PDA

View Full Version : NG til DY?


HMWK
01-03-2007, 21:52
Det er vist forhandlinger pågang med tanke på 737NG. Da dukker det opp nye alternativer når det gjelder ruter. Kanariøyene f.eks. Noen andre som har hørt det samme og kan utdype mer?

LN-FHU
01-03-2007, 21:59
He he....denne og variasjoner har vært oppe før.


Tru'kke det nei.......ikke ennå iallefall

Blackhawk
01-03-2007, 23:47
Ja ryktene om at Norwegian skal anskaffe nyere materiell, dukker
stadig opp - både her og der. Men det er jo alltids interessant
og morsomt å "spekulere" litt, så får vi vel etterhvert se hvem
som evt. hadde redd.

Tror nok det fortsatt vil gå tid før DY begynner å erstatte
737 Classic-flåten, så det vil nok fortsatt gå i -300 modeller
der i gården fortsatt.

Har hørt at Norwegian har vært i samtaler med bl.a. Airbus, og
fått konkrete tilbud fra Airbus osv. Men det er nok mere sannsynelig
at det fortsatt blir Boeing hvis DY skal ta inn nyere modeller,
og da snakker vi vel B737NG - selv om B737-400/-500 selvsagt også
kunne ha fungert i DY-flåten som en slags "mellomfase".

Innenfor B737NG er det vel mest trolig B737-700 som er det mest
aktuelle (etter min mening), selv om jeg også har hørt -800 og/eller
-900 som også aktuelle kandidater. Med alle disse B737NG-maskinene kan
de fort fly fra flyplasser ganske langt nord i norge, og ned til både
Spania/Balearene/Kanariøyene osv.

Personlig hadde jeg gjerne sett en DY-flåte bestående av
flotte Airbus-fly, f.eks. A319 tror jeg hadde gjort seg godt!
(en slags norsk versjon av Germanwings-selskapet) - men er
godt klar over, at dette er en smule "utopi". Men er man Airbus-fan,
så er man det.. :cool:

Jeg kan bekrefte at Bjørn Kjos selv har sett tegningen under
(uten at jeg vil gå noe nærmere i detaljert om det), han synes
uansett at flyet tok seg svært så godt ut ^_^ :



http://www.plane-spotter.com/Gifs/A319_Norwegian.gif

LN-MOW
02-03-2007, 00:13
Et selskap som etterhvert har blitt saa stort som DY vil naturlig nok tiltrekke seg interesse baade hos flyprodusenter og leasingselskaper. Er sikker paa at DY's flaateplanleggere - i likhet med sine kolleger i alle andre selskaper - jevnlig er kontakt med 'innpaaslitne salgsfolk'. :p

LN-KGL
02-03-2007, 00:31
Originally posted by Blackhawk
Jeg kan bekrefte at Bjørn Kjos selv har sett tegningen under
(uten at jeg vil gå noe nærmere i detaljert om det), han synes
uansett at flyet tok seg svært så godt ut ^_^ :


Ahh, det var altså undertegnede som forårsaket at KKV ble med Niels Henrik Abel på halen ;)

Someone
02-03-2007, 01:10
Originally posted by LN-KGL

Originally posted by Blackhawk
Jeg kan bekrefte at Bjørn Kjos selv har sett tegningen under
(uten at jeg vil gå noe nærmere i detaljert om det), han synes
uansett at flyet tok seg svært så godt ut ^_^ :


Ahh, det var altså undertegnede som forårsaket at KKV ble med Niels Henrik Abel på halen ;)


hehe, never under estimate scanair.no/planespotter.com:p

Men tilbake til teme. Ser noen her spekulerer i 500/400. Kan ikke helt se de i flåten. spesielt ikke 500 so, er nesten som 600....dvs en type for de "spesielt" intereserte:rolleyes:

EB
02-03-2007, 05:57
Tar vel ikke så veldig lang tid før det kommer 737NG inn i flåten til DY...

