PDA

View Full Version : Vise legitimasjon før avreise?

anders320
16-02-2007, 14:48
http://wideroe.no/stream_file.asp?iEntityId=1189

Igjen kommer det nye idiotiske regler som vi reisende må forholde oss til.
Jeg bare lurer på hvordan flyselskapene skal ha kapasitet til å sjekke legitimasjon på hver eneste reisende to ganger. Hva med folk som sjekker inn på automat og leverer bagasjen på egenhånd? Og blir automatene ved gaten fjernet? (Der man kan dra EB-kort eller kredittkort?)

Savipix
16-02-2007, 14:51
Det är väl alltid en vid bag-drop som kontrollerar id-kort?

Desk pilot
16-02-2007, 14:52
Hm. Etter hvert vil det bli så omstendelig å komme seg inn i et fly at andre reisemåter (tog/fly/buss) vil få et tidsmessig konkurransefortrinn på kortere strekninger.

tosfreight
16-02-2007, 14:52
Nei, det er ikke min erfaring i alle fall

AirbusTrond
16-02-2007, 14:53
Slik jeg har forstått det vil det bli innført biometrisk sjekk ved boarding hvis Datatilsynet godkjenner det. Det betyr at man bare viser leg ved innsjekk, samtidig som man tar et fingeravtrykk. Fingeravtrykket holder da ved boarding.

På Schrødingers Katt på NRK i går kom det fram at alle data blir slettet når vedkommende går om bord i flyet. Da skulle det vel ikke være noen grunn til å ikke godkjenne det? Det blir altså bare brukt fra innsjekk og til boarding.

Dermed skulle spørsmålet om personvern etc være tilstrekkelig ivaretatt, etter min mening.

learjet
16-02-2007, 19:04
Det tar ikke lange tiden å sjekke legitimasjon hvis man har rutinen.

Og rent personlig så synes jeg det er greit med ID sjekk.
Sist jeg var på tur med SAS innlands så ble det aldri sjekket id (samme med Norwegian). Reiste med baby som er nesten 2. Og ingen sjekket om hun var over alder for å sitte i fanget mitt. Og siden jeg er vant til å sjekke id på absolutt alle pax så var det veldig unaturlig for meg. Men så lenge det ikke er lovpålagt så er det jo greit.

Tiden jeg bruker på å boarde en full 737 med 140-180 pax er 15-20 min. Og det er med full id sjekk (2 personer som boarder) og det er raskere enn folket får satt seg om bord.
Så at ID sjekk skal gi tog et konkuransefortrinn er tull.

TG
16-02-2007, 19:28
Var i London i desember med SAS. På Sola måtte jeg vise pass/id 4 ganger !! En før passkontroll, passkontroll, så sto det en i køen som skulle sjekke pass/id, så måtte jeg vise det til hun som kontrollerte billettene........(2 meter foran han i køen).....
I London på hjemturen viste jeg en eller to ganger....

Hurum
16-02-2007, 23:00
Alt dette fungerer jo allerede ved utenlandsreisende....så...

FBU
17-02-2007, 00:41
Ansatte i handling selskapene har fra 1 Mars kun plikt til å sjekke ID på reisende som har sjekket inn bagasje. Ergo så vil du fortsatt kunne dra kortet ditt ved turnstilen om du reiser bagasjeløst.

Egil
17-02-2007, 05:52
Originally posted by Desk pilot

Hm. Etter hvert vil det bli så omstendelig å komme seg inn i et fly at andre reisemåter (tog/fly/buss) vil få et tidsmessig konkurransefortrinn på kortere strekninger.

Eksempel:

Det er "ingen" som reiser Mosjøen - Mo i Rana med fly. Det er ca 100km å kjøre bil, ca 70 min i bil og flytid er ca 15 min. Her er det rent praktisk enklest å ta bil eller tog.

