Log in

View Full Version : Ikke dårlig...

EB
01-03-2007, 15:20
http://www.airliners.net/open.file/1121460/M/

Bizflyer
01-03-2007, 15:27
Det var et virkelig kult bilde.

Er det noen som har noen flere facts om SAS sine A300?
Hvor mange hadde de?
Hvor fløy de?
Hvor mange pax tok de?

undt zu weiter
undt zu weiter
undt zu weiter
undt zu weiter

BF:cool2

Desk pilot
01-03-2007, 15:48
Ifølge planespotter.com hadde SAS fire stk A300. De var visst ingen stor suksess i SAS.

www.plane-spotter.com/Airlines/SAS/index.htm (http://www.plane-spotter.com/Airlines/SAS/index.htm)

EB
01-03-2007, 15:50
Men populær blant passasjerer...og ikke minst id-pax på vei hjem fra CPH.

goOSL
01-03-2007, 16:15
de var visst noen VELDIG spesielle maskiner, etter hva jeg har hørt ble de bestilt med deaktiverte sentertanker slik at takeoff/landing weight skulle bli så lav at de unngikk høye landingsavgifter.

Dett var greitt nok, men når de skulle selge flyene så var det ingen som ville ha disse maskinene, det var heller ikke mulig å bruke disse maskinene til langflighter akkurat pga for lite fuelkapasitet.

kanskje noen andre har litt mer kjøtt til beinet der ute.

Trety
01-03-2007, 16:35
Og den nærmeste av de to endte sitt liv i Malaysia:
Fra Airdisaster.com (http://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_details.cgi?date=12181983&reg=OY-KAA&airline=Malaysia+Airlines)

EK 007
01-03-2007, 18:53
Originally posted by goOSL

de var visst noen VELDIG spesielle maskiner, etter hva jeg har hørt ble de bestilt med deaktiverte sentertanker slik at takeoff/landing weight skulle bli så lav at de unngikk høye landingsavgifter.

Dett var greitt nok, men når de skulle selge flyene så var det ingen som ville ha disse maskinene, det var heller ikke mulig å bruke disse maskinene til langflighter akkurat pga for lite fuelkapasitet.

Noen av maskinene havnet til slutt hos SAS´ datterselskap Scanair. Mine kollegaer i MyTravel snakker ennå om den tiden de flöy A300, den var visstnok helt fantastisk........

ENGM RAMP
01-03-2007, 18:56
Husker selv når de akkurat hadde fått dem, jeg bodde i Bodø, og vi skulle få besøk av slekta fra Østlandet. De kom - i en Airbus A300 - til Bodø!! Og ble intervjuet på NRK til og med og spurt om hvordan det var å fly med SAS sin nye fantastiske maskin :D

ENGM RAMP
01-03-2007, 18:56
Husker selv når de akkurat hadde fått dem, jeg bodde i Bodø, og vi skulle få besøk av slekta fra Østlandet. De kom - i en Airbus A300 - til Bodø!! Og ble intervjuet på NRK til og med og spurt om hvordan det var å fly med SAS sin nye fantastiske maskin :D

Someone
02-03-2007, 01:17
Originally posted by goOSL

Hva? Kan aldri tro at SAS har funnet pånoe som dette, de er er jo tross alt de eneste som brukte DC-9-21 (ake sport) og en av de få som syntes 737-600 og MD-87 var en god ide

EB
02-03-2007, 05:58
Tja MD87 var det Finnair og Austrian som "fant opp"...

JetBlue
02-03-2007, 07:53
Og jeg har fløyet med 3 av dem, Snorre, Sven og hva var det den siste svenskregistrerte het igjen, var det Ingemar? Noen bedre her?

Det var forøvrig Stig (danskregistrert som havnet i gjørma i Malaysia.

EB
02-03-2007, 08:06
Må sjekke "loggboka" - men tror jeg har vært ombord i de alle 4...

Trety
02-03-2007, 10:34
Originally posted by JetBlue
Det var forøvrig Stig (danskregistrert som havnet i gjørma i Malaysia.

OY-KAA