SAJblue
02-03-2007, 09:38
Jeg ser heller ingen grunn til at DY skal fase inn 734 og 735, da disse er ca like gamle som 733.
Dessuten har jo DY tidligere nevnt at 733 har perfekt størrelse for markedene de opererer i, mindre fly er vanskeligere å få lønnsom drift i, og større fly er vanskeligere å fylle opp hele uken.

Men siden det spekuleres i utskifting av DYs flåte, hva med SASBraathens da? De begynner nå å få en hel del fly som med stormskritt nærmer seg 20 år. Eldste flyet er vel 17 år nå, så det begynner å haste litt hvis de vil unngå fly med en alder over 20 år. Det kan jo tenkes at de venter til markedet roer seg litt, for så å sitte klar å kjøpeleie inn brukte 737-NG-fly.
Men for all del, jeg elsker 735-ene til Braathens^^

MountainDew
02-03-2007, 10:49
Har Boeing noen plan for en NNG (Next Next Generation). Den vil vel kanskje bli en miniutgave av 787, men det er vel kanskje for lenge å vente for DY. Arvtakerne til A320 og NG blir nok lettere og mer miljøvennlig.

Someone
02-03-2007, 10:55
Skal ikke kalle det plan, men Boeing jobber vel såvidt med ett konsepstudie som heter Y1 og som skal være en arvtager til 737 (Y2 er 787, og Y3 er en eventuell erstattning for 777 og 747 når det blir aktuelt)

EB
03-03-2007, 10:42
Norwegian går vel for 737NG først...snart?

Hurum
03-03-2007, 10:58
Tror det tar en stund før Norwegian satser på nye fly...dessverre.

Virker som en har 2 typer lavprisselskaper rundtomkring....dem med helt nye fly (Germanwings, Jetblue, Vueling, Ryanair, Wizz), og dem med gamle fly, ofte av typen B737-300.

Håper Norwegian går for Airbus når dem en gang skal skifte, men det er vel liten sjanse for det...blir vel litt for omfattende og dyrt.

HMWK
03-03-2007, 11:15
Vi får se om det dukker noe opp til sommeren!

Dag Viking
03-03-2007, 12:31
Originally posted by Someone

Skal ikke kalle det plan, men Boeing jobber vel såvidt med ett konsepstudie som heter Y1 og som skal være en arvtager til 737 (Y2 er 787, og Y3 er en eventuell erstattning for 777 og 747 når det blir aktuelt)


Skal man tippe PW som motorleverandør (som er bøygen), lansering i 2008/2009 og leveranser fra 2012

amatør
03-03-2007, 12:38
Originally posted by Blackhawk


Ja ryktene om at Norwegian skal anskaffe nyere materiell, dukker
stadig opp - både her og der. Men det er jo alltids interessant
og morsomt å "spekulere" litt, så får vi vel etterhvert se hvem
som evt. hadde redd.

Tror nok det fortsatt vil gå tid før DY begynner å erstatte
737 Classic-flåten, så det vil nok fortsatt gå i -300 modeller
der i gården fortsatt.

Har hørt at Norwegian har vært i samtaler med bl.a. Airbus, og
fått konkrete tilbud fra Airbus osv. Men det er nok mere sannsynelig
at det fortsatt blir Boeing hvis DY skal ta inn nyere modeller,
og da snakker vi vel B737NG - selv om B737-400/-500 selvsagt også
kunne ha fungert i DY-flåten som en slags "mellomfase".

Innenfor B737NG er det vel mest trolig B737-700 som er det mest
aktuelle (etter min mening), selv om jeg også har hørt -800 og/eller
-900 som også aktuelle kandidater. Med alle disse B737NG-maskinene kan
de fort fly fra flyplasser ganske langt nord i norge, og ned til både
Spania/Balearene/Kanariøyene osv.

