View Full Version : Ducks
Leser i siste Airways om ansatte i nwa som opprinnelig fløy for Republic som den dag i dag kalles (sikkert nå med et kjærlig/positivt fortegn) Ducks etter Herman - the Mallard Duck - logoen til Republic. Herman forsvant i 1986 - men fortsatt så huskes han blant ansatte i nwa.
Noen som vet om tidligere Eastern, PeopleExpress og Texas International har noen kallenavn i dagens Continental? Eller om tidligere Pan Am ansatte som begynte i United kalles noe spesielt?
Nå har ikke jeg lest det nyeste Airways eller denne artikkelen som EB nevner her.Men Herman-the mallard duck(han har også blitt kalt "Herman,the Blue Goose") har en mye lenger historie enn å ha vært "logoen til Republic" som EB sier.Det er riktig at Republic Airlines som ble dannet 1. juli 1979 etter at North Central Airlines og Southern Airways slo seg sammen,brukte Herman i logoen.
Men det startet lenge før det med et selskap som het Wisconsin Central Airlines.Det ble dannet 15. mai 1944.Den 24.februar 1948 begynte de første ruteflyvningene,med Lockheed 10-A Electra.(Bildelink nr. 1).Noen måneder senere dukket Herman opp for første gang.Han var tegnet av designeren Karl Brocken og navnet ble bestemt av de ansatte i flyselskapet.I 1952 skiftet flyselskapet navn til North Central Airlines for å passe bedre med det stadig voksende rutenettet.De flyttet også hovedkvarteret fra Madison til Minneapolis/St Paul.Så fortsatte det med stadig vekst inntil sammenslåingen med Southern i 1979.Begge selskapene var tidlige kunder på DC-9,North Central fikk sin første (en -31)28. juli 1967.Noen måneder tidligere,den 11. mai fikk Southern sin første 9'er som var en -15.Republic introduserte et nytt fargeskjema på slutten av sin eksistens der Herman var flyttet fra halen og fram til passasjerdøra.Der var en miniutgave av Herman plassert.(Den siste bildelinken).
http://www.edcoatescollection.com/ac3/Airline/Wisconsin%20Central%20Airlines%20Lockheed%2010-A.html
http://www.airliners.net/open.file/0659686/L/
http://www.airliners.net/open.file/1102195/L/
http://www.airliners.net/open.file/0527018/L/
http://www.airliners.net/open.file/0001042/L/
http://www.airliners.net/open.file/0719445/L/
Det står også en del historie,(ikke så mye om Herman riktignok) her på Northwest sine nettsider:
http://www.nwa.com/corpinfo/upclose/1940.shtml
Utrolig bra historie... takk til LN-MEH!!! Har du fløyet noen av selskapene?
Originally posted by EB
Utrolig bra historie... takk til LN-MEH!!! Har du fløyet noen av selskapene?
LN-MEH kanske inte är gammal nog att ha flugit med något av sällskapen. Själv kom jag att minnas min första USA-resa (1967) och när jag tittar i mina anteckningar hittar jag följande bolag under den resan: Mohawk/North Central/Ozark/Frontier/Bonanza/Pacific/Southern/Piedmont/Allegheny. Det var också första gången jag fick flyga BAC 1-11/ Fairchild F27/FH227/DC-9/B727/CV580/Martin 404. Minns att biljetten kostade 150 US dollar och gav tillgång till c:a 10-15 mindre bolag, obegränsat antal resor/legs under 2 eller 3 veckor (minns inte riktigt). Biljetten gick inte att köpa i USA. Till/från var det SAS DC-8-33 OY-KTB CPH-PIK-JFK och SE-DBC JFK-BGO-ARN. Det var mycket bättre förr !!!
Originally posted by RolfL
Originally posted by EB
Utrolig bra historie... takk til LN-MEH!!! Har du fløyet noen av selskapene?
LN-MEH kanske inte är gammal nog att ha flugit med något av sällskapen.
RolfL har helt rett i det,men jeg har fløyet med Northwest Airlines DC-9 noen ganger.:smile2