View Full Version : Til New York med B737-700
WF756/22feb MJF-BOO Dash8-103 LN-WIG sete 2D
Etter flere dager uten å ha vært på reise var det på tide å komme seg ut i verden igjen. Først en heldag på kontoret, en kjapp tur hjem og med en elskverdig konemor som kjørte til flyplassen var jeg i gang igjen. Dagens første hopp gikk til Bodø, via Mo i Rana. Smekkfulle fly både sørover og nordover i dag.Pga uvær med sterk østavindskuling hadde Sandnessjøen vært stengt de to siste dagene, og passasjerene ble busset til Mosjøen, slik at flyene ble fulle og vel så det.
Ganske turbulent reise oppover mot Bodø, men ikke verre enn at det måtte være såpass.
SK4123/22feb BOO-OSL B737-700 LN-RRM
Etter en liten times venting i Bodø var alt klart for dagens siste lille flytur for å komme i startposisjon for morgendagens Atlanterhavskryssing, også den i en B737-700.
En helt grei men litt småturbulent innlandsflyging hvor SASBraathens leverer et greit produkt. Avgang og ankomst i rute, kaffeservering og salgstralle ble rullet gjennom kabinen på ren rutine og både crew og passasjerer virker fornøyde.
Kaldt og friskt på OSL, med 9 minus og lett snødrev. Etter landing var det bare å tusle rett bort på hotellet og ta kveld. Fikk upgrade rom med utsikt rett mot Tarmac, men ikke noe mer eksotisk utsikt enn BUSK, Norwegian, CSA og en Embraer fra Lot.
Og her kommer litt mer skrevet på flyet
LH3147/23feb OSL-MUC B737-500 D-ABIL Sete 3D
Etter en god natts søvn på SAS Radisson Airport hotell var det bare å spasere bort til innsjekk, hvor det på EBG skranken ikke var noen foran oss i køen. Rask innsjekk som vanlig og rett gjennom security på bare et par minutter. Ikke ille det noen minutter oversju på morgenen på en fredag morgen. Gikk rett til gate, da det allerede stod Go to gate på skjermene. Totalt gikk det mindre enn 15 minutter fra vi sjekket ut til vi var på gaten i dag.Meget bra OSL.
http://www.langvatn.no/Lh3147 23feb.jpg
Vi ventet med å gå ombord til slutt, og ble mottatt av en morgenfrisk besetning som raskt ekspederte både trillebag og yttertøy inn i garderobeskapet helt foran.
Hot towels før avgang.
Fikk seter på rad 3, hvor midtsetet som vanlig hos LH var "blocked for comfort" Må si jeg har sansen for Lufthansas skinnseter på mellomdistanseflyene, selv om beiplassen ikker så mye å skryte av. Men med blokkert midtsete med "avlastningsbord" i midten er det ikke noe problem med bredden. Man slipper i alle fall å spise synkront med sidemannen.
Avgang fra OSL i rute, men deicing gjorde at vi ble noen minutter sen på takeoff. Kun 1 knapp time i Munchen for transfer til LH412, som blir debutfligthen med BBJ (B737-700) over Atlanteren. EB har jo klaget fælt over "single aisle" fly den veien... men jeg mistenker og håper at jeg ikke blir skuffet.
Full business i dag, dvs kun tre rader slik at det var vel kanskje ikke det store trykket på en fredags morgen. Relativt fullt bak også, så det er tydelig at dette er en god rute for LH, som jeg trodde brukte CRJ-900 på denne ruten, og derfor ble overrasket over at den var satt opp med 737-500 i dag.
Vel avgårde vanket det en fortreffelig frokost, som er servert på skikkelig porselen og med skikkelig bestikk og glass. Ikke noe pappkartong og plastbestikk her i gården nei, eller servert med plasten på...
Innholdet er vel ikke så stort forskjellig fra hva man får på hos andre selskap til frokost, men anretningen er betydelig bedre.Til dette ble det selvfølgelig servert et assortert utvalg av varme rundstykker. Måltidet ble avsluttet med et par kopper kaffe, og ettersom det var såpass tidlig på morgenen avsto jeg fra Avec.
http://www.langvatn.no/Lh3137 23 feb frokost.jpg
Etter at maten var inntatt var besetningen meget rask med å rydde unna, og det var bare å lene seg bakover og nyte resten av denne morgenturen med en god bok.
Vi var litt spent på hvordan det skulle gå med forbindelsen, da vi fikk beskjed om at landing ville bli over 30 min etter tidtabell. Dermed hadde transfertiden krympet til en knapp halvtime.
Meget god informasjon fra besetningen til alle som hadde knapp transfer, og når vi endelig taxet inn på fjernparkering var det 2 minibusser som var klar til å ta med alle de som hadde for kort tid for å følge den vanlige bussen inn til terminalen.
Vi ble kjørt rett til transferområdet og fotfulgt til passkontrollen, slik at vi dermed hadde å gå den lange veien ut til gate H04, hvor det var de vanlige US formalitetene og ny sikkerhetskontroll.
