes.
Vi,faren min og jeg,prøvde å finne bildet den gang vår Cornell kom til landet,men det er nok pakket vekk noe aldeles grundig.Vi fant det ikke.
Flyet var sølvdopet og hadde full SAS-merking.Kan ikke huske om den hadde noe vikingnavn e.l.

1944vintage
10-03-2007, 23:08
Det skulle vært moro å fått vite skjebnen til denne Cornellen.

Iflg Hagby gikk Luftdyktighetsbeviset ut 12.12.59.
Er 90% sikker på at det avr den jeg så på Øysand, i noe "sammenlappet" tilstand.
Kroppen med avflassende SAS-bemaling, og med Widerøe-grønne vinger.
Så vidt jeg husker: operert av flyklubben på Ørlandet.
Året kunne være: 59 - 60 eller 61.