Personlig hadde jeg gjerne sett en DY-flåte bestående av
flotte Airbus-fly, f.eks. A319 tror jeg hadde gjort seg godt!
(en slags norsk versjon av Germanwings-selskapet) - men er
godt klar over, at dette er en smule "utopi". Men er man Airbus-fan,
så er man det.. :cool:

Jeg kan bekrefte at Bjørn Kjos selv har sett tegningen under
(uten at jeg vil gå noe nærmere i detaljert om det), han synes
uansett at flyet tok seg svært så godt ut ^_^ :



http://www.plane-spotter.com/Gifs/A319_Norwegian.gif
Gud, så mye penere den lille Airbusen er enn lille klumpen til Boeing..

Blackhawk
03-03-2007, 13:08
Ja DY-fargene tok seg faktisk uforskammet godt ut - på A319 modellen. Synes også den minste A318 tar seg godt ut, det er virkelig en miniAirbus - "søt og god" ^_^

(Vet ikke hvem som har laget bildet jeg postet, men all honnør til han - virkelig bra laget)

Someone
03-03-2007, 13:11
Originally posted by Blackhawk

(Vet ikke hvem som har laget bildet jeg postet, men all honnør til han - virkelig bra laget)

Det er vel LN-KGL!

Blackhawk
03-03-2007, 13:29
Takker "Someone", tok ikke hintet lengre opp i tråden - he he. :drunk:

Grattis: "LN-KGL"; din tegning er herved beundret av flere enn meg! Vil tro rimelig mange nede hos DY på FBU har sett den også, Kjos synes i hvert fall den var lekker!

EB
03-03-2007, 16:18
Airbus er drømmen - men jeg tror nok det blir 737NG og det om ikke alt for lang tid.

Blackhawk
03-03-2007, 16:53
Ja du har nok (desverre) rett der EB, drømmer fortsatt om en ren Airbus-flåte i DY-farger, á la GermanWings (m/ LCD-skjermer i kabinen osv osv.) - opps, nå var jeg
godt i gang - med å avsløre mine "våte drømmer" igjen gitt... :lol:

Airbus 330
03-03-2007, 22:49
Originally posted by HMWK

Vi får se om det dukker noe opp til sommeren!

Vet du noe vi ikke vet her??

Airbus 330. :smile2

EB
04-03-2007, 00:22
Våte drømmer har man også om en ren Airbus flåte hos SAS...:D

Someone
04-03-2007, 04:36
Originally posted by EB

Våte drømmer har man også om en ren Airbus flåte hos SAS...:D

og hva er galt med MDer?

EB
04-03-2007, 06:29
...ingen ting - men Boeing lager de ikke lenger!!!

Blackhawk
04-03-2007, 13:34
Originally posted by EB

Våte drømmer har man også om en ren Airbus flåte hos SAS...:D

He he, jau DET skal jeg være enig i. Skal over til SAS etterhvert nå, har tidl.
erfaring fra A321-200/A330-200. Skal begynne på A321-200 også hos SAS,
og gleder meg! Desverre blir det vel MD82/-87 i tillegg etterhvert, skulle gjerne hatt
A319-100 - krysser fingrene.

Synes det er tragisk, at ikke SAS/BU og SAS SE har Airbus-materiell. Men
ære være SAS DK for at de har det!

-

Har forsåvidt gode minner fra DC9-serien også, var med på en av de siste
DC9-20 flyvningene (Fra Tr.heim til Oslo) - utrolig artige maskiner. DC9-"Sport"
hadde en utrolig kraft, med tanke på hvor liten selve maskinen var.

(Beklager avsporingen..)

LCH
04-03-2007, 20:18
Originally posted by Blackhawk

He he, jau DET skal jeg være enig i. Skal over til SAS etterhvert nå, har tidl.
erfaring fra A321-200/A330-200. -


Novair?

Blackhawk
04-03-2007, 21:08
Correct.