View Full Version : Blue1 Oslo-Helsinki
Ser ut som denne våren gir meg nok et nytt selskap... Flyr Blue1 kun med MD90 på Oslo - eller flyr de også med Avro?
Varierer, men har sett at den første og den siste som regel er MD, mens den midt på dagen går med Avro - vet dog ikke om de har noen fasit for dette eller om de kommer når de føler.
Señor Ludde vet väl detta ;)
Hva venter det av service ombord?
litt-amatør
05-03-2007, 10:35
Originally posted by EB
Det er et godt spørsmål. Jeg tror, og håper, at de fortsatt har gratis servering ombord. Det hadde de da jeg fløy med dem for et par år siden. Men de har endret konseptet en del siden da. På mange ruter er det slutt gratis mat og drikke. Men jeg lurer på om de fortsatt har gratis servering på noen ruter, deriblant til Oslo. Men når jeg leser på hjemmesiden deres nå ser det ut som de har endret igjen. Fortsatt ser det ut som de har spesielle ordninger for rutene til Skandinavia, men at det nå er at de har delt opp kabinen i flere klasser her. Til alle andre resterende destinasjoner har de bare en klasse, og salg :( av mat og drikke. Men jeg vet ikke helt om jeg har skjønt det riktig. Det som står om dette er litt uklart synes jeg. 3
http://www.blue1.no/travelservice/products/inflightservice/
Man bytte Scandinavien till Y/M class för ett par uker sedan.
De Y-class som tidigare reste i M-class med Flex biljett sitter nu i Y-class. C-class sitter också i Y-class men får utnyttja Lounge och har mera möjligheter på att byta flyg etc.
M-class går enligt Sales Onboard(Cafe1) koncept.
Eftersom de flesta idag åker med Flex biljetter och inte i Business är det här ett bättre koncept för de. Dock måste M-class nu köpa sitt kaffe.
Får se hur länge det pågår. Cafe1 har haft ett bra mottagande i Finland men utlänningar(asien och US) är lite förundrade.
Klasserna heter nu Economy Extra och Economi.Ingen Business ombord.
KF 501/502 är MD. KF507/508 och KF505/506 är AR8.
Originally posted by EB
Dette:
http://www.blue1.com/travelservice/products/inflightservice/
Det blir vel Economy Extra... MD90 en vei og Avro tilbake om vi ikke prøver E-jet`n til Finnair tilbake.
litt-amatør
05-03-2007, 14:36
Originally posted by EB
Det blir vel Economy Extra... MD90 en vei og Avro tilbake om vi ikke prøver E-jet`n til Finnair tilbake.
Der har de i hvert fall gratis servering ombord til alle. ;)
Men jeg samler på flyselskap - så da må det uansett bli Blue1 en vei...og sjansen til å fly MD90 igjen lokker...:D
FlightDeck
05-03-2007, 17:34
Hvor mange har de av hvert fly? MD-90, Avro RJ85 og Avro RJ100.
Fløy dem mellom Oslo og Helsinki for to år siden, og det var veldig bra :)
Så blir spørsmålet om Norwegian tør å starte på denne ruten...
Blue1 er vel den eneste aktøren som har lykkes å utfordre Finnair...mange har prøvd - få har klart det!
FlightDeck
05-03-2007, 17:40
Originally posted by FlightDeck
Hvor mange har de av hvert fly? MD-90, Avro RJ85 og Avro RJ100.
... Fant det ut selv:
MD90-30 OH-BLC Lappajärvi CM 163
MD90-30 OH-BLD Kallavesi CM 166
MD90-30 OH-BLU Längelmävesi CM 163
Bae Avro RJ-100 OH-SAM Pyhäjärvi CM 99
Bae Avro RJ-100 OH-SAN Päijänne CM 99
Bae Avro RJ-85 OH-SAH Suur Saimaa CM 84
Bae Avro RJ-85 OH-SAI Pihlajavesi CM 84
Bae Avro RJ-85 OH-SAJ Pyhäselkä CM 84
Bae Avro RJ-85 OH-SAK Näsijärvi CM 84
Bae Avro RJ-85 OH-SAL Orivesi CM 84
Bae Avro RJ-85 OH-SAO Oulunjärvi CM 84
Bae Avro RJ-85 OH-SAP Pielinen CM 84
Har også flydd Blue1 Oslo - Helsinki t/r for et par år siden. Synes plassen ombord i Avro var veldig bra ;)
Blackhawk
05-03-2007, 18:05
MD-90 er en flott flytype, og alltid like morsomt å se (pax som benytter det fremre toalettet der det finnes vindu på lavatory) - og som trekker ned skjermen foran vinduet. Jepp, er nok store muligheter for at noen kommer til å "kikke inn" i vindu der oppe, mens man gjør sitt fornødende.. :lol:
jcnorway
17-10-2008, 13:22
Hvilken setekonfigurasjon er det på Blue1 RJ85?
FlightDeck
17-10-2008, 13:28
Hvilken setekonfigurasjon er det på Blue1 RJ85?
Da jeg reiste med denne mellom Helsinki og Göteborg i juni var det 3+2-konfigurasjon. Se rapport med bilder her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33116
jcnorway
17-10-2008, 13:31
Takk for link! :)
Jepp. Veldig bra å sitte i Avro til blue1. Det ser faktisk ut som de har forsøkt å gjøre det trivelig ombord! 2 seter er på motsatt side av hva SAS har i sinde MD, altså best å sitte på høyre side om du ser fremmover i flyets fartsregning.
etter å ha fløyet Blue1s Avroer tilbake fra HEL til ARN (frem har det blitt SK) et par ganger må jeg si at jeg synes deres Y-klasse er veldig bra. Maten er f.eks. hakket bedre enn SAS' på intraskand, og servicen er også veldig god. Er det for det meste svensktalende c/a'er, Ludde?