8 minutter før avgang var vi ved gaten, uten å være svette eller anpustne og gikk ombord som de siste i Privatair sin B737-700 bizjet, som i dag skulle fly som LH412 til Newark.
LH412/23feb B737-700 fløyet av Privatair HB-IIQ Sete 9D.
Woohaa .. en 737 med kun 12 rader ;-)
En ny opplevelse å komme inn til et slikt syn. Totalt 48 seter som alle kan legges flatt, men ikke helt horisontalt. Setene minner ganske mye om SAS sine nye langruteseter, men har en noe enklere betjening. 2x2 seating med kun 12 rader kler en slik maskin meget bra etter min mening, men her kreves det nok en meget høy yield for at det skal gå rundt, men med kun 3 ledige seter i dag skal man ikke se bort fra at dette er en god avgang.
http://www.langvatn.no/LH412 23 feb kabin.jpg
Og det er heller ikke noe å si på benplassen i denne 737-en ...
http://www.langvatn.no/LH 412 23feb benplass.jpg
Også her var det en ung og opplagt besetning som tok imot oss og geleidet oss til sete 9DE, og tok jakker og yttertøy med seg før vi hadde snudd oss rundt.
Champagne og juice ble servert før avgang,som var i skarp rute. Det var kort taxetid og etter få minutter var vi på full fart opp og vestover. Absolutt et lekkert syn å se vingen med winglet heve seg bortimot et par meter etterhvert som farten økte bortover rullebanen og vi til slutt tok av.
http://www.langvatn.no/LH 412 23 feb winglet.jpg
Det var en meget bra, profesjonell og oppmerksom service av de 3 kvinnene og ene mannen som utgjorde dagens kabinbesetning. Ikke lenge etter takeoff kom det hot towels, raskt etterfulgt av drikkevogn med snacks i form av nøtter av merket "Farmers Snacks"
Deretter ble IFE delt ut. Her er det ikke helt up to date slik mange kjenner det etterhvert. Hver passasjer fikk utdelt en Pioneer DVD spiller med øretelefoner. Ca 20 forskjellige filmer å velge på, slik at utvalget var greit nok. Litt plunder med at par maskiner som ikke virket helt, men jeg valgte å bruke min laptop og egne høretelefoner, slik at både skjerm og lyd ble bedre, og i mangel av wifi ombord fikk jeg sett 3 filmer på veien over.
Etter ca 55 minutter i luften var det tid for matservering, som holdt god LH standard.
Bordene ble dekket med hvit, stor duk slik det sømmer seg på en slik flygning.
Forrett, salat, hovedrett og dessert + kaffe avec.
For de spesielt interesserte var dagens meny akkurat slik.
Hors d`oeuvre
Marinated Prawns served on Canellini Beans
Vitello Tonnato with Caperberries
Salad
Romaine lettuce Hearts with cucumber and tomato
Balsamic dressing
Bread rolls and butter.
Entrees
Braised Shoulder of Lamb au Jus accompanied by Ratatoille
Pan-fried Halibut, Peperonata and Salsa Verde
Pasta with Gorgonzola Cheese and Pesto
Cheese and Dessert
Grana Padano, Cambozola and Provolone Cheese garnished with roasted Pine Nuts
Chocolate Almond Tiramisu with Strawberry Puree
Fresh fruits salad.
Jeg valgte Vitello Tonnato til forrett, noe som smakte med utmerket.
Til hovedrett valgte jeg lam, som også var et godt valg i dag. Meget mørt og smakfullt kjøtt.
Min reisekamerat tok reke til forrett og pasta til hovedrett, noe som etter sigende også smakte helt utmerket. Hovedretten var uvanlig varm her i dag, noe som vel har mye å gjøre med at det ikke er mer enn 10 passasjerer per kabinansatt å betjene. Ikke noen lang vei fra galley til passasjer her.De valgte å ikke bruke vogn for servering av mat, noe som med så få passasjerer nok var en smart og grei løsning.
Forretten:
http://www.langvatn.no/Lh 412 23feb forrett.jpg
Grei vinliste også denne måneden, som vel er månedens Biz liste for alle LH longhaul.
Champagne Jaquart Brut Mosaiqe
Vitvin:
2005 Franconia Nordheimer Vogelein Silvaner Kabinett trocken,Tyskland
2005 Sankt Magdalena-Gries Chardonnay Kelleren Bozen, Italia
Rødvin:
2002 Chateu Plagnac,Cru Bourgeois, Medoc , Frankrike
2002 Presidents Selection Shiraz, Wolf Blass, Australia.
Den franske rødvinen var absolutt å foretrekke her oppe i høyden i dag, og jeg fikk flere påfyll både til hovedrett og osten .
Til kaffen smakte det også utmerket med en Otard VSOP, som overraskende nok var den eneste konjakken son var tilgjengelig på denne flighten.
