View Full Version : Air Stord
Fredriksen
27-02-2007, 20:15
Hei alle sammen!
Lars Otto her, kommer fra Lista.
20år.
Her er mitt spørsmål:
Er det noen som har informasjon om det tidligere flyselskapet Air Stord?
Dette var det flyselskapet jeg reiste mye med som liten; Air Stord hadde flyruter fra Lista lufthavn.
I 1996 var jeg vitne til en flydåp på Lista lufthavn.
En av Air Stords Dornier 328 (LN-ASL) fikk navnet "Macody Lund"
Selskapet gikk konkurs i starten av 1999.
Lite å finne på internett om selskapet..
Noen som har mer info om selskapet? Kanskje noen fra Stord vet mer..?
Heisann, og velkommen til forumet!
Min befatning med Air Stord var som regel å få vondt i ørene når Beechene kom og gikk, men det er flere her på forumet som har peiling; 'BGO' jobbet der, LN-KOG tror jeg har skrevet en artikkel eller to om dem (?), og så hadde jo 'tpn' handlingen på FBU. Det er sikkert mange flere også.
Det var synd med Stord; de stod på fælt og var veldig stolte da de fikk den første Dornieren, oppkalt etter han skøyteløperen... Storelid? Noen av de fineste flyene på norsk register noensinne. Men det var vel Do-operasjonen som til slutt brakk ryggen deres. De snille onklene i shipping og Aker (og på Lista?) sluttet vel å sponse, og til slutt var egenkapitalen spist opp.
Air Stord var den ene fly-konkursen i Norge i 1999; den andre var Color Air. De ansatte i Air Stord klarte forresten å få utbetalt all utestående lønn ved konkursen, mens folkene i Color Air ikke fikk noenting da de gikk konk. Jeg antar Storderne var solid organisert, eller hadde flinke advokater.
Fellowship
27-02-2007, 23:28
Se her (http://www1.airpics.com/search/search.php?string=Air+Stord&si=0&st=5&count=10)
Fredriksen
28-02-2007, 17:46
Originally posted by Falcon
Heisann, og velkommen til forumet!
Min befatning med Air Stord var som regel å få vondt i ørene når Beechene kom og gikk, men det er flere her på forumet som har peiling; 'BGO' jobbet der, LN-KOG tror jeg har skrevet en artikkel eller to om dem (?), og så hadde jo 'tpn' handlingen på FBU. Det er sikkert mange flere også.
Det var synd med Stord; de stod på fælt og var veldig stolte da de fikk den første Dornieren, oppkalt etter han skøyteløperen... Storelid? Noen av de fineste flyene på norsk register noensinne. Men det var vel Do-operasjonen som til slutt brakk ryggen deres. De snille onklene i shipping og Aker (og på Lista?) sluttet vel å sponse, og til slutt var egenkapitalen spist opp.
Air Stord var den ene fly-konkursen i Norge i 1999; den andre var Color Air. De ansatte i Air Stord klarte forresten å få utbetalt all utestående lønn ved konkursen, mens folkene i Color Air ikke fikk noenting da de gikk konk. Jeg antar Storderne var solid organisert, eller hadde flinke advokater.
Ja, jeg kan tenke meg at de var stolte av Dornier-maskinene. Det er jo en aldeles nydelig maskin!
Hadde et hefte fra Air Stord, og der skrøt dem veldig av de nye flyene!
Ja, jeg tror du har rett i at Air Stord hadde sponsorer på Lista, men vet dessverre alt for lite om det..
Jeg var ikke store gutten på den tiden.
Takker for respons!
Takker for link til mange flotte bilder, Fellowship!
Setter pris på all hjelp jeg kan få!
"Vi minner Air Stord"
En ganske fersk side av meg:
http://www.airstord.com
Fellowship
28-02-2007, 17:55
Bare hyggelig, Fredriksen, og velkommen til forumet, ja!
Morsomt at du har et selskap som startet interessen. Jeg husker jeg fant ut at det alltid var verdt å sjekke hvilken maskin som kom for Air Stord, særlig de siste årene mens jeg fulgte med på FBU-trafikken.
Jeg kan sende deg noen av bildene om du er interessert, bra start på nettsiden det der.
siste vinteren husker jeg de fløy til Idre i Sverige
Fredriksen
28-02-2007, 18:20
Originally posted by Fellowship
Bare hyggelig, Fredriksen, og velkommen til forumet, ja!
Morsomt at du har et selskap som startet interessen. Jeg husker jeg fant ut at det alltid var verdt å sjekke hvilken maskin som kom for Air Stord, særlig de siste årene mens jeg fulgte med på FBU-trafikken.
Jeg kan sende deg noen av bildene om du er interessert, bra start på nettsiden det der.
Ja, jeg ville bli utrolig takknemlig om du vil bidra med bilder!
Tusen takk for din gavmildhet! ;)
______
Takk for tipset, CK.
Var dette vanlig rutetrafikk?
Fra hvilken norsk flyplass fløy Air Stord til Idre?
Fredriksen
28-03-2007, 18:01
Skal først gi dere en oppdatering:
- Har kontaktet Norsk luftfartsmuseum, men de hadde ingen info om selskapet
- Har hatt anonse i Haugesunds avis, uten respons.
- Har tenkt å ha en anonse i farsunds avis.
Jeg trenger dere alle på forumet sin hjelp; spør venner og kjente om de vet noe om Air Stord, kanskje spesielt flyentusiaster.
På forhånd, takk.
Er det noen som har noen tips om hvordan jeg driver god research? Vil så gjerne at det skal bli en seriøs og informasjonsrik side om Air Stord.
Håper jeg ikke maser for mye...
Trenger sårt hjep fra publikum.
Takk for den responsen jeg har fått tidligere! :-p
Jumper G5
28-03-2007, 23:16
Foreslår at du kontakter Widerøe's Flygerforening - kanskje noen av Air Stord-flygerne jobber i Widerøe nå, og at foreningen kan formidle kontakt. Du kan også høre med lufthavnsjefen på Stord, eller redaktør i lokalavisen der. De har nok et klipparkiv som kan brukes til forskning. Lykke til.
Fredriksen
29-03-2007, 21:01
Tusen takk for tipsene, Jumper G5!
Skal ta og følge tipsene dine, så skal jeg gi en oppdatering her på dette innlegget om hva jeg får ut av det. ;)
Om noen skulle komme på noe mer, så del det gjerne med meg. :-p
Fredriksen
09-03-2015, 19:14
Morsomt å se tilbake til. 8 år siden jeg startet så smått på dette prosjektet.
Ble kontaktet av Stordnytt.no som ønsket å skrive en sak om dette prosjektet.
Her er resultatet. (http://www.stordnytt.no/2015/03/onskjer-a-samla-air-stord-historien/)
Hyggelig at det blir lagt merke til. Samtidig har mange hyggelige mensker tatt kontakt opp gjennom årene. Så er planen å få historien på plass i år.
Vil samtidig si takk til forumistene som er flinke til å hjelpe de gangene jeg spør om noe.