View Full Version : Ryanair til Sola i morges
Fant følgende hos Avinor:
Frankfurt Sandefjord FR9822 06:35 08:30 omdirigert Stavanger, ny tid 08:00 :(
Og returen til Hahn er selvfølgelig innstilt...:(
...men Ryanair tar sikkert godt vare på de som venter på flyturen til Hahn!!!!
Originally posted by EB
...men Ryanair tar sikkert godt vare på de som venter på flyturen til Hahn!!!!
Ja, HVA gjør egentlig Ryanair med de pax som:
1. Skulle til Torp ?
2. Skuøøe reise fra Torp til Hahn ?
Originally posted by Farmer
Originally posted by EB
...men Ryanair tar sikkert godt vare på de som venter på flyturen til Hahn!!!!
Ja, HVA gjør egentlig Ryanair med de pax som:
1. Skulle til Torp ?
2. Skuøøe reise fra Torp til Hahn ? Normalt sett blir det da satt opp buss fra Sola til Torp. (god tur)
Synes egentlig det er ganske rart at Ryanair bruker en flyplass som ligger så langt ifra bestemmelses stedet som alternate.
Det skjer faktisk ganske hyppig.
KennethGS
18-02-2007, 10:37
Originally posted by Farmer
Originally posted by EB
...men Ryanair tar sikkert godt vare på de som venter på flyturen til Hahn!!!!
Ja, HVA gjør egentlig Ryanair med de pax som:
1. Skulle til Torp ?
2. Skuøøe reise fra Torp til Hahn ?
1. Buss skulle jeg tippe...
2. Ombooking til samme flight, andre dager...
Forøvrig var dette aktuell METAR:
ENTO 180720Z 01006KT 0250 R18/0700N FZFG VV001 M01/M01 Q1010
De gjorde ett forsøk og satte kurs for Sola...
jeg var med på kansellering av både Ryanair og KLM i februar i fjord når vi skulle ha landet på Torp. Begge gangene landet vi på Gardermoen. Når vi kom med KLM tok det de hele 2 timer før det var en buss på plass for å ta oss med tilbake til Torp. Med Ryanair stod bussene å ventet på oss på utsiden av Gardermoen så fort vi hadde fått bagasjen.
Så på oss virket servicen bedre hos Ryanair enn hos KLM.
Fløy også med Wizzair her om dagen til Katowice fra Torp - da ble Bergamo flyet instillt pga tåke på Torp. Heldigvis hadde denne lettet da vi Wizzair kom så flyet kunne lande. Passasjerene til Ryanair ble imidlertid tilbudt å bli booket om via London til Bergamo uten kostnad - så det virker som Ryanair har skjerpet seg litt i det siste.
Ryanair har jo vært endel ganger på Flesland også, omdirigert fra Haugsund.
Det har da vært satt opp busser.
-Men det er vel muligens de siste år at de har begynnt med det,- eller ?
For tidligere så var det vel "sorry" men vi kan ikke lande her, så ha en god fortsatt dag....?
Originally posted by KennethGS
Originally posted by Farmer
Originally posted by EB
...men Ryanair tar sikkert godt vare på de som venter på flyturen til Hahn!!!!
Ja, HVA gjør egentlig Ryanair med de pax som:
1. Skulle til Torp ?
2. Skuøøe reise fra Torp til Hahn ?
1. Buss skulle jeg tippe...
2. Ombooking til samme flight, andre dager...
Forøvrig var dette aktuell METAR:
ENTO 180720Z 01006KT 0250 R18/0700N FZFG VV001 M01/M01 Q1010
De gjorde ett forsøk og satte kurs for Sola...
Mao samme som SAS Braathens, Widerøe og andre flyselskaper gjør når dem overflyr en plass på grunn av vær :)
Originally posted by henning
jeg var med på kansellering av både Ryanair og KLM i februar i fjord når vi skulle ha landet på Torp. Begge gangene landet vi på Gardermoen. Når vi kom med KLM tok det de hele 2 timer før det var en buss på plass for å ta oss med tilbake til Torp. Med Ryanair stod bussene å ventet på oss på utsiden av Gardermoen så fort vi hadde fått bagasjen.
Så på oss virket servicen bedre hos Ryanair enn hos KLM.
Fløy også med Wizzair her om dagen til Katowice fra Torp - da ble Bergamo flyet instillt pga tåke på Torp. Heldigvis hadde denne lettet da vi Wizzair kom så flyet kunne lande. Passasjerene til Ryanair ble imidlertid tilbudt å bli booket om via London til Bergamo uten kostnad - så det virker som Ryanair har skjerpet seg litt i det siste.
