View Full Version : OT: Kamera
Trenger litt hjelp fra erfarne Canon brukere
Har lyst på nytt kamera
Skal jeg velge 400D eller 30D ?
Begge tar like mange bilder i serie
Finner egentlig lite forskjeller, men på prisen er det stor forskjell :angry:
30D har vel et kraftigere (vannavvisende?) hus ihvertfall. Pluss at det er fysisk større, noen foretrekker det. Selv vurderer jeg å kjøpe speilrefleks (mitt første) til sommeren, men da blir det isåfall 400D, prisspranget til 30D blir for stort, da starter jeg heller med 400D og går over til fullformat hvis jeg finner ut at fotografering er noe for meg. (om jeg da i det hele tatt skulle ha noe behov for å oppgradere)
EDIT: Jeg blingset på prisen på 30D, blandet dem sammen med 5D. Så da ble jeg plutselig veldig usikker selv...
Anyone else ? Som har noe å tilføye ?
Kjøp noe helt annet (http://www.pentax.no/) ! :colgate:
Originally posted by LN-KOG
-Du svermer for "noe helt annet" ja.... :rolleyes:
Jeg ville satset på D400 ! -En slik står på ønslelista mi til sommeren.... ehm.... ;)
Kan bare anbefale 30D, dog har jeg aldri prøvd 400D :old
Siden jeg har både 10D og 30D og med kjennskap 300D, har jeg kanskje noe å bidra med. Der ER virkelig forskjell mellom et magnesiumhus og et hus i polykarbonat, og det ER virkelig forskjell mellom litt eldre modell og de nyere.
Jeg tror det kan oppsummeres på følgende måte:
- Hobbyfotografer kan bli fornøyd med en 400D; vær klar over at kvaliteten på bildene ikke blir bedre enn kvaliteten til dine objektiver.
- De som kan tenke seg å tjene litt penger på sin hobby eller kanskje vil bruke kameraet i sitt arbeid og innehar orinalobjektiver med L, så er det ingen tvil om at 30D er det beste alternativet av de to Leorim nevner.
Undertegnede faller inn i den siste kategorien, og kan si at fremskrittet fra 10D til 30D var enormt. Nå er det første halve året med mitt nye kamera unnagjort og nå sitter de fleste funksjoner som spikret. Da får vi se hva de første dagene i neste uke vil bringe av resultat (foto-oppdrag i indre deler av Rogaland med fiskeoppdrett og fiskehelse som tema).
Originally posted by LN-KOG
Noe helt annet er uaktuelt , med nyinnkjøpte Sigma 50-500 i kamerasekken
Må vel tenke meg litt om de neste dager, før jeg vet hva jeg gjør :p
KGL: Dette har vi snakket om før - noe går bra til fisk, andre ting går bra til fugl. Forsider fotograferes med Pentax. :colgate:
Originally posted by Thomas
Kan bare anbefale 30D, dog har jeg aldri prøvd 400D :old
kan også anbefale 30D, har ikke prøvd 400D men har hatt 350D (og den va liiiiiiiten, 350D'n altså) :)
ATC-flyradar
22-02-2007, 22:24
Originally posted by Leorim
Har lyst på nytt kamera
Finner egentlig lite forsk jeller, men på prisen er det stor forskjell :angry:
Jeg kunne på likt med andre komme med mange forslag - men han spør om hvilke av disse to han bør velge :cool: Det er snakk om pris og forskjell på de to modellene - hvem av disse to bør han velge :question:
Ikke vær så O T - han spør om spesielt om to modeller :rolleyes:
Jan
Originally posted by ATC-flyradar
Originally posted by Leorim
Har lyst på nytt kamera
Finner egentlig lite forsk jeller, men på prisen er det stor forskjell :angry:
Jeg kunne på likt med andre komme med mange forslag - men han spør om hvilke av disse to han bør velge :cool: Det er snakk om pris og forskjell på de to modellene - hvem av disse to bør han velge :question:
Ikke vær så O T - han spør om spesielt om to modeller :rolleyes:
Jan
Takk for støtten, Jan
Regnet innlegget mitt som ON topic jeg
- Hobbyfotografer kan bli fornøyd med en 400D; vær klar over at kvaliteten på bildene ikke blir bedre enn kvaliteten til dine objektiver.
- De som kan tenke seg å tjene litt penger på sin hobby eller kanskje vil bruke kameraet i sitt arbeid og innehar originalobjektiver med L, så er det ingen tvil om at 30D er det beste alternativet av de to Leorim nevner.
Frem med lesebrillene gutter
Hei! Har også 10D (som nå er pensjonert i skuffen) og kjøpte 30D i november, og har tatt nærmere 4.000 bilder med det, og er strålende fornøyd. Den største fordelen med 400D er jo selvrensende brikke, men 30D har utrolig lite støy som legger seg på brikka, så jeg vil anbefale det. Kjøp deg heller opp til dette semi-proffe kameraet og sleng på et vertikalgrep så har du sjefskamera i maaange år!