Mosjøen - Brønnøysund derimot...
Det er fremdeles en flytid på ca 15 minutter (eller det var når vi hadde direkteflight). Men det tar 2,5 - 3 timer å kjøre bil. Her hadde vi endel folk som valgte å fly.

Tror IKKE at en evt. ID-kontroll på innsjekk OG ved ombordstigning vil ha noe å si på folks reiselyst.
Da vil jeg heller påstå at dette er noe av de bedre sikkerhetstiltak som er iverksatt i flybransjen. Ja sammenlignet med noen av de andre "se vi gjør noe med sikkerheten folkens" tiltakene vi nå må gjennomføre...

Egil

Egil
17-02-2007, 05:58
Originally posted by FBU

Ansatte i handling selskapene har fra 1 Mars kun plikt til å sjekke ID på reisende som har sjekket inn bagasje. Ergo så vil du fortsatt kunne dra kortet ditt ved turnstilen om du reiser bagasjeløst.

FEIL FEIL FEIL

Vi er PÅLAGT (vi i Widerøe) å sjekke ID på ALLE passasjerer som sjekker inn og går ombord i våre fly.
Dette fordi vi på kortbanenettet ikke har mulighet til å skille avreisende i flere køer.

OG
Dersom passasjerer ikke kan fremvise legitimasjon, skal han/hun nektes å reise.
Ombestilling av billetter, skjer i henhold til de enhver tid gjeldende regler.

FBU
17-02-2007, 09:14
Originally posted by Egil

Originally posted by FBU

FEIL FEIL FEIL

Vi er PÅLAGT (vi i Widerøe) å sjekke ID på ALLE passasjerer som sjekker inn og går ombord i våre fly.
Dette fordi vi på kortbanenettet ikke har mulighet til å skille avreisende i flere køer.

OG
Ombestilling av billetter, skjer i henhold til de enhver tid gjeldende regler.Først og fremst, så har jeg aldri sagt at en passasjer ikke skal vise legitimasjon. passasjerene har i ALLE tilfeller plikt til å legitimere seg. Derimot så har handling agentene kun plikt til å sjekke dette på innenlandreiser hvor det er bagasje innvolvert.

EB
17-02-2007, 14:31
Lite sjekk av ID på min tur/retur OSL-SVG-HAU-OSL i uken som gikk...ikke ved bag-drop eller ombordstigning.

ATC-flyradar
17-02-2007, 16:51
Originally posted by Egil

Originally posted by FBU

FEIL FEIL FEIL

OG
Ombestilling av billetter, skjer i henhold til de enhver tid gjeldende regler.

Hva slags legitimasjon er godkjent legitimasjon, er det kun pass, eller kan du bruke bankort med bilde og full med personnummer ???

I mai mnd i fjor så reise 2 turer Oslo - Brussel - Oslo (dagsturer) -ned med morgenflyet til SN og hjem med SAS på kvelden - landet 21:45 på engm, og hadde bare et pass som var gått ut og det var en sjekk på billett/baggasjesjekk på morgenen og intet annet. Ingen merket at passet var utløpt ! Vi hadde bestilt billetene i Brussel og reiste med kopi av bestilling som ble avllevert ved skranken.

TG923
18-02-2007, 02:21
Originally posted by ATC-flyradar

Hva slags legitimasjon er godkjent legitimasjon, er det kun pass, eller kan du bruke bankort med bilde og full med personnummer ???

Så lenge Norge ikke har innført nasjonale ID-kort er passet et nødvendig dokument på reise, fordi passet er det eneste internasjonalt godkjente identitetsbevis for nordmenn.

http://www.sasbraathens.no/no/Alt-om-reisen/Pass-og-visum/Pass-og-visum/Pass-og-visum-regler/

EB
18-02-2007, 07:41
I Norge kan du vel bruke bankkortet...

FBU
18-02-2007, 10:32
Ja du kan bruke bankkort,førerkort etc i Norge.

