apeks
24-02-2007, 06:49
Da forsøker jeg med på en liten trip rapport jeg også, startet på hjemreisen 22/23 februar fra Thailand.
Etter 3 uker i Thailand og Kambotsja var det tid for å starte på den lange hjemturen. Har hatt det riktig fint, med perfekt vær hele veien. På denne turen har vi hatt 9 flyvinger totalt før vi har satt bena på norsk jord igjen 23 februar. Det meste bare små korte hopp, riktignok.
Hjemreisen:
Møtte opp på Samui airport 90 minutter før Bangkok Airways-PG178 skulle ta oss til Bangkok. Innsjekk gikk smertefritt, så var det bare å vente. Flyet som var satt opp var en ATR72. Ble 25 minutter før avgang kjørt ut til flyet i noen artige små åpne busser, kun oppstillingsplasser for fly på Samui.
Boarding gikk smertefritt, og oppstart på rutetid. Plassen ombord var helt ok, og kateinen forklarte på flytende engelsk at det var godt vær, og at vi ville få en fin tur. 2 flyvertinner serverte et lite men godt måltid, riktig flott service ombord.
Har alltid vært glad i dette lille selskapet.
Innsjekk i SAS transfer skranken i Bangkok gikk smertefritt, og null kø.
Så var det tid for å vente i Bangkok på SK972, som skulle ta oss til København. Var satt opp med gate E2, som var laaangt unna der vi landet med PG maskinen. Men det var godt skiltet på den nye flyplassen, og gikk greit å finne frem.
Ved gate sto OY-KGB. Det var 'Toste Viking' som skulle fly oss til CPH. Rutetid var kl. 00:25.
Hektisk aktivitet rundt maskinen nå rundt 2,5 timer før avgang. Med både fueling, cargo og catering som skulle ombord. Boarding startet 55 minutter før avgang, og familier med barn med prioritert først. Bra SAS !
Maskinen var smekkfull, og vi fant raskt våre seter som var 34F, 34G og 34H.
Crewet denne kvelden var en lett blanding av norske, svenske og danske.
Det ble spilt stygg boarding musikk, helt til dørene ble lukket.
Kapteinen var norsk og ønsket velkommen ombord. Han forklarte at turen ville ta 11 timer og 40 minutter slik det så ut nå, og at været i København ikke var så veldig godt. Skulle komme tilbake med mer informasjon om været når vi nærmet oss CPH. Kort og grei informasjon.
Pushback på rutetid. Vi ble prioritert på takeoff, før flere andre propell fly som ventet på å starte.
Kom raskt opp i masjhøyde som på denne turen var 33000 fot.
Etter rundt 1 time begynte matserveringen. Ingen drikke og peanøttpose før mat på denne flyvingen. Tipper det var fordi det var så sent på kvelden.
Maten var en slags biff med ris, en kake til dessert, pluss kaffe og juice.
Så kom drikkevognen, og vi ble tilbudt øl, vin, brennevin og brus.
Jeg ba om 2 flasker rødvin, og litt mer vann. Maten var helt vanlig flymat, synes det er mer eller mindre likt uansett hvilket selskap jeg flyr med. Ikke noe å skryte voldsomt av, men ikke noe dårligere enn noe annet jeg har smakt heller. Vinen var også helt ok.
Etter en stund kom kaffe/te serveringen, og raskt etterfulgt av drikkevognen med tilbud om likør eller cognac. Tok en cognac til kaffen, som også var helt ok. De tok ikke betalt for nevnte drinker. Men tror det funket slik at skulle noen ha mer etter dette, så skulle man betale for drinkene. Synes dette er smålig, men betyr samtidig lite for meg.
Taxfree vognen kom også en runde, kjøpte en SAS bamse til minstemann.
Skjermer i setene på 343 maskinene til SAS, som jeg synes betyr mye på lange reiser.
Synes det er skikkelig gøy å følge med på flightmap, har hele tiden oversikt over hvor vi er, pluss noen av fly dataene. Litt kjipt er det allikevel at man ikke kan starte en film når det passer selv. Det kan man på systemet til KLM for eksempel.
Plassen og setene ombord var helt ok, hverken bedre eller dårligere enn noe annet jeg har fløyet IC med.
Crewet forsøkte snart å få hele flyet til å sove, ved å slå av det aller meste av lys.
Taktikken virket fint, men det skulle vise seg å bli en del turbulens på veien oppover mot Danmark. Ikke voldsom turbulens, men nok litt av setebelte skiltet kom på titt og ofte oppover. Nok til at jeg ikke sov noe særlig, for å si det slik.
En ting som overasket meg var alderen på flyvertinnene. De var mye eldre enn alt annet jeg har sett hos andre selskap når jeg har flydd IC. Ikke noe galt i det forsåvidt, selv om det virket som det meste av gnisten hadde gått ut av flere av dem. De gjorde det de skulle, men ikke noe mer. Greit nok egentlig.