Det har vel alt med handlingagent å gjøre om bussene er klare, ikke om flyselskapet har bra service eller ikke. FR har vel fortsatt SGS som handlingagent på OSL mens KL bruker Serviceair.
det er greit at det har med handlingagent å gjøre - men for gjestene så går dette på flyselskap - da "vanlig" mann ikke har greie på hvem som henter ut kofferten, og som sørger for å bestille busser. Det har jo også litt med hvilke krav som blir satt til handlingagenten ved kontraktsinngåelse?
Companymanualer og/eller offisielle bestemmelser kan tilsi at en ikke begynner en approach dersom sikten er under company minima. Dersom sikten går under minima etter Outer Marker eller 1000 fot, kan en evt fortsette til DH eller MAP, og lande om man ser tilstrekkelig med banelys, eller gjøre en missed approach..
De fleste flyselskap har i tillegg en policy på fuel som tas med. Det er ikke sikkert en har til mer enn én eller to apporacher før diversion. Det koster penger å dra med overflødig fuel - ulempen er at man kan være nødt til å diverte for raskt istedet for å vente på væromslag dersom det er i kjømda.
Alternate må tilfredsstille værkrav til alternativ landingsplass, som regel "one up", altså minima til en non-precision approach dersom flyplassen har CAT I ILS etc. Egen vurdering kommer i tillegg. Er det lav sikt i et større område, velger en gjerne et alternate utenfor området selv om ett innenfor tilfredsstiller de formelle kravene. Det kan også være begrensninger på hvor mange diversions en flyplass kan ta imot før kapasiteten er sprengt. Da er det dumt å velge det aller nærmeste, hvis alle andre før deg i køen også drar dit og lager kø i luften eller på bakken.
I tillegg kan flyselskapet ha et ønske om et traffic alternate, dersom værforholdene ellers ligger til rette for det. Da er selskapets infrastruktur utslagsgivende; er det lett å få transport/overnatting/turnaround på flyet osv der?
Takk skal du ha, Jumper, for forklaring på hvorfor man kan finne på noe så "meningsløst" som f.eks. å dra til Sola når det ikke er mulig å lande på Torp. Mye ukjent stoff der for en som bare er fly-INTERESSERT.
Superhai
18-02-2007, 15:25
Det er normalt ikke SGS som bestiller buss for FR, jeg vet ikke om det er noe WF gjør fra TRF eller FR har noen de har avtale med. FR til TRF har OSL som første ALTN og SVG hvis ikke OSL er aktuell.
Originally posted by Superhai
Det er normalt ikke SGS som bestiller buss for FR, jeg vet ikke om det er noe WF gjør fra TRF eller FR har noen de har avtale med. FR til TRF har OSL som første ALTN og SVG hvis ikke OSL er aktuell.
Hva med Kristiansand?....burde jo være nærmere, men været er kanskje ofte litt for likt Torp...
Superhai
18-02-2007, 15:35
Originally posted by Hurum
Hva med Kristiansand?....burde jo være nærmere, men været er kanskje ofte litt for likt Torp...
Det har vel noe med stor og tung 738 og rullebanen ikke er like velegnet. Men annet enn det vet jeg ikke årsaken.
Originally posted by Superhai
Originally posted by Hurum
Hva med Kristiansand?....burde jo være nærmere, men været er kanskje ofte litt for likt Torp...
Det har vel noe med stor og tung 738 og rullebanen ikke er like velegnet. Men annet enn det vet jeg ikke årsaken.
OK...men kan ikke KRS ta imot B737-800 altså?
KRS kan ta imot 737-800 - under visse forhold. Annet enn nevnte værminima kan det hende et selskap krever egen utsjekk der. I tillegg er bl a følgende faktorer med for om flyplassen kan brukes den aktuelle dagen:
- flyets landingsvekt
- at alle bremsesystemer er operative (flaps, spoilers, autobrakes etc)
- vind/sidevind
- rullebanens friksjonskoeffisient
- at flyplassen er åpen for trafikk
- at tilstrekkelige navaids o.l. er operative ifht været
noen som vett reg'en på Ryanair flyet som var på sola idag:question: :question: ^_^
på forhånd takk:clap
.. saa for aa strekke den litt videre ... ved planlegging av alternate er ikke KRS attraktiv.
Og FR har satt sikkerheten først . Beklageligvis går slike ting utover pax'en. Hadde det vært andre selskap ( uten å nevne navn ) hadde de sikkert landet på TRF !!
' .. og der SAS ikke vil
og der Ryan ikke toer
kommer jeg dansende rundt Torghatten som foer... '
:p
Originally posted by SQ 777
Hadde det vært andre selskap ( uten å nevne navn ) hadde de sikkert landet på TRF !!
