View Full Version : Adam Air B733 "knakk"
http://www.nettavisen.no/verden/article907847.ece
Et Adam 737-300 fly knakk sammen etter en hard landing på Juanda flyplass i Surabaya i dag.
VoiceCom
21-02-2007, 15:40
Jøjemeg :wow:
Det skal vel rimelig store G-krefter til for et slikt resultat. Muligens noen passasjerer som klager over vondt i ryggen etterpå.
Knakk ?!? Har dette skjedd med et fly før :huh:
Jada det har skjedd før det, ikke alle fly som tåler en tur utfor rullebanen :cool:
Britannia 757 (http://www.airdisaster.com/photos/brit226/photo.shtml)
Originally posted by fly1980
Knakk ?!? Har dette skjedd med et fly før :huh:
Ja med en av Prototypene av DC-9-80 (MD80) og det var vel en DC-9 fra Eastern som ogsaa knakk med passasjerer ombord.
Oi! Det må ha vært utrolige krafter med her!
Hvordan gikk det forresten med det som forsvant tidligere i år?
Turbofan
21-02-2007, 16:03
"Mistet" et fly i havet like over nyttår, "knakk" et fly nå....
Dårlig PR for Adam Air må jeg si!:o
Den liveryen ser jo ut som en blanding mellom Air Tahiti Nui og Ryanair!
Da var kanskje ikke landingen vår i TRD i ettermiddag så ille alikevel...;)
Originally posted by SK917
Jada det har skjedd før det, ikke alle fly som tåler en tur utfor rullebanen :cool:
Britannia 757 (http://www.airdisaster.com/photos/brit226/photo.shtml)
Dette flyet knakk jo ikke pga. hard landing, men pga gear failure. Så kan ikke sammenliknes :)
Adam Air står definitivt på min Svarteliste.....
Concorde
21-02-2007, 17:37
Det skjedde i Trondheim også med en SAS MD80 på slutten av 80-tallet(?).. Ikke fullt så dramatisk, men maskinen ble fraktet med båt til FBU senere.
Turbofan
21-02-2007, 17:43
Originally posted by Concorde
Det skjedde i Trondheim også med en SAS MD80 på slutten av 80-tallet(?).. Ikke fullt så dramatisk, men maskinen ble fraktet med båt til FBU senere.
Tenker vi på det tilfellet da skipperen deflecta Ground spoilerene 10 meter over bakken, deisa nedi, for så å ta en TOGA?:rolleyes:
Originally posted by Concorde
Det skjedde i Trondheim også med en SAS MD80 på slutten av 80-tallet(?).. Ikke fullt så dramatisk, men maskinen ble fraktet med båt til FBU senere.
Du tänker nog på DC-9-41 SE-DAT 23 februari 1987.
Concorde
21-02-2007, 18:00
Takk! Dramatisk nok for den maskinen..
Tommy777
21-02-2007, 18:14
Geezz... Hvor skal denne Adamair fiaskoen ende?? Ikke glem incidenten i fjor der de landet på FEIL flyplass..
Regner med at det kommer bilder snart med Adamair Tech som taper sammen dette flyet
Concorde
21-02-2007, 18:17
Originally posted by RolfL
Originally posted by Concorde
Det skjedde i Trondheim også med en SAS MD80 på slutten av 80-tallet(?).. Ikke fullt så dramatisk, men maskinen ble fraktet med båt til FBU senere.
Du tänker nog på DC-9-41 SE-DAT 23 februari 1987.
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19870223-0
Turbofan
21-02-2007, 18:25
Hører med til historien at begge motorene hang som ørene på en fuglehund etter den harde landingen, samt at kapteien aldri fløy igjen. Selve fuselagen står i dag, noe forkortet, på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø, som en slags kabinsimulator.
Concorde
21-02-2007, 18:35
Tar jeg ikke helt feil så tok Falcon bilder av den når den kom til Fornebu og selv husker jeg godt synet av MD'n på lekteren sklir inn bak Torvøya.
F35Landing
21-02-2007, 18:59
Skippern kom rett fra DC-8 hvor det visstnok hendte man kalte "spoilers" på short final og extende disse. Funket ikke like bra på DC-9. Mye man kan lære av denne hendelsen. Alt fra dette med silent cockpit, bruk av check lists, kommunikasjon mellom pilotene osv.
Et fly fra canadiske Skyservice ble stående lenge et sted i Karibien for et år eller to siden av noenlunde samme årsak som topic her. Hard touchdown med påfølgende deformasjoner i skroget.
Hender fra tid til annen, men relativt sjeldent at flyet kneler så mye som her... :huh:
Originally posted by Concorde
Tar jeg ikke helt feil så tok Falcon bilder av den når den kom til Fornebu og selv husker jeg godt synet av MD'n på lekteren sklir inn bak Torvøya.
Det var jo en DC-9-41 og ikke noen MD.
Concorde
21-02-2007, 19:53
Vet det, glemte det bare.