Trash2000
18-02-2007, 16:25
Det meste er svaret, i alle fall hos Widerøe.

"Godkjent legitimasjon
Følgende legitimasjon er godkjent i Norge;
· Pass
· Bankkort
· Førerkort
· Skolebevis
· ID kort med navn, bilde og fødselsdato (behøver ikke å være utstedt av offentlig
myndighet)"

LN-FHU
18-02-2007, 18:25
Jeg reagerte på at Skolebevis er godkjent legitimasjon. De er jo forholdsvis enkle å forfalske da, og mange er egentlig bare å lage selv.
Hvem er det egentlig som bestemmer hva som er gyldig legitimasjon ?

Kan godt være med på at skolebevis er en form for legitimasjon så lenge det er f.eks. type kredittkort med scannet bilde a'la id-kort fra flyplasser, men papirkort med pålimt bilde........øhhhh, nei, DEN er jeg ikke med på.

Superhai
18-02-2007, 19:41
Det har ikke kommet noen spesielle krav for hva man skal godta av legitimasjon fra myndighetene ennå.

EK 007
18-02-2007, 22:03
Originally posted by LN-FHU

Jeg reagerte på at Skolebevis er godkjent legitimasjon. De er jo forholdsvis enkle å forfalske da, og mange er egentlig bare å lage selv.
Hvem er det egentlig som bestemmer hva som er gyldig legitimasjon ?

Kan godt være med på at skolebevis er en form for legitimasjon så lenge det er f.eks. type kredittkort med scannet bilde a'la id-kort fra flyplasser, men papirkort med pålimt bilde........øhhhh, nei, DEN er jeg ikke med på.

Hvis jeg skal tippe, så er vel skolebevis godkjent fordi mange i 16 årsalderen ikke har noe annen form for id....?

anders320
18-02-2007, 22:41
Originally posted by EK 007

Hvis jeg skal tippe, så er vel skolebevis godkjent fordi mange i 16 årsalderen ikke har noe annen form for id....?
Jeg ligger selv i overkant av alderen du beskriver. Jeg har hatt legitimasjon i baklommen min siden jeg var 13 år. Sågan med så og si alle jeg kjenner.
Det er flere som har bankkort enn skolebevis i min omgangskrets.

Så jeg reagerer også selv på akkurat det. Skolebevis aksepteres ikke når man skal kjøpe øl, men på fly.

Uansett kan de som har funnet på den legitimasjonsregelen - samt væskebegrensningene om å dra *** ******* ******* *****. Er man organisert terrorist, klarer man å få igjennom terrorplaner lett som barnemat.

FlightDeck
18-02-2007, 23:26
På SAS Bag Drop SKAL trafikkonsulenten enten sjekke kort man reiser med eller boarding-kort. På Norwegian SKAL trafikkunsulenten sjekke ID-kort om vedkommende ikke har billettutskrift.

Sånn er det i dag.

Men det går sikkert greit med ID-sjekk. Unnskyld meg - men med alle de (rare) reglene vi har i dag, er det ganske rart at dette ikke har kommet før?

TG923
19-02-2007, 02:25
Originally posted by EB

I Norge kan du vel bruke bankkortet...

Går faktisk greit å bruke norsk bankkort med bilde innenlands i Thailand også...
Men oppstår det trøbbel av noen art utenlands er det nok greit å ha (gyldig) pass.

learjet
19-02-2007, 08:30
Originally posted by FlightDeck

På SAS Bag Drop SKAL trafikkonsulenten enten sjekke kort man reiser med eller boarding-kort. På Norwegian SKAL trafikkunsulenten sjekke ID-kort om vedkommende ikke har billettutskrift.

Sånn er det i dag.

Men det går sikkert greit med ID-sjekk. Unnskyld meg - men med alle de (rare) reglene vi har i dag, er det ganske rart at dette ikke har kommet før?

Dette følges ikke i praksis etter hva jeg har sett i det daglige. Har blandt annