View Full Version : Sideveislanding på værnes
Sjekk ut denne linken og velg "kulingkast på værnes" i høyrekolonne
nrk nyhetsspiller (http://www1.nrk.no/nyhetsspiller)
Var ikke det en take-off montro:question:
Begge deler, SAS lander - WF tar av
Originally posted by TG923
Begge deler, SAS lander - WF tar av
Ved nærmere studie medfører det riktighet:)
Kjempetøfft å se det fra "utsiden"...jeg er fortsatt ingen stor tilhenger av å være på "innsiden" når det blåser så mye...
ATC-flyradar
24-02-2007, 14:51
All honør til flyvere som gjør dette uten skrupler og vet å sette egne grenser. Takket være gode opplæringsmetoder og flysimulatorer som gjør slik trening til en normal arbeidsdag for noen.
Er det noen som har laget dette i en " flightsim - hobby) film som viser hvordan man jobber i Cockpit under slike omstendigheter ??? SKulle gjerne ha sett "stresset" eller arbeids situasjonen i slike hendelser !! Noen som har noe slikt ??
Jan - liker ikke å fly under slike ekstreme forhold !
Helt enig...trenger pilotene en dusj og tid til å slappe av etter slike landinger?
He, he.
Får meg til å tenke tilbake på forrige tur fra CPH til KRS. Ruten opereres som kjent med Q400. Før takeoff annonserte kapteinen følgende: "mine damer og herrer, vi beklager så mye, men på grunn av værfoholdene vil det på denne turen bli sterk turbulens under takeoff, på cruise-level, og under innflyvning til Kjevik. Vi ber dere derfor beholde setebeltene fastspent under hele turen".
Sidemanne utbrøt spontant "Å fy f......":cool:
Direktelink (http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/88397) til reportasjen.
Tro meg - slik turbulens som det er på Værnes er det vanskelig eller umulig å gjenskape i en simulator. Her er det erfaring som gjelder - samt evnen til å sette grenser.
Dag Viking
25-02-2007, 15:01
Originally posted by EB
Helt enig...trenger pilotene en dusj og tid til å slappe av etter slike landinger?
Nå har ikke jeg flydd rutefly i Norge, men jeg vil tro at om man trenger en dusj så burde man ikke landet på den flyplassen i det hele tatt.
Vær som nærmer seg personlige grenser er "moro", men lander man full av svette har man gått over grensa. Skal man bli bedre må man stadig strekke seg, sakte men sikkert.
Jeg vil også være med på landinger som på filmen! Kan ikke huske at jeg har opplevd turbulens eller vind som har vært plagsomt som passasjer.
Nå har ikke jeg flydd rutefly i Norge, men jeg vil tro at om man trenger en dusj så burde man ikke landet på den flyplassen i det hele tatt.
Noen gorde ikke det heller, her er SK4174 som ikke landet på Værnes men gikk til Kvernberget. Passasjerene tok buss til trondheim.
http://i117.photobucket.com/albums/o44/ENKB/P1320596.jpg
Originally posted by Dag Viking
Originally posted by EB
Vær som nærmer seg personlige grenser er "moro", men lander man full av svette har man gått over grensa. Skal man bli bedre må man stadig strekke seg, sakte men sikkert.
Nei, trenger nok ingen dusj :) Men det er klart pulsen øker og man blir litt klammere i hendene enn normalt. Som i alle andre yrker gjør det jobben mer interessant og morsommere når man blir stilt overfor utfordringer, og for de fleste piloter er (u)været den faktoren som skaper de største utfordringene i en ellers "monoton" arbeidsdag. Men man begir seg selvfølgelig ikke ut på flytur om den ikke kan gjennomføres innenfor de begrensninger man har å forholde seg til, og det kan også være at man ikke engang strekker seg så langt.