PDA

View Full Version : SAS CPH-DXB (sier ryktene)


CK
26-02-2007, 14:31
SAS tæt på direkte rute København - Dubai
SAS langt fremme i planlægningen af tre afgange om ugen fra København
http://www.standby.dk/4435.0.html?&tx_standbynews_pi1[showUid]=22706&cHash=8d7fa2e558

EB
26-02-2007, 14:39
Dette :clap jeg for for...tror faktisk jeg :nor også!

sk931
26-02-2007, 14:46
Interessant foto og spotter område de har i DXB og SHJ !!!

Hilsen
Ole

CK
26-02-2007, 14:52
jeg har ID-billetter på SAS ut året, så jeg x'er fingrene for at dette blir en rute som åpnes raskt! hehe

Bizflyer
26-02-2007, 15:13
Hvis ikke SAS klarer å få til konkurransedyktige gjennomgående priser på videre forbindelser ut av Dubai retning øst, så tror jeg ikke det vil være liv laga for denne ruten. Dubai har vel langt igjen før de når samme feriested status som Kanariøyene og Thailand.

Det Emirates er kjent for er jo å ha billige priser til østen, og mange, spesielt fra England, bruker Emirates til Thailand, Filippinene og Australia.

Man må huske på at mange av dem som reiser via DXB er transittpassasjerer, så uten en god avtale tror jeg det blir vanskelig. Emirates er jo heller ikke en del av StarAlliance systemet, og da blir det jo ikke noen bonuspoeng videre heller. Det trekker ned.

Er det noen som vet om SAS sine griser har rekkevidde helt til Dubai?

BF:cool2

sail4fun
26-02-2007, 15:19
SAS.dk <> Griser

RolfL
26-02-2007, 15:36
Originally posted by sk931
Interessant foto og spotter område de har i DXB og SHJ !!!
Hilsen
Ole

Var i SHJ i förra veckan, flög med Air Arabia. Ramp access SHJ fortfarande stängt men öppnar förhoppningsvis i augusti igen.

brendas
26-02-2007, 15:45
Originally posted by Bizflyer
Er det noen som vet om SAS sine griser har rekkevidde helt til Dubai?

De skal greie det greit, men vil nok ikke kunne gjøre det om de er fylt opp til MZFW.

EB
26-02-2007, 16:06
Dubai kan fint klare å være "final destination"...

LN-MOW
26-02-2007, 16:10
CPH-DXB er 4821 km .. saa det blir nok litt tight for en -800. Man maa nok bruke en av de nye -700'ene til SAS Braathens hvis man vil litt 'aa gaa paa'.

Trety
26-02-2007, 16:17
Originally posted by Bizflyer
Er det noen som vet om SAS sine griser har rekkevidde helt til Dubai?


Dette lukter det nok heller A321 elns. av, den har rekkevidde på 5700 km, mens Great Circle Mapper påstår at det er 4821 km CPH-DXB. SAS DK har ikke griser.

LCH
26-02-2007, 16:23
Originally posted by EB

Dette :clap jeg for for...tror faktisk jeg :nor også!

Det var vel dette :DEN du mente å bruke? :p

(Vil ikke starte noen ny diskusjon altså!):lol:

EB
26-02-2007, 16:29
Nope! For meg er SAS fortsatt skandinavisk og de har bra forbindelser fra oslo via København...:nor :DEN :nor

VoiceCom
26-02-2007, 16:31
Dette var en god nyhet :up: - håper det blir en realitet.

Jeg skal antagelig til DXB om et par uker, men det blir vel litt for tidlig til å bli SAS ^_^ Lurte på om jeg skulle prøve LH denne gangen - de flyr A346. Tidligere har vi alltid fløyet KLM 777.

Ellers åpner jo JXB etterhvert (Jebel Ali) - Dubai World Central International Airport (http://www.dubaiworldcentral.net/) (velg International Airport nederst til høyre). Verdens største frakt og passasjerflyplass.