Med respekt å melde er dette tullprat! Om ett selskap har 1000m som minima betyr ikke det at et annet som har 500m setter sikkerheten lavere. FBU var et godt eksempel på det. De hjemmehørende eller innfødte selskapene (BU, SK og WF) landet ofte når andre dro sin vei. Så vidt jeg husker var det stor forskjell på f.eks. Lufthansas krav til sikt og Braathens SAFEs krav. Tilsvarende vil jeg tro det er for Air Iceland og SAS på Akureyri. Hvor godt man kjenner plassen og de lokale forholdene er også en faktor.
Originally posted by SQ 777 Og FR har satt sikkerheten først . Beklageligvis går slike ting utover pax'en. Hadde det vært andre selskap ( uten å nevne navn ) hadde de sikkert landet på TRF !!
Det er forskjellige minima etter forskjellige klasser fly, vekt og hastighet, samt performance i missed-approach-segmentet, så at en Dash 8 kan lande lovlig mens en 737 ikke kan det, kan være naturlig dersom skydekkehøyden ligger mellom disse høydene.
Men ingen må være i tvil om at et flyselskap der flygerne bryter minima for å lande (om slike fremdeles finnes i Norge) ikke gjør passasjerene en tjeneste, heller tvert i mot. De skaper en forventningskultur som tidligere har tatt liv her i landet, og som det har tatt tid å bli kvitt. Sikkerhet kommer før punktlighet, og punktlighet kommer foran service. Slik er det for de fleste.
Ryanair har de siste ukene ogsaa faatt en del pepper fra CAA over diverse episoder hvor minima har vaert underskredet. Dette har forekommet bla. paa Skavsta og Stansted. I tillegg hadde de en hoeyst irregulaer go-around i Cork i god sikt.
Saa dette ligger kanskje i bakhdet hos en del Ryanair-piloter for tiden ogsaa ..
Originally posted by EB
...men Ryanair tar sikkert godt vare på de som venter på flyturen til Hahn!!!!
Tja, vet ikke hva du synes om servicen. Men de blir ihvertfall booket om til neste mulige avgang (to fly pr dag til Hahn) eventuelt via andre steder (eks London, 3 daglige avganger), eller kan passasjerene få pengene tilbake.
Passasjerene blir sendt med buss fra Stavanger til Torp, noe som må fremstå som et mareritt av en reise. Men man får gå ut fra at det er en grunn til at de gikk dit fremfor OSL eller KRS.
En annen her sa de "ofte" går til Stavanger. Det er ikke riktig. Normalt sett går de til Gardermoen eller Kristiansand. Men altså ikke idag.
IMM
KennethGS
18-02-2007, 20:16
F.Y.I.
ENCN 180720Z 00000KT 9999 FEW015 SCT070 M00/M02 Q1012
ENGM 180714Z VRB01KT 9999 FEW004 BKN009 M00/M02 Q1009 BECMG BKN012
ENZV 180720Z 00000KT 9999 BCFG FEW012TCU BKN030 03/02 Q1013 TEMPO -SHRA BKN014 BECMG 33012KT
..og igjen altså:
ENTO 180720Z 01006KT 0250 R18/0700N FZFG VV001 M01/M01 Q1010
Og på norks betyr dette....?
KennethGS
19-02-2007, 00:17
At været på Kjevik og Gardermoen var bedre enn på Sola og Torp?:rolleyes:
Kan dere ikke unne oss at vi får besøk at Ryanair på Sola for en gangs skyld?^_^
Bare synd den ikke kom en dag jeg var på jobb.
Originally posted by Redcap
Det har vel alt med handlingagent å gjøre om bussene er klare, ikke om flyselskapet har bra service eller ikke. FR har vel fortsatt SGS som handlingagent på OSL mens KL bruker Serviceair.
Er vel neppe noen handlingsagenter som har busser (med sjåfører) stående klare til en hver tid - det koster tross alt penger...
Originally posted by TG923
Originally posted by Redcap
Det har vel alt med handlingagent å gjøre om bussene er klare, ikke om flyselskapet har bra service eller ikke. FR har vel fortsatt SGS som handlingagent på OSL mens KL bruker Serviceair.
Er vel neppe noen handlingsagenter som har busser (med sjåfører) stående klare til en hver tid - det koster tross alt penger...
Vel når du nevner det....SGS har faktisk flybussen i sin organisasjon og de har ofte busser stående klare. Forbausende ofte :p
Originally posted by SQ 777
Og FR har satt sikkerheten først . Beklageligvis går slike ting utover pax'en. Hadde det vært andre selskap ( uten å nevne navn ) hadde de sikkert landet på TRF !!
Nevn navn......... nå ble vi nyskjerrige !