Rundt 2 timer før landing ble lysene slått på, og de kom rundt med varme kluter til å freshe seg opp litt med. Vi ble deretter servert en frokost. Dette var varme rundstykker, pålegg og juice. Igjen kaffe/te. Helt ok.
Så på morgenkvisten norsk tid startet vi innflyvingen mot Kastrup, og kapteinen ga lyd fra seg igjen. Han forklarte at det var dårlig vær på Kastrup, og at 04/22L og 04/22R var stengt. Det var 13 m/s vind fra syd, og det snødde lett. Redusert sikt.
Han forklarte videre at vi derfor skulle lande på bane 12/30. Ble forklart at dette var en kortere bane enn de andre to som normalt ble brukt. Det ville derfor bli en kraftigere oppbremsing enn normalt når vi landet, og han ba oss være klar over dette.
Litt turbulens på innflyving, men ikke noe voldsomt. Landet silkemykt, helt i starten av rullebanen. Bremset ganske hardt i begynnelsen som annonsert, men hadde mye igjen av rullebanen før reversering ble slått av og det ble bremset normalt og rolig igjen. Merket at det var null problem og full kontroll.
Takset til gate, og det var tid for å vente på Widerøe som skulle ta oss til Torp.
Så på tavlene at det var masse kanselleringer denne morgenen, så var usikker på om vi kom hjem med det første. Men det gjorde vi, Widerøe sin Dash 8-400 kom flaksende ned på Kastrup fra Torp en halvtime forsinket. En drøy time forsinket på vår avgang ble det, men det var på grunn av kaoset på Kastrup med bare en bane åpen. Ble mye venting før vi fikk ta av. Vel oppe i 16000 fot fikk vi god frokost og nykokt kaffe. Veldig bra på denne lille fly turen. Kaptein med bergens dialekt forklarte om flyforhold og været på Torp. 2 smørblide og koselige flyvertinne/vert var ombord.
En del vind på Torp når vi landet også. Kombinert med lett snø, som førte til snøføyke og redusert sikt. Hadde allikevel ingen problemer med å lande, og turen tok 55 minutter.
Har flydd nedover med SAS til Bangkok først på denne ferien, og har dermed prøvd SAS IC på kun 2 turer.
Er ikke så veldig bereist fra før av på langdistanse heller for sammenlikning. Men har prøvet langdistanse på både KLM, BA, Austrian, Lufthansa og MyTravel før vi nå altså forsøkte SAS.
Synes SAS var helt ok. I mine øyne er det ganske midt på treet.
Ikke mitt favorittselskap, men tar samtidig ikke en cent for å fly IC med SAS igjen. :smile2
Etter 3 uker i Thailand og Kambotsja var det tid for å starte på den lange hjemturen. Har hatt det riktig fint, med perfekt vær hele veien. På denne turen har vi hatt 9 flyvinger totalt før vi har satt bena på norsk jord igjen 23 februar. Det meste bare små korte hopp, riktignok.
Hjemreisen:
Møtte opp på Samui airport 90 minutter før Bangkok Airways-PG178 skulle ta oss til Bangkok. Innsjekk gikk smertefritt, så var det bare å vente. Flyet som var satt opp var en ATR72. Ble 25 minutter før avgang kjørt ut til flyet i noen artige små åpne busser, kun oppstillingsplasser for fly på Samui.
Boarding gikk smertefritt, og oppstart på rutetid. Plassen ombord var helt ok, og kateinen forklarte på flytende engelsk at det var godt vær, og at vi ville få en fin tur. 2 flyvertinner serverte et lite men godt måltid, riktig flott service ombord.
Har alltid vært glad i dette lille selskapet.
Innsjekk i SAS transfer skranken i Bangkok gikk smertefritt, og null kø.
Så var det tid for å vente i Bangkok på SK972, som skulle ta oss til København. Var satt opp med gate E2, som var laaangt unna der vi landet med PG maskinen. Men det var godt skiltet på den nye flyplassen, og gikk greit å finne frem.
Ved gate sto OY-KGB. Det var 'Toste Viking' som skulle fly oss til CPH. Rutetid var kl. 00:25.
Hektisk aktivitet rundt maskinen nå rundt 2,5 timer før avgang. Med både fueling, cargo og catering som skulle ombord. Boarding startet 55 minutter før avgang, og familier med barn med prioritert først. Bra SAS !
Maskinen var smekkfull, og vi fant raskt våre seter som var 34F, 34G og 34H.
Crewet denne kvelden var en lett blanding av norske, svenske og danske.
Det ble spilt stygg boarding musikk, helt til dørene ble lukket.
Kapteinen var norsk og ønsket velkommen ombord. Han forklarte at turen ville ta 11 timer og 40 minutter slik det så ut nå, og at været i København ikke var så veldig godt. Skulle komme tilbake med mer informasjon om været når vi nærmet oss CPH. Kort og grei informasjon.
Pushback på rutetid. Vi ble prioritert på takeoff, før flere andre propell fly som ventet på å starte.