Blackhawk
20-10-2008, 12:12
Vet i hvertfall at Blue1 krever flytende finsk (dette er/var
et absolutt minimum - fikk jeg høre fra noen der)
i tillegg til svensk og engelsk av sine CC'er ombord,
og kun sett CC-stillinger i Blue1 med base i Finland.
Finsk och Engelsk är måste så som Blackhawk säger. Svenska är +.
Men vi har ändå en stor del Finlandssvenska eller finska värdinnor som jobbat för en hel del svenska bolag i tiderna. Vissa har också jobbat for Islaänska bolag och är därför flytande på all 3+ vissa har Grekiska/Estniska/Spanska och tyska.
Man kan höra en hel del språk på KF.
Finsk och Engelsk är måste så som Blackhawk säger. Svenska är +.
Men vi har ändå en stor del Finlandssvenska eller finska värdinnor som jobbat för en hel del svenska bolag i tiderna. Vissa har också jobbat for Islaänska bolag och är därför flytande på all 3+ vissa har Grekiska/Estniska/Spanska och tyska.
Man kan höra en hel del språk på KF.
Husk at for en finne så kan det å lære seg estnisk sidestilles men en Nordmann som skal lære seg svensk;)
Landene deler også nesten identisk nasjonalsang.
Husk at for en finne så kan det å lære seg estnisk sidestilles men en Nordmann som skal lære seg svensk;)
Nå høres vel estisk og finnsk likere ut enn det egentlig er. Da jeg var i Tallinn i sommer fikk jeg inntrykk at de overhodet ikke forstod hverandre
Nå høres vel estisk og finnsk likere ut enn det egentlig er. Da jeg var i Tallinn i sommer fikk jeg inntrykk at de overhodet ikke forstod hverandre
Jeg snakker noe Finsk og har bodd og jobbet i Helsinki. Jeg har også hatt Finsk kjæreste og samboer i 3 år ;-)
Finsk og Estisk er svært like. Utfordringen er heller den som det er mellom nordmenn og svensker, hvor språk forståelsen går bedre den ene veien.
Jeg snakker noe Finsk og har bodd og jobbet i Helsinki. Jeg har også hatt Finsk kjæreste og samboer i 3 år ;-)
He he da var det sikkert bare de estiske damene jeg møtte i sommer som ikke ville/kunne forstå det:p
EDIT: Skrev finnske....skulle selvsagt vært estiske ;)
jcnorway
20-10-2008, 14:13
Blir nok en bra tur i P-klasse (Eco Extra Award) uansett språk :)
He he da var det sikkert bare de finske damene jeg møtte i sommer som ikke ville/kunne forstå det:p
Du har uansett et poeng Someone. Svært mange språk er like hverandre, men om man ikke er eksponert for de, er det heller ikke lett å forstå.
Norge og Sverige er et godt eksempel på dette. Mye fordi vi er godt eksponert for det svenske språk.
Fredrik Skavlan får noen utfordringen på SVT.........:SWE
jcnorway
30-10-2008, 16:28
Blir nok en bra tur i P-klasse (Eco Extra Award) uansett språk :)
Ble nysgjerrig på loungen på OSL så derfor er turen oppgradert til Biz (bookingklasse I) på utreisen, mens vi beholder Economy Extra (bookingklasse P) på hjemreisen. Skal se om jeg kan snekre sammen en tripreport etterhvert :)
MD-90 er en flott flytype, og alltid like morsomt å se (pax som benytter det fremre toalettet der det finnes vindu på lavatory) - og som trekker ned skjermen foran vinduet. Jepp, er nok store muligheter for at noen kommer til å "kikke inn" i vindu der oppe, mens man gjør sitt fornødende.. :lol:
Vel, jeg har prestert å gjøre det på bakken i en 737-600 hvor pax i broen på OSL hadde utsikt rett inn :)
kiikaroija
31-10-2008, 17:51
Landene deler også nesten identisk nasjonalsang.Men jag vet hur saken är;). Som finländare(och rent finskspråkigt) jag kan säga att estniska och finska är kanske som svenska och isländska(åtminstone vad jag har märkt). Jag kan förstå några prosent av estniska, men med min några års(lata:8:)studier av svenska i skola jag kan förstå skrivet norska(och danska) ganska bra, mycket sämre tal(30-50%,beror vem som talar)(men kanske 80-90% av NRK nyheter). Jag har erfarenhet av saken, därför att min syster bor sedan circa 1995 i Porsgrunn(norsk man) och jag har förstås varit där många veckor under senaste 13-14 år.
Men kom också ihåg, att svenskan är offisiel språk i Finland och 5-6% av människor pratar svenska som modersmål här, även de mesta bor vid kusten runt H:fors, Åbo och Vasa samt i Åbos skärgården och på Åland.:FIN
The Ticketor
31-10-2008, 18:09
Finsk og estisk som svensk og islandsk? Hmm, det tviler jeg på, men du kan nok mer om dette enn meg. AY krever også finsk, svensk og engelsk som minimum. Men er du ikke finlandssvensk, så er det mange som "kan" svensk, men de forstår det ikke. Sett mange eksempel på det.