PDA

View Full Version : Samui-Bangkok-København-Sandefjord


apeks
24-02-2007, 06:49
Da forsøker jeg med på en liten trip rapport jeg også, startet på hjemreisen 22/23 februar fra Thailand.

Etter 3 uker i Thailand og Kambotsja var det tid for å starte på den lange hjemturen. Har hatt det riktig fint, med perfekt vær hele veien. På denne turen har vi hatt 9 flyvinger totalt før vi har satt bena på norsk jord igjen 23 februar. Det meste bare små korte hopp, riktignok.

Hjemreisen:
Møtte opp på Samui airport 90 minutter før Bangkok Airways-PG178 skulle ta oss til Bangkok. Innsjekk gikk smertefritt, så var det bare å vente. Flyet som var satt opp var en ATR72. Ble 25 minutter før avgang kjørt ut til flyet i noen artige små åpne busser, kun oppstillingsplasser for fly på Samui.
Boarding gikk smertefritt, og oppstart på rutetid. Plassen ombord var helt ok, og kateinen forklarte på flytende engelsk at det var godt vær, og at vi ville få en fin tur. 2 flyvertinner serverte et lite men godt måltid, riktig flott service ombord.
Har alltid vært glad i dette lille selskapet.

Innsjekk i SAS transfer skranken i Bangkok gikk smertefritt, og null kø.
Så var det tid for å vente i Bangkok på SK972, som skulle ta oss til København. Var satt opp med gate E2, som var laaangt unna der vi landet med PG maskinen. Men det var godt skiltet på den nye flyplassen, og gikk greit å finne frem.
Ved gate sto OY-KGB. Det var 'Toste Viking' som skulle fly oss til CPH. Rutetid var kl. 00:25.
Hektisk aktivitet rundt maskinen nå rundt 2,5 timer før avgang. Med både fueling, cargo og catering som skulle ombord. Boarding startet 55 minutter før avgang, og familier med barn med prioritert først. Bra SAS !
Maskinen var smekkfull, og vi fant raskt våre seter som var 34F, 34G og 34H.
Crewet denne kvelden var en lett blanding av norske, svenske og danske.
Det ble spilt stygg boarding musikk, helt til dørene ble lukket.
Kapteinen var norsk og ønsket velkommen ombord. Han forklarte at turen ville ta 11 timer og 40 minutter slik det så ut nå, og at været i København ikke var så veldig godt. Skulle komme tilbake med mer informasjon om været når vi nærmet oss CPH. Kort og grei informasjon.
Pushback på rutetid. Vi ble prioritert på takeoff, før flere andre propell fly som ventet på å starte.

Kom raskt opp i masjhøyde som på denne turen var 33000 fot.
Etter rundt 1 time begynte matserveringen. Ingen drikke og peanøttpose før mat på denne flyvingen. Tipper det var fordi det var så sent på kvelden.
Maten var en slags biff med ris, en kake til dessert, pluss kaffe og juice.
Så kom drikkevognen, og vi ble tilbudt øl, vin, brennevin og brus.
Jeg ba om 2 flasker rødvin, og litt mer vann. Maten var helt vanlig flymat, synes det er mer eller mindre likt uansett hvilket selskap jeg flyr med. Ikke noe å skryte voldsomt av, men ikke noe dårligere enn noe annet jeg har smakt heller. Vinen var også helt ok.
Etter en stund kom kaffe/te serveringen, og raskt etterfulgt av drikkevognen med tilbud om likør eller cognac. Tok en cognac til kaffen, som også var helt ok. De tok ikke betalt for nevnte drinker. Men tror det funket slik at skulle noen ha mer etter dette, så skulle man betale for drinkene. Synes dette er smålig, men betyr samtidig lite for meg.
Taxfree vognen kom også en runde, kjøpte en SAS bamse til minstemann.

Skjermer i setene på 343 maskinene til SAS, som jeg synes betyr mye på lange reiser.
Synes det er skikkelig gøy å følge med på flightmap, har hele tiden oversikt over hvor vi er, pluss noen av fly dataene. Litt kjipt er det allikevel at man ikke kan starte en film når det passer selv. Det kan man på systemet til KLM for eksempel.
Plassen og setene ombord var helt ok, hverken bedre eller dårligere enn noe annet jeg har fløyet IC med.