Hadde en mistanke om det siden du jo linket til aviation safety network...:smile2
MountainDew
21-02-2007, 20:55
Denne landingen virker mindre myk! http://www.youtube.com/watch?v=SRFtBVllxgg
F35Landing
21-02-2007, 22:57
Denne landingen virker mindre myk!
Oj da!! Det ble nesten veldig dyrt... Ikke langt fra en saftig tailstrike:rolleyes:
Shark-41
21-02-2007, 23:53
Og det er IKKE SE-DAT som er i deler i Bodoe....
Kan ikke si mer enn det desverre
Tommy777
22-02-2007, 00:06
Originally posted by MountainDew
Denne landingen virker mindre myk! http://www.youtube.com/watch?v=SRFtBVllxgg
Uffda.... Mener jeg så en LITEN gnist der???
Originally posted by Shark-41
Og det er IKKE SE-DAT som er i deler i Bodoe....
Kan ikke si mer enn det desverre
Hva mener du?
F35Landing sa: Skippern kom rett fra DC-8 hvor det visstnok hendte man kalte "spoilers" på short final og extende disse.
Synes å huske at han hadde fløyet SE-210 før en lang periode på DC-10, men aldri DC-9. På Caravellen kunne spoilers brukes som speedbrakes helt til landing, kjekt siden den ikke hadde reversering av motorene. På DC-9 armeres spoilers på final (trekke håndtak opp) for å sprette ut ved landing. Altså falt han i et travelt øyeblikk tilbake på Caravelle-vaner.
Jeg syns ikke skylden skal legges kun på ham. Da han skulle til DC-9 ble tiden som styrmann på ny flytype før kapteinsjekk kuttet ned. Tror også at han som styrmann ikke fikk prøve circling approach Værnes - den var nemlig IKKE morsom, kan huske at selv erfarne kapteiner følte seg ukomfortable der.
Altså: I dårlig sikt med vind fra vest var det ILS til rwy 09 og høyresving fra final for å følge løysløype langs åssiden og så "180-and-backtrack" inni dalen for final rwy 27 (som ikke hadde ILS på den tiden pga terrenget østenfor). Kanskje vår "resident" x-DC-9 pilot er gammel nok til å ha prøvd fenomenet.
Tror vi har hatt oppe dette tema før. Old myths never die. :cry:
PS: Ikke heng meg ut hvis noen detaljer er "feil" eller formidlet på gammeldags måte.
FBU 4EVER
22-02-2007, 15:01
Originally posted by ANX
Altså: I dårlig sikt med vind fra vest var det ILS til rwy 09 og høyresving fra final for å følge løysløype langs åssiden og så "180-and-backtrack" inni dalen for final rwy 27 (som ikke hadde ILS på den tiden pga terrenget østenfor). Kanskje vår "resident" x-DC-9 pilot er gammel nok til å ha prøvd fenomenet.
Been there,done that! Krydder i tilværelsen,spesielt for en med under hundre timer på typen.Fløy approachen to ganger det første året synes jeg å huske.
Adam Air's 733-flåte satt på bakken (http://tinyurl.com/yuybwt)
Originally posted by Trety
Adam Air's 733-flåte satt på bakken (http://tinyurl.com/yuybwt)
Og jeg siterer artikkelen: "Indonesian authorities have grounded Adam Air’s seven Boeing 737-300s including the one that was damaged yesterday". Strengt tatt ville vel ikke akkurat den maskinen kommet veldig langt uansett slik den nå ser ut.
F35Landing
23-02-2007, 10:55
Been there,done that! Krydder i tilværelsen,spesielt for en med under hundre timer på typen.Fløy approachen to ganger det første året synes jeg å huske.
Du har vel vært med på circling inni svarte natta i Alta også da, til RWY 29. Den er jo ikke helt borte sånn pulsmessig den heller...
FBU 4EVER
23-02-2007, 12:18
Originally posted by F35Landing
Been there,done that! Krydder i tilværelsen,spesielt for en med under hundre timer på typen.Fløy approachen to ganger det første året synes jeg å huske.
Du har vel vært med på circling inni svarte natta i Alta også da, til RWY 29. Den er jo ikke helt borte sånn pulsmessig den heller...
Mange ganger.Var også stasjonert i Alta da jeg begynte i Norving.
F35Landing
23-02-2007, 12:33
Selv i en liten Dash kan den være frisk. Bare været blir dårlig nok^_^
Krydder i tilværelsen,spesielt for en med under hundre timer på typen.
Men du hadde forhåpentligvis en kaptein med flere timer på typen og hadde kjørt lysløypa før...
:question:
FBU 4EVER
24-02-2007, 18:30
Originally posted by ANX
Krydder i tilværelsen,spesielt for en med under hundre timer på typen.
Men du hadde forhåpentligvis en kaptein med flere timer på typen og hadde kjørt lysløypa før...
:question:
Forhåpentligvis hadde jeg det,men det var nesten bestandig JEG som fløy!