View Full Version : L1011 vs DC-10
putzmeister
23-02-2007, 21:00
http://www.airliners.net/open.file/0963332/M/ Hvorfor ble det aldri noe stort av sivil flyproduksjon for Lockheed? L1011 er jo veldig vakker, men det er vel ikke det som seller alene. :D
Jeg har alltid foretrukket DC-10... Liker ikke L-1011 - i allefall ikke den med den mindre døren helt bakerst.
Noe av årsaken til problemene for L-1011 var at motorprodusenten Rolls Royce nesten gikk konkurs og levering ble usikkert for flyselskapene. I tillegg lanserte Mc Donnel Douglas DC10-30 Intercontinental med en vesentlig bedre rekkevidde enn L1011. Senere kom jo også L1011 serie 500 med langrute range.
Er det forskjell i bredden på flykroppen?
Kan ikke være så veldig stor forskjell...kanskje er L-1011 litt bredere?
Forstår ikke at nogen kan kalde L1011 for pæn :(
Jeg vil ej heller kalde DC-10'eren for rigtig pæn, men den er dog meget flottere end L1011.
Originally posted by TheDane
Jeg vil ej heller kalde DC-10'eren for rigtig pæn, men den er dog meget flottere end L1011.
1011 er vesentlig penere enn 10ern:exclamati
ENGM RAMP
24-02-2007, 21:03
Enig med Someone der, L1011 har jeg alltid likt, desverre ei fløyet!
Finnes den i ordinær rutetrafikk enda da?
ATA, Euro Atlantic Airways... vet ikke om Thai Sky Airways enda flyr.
Originally posted by MD11
Noe av årsaken til problemene for L-1011 var at motorprodusenten Rolls Royce nesten gikk konkurs og levering ble usikkert for flyselskapene. I tillegg lanserte Mc Donnel Douglas DC10-30 Intercontinental med en vesentlig bedre rekkevidde enn L1011. Senere kom jo også L1011 serie 500 med langrute range.
jaja^_^ alt tyder vell på at RR IKKE gikk konkurs;) , leverer ikke de motorer til Airbus A380?? Trent 900 eller noe slik:question: :question:
sto det så dårlig til me RR på 70 og 80 tallet:question: :angry:
De gikk vel konkurs og restruktuerte driften......og har absolutt kommet seg paa beina igjen
Flanders
25-02-2007, 01:59
Tror HBA, Luzair og Globe Jet Airlines fortsatt bruker Tristari tillegg til de som Thomas nevnte...
Men ATA har skjønt hva som gjelder...de går over til DC-10 - sier vel det meste...:D
Originally posted by EB
Men ATA har skjønt hva som gjelder...de går over til DC-10 - sier vel det meste...:D
Ja, dt sier at ATA tenker på økonomien og ikke det estetiske i valg av fly:rolleyes:
Ja ser vi på bytte av 757-300 til små griser så kan jeg være enig!!!!
Originally posted by Roxman
Originally posted by MD11
jaja^_^ alt tyder vell på at RR IKKE gikk konkurs;) , leverer ikke de motorer til Airbus A380?? Trent 900 eller noe slik:question: :question:
sto det så dårlig til me RR på 70 og 80 tallet:question: :angry:
Jeg skrev at de nesten gikk konkurs men en "redningsaksjon" ble igangsatt, bla av den britiske regjering. I dag lever de i beste velgående som vi alle vet.
DC10 var en suksess for McDonnel Douglas med totalt 486 bygde eksemplarer. Dette til tross for problemer til å begynne med i karrieren med to profilerte krasj, i Paris og Chicago. De flyr nå videre for ATA og Omni, utrolig:D
Angående kabinbredde så er de omtrent like brede. MEN DC10 har en rå design og er en råsterk flymaskin. Se bare på NW, som nettopp har pensjonert sin flåte på DC10, med maskiner som har rundet 130 000 timer:exclamati
Har du mer info MD11???? Det virker som du kan MYE om vår favoritt!!!
Dag Johnsen
25-02-2007, 12:55
Heisann!
Ja, det er mere til denne histroien Jeg skrev at de nesten gikk konkurs men en "redningsaksjon" ble igangsatt, bla av den britiske regjering.
Det var mye kritikk av Lockheed den gangen, da de var i ferd med å utvikle C-5A med økonimiske subsidier fra Amerikanske skattebetalere. Lockheed var en av de, om ikke den største investoren i denne "redningsaksjonen". Mange her i USA hevdet, inkludert selvfølgelig GE, at penger som var ment for C-5A programmet var overført til å subsidiere en Britisk bedrift...:rolleyes:
Vet ikke om dette var noen gang bevist, men det er vel det samme som budsjettet mitt her hjemme... Det jeg tjener er "våre" penger, men det min kone tjener er hennes penger...:p
I enden så er dette vel å bra da RR lager utrolige bra motorer og er en utmerket motvekt for GE...:exclamati
Dag
http://www.airliners.net/open.file/1160552/L/
Originally posted by EB
Kan ikke være så veldig stor forskjell...kanskje er L-1011 litt bredere?
L-1011 5.97 m / DC-10 6.00 m (exterior diameter)
Hadde ikke L1011 en "halv vegg" som gikk opp til setehøyde i midten av flyet til å begynne med?
Synes å huske at det var kappløp mellom Lockheed og Douglas om neste generasjon widebody. Og at DC speeda opp testene for å vinne med noen få uker. Som var viktig for å snappe opp kundene.
Finnes sikkert noe detaljert historikk der ute et sted...
sirpjalle
27-02-2007, 15:46
Originally posted by TheDane
Vil faktisk si ai L1011 var er pen, litt sånn styggpen, kan ikke si den er pen, men heller ikke pen, men en klarer liksom ikke la vær å se på det..... ;)
Har dessverre ikke fløyet med et slik et.
Tristar er en ordentlig go'fugl. En fryd aa jobbe med!
Men nå må den pip-pip`n slappe av og la DC-10`ern overta!!!