Crewet forsøkte snart å få hele flyet til å sove, ved å slå av det aller meste av lys.
Taktikken virket fint, men det skulle vise seg å bli en del turbulens på veien oppover mot Danmark. Ikke voldsom turbulens, men nok litt av setebelte skiltet kom på titt og ofte oppover. Nok til at jeg ikke sov noe særlig, for å si det slik.
En ting som overasket meg var alderen på flyvertinnene. De var mye eldre enn alt annet jeg har sett hos andre selskap når jeg har flydd IC. Ikke noe galt i det forsåvidt, selv om det virket som det meste av gnisten hadde gått ut av flere av dem. De gjorde det de skulle, men ikke noe mer. Greit nok egentlig.

Rundt 2 timer før landing ble lysene slått på, og de kom rundt med varme kluter til å freshe seg opp litt med. Vi ble deretter servert en frokost. Dette var varme rundstykker, pålegg og juice. Igjen kaffe/te. Helt ok.

Så på morgenkvisten norsk tid startet vi innflyvingen mot Kastrup, og kapteinen ga lyd fra seg igjen. Han forklarte at det var dårlig vær på Kastrup, og at 04/22L og 04/22R var stengt. Det var 13 m/s vind fra syd, og det snødde lett. Redusert sikt.
Han forklarte videre at vi derfor skulle lande på bane 12/30. Ble forklart at dette var en kortere bane enn de andre to som normalt ble brukt. Det ville derfor bli en kraftigere oppbremsing enn normalt når vi landet, og han ba oss være klar over dette.

Litt turbulens på innflyving, men ikke noe voldsomt. Landet silkemykt, helt i starten av rullebanen. Bremset ganske hardt i begynnelsen som annonsert, men hadde mye igjen av rullebanen før reversering ble slått av og det ble bremset normalt og rolig igjen. Merket at det var null problem og full kontroll.

Takset til gate, og det var tid for å vente på Widerøe som skulle ta oss til Torp.
Så på tavlene at det var masse kanselleringer denne morgenen, så var usikker på om vi kom hjem med det første. Men det gjorde vi, Widerøe sin Dash 8-400 kom flaksende ned på Kastrup fra Torp en halvtime forsinket. En drøy time forsinket på vår avgang ble det, men det var på grunn av kaoset på Kastrup med bare en bane åpen. Ble mye venting før vi fikk ta av. Vel oppe i 16000 fot fikk vi god frokost og nykokt kaffe. Veldig bra på denne lille fly turen. Kaptein med bergens dialekt forklarte om flyforhold og været på Torp. 2 smørblide og koselige flyvertinne/vert var ombord.
En del vind på Torp når vi landet også. Kombinert med lett snø, som førte til snøføyke og redusert sikt. Hadde allikevel ingen problemer med å lande, og turen tok 55 minutter.

Har flydd nedover med SAS til Bangkok først på denne ferien, og har dermed prøvd SAS IC på kun 2 turer.
Er ikke så veldig bereist fra før av på langdistanse heller for sammenlikning. Men har prøvet langdistanse på både KLM, BA, Austrian, Lufthansa og MyTravel før vi nå altså forsøkte SAS.

Synes SAS var helt ok. I mine øyne er det ganske midt på treet.
Ikke mitt favorittselskap, men tar samtidig ikke en cent for å fly IC med SAS igjen. :smile2

Tommy777
24-02-2007, 07:22
Flott rapport!

Bra å se at det fortsatt er nok gratis alkohol for de som ikke planlegger å ramle på fylla..

Kan vel også nevne at det kun er 777en til KLM som har AVOD (som kan starte og stoppe filmer). Til Bangkok bruker KLM jumbo som ikke en gang har egne tv skjermer til hver passasjer, men gamle tv skjermer som henger i taket rundt om i økonomiklasse, dermed kun en kanal

VoiceCom
24-02-2007, 12:49
Originally posted by Tommy777

Kan vel også nevne at det kun er 777en til KLM som har AVOD (som kan starte og stoppe filmer). Til Bangkok bruker KLM jumbo som ikke en gang har egne tv skjermer til hver passasjer, men gamle tv skjermer som henger i taket rundt om i økonomiklasse, dermed kun en kanal

KLM har AVOD i sine A330 også. De flyr ihvertfall til USA og Abu Dhabi.

KLM sin 747 som de flyr bl.a. til Singapore og BKK har et grusomt entertainment system. Gamle skjermer som henger i taket og viser noen filmer. Flesteparten av skjermene har grønnskjær og er i ferd med å klappe sammen.

Nei - ta med egen PC eller PSP eller rett og slett en bok :)

Ellers veldig bra rapport!