Ruten i dag gikk nordvestover og vi passerte litt nord av Skottland med kurs rett mot Grønland som ble passert rett sør for Godthåb. Deretter den "vanlige" ruten inn over Goose Bay og nedover østkysten av Canada og USA. Det var uvanlig lite turbulens på hele turen, og med så mye plass både foran og på siden var dette absolutt en av de mest behagelige USA reiser jeg har tatt.
Meen.. B737 er ikke det raskeste flyet, og denne krabaten passerte oss i godt driv litt sør av Grønland
http://www.langvatn.no/LH412 23 feb Noen flyr raskere.jpg
Innsamling av Hot towels før siste lille måltid før landing:
http://www.langvatn.no/lh412 23 feb innsamling av hottowels.jpg
Og som en liten snacks før landing ble dette servert :
http://www.langvatn.no/Lh 412 23 feb snacks for landing.jpg
Med en slik service, hvor besetningen hadde god tid og glimt i øyet,kan jeg meget godt forstå at Lufthansa velger å ha dette konseptet. Det ble på en måte en hjemmekoselig og trivelig stemning i den lille kabinen hvor samtlige fikk samme gode service. Om dette er oppskriften på sosialdemokrati hvor alle skal behandles likt .. ja da må jeg kanskje vurdere å konvertere;-)
Og til slutt parkert på Newark
http://www.langvatn.no/Lh412 23 feb framme pa Newark.jpg
Edit. Lagt til noen bilder..
Glimrende rapport. Men er det LH kabinpersonale og piloter hos PrivatAir eller har de sine egne?
Tommy777
24-02-2007, 01:24
Akkurat samme menyen og vinen jeg hadde forrige uke... :D
Bra at lammet smakte bedre denne dagen.....
Privatair har egne FAs, det er ikke LH personale ombord. Fløy 319LR for et par år siden. Genialt, dog forsvinner hele vitsen med å fly business når man må overnatte i Dusseldorf (jeg tenker da seff på ORD avgangen)...
Kjempegøy å lese om denne usosialdemokratiske reisen... Måtte slike tilbud flomme over...til pass for de surmagede sosialdemokrater...:D Gleder meg til å se bildene...
Originally posted by Someone
Glimrende rapport. Men er det LH kabinpersonale og piloter hos PrivatAir eller har de sine egne?
Dette er en wetlease operasjon, hvor Privateair holder fly, piloter og cabincrew. Ombord er det LH menyer, bestikk, headrest covers etc, slik at flyvningnen framstår i Lufthansadrakt.
Forøvrig 2 piloter og 4 cabincrew. Snakket litt med purseren og de flyr kun fram og tilbake til NYC med denne 737. 24 t stopp i NYC. Mon tro om ikke SAS fortsatt flyr med 3 i cockpit på sine NYC flighter ?
SAS skal vel i en prøveordning nå kutte ut 3. mann der fremme på Østkysten...eller hva FBU 4EVER?
Dette har vel SAS allerede prøvd ut?
Her fant jeg en link om Privatair sin BBJ som ble brukt på denne turen: Privatair BBJ (http://www.privatair.ch/private_charter/fleet_detail_lid_3_eid_360.html)
ENGM RAMP
13-03-2007, 14:39
odd & Tommy, hvordan booker dere flightene med disse maskinene? Jeg har en svoger som støtt er i USA og reiser business og har lyst å prøve slikt, eller MAXjet eller Silverjet sier han...
:question:
The Ticketor
13-03-2007, 15:02
Tja, skulle du ikke få det til, så får du ta kontakt med meg så skal vi se på det.
Det er bare å booke en billett med LH OSL-MUC-EWR og tilbake og passe på at flytypen i bookingdialogen sier 737... eller 73W som der beskrevet som i Amadeus ..
Dag Viking
13-03-2007, 15:33
Fin rapport, som alltid, fra deg Farmer!
Jeg har ett spørsmål:
Er det ikke mer støy i 737'n enn det ville vært f.eks foran i nesen på en LH747 biz eller foran motorene på en UA777? Eller er BBJ bedre lydisolert enn en standard 737?
Når det gjelder støy så er jo 753 og MD80/90 kongene på haugen når man sitter på rad 1.
Originally posted by Dag Viking
Fin rapport, som alltid, fra deg Farmer!
Jeg har ett spørsmål:
Er det ikke mer støy i 737'n enn det ville vært f.eks foran i nesen på en LH747 biz eller foran motorene på en UA777? Eller er BBJ bedre lydisolert enn en standard 737?
Når det gjelder støy så er jo 753 og MD80/90 kongene på haugen når man sitter på rad 1.
Hei.
Nei, jeg opplevde ikke at det var noe mer støy her på denne enn på widebodies. Det er mulig at det er bedre isolasjon i BBJ enn i vanlige 737. Jeg fløy A319 på returen EWR-DUS med samme konsept og heller ikke der tenkte jeg noe over at det var mer støy. Nå kan det jo tenkes at de øretelefonene med støyreduksjon som jeg alltid bruker lurer meg litt slik at jeg ikke merker noe til støyfaktoren