PDA

View Full Version : har jeg sovet i timen???


CK
21-02-2007, 08:29
KULT!
http://www.airliners.net/open.file/1158472/L/

sk931
21-02-2007, 08:34
Originally posted by CK

KULT!
http://www.airliners.net/open.file/1158472/L/
Nej det tror jeg ikke...
Det er jo bare 10 dage siden de fik den B737 ifølge billedteksten

Hilsen
Ole

brendas
21-02-2007, 08:37
Originally posted by sk931
Det er jo bare 10 dage siden de fik den B737 ifølge billedteksten

Ti dager før 28.desember that is :)

ENGM RAMP
21-02-2007, 08:43
Den har vært her noen ganger nå ja med flybridge....

Og flere selskaper følger etter..... ;)

Farmer
21-02-2007, 08:44
Hvor mye fuel sparer man egentlig med winglets .. ?
Det er vel forskjell på korte og lange flighter med tanke på besparelse, eller er det besparelse uansett?

ENGM RAMP
21-02-2007, 08:45
Er det ikke stort sett 3-5 % besparelse de beregner da?

Det blir jo helt klart store summer for selskaper med stooooore flypark'er

CK
21-02-2007, 08:54
tommelfingelregel er ca 5% fuelbesparelse
Tidligere ble det sagt at det bare var på lengre ruter det ble lønnsomt (det koster jo litt å sette på winglets, og flyet blir litt tyngre), men jeg var på et foredrag med COO i SkyEurope, og han mente at de så store effekter også på flights på under en time. Og med dagens fuelpriser (og vi tror vel ikke at det blir så mye under $50/fatet fremover heller) regner jeg med at det blir statig mer aktuelt med winglets. Ser at winglets til MD80 nå er godtkjent av FAA

amatør
21-02-2007, 09:25
Originally posted by CK

KULT!
http://www.airliners.net/open.file/1158472/L/
Ja, i den grad en smågris kan være kul...:colgate:

brendas
21-02-2007, 09:28
Originally posted by CK
tommelfingelregel er ca 5% fuelbesparelse
Tidligere ble det sagt at det bare var på lengre ruter det ble lønnsomt (det koster jo litt å sette på winglets, og flyet blir litt tyngre), men jeg var på et foredrag med COO i SkyEurope, og han mente at de så store effekter også på flights på under en time.
Ganske korrekt CK. Winglets gjør feks at en raskere kan komme opp i cruise, at en brenner mindre fuel under climb, så selv på kortere segmenter har en innsparinger, de blir bare ikke så store som på lengre flighter.

Originally posted by CK
Ser at winglets til MD80 nå er godtkjent av FAA
Og det er nok ikke den eneste flytypen vi også vil se winglets på i løpet av de kommende årene...

CK
21-02-2007, 09:37
i følge Flight International er "et ikke navngitt europeisk selskap" i pipeline for hush-kit og winglets på MD80.... Hvem kan det være tro?? hehe. SAS/Spanair og Alitalia (og FlyNordic) er vel de eneste europeiske operatørene av MD80 med noen størrelse på flåten?

Hurum
21-02-2007, 09:48
Mener airbaltic fikk denne med winglets da dem skal starte rute til en destinasjon litt langt sør...

LN-MOW
21-02-2007, 11:39
Iflg Aviation Partners er annonsering naert forestaaende om lansering av winglets for MD80, 777-200 og 767-300.

Blubird
21-02-2007, 19:41
airBaltic legger opp til en god økning i flåten utover året, med mindre de skal fase ut noen av de eksisterende. Mener å huske at det er snakk om 3-5 nye fly av typen 733 og 735.

Tommy777
21-02-2007, 20:38
Lurer på når SAS har tenkt å sette winglets på sine egne 737er... Vil vel påstå at det er store penger å spare med det antallet 737er de har..

Thomas
21-02-2007, 20:40
SAS Braathens opererer en flåte på 58 flyindivider, fordelt på 52 jetfly av typen Boeing 737 og 6 turbojet propellfly av typen Fokker 50. Flåten har en gjennomsnitts alder pr. 31/12-2005 på 9 ,9 år, med nyeste fly 3 år gammelt og eldste fly 16,9 år gammelt. 2 fly vil i i løpet av 2007 bli byttet ut med nye Boeing 737-700 med winglets.

Tommy777
21-02-2007, 20:49
Originally posted by Thomas

SAS Braathens opererer en flåte på 58 flyindivider, fordelt på 52 jetfly av typen Boeing 737 og 6 turbojet propellfly av typen Fokker 50. Flåten har en gjennomsnitts alder pr. 31/12-2005 på 9 ,9 år, med nyeste fly 3 år gammelt og eldste fly 16,9 år gammelt. 2 fly vil i i løpet av 2007 bli byttet ut med nye Boeing 737-700 med winglets.


Ja, men hva med resten??

Thomas
21-02-2007, 20:51
Kan'ke ta alle samtidig vettu :D

Gleder meg uansett til å se kjerrene med winglets..

Tommy777
21-02-2007, 20:57
Originally posted by Thomas

Kan'ke ta alle samtidig vettu :D

Gleder meg uansett til å se kjerrene med winglets..

Me 2. Gevinsten vår er at flyet blir mye vakrere å se på.

Gevinsten med billigere fuel, tilfaller garantert ikke oss

EB
21-02-2007, 22:00
Synd SAS ikke har en logo på sine WL...kun blåfargen!