3tflyer
08-03-2007, 09:47
"En ting som overasket meg var alderen på flyvertinnene. De var mye eldre enn alt annet jeg har sett hos andre selskap når jeg har flydd IC. Ikke noe galt i det forsåvidt, selv om det virket som det meste av gnisten hadde gått ut av flere av dem. De gjorde det de skulle, men ikke noe mer. Greit nok egentlig."

Jeg har reist en del med SAS både på C, Y+ og Y klasse og det samme inntrykket har jeg også. Til tross for at det skal være de mest attraktive rutene å fly på er ikke entusiasmen, smilet, oppmerksomheten mer enn på det jevne - virker litt som det er et ork og at de heller ville ha hatt fri! Du kan si mye om Singapore Girls, men jeg har reist også en del med SQ og der er ihvertfall innstillingen på topp, selv om hjelpsomheten og oppmerksomheten kanskje er litt mye påtatt noen ganger?

SQ 777
08-03-2007, 10:19
Flott rapport. Enig med dette vedr. SK-damene. Bedre erfaring med SK-guttene. På den annen side bedre med et ekstra påtatt SQ-smil med ekstra SQ-service, enn et grinete smil uten service . ;) ;)

FBU 4EVER
08-03-2007, 13:26
Det skal nevnes at Cabincrew i SK kun har et 24-timers stopp i BKK,mens Cockpit har 48 timer.Det er faktisk et ork å ta fatt på hjemreisen når turen ut fremdeles sitter i kroppen.Det hender faktisk rett som det er at Cabincrew sovner på vakt.Nå vil SKI at også pilotene skal klare seg med 24-timers stopp.Det skal spares til det smeller en gang.:huh:

Tommy777
08-03-2007, 23:03
Til BKK er 24 timer for lite...

AirbusTrond
23-03-2007, 11:46
Fin-fin rapport. Koh Samui er en virkelig sjarmerende flyplass. Ser ut til at SAS har et bedre tilbud enn LH når de faktisk også serverer gratis alkohol, dog ikke for fyllefantene.

Farmer
25-03-2007, 12:54
Originally posted by FBU 4EVER

Det skal nevnes at Cabincrew i SK kun har et 24-timers stopp i BKK,mens Cockpit har 48 timer.Det er faktisk et ork å ta fatt på hjemreisen når turen ut fremdeles sitter i kroppen.Det hender faktisk rett som det er at Cabincrew sovner på vakt.Nå vil SKI at også pilotene skal klare seg med 24-timers stopp.Det skal spares til det smeller en gang.:huh:

24 timer stopp i BKK høres lite ut .. Hva gjør andre sammenlignbare selskap? ( LH, KL, BA, LX ) Har de også 24 t stopp i BKK eller har de mer ?

TG923
25-03-2007, 13:26
Flere av disse selskapene flyr vel videre fra BKK, dermed blir det vel ikke direkte sammenlignbart. Ellers har jo SAS veldig lang bakkestopp, så sånn sett blir det vel 30-timers opphold i den grad det hjelper.

sail4fun
25-03-2007, 15:05
Originally posted by TG923

Flere av disse selskapene flyr vel videre fra BKK, dermed blir det vel ikke direkte sammenlignbart. Ellers har jo SAS veldig lang bakkestopp, så sånn sett blir det vel 30-timers opphold i den grad det hjelper.

De som flyr videre fra BKK skifter vel Crew i BKK slik SK gjorde når de fløy BKK-SIN-BKK ?

TG923
25-03-2007, 15:49
Nettopp, men da får vel besetningen en langt kortere arbeidsdag etter stoppen i BKK enn det SAS-besetningen har som må fly hele veien hjem igjen.
Det er det jeg mener med ikke direkte sammenlignbart med slik SAS har det i dag.

VoiceCom
25-03-2007, 22:59
Originally posted by Farmer

24 timer stopp i BKK høres lite ut .. Hva gjør andre sammenlignbare selskap? ( LH, KL, BA, LX ) Har de også 24 t stopp i BKK eller har de mer ?

KL har ihvertfall 48 timers stopp for cabin crew i Singapore - antar det samme for piloter. BKK vet jeg ikke.

OMW
26-03-2007, 20:08
Ser ut til at SAS har et bedre tilbud enn LH når de faktisk også serverer gratis alkohol, dog ikke for fyllefantene.
Leser jeg med dette at LH ikke serverer alkohol gratis? Det gjør de iallefall..