PDA

View Full Version : Ombordservice på KLM


TG923
22-02-2007, 01:18
Har bestilt en tur/retur (i økonomi) med KLM Oslo-Amsterdam, men har ikke reist med dem på mange år.

Hva slags ombordservice finnes hos KLM? Står ingen ting på reisebekreftelsen, og fant ikke noe i farten på internettsidene heller.
Avgangene det gjelder er 1450 fra OSL og 1220 fra AMS.

EB
22-02-2007, 07:14
gratis drikke?

henning
22-02-2007, 07:37
gratis øl, vin, kaffe, te, en sandwich samt kake til kaffen.

ikke gourmet - men helt ok.

MountainDew
22-02-2007, 10:38
Du kan se servicen i denne tripreport: http://www.scanairforum.net/forums/read.php?TID=16661

MountainDew
22-02-2007, 10:41
Skulle de ikke endre litt på serveringen fra 1 Feb? Muligens det skulle bli mat på brett igjen istedenfor trekantsandwich.

Det kan du rappotere tilbake til oss etter endt reise.
God tur:)

http://www.scanairforum.net/forums/read.php?TID=16661

LN-REF
22-02-2007, 10:59
Lang bedre enn SK! :)

Hurum
22-02-2007, 11:22
Servicen i economy er slik den engang var hos SAS. Gratis mat og drikke (unntatt champagne) ;)

sail4fun
22-02-2007, 11:26
Og , de har vanligvis desser med glimt i øyet' :rolleyes:

OSLflyer
22-02-2007, 17:44
I tillegg til fri mat og drikke vil jeg også gi en stor honnør til crewet. Stort sett godt humør og slår gjerne av en prat. Dette er noe jeg virkelig savner hos FA på SK. Ofte er det sure "kjerringer" som har en holdning som ikke oser av service. Kan det ha noe med at snitt alderen på FA er høy og de må SELGE mat og drikke:question:

LN-KOG
22-02-2007, 20:05
Originally posted by LN-REF

Lang bedre enn SK! :)

Tjaaaaaaa!!!!!!!

Nå har jeg den fordelen/ulempen at jeg snakker innfødt KLMsk. Derimot er det ikke alltid at jeg innrømmer det (på min nederlandske kones anebfaling) og du skal være glad du ikke forstår hva de sier om deg. Vi har sittet i en kabin full av utlendinger og svinepelsene, unnskyldet, kabinbesetningen snakket svært så stygt om oss. Det var da en sann sadistisk fryd, to timer før landing, å se min kone gå opp til dem og be om noe på innfødtsk. Noe mer servilt har jeg aldri sett. Den neste halvannen timen var en studie i smisk-til-passasjeren-så-han-ikke-klager-på-oss. Det var stygt, veldig stygt. Samtidig var det veldig nederlandsk - i følge min kone hvis ekspertise jeg ikke betviler.:cry: En annen sak er at med snart fjorten år med svært hyppige besøk, ser jeg at det stemmer...

Men det skal bli morsomt å prøve seg på KLM både intraeuropeisk og interkontinentalt igjen i mars/april. Jeg har blitt positivt overrasket før, men da var det SAS som hadde tatt seg opp. Likevel er BACON (fry in their own fat) og Ryanair som ligger på bånn hos meg, tett fulgt av Virgin. Selv gamle Aeroflot er over - they performed as expected. ;)

WestAir
22-02-2007, 21:37
Til tross for LN-KOGs rystende historie ^_^ syns jeg KLMs kabinpersonale er svært hyggelige. Slik som SAS var før sjarmen og servicen forsvant fullstendig.

LN-KOG
22-02-2007, 21:38
Originally posted by WestAir

Til tross for LN-KOGs rystende historie ^_^ syns jeg KLMs kabinpersonale er svært hyggelige. Slik som SAS var før sjarmen og servicen forsvant fullstendig.

Joda, så lenge du ikke forstår innfødtsk er det greit :cry: Men som sagt om fire uker braker det løs...

WestAir
22-02-2007, 21:42
Originally posted by LN-KOG
Joda, så lenge du ikke forstår innfødtsk er det greit :cry: Men som sagt om fire uker braker det løs...


Kanskje jeg burde lære meg det.. Det er et utrolig morsomt språk. RRRR'ene har jeg allerede.

OSLflyer
22-02-2007, 21:46
Originally posted by LN-KOG


Joda, så lenge du ikke forstår innfødtsk er det greit :cry: Men som sagt om fire uker braker det løs...


tvi tvi:exclamati

LN-KOG
22-02-2007, 21:55
Takk. Erfaring viser at når du forventer :mol service så blir det bra... Som sagt så har jeg flydd SAS i snart 40 år og vært med på oppturer og nedturer og blitt like overrasket hver gang. Likevel er intet og ingenting som slår BOAC. BA051 og BA052 med VC-10 (standard VC-10 om jeg må be...) er bare musikk i mine ører. Det var dengang vi fikk tilsendt eller utlevert bager til bruk for håndbagasjen. Min siste flight var i 1971 og den gikk Lusaka-Entebbe-Frankfurt-London og så til Oslo baklengs med en BEA Trident. Returen til Lusaka er omtrent like rar: KLM til Amsterdam og så Kenya Airways fra Amsterdam til Nairobi og Lilongwe før vi flyr over mitt første afrikanske hjem, Chipata, og til barndommens paradis, Lusaka. Visstnok er det KQ 777, 767-300ER og 737 på segmentene AMS-NBO-LLW-LUN-NBO og KL 777 tilbake til AMS. Jeg regner med at Hennes Majestet informerer kabinen om at hun snakker nederlandsk (hun er sju). AMS-OSL er en strukken gris av noe slag...