"We have to make history and approach the future with steady steps, not wait for the future to come to us." HH Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum

brendas
26-02-2007, 16:44
Originally posted by Trety

Originally posted by Bizflyer
Er det noen som vet om SAS sine griser har rekkevidde helt til Dubai?


Dette lukter det nok heller A321 elns. av, den har rekkevidde på 5700 km, mens Great Circle Mapper påstår at det er 4821 km CPH-DXB.
Det går fint om en laster inn kun pax, men en A321 vil slite mer om en prøver å fly med en last som består av noe annet/mer enn 184 pax...

Originally posted by Trety
SAS DK har ikke griser.
Godt poeng ;)

Someone
26-02-2007, 19:35
Hva med 319? De har jo 2 til på vei!

Tommy777
26-02-2007, 20:03
Vel, det er jo Lasse som uttaler seg her. Han er jo sjef for SAS intecont, så det er vel de som har planer om å ta et hopp til Dubai?? Kan ikke skjønne annet siden han ikke har for vane å uttale seg for SAS DK;)

EB
26-02-2007, 20:07
Hva er alternativet til Dubai som det snakkes om???

dc-8-63
26-02-2007, 20:09
Enig med Tommy...dette hoeres da virkelig ut som en IC med A330 rute....

sail4fun
26-02-2007, 20:14
Ja IC har jo mange maskiner for mye...

dc-8-63
26-02-2007, 21:05
Kanskje CPH-DXB-CPH passer inn i puslespillet mellom andre IC destinasjoner...det er kortere flytid enn t/r CHI forsempel...

LN-MOW
26-02-2007, 21:57
330/340 har jeg NULL tro paa, av to aarsaker. For mange seter og manko paa fly.

dc-8-63
26-02-2007, 22:29
Jeg tror absolutt ikke det er for mange seter...jeg tror DXB lett undervurderes som hub i dag og ikke minst i morgen.....se paa veksten i India....det er lett aa se DXB utvikle seg som hub for mye i India.....og en atraktiv en ogsaa....

EB
26-02-2007, 22:33
Blir uansett spennende...krysser fingrene for DXB og så kan jeg håpe på SFO etterpå...

LN-MOW
26-02-2007, 22:35
Originally posted by dc-8-63

Jeg tror absolutt ikke det er for mange seter...jeg tror DXB lett undervurderes som hub i dag og ikke minst i morgen.....se paa veksten i India....det er lett aa se DXB utvikle seg som hub for mye i India.....og en atraktiv en ogsaa....

Hadde Emirates vaert i Star, ville jeg vaert enig i. Men SAS er mer tjent med aa fore Star-partneren, som er stor paa India.

Tommy777
26-02-2007, 22:37
Jeg sier meg 100% enig med LN-MOW her. Denne ruten er mer eller mindre døfødt med A330/340 dersom emirates ikke blir med i *A

sk931
27-02-2007, 00:08
Originally posted by LN-MOW

CPH-DXB er 4821 km .. saa det blir nok litt tight for en -800. Man maa nok bruke en av de nye -700'ene til SAS Braathens hvis man vil litt 'aa gaa paa'.


Hver Weekend har vi Charter med A321 AAR-TFS(tenerife)
Vi tanker op til MAX TOF og alligevel vil de gerne have mere fuel...
FLyvetiden er ca 5 timer og 15 minutter....SAS DK har 2 A321 som har højere MAX TOW
en de resterende 6...
ER først på job i morgen og skal gerne undersøge, men jeg tvivler på at SAS vil bruge
A321 på en saadan rute....Det er en A330 rute, vil jeg mene

Hilsen
Ole

sk931
27-02-2007, 00:09
Mig bekendt flyver baade LX og LH med A330/A340 til DXB

Hilsen
Ole

VoiceCom
27-02-2007, 00:16
Originally posted by sk931


Mig bekendt flyver baade LX og LH med A330/A340 til DXB

Hilsen
Ole

Og KL flyr med B777 til Dubai og A330 til Abu Dhabi.