Kom raskt opp i masjhøyde som på denne turen var 33000 fot.
Etter rundt 1 time begynte matserveringen. Ingen drikke og peanøttpose før mat på denne flyvingen. Tipper det var fordi det var så sent på kvelden.
Maten var en slags biff med ris, en kake til dessert, pluss kaffe og juice.
Så kom drikkevognen, og vi ble tilbudt øl, vin, brennevin og brus.
Jeg ba om 2 flasker rødvin, og litt mer vann. Maten var helt vanlig flymat, synes det er mer eller mindre likt uansett hvilket selskap jeg flyr med. Ikke noe å skryte voldsomt av, men ikke noe dårligere enn noe annet jeg har smakt heller. Vinen var også helt ok.
Etter en stund kom kaffe/te serveringen, og raskt etterfulgt av drikkevognen med tilbud om likør eller cognac. Tok en cognac til kaffen, som også var helt ok. De tok ikke betalt for nevnte drinker. Men tror det funket slik at skulle noen ha mer etter dette, så skulle man betale for drinkene. Synes dette er smålig, men betyr samtidig lite for meg.
Taxfree vognen kom også en runde, kjøpte en SAS bamse til minstemann.
Skjermer i setene på 343 maskinene til SAS, som jeg synes betyr mye på lange reiser.
Synes det er skikkelig gøy å følge med på flightmap, har hele tiden oversikt over hvor vi er, pluss noen av fly dataene. Litt kjipt er det allikevel at man ikke kan starte en film når det passer selv. Det kan man på systemet til KLM for eksempel.
Plassen og setene ombord var helt ok, hverken bedre eller dårligere enn noe annet jeg har fløyet IC med.
Crewet forsøkte snart å få hele flyet til å sove, ved å slå av det aller meste av lys.
Taktikken virket fint, men det skulle vise seg å bli en del turbulens på veien oppover mot Danmark. Ikke voldsom turbulens, men nok litt av setebelte skiltet kom på titt og ofte oppover. Nok til at jeg ikke sov noe særlig, for å si det slik.
En ting som overasket meg var alderen på flyvertinnene. De var mye eldre enn alt annet jeg har sett hos andre selskap når jeg har flydd IC. Ikke noe galt i det forsåvidt, selv om det virket som det meste av gnisten hadde gått ut av flere av dem. De gjorde det de skulle, men ikke noe mer. Greit nok egentlig.
Rundt 2 timer før landing ble lysene slått på, og de kom rundt med varme kluter til å freshe seg opp litt med. Vi ble deretter servert en frokost. Dette var varme rundstykker, pålegg og juice. Igjen kaffe/te. Helt ok.
Så på morgenkvisten norsk tid startet vi innflyvingen mot Kastrup, og kapteinen ga lyd fra seg igjen. Han forklarte at det var dårlig vær på Kastrup, og at 04/22L og 04/22R var stengt. Det var 13 m/s vind fra syd, og det snødde lett. Redusert sikt.
Han forklarte videre at vi derfor skulle lande på bane 12/30. Ble forklart at dette var en kortere bane enn de andre to som normalt ble brukt. Det ville derfor bli en kraftigere oppbremsing enn normalt når vi landet, og han ba oss være klar over dette.
Litt turbulens på innflyving, men ikke noe voldsomt. Landet silkemykt, helt i starten av rullebanen. Bremset ganske hardt i begynnelsen som annonsert, men hadde mye igjen av rullebanen før reversering ble slått av og det ble bremset normalt og rolig igjen. Merket at det var null problem og full kontroll.
Takset til gate, og det var tid for å vente på Widerøe som skulle ta oss til Torp.
Så på tavlene at det var masse kanselleringer denne morgenen, så var usikker på om vi kom hjem med det første. Men det gjorde vi, Widerøe sin Dash 8-400 kom flaksende ned på Kastrup fra Torp en halvtime forsinket. En drøy time forsinket på vår avgang ble det, men det var på grunn av kaoset på Kastrup med bare en bane åpen. Ble mye venting før vi fikk ta av. Vel oppe i 16000 fot fikk vi god frokost og nykokt kaffe. Veldig bra på denne lille fly turen. Kaptein med bergens dialekt forklarte om flyforhold og været på Torp. 2 smørblide og koselige flyvertinne/vert var ombord.
En del vind på Torp når vi landet også. Kombinert med lett snø, som førte til snøføyke og redusert sikt. Hadde allikevel ingen problemer med å lande, og turen tok 55 minutter.
Har flydd nedover med SAS til Bangkok først på denne ferien, og har dermed prøvd SAS IC på kun 2 turer.
Er ikke så veldig bereist fra før av på langdistanse heller for sammenlikning. Men har prøvet langdistanse på både KLM, BA, Austrian, Lufthansa og MyTravel før vi nå altså forsøkte SAS.
Synes SAS var helt ok. I mine øyne er det ganske midt på treet.
Ikke mitt favorittselskap, men tar samtidig ikke en cent for å fly IC med SAS igjen. :smile2