Someone
23-02-2007, 01:41
Originally posted by WestAir

Til tross for LN-KOGs rystende historie ^_^ syns jeg KLMs kabinpersonale er svært hyggelige. Slik som SAS var før sjarmen og servicen forsvant fullstendig.

Nåja, selv om gratis servicen forsvant, så skal SAS sin kabinsbesetning ha det at de gjør en kjempe jobb. Har flydd mye i det siste og har stort sett bare positivt å si om SAS sin kabinbesetning som alltid er hyggelig og profesjonell mot meg, og det er mer enn jeg kan si om endel andre selskaper....nei gi meg en skandinavisk vertinne ANYDAY!

MD11
23-02-2007, 14:12
Originally posted by Someone

Originally posted by WestAir

Til tross for LN-KOGs rystende historie ^_^ syns jeg KLMs kabinpersonale er svært hyggelige. Slik som SAS var før sjarmen og servicen forsvant fullstendig.

Nåja, selv om gratis servicen forsvant, så skal SAS sin kabinsbesetning ha det at de gjør en kjempe jobb. Har flydd mye i det siste og har stort sett bare positivt å si om SAS sin kabinbesetning som alltid er hyggelig og profesjonell mot meg, og det er mer enn jeg kan si om endel andre selskaper....nei gi meg en skandinavisk vertinne ANYDAY!

Hva med en skandinavisk vert;)

Hurum
23-02-2007, 14:55
Synes KLM sin service ombord er bra og bedre enn SAS. I begge selskaper finner en vel sure og blide ansatte. Må innrømme at jeg sjelden blir dårlig behandlet av SAS eller KLM, eller andre selskaper for den del.

TG923
24-02-2007, 01:24
Hvordan den "personlige" servicen er avhenger vel ofte av hvordan man selv oppfører seg også - uansett hvilket selskap man reiser med. Et glimt i øye og forståelse for folk som er på jobb hjelper utrolig mye.

LCH
24-02-2007, 03:15
Må si at jeg synes KLMs service er overlegen den SAS presenterer. Har alltid fått god og ikke minst høflig service hos KLM. Hos SAS er standarden høyst varierende, for å si det mildt. Og med mindre man flyr SAS i forkosttiden er også serveringen bedre hos KLM. Sist jeg fløy var det som beskrevet over en god trekantsandwich (av den typen NB tar 40 spenn for), gratis brus og kaffe, pluss kjeks til kaffen. (muligens også gratis alkohol)

SQ 777
24-02-2007, 07:35
Helt topp t/r AMS. Fra 1. april oppgraderer de servicen også !!

MountainDew
24-02-2007, 11:27
Originally posted by LCH

Må si at jeg synes KLMs service er overlegen den SAS presenterer. Har alltid fått god og ikke minst høflig service hos KLM. Hos SAS er standarden høyst varierende, for å si det mildt. Og med mindre man flyr SAS i forkosttiden er også serveringen bedre hos KLM. Sist jeg fløy var det som beskrevet over en god trekantsandwich (av den typen NB tar 40 spenn for), gratis brus og kaffe, pluss kjeks til kaffen. (muligens også gratis alkohol)

ja gratis alkohol for de som er så tørst!

MountainDew
24-02-2007, 11:28
Originally posted by SQ 777

Helt topp t/r AMS. Fra 1. april oppgraderer de servicen også !!


Trodde det var fra 1 Februar, men uansett vet du hva det nye konseptet er?

VoiceCom
24-02-2007, 13:05
Originally posted by MountainDew

Originally posted by SQ 777

Helt topp t/r AMS. Fra 1. april oppgraderer de servicen også !!


Trodde det var fra 1 Februar, men uansett vet du hva det nye konseptet er?

Hmm - fikk en mail forleden dag fra Flying Blue, men ble ikke helt klok på den:



Dear Flying Blue Member,
At Air France and KLM we always seek to improve our service towards our customers. This year we are happy to announce a few major improvements that we hope you will enjoy - and as a Flying Blue member, of course you are the first to know! One of the changes you will benefit from is the new meal concept, to which both quality and quantity have been improved. Other nice changes are the restyled interiour of KLM's ten MD-11's, and the brand new entertainment guide for movies and music. And last but not least, when in Bangkok, don’t forget to visit the new Sky Lounge, operated by AIR FRANCE, now accessible for eligible Flying Blue members!

Hope to see you soon on board our flights!

Spiced up catering concept.
As a World Business Class traveller on all flights from Amsterdam, you will be offered a special menu with hors d'oeuvre, main course options and dessert, developed exclusively for KLM by the Michelin star chefs Jacques and Laurent Porcel. In Economy Class you will be treated to more quality as well as quantity in the meals, and the presentation is completely renewed.

In Europe Select and on board KLM Cityhopper the courses come in a trendy design box. On KLM flights longer than 100 minutes and 170 minutes you will be offered a tray with two cold entrees and a hot meal.

Also when flying to India you will be able to choose between an Indian or a Western meal, developed by Andy Vama, owner of the Indian Room in London.

Enjoy new entertainment in new cabin interior
We are happy to announce that KLM’s ten MD-11s now have a restyled interior! All aircraft are fitted with more modern carpets, curtains and colour combinations as well as dividers made of modern materials. So make yourself comfortable, and please enjoy the entertainment guide! It will have information on the latest movies and music offered onboard the flight.