TheDane
27-02-2007, 01:35
MEN Austrian bruger mig bekendt ofte B737 på denne rute. Nu er Wien naturligvis også noget tættere på DXB end København, men nu var vi igang med at nævne hvad andre europæiske selskaber bruger på ruten. Det samme gør Marlev fra Budapest, men naturligvis igen også tættere på DXB end Købennhavn.

pendler
27-02-2007, 07:17
Jeg tror nok ikke det vil bli brukt 737 på denne ruten om den går fra CPH!! SAS.DK har ingen 737! De har bare MD og A321 og A319. Men om SAS.IC kommer inn da er det ett annet spörsmål!!

Trety
27-02-2007, 09:06
Originally posted by brendas
Det går fint om en laster inn kun pax, men en A321 vil slite mer om en prøver å fly med en last som består av noe annet/mer enn 184 pax...


Jeg hentet rekkeviddetallet fra SAS Flight Ops, antok at de brukte tall med i det minste typical payload - jeg ser jo at på Airliners.net står A321-200 oppført med 4907 km range med 186 pax (vet ikke om det er med eller uten bags, men antar at det er med?) og da blir det litt snaut ja.

Men allikevel, hvor skal i så fall SK hente materiell fra? Disse to A343'ene fra AC lar jo vente på seg, A330'er sliter de med å skulle få tak i, så det må vel da gå ut over andre ruter?

Bizflyer
27-02-2007, 10:50
Det ville overraske meg sterkt dersom SAS IC ville benytte andre fly enn A330/340 på sitt rutenett. Da måtte de i tilfelle åpne flere "halv-interkontinentale" ruter med flere fly av en annen type.

BF:cool2

CK
27-02-2007, 11:29
Trety: jeg tipper Airliners.net har hentet sine range-tall fra Airbus, og min erfaring er at de range-spesifikasjoner som produsentene gir er ønsketenkning i forhold til det som faktisk er tilfelle i den virkelige verden, når man skal ha med bags, man skal ha fuel for alternates etc etc. Da jeg som rutesjef i WF viste Bombardiers range-kart for Q400 til gutta på navigasjon fikk jeg nesten hånlatter tilbake;)

DXB er en interessant destinasjon, som jeg tror ville fått et løft med en SK-rute. Mange snakker om Dubai, men ikke så mange har vært der. Om Star får med seg EK i alliansen er jeg skeptisk til, EK har lenge vært skepstisk til allianser og er stor og tung. Men, Star vil trolig snart få en partner i India (om de er smarte) og Air India har allerede bilaterale avtaler med seks Star-partnere (OS, LX, LH, TG, TK, SQ)

Trety
27-02-2007, 13:36
Originally posted by CK
Trety: jeg tipper Airliners.net har hentet sine range-tall fra Airbus, og min erfaring er at de range-spesifikasjoner som produsentene gir er ønsketenkning i forhold til det som faktisk er tilfelle i den virkelige verden, når man skal ha med bags, man skal ha fuel for alternates etc etc. Da jeg som rutesjef i WF viste Bombardiers range-kart for Q400 til gutta på navigasjon fikk jeg nesten hånlatter tilbake;)


Nå oppgir faktisk Airliners kortere rekkevidde (4907 km) enn SAS Flight Ops (5700 km), men jeg sjekket kun sistnevnte ettersom jeg antok at de hadde de riktige tallene for SAS' versjoner. ;)

Superhai
28-02-2007, 06:39
Hvis det blir til DXB fra CPH så er det med A319 det er jeg rimelig sikker på.

Eriksan
28-02-2007, 20:13
Originally posted by Superhai

Hvis det blir til DXB fra CPH så er det med A319 det er jeg rimelig sikker på.

Det bør du ikke være for sikker på, i hvert fall ikke på vinterhalvåret...

MartinL
01-03-2007, 15:08
Hva bruker Finnair paa ruten?

EB
01-03-2007, 15:09
Flyr Finnair på Dubai og i såfall som vanlig ruteflyvning eller charter?

MartinL
01-03-2007, 15:18
De floy i alle fall dit. Vet ikke om de fortsatt gjoer det.

http://www.boarding.no/art.asp?id=12158

FBU 4EVER
01-03-2007, 16:48
Originally posted by P.A. VIKING

Ja IC har jo mange maskiner for mye...

Med nedleggelsen av PUD,så blir det frigjort en maskin.Som nevnt tidligere i tråden,så er det ikke SAS DK som skal drifte ruten.Det blir SKI.340 eller 330.

Pilotforeningene i SAS ble ifjor enige om en ny avtale for tjenestegjøring i Intercont. Vi har gått med på en lang rekke produktivitetsforandringer under forutsetning av at det ble en reell ekspansjon for Intercont. med flere destinasjoner og fly.
I avtalen står det at dersom det ikke kommer konkrete planer før 1/7-07,så opphører avtalen 31/12-07 og vi går tilbake til den gamle avtalen. Tror dette er første skritt i retning av å oppfylle avtalen. Hva den "andre" destinasjonen er? Tja,si det! Mange rykter og ønsketenkninger florerer på crewrommene om dagen,men mitt tips er en destinasjon i USA: MIA,SFO alternativt noe ut fra OSL.ORD?

The Ticketor
01-03-2007, 17:02
AY flyr HEL-DXB med B757 to ganger i uka. B757 er AY sin chartermaskin (leasure flight), og flightnummeret er i 2xxx-serien, som om min hukommelse funker, skal bety en type part-charter. Så det er ikke det vanlige servicekonseptet ombord.

sail4fun
01-03-2007, 19:08
Med stor Buss så snakker vi vel ikke om oftere en 2*ukentlig , og da kan man jo være like spent på den/de andre destinasjonene , OSL-ORD , helt OK.

Savipix
01-03-2007, 19:31
Vi skall väl kanske inte se bort ifrån att det kan bli codeshare med Emirates som substitut för deras egna linje.

Airbus 330
01-03-2007, 22:40
Originally posted by FBU 4EVER

Originally posted by P.A. VIKING

Ja IC har jo mange maskiner for mye...

Med nedleggelsen av PUD,så blir det frigjort en maskin.Som nevnt tidligere i tråden,så er det ikke SAS DK som skal drifte ruten.Det blir SKI.340 eller 330.

Pilotforeningene i SAS ble ifjor enige om en ny avtale for tjenestegjøring i Intercont. Vi har gått med på en lang rekke produktivitetsforandringer under forutsetning av at det ble en reell ekspansjon for Intercont. med flere destinasjoner og fly.
I avtalen står det at dersom det ikke kommer konkrete planer før 1/7-07,så opphører avtalen 31/12-07 og vi går tilbake til den gamle avtalen. Tror dette er første skritt i retning av å oppfylle avtalen. Hva den "andre" destinasjonen er? Tja,si det! Mange rykter og ønsketenkninger florerer på crewrommene om dagen,men mitt tips er en destinasjon i USA: MIA,SFO alternativt noe ut fra OSL.ORD?

Får OSL en rute til ORD, så skal jeg stå å ta imot deg på OSL FBU 4EVER og ta bilder. :clap

Airbus 330. :smile2

Som ikke tror det før han ser det:lol:

Someone
02-03-2007, 02:37
Originally posted by Airbus 330

Får OSL en rute til ORD, så skal jeg stå å ta imot deg på OSL FBU 4EVER og ta bilder. :clap

Airbus 330. :smile2

Som ikke tror det før han ser det:lol:

Får OSL en *A rute til ORD ,skal jeg av prinsipp ta den til iløpet av 2007:D

(Chicago er en av de Am. byene jeg mangler, dessuten pleier jeg dra til USA 1 gang i året og årets tur er foreløpig veldig uviss)

EB
02-03-2007, 09:11
Da blir vel ikke Finnair selskapet man skal konkurrere mot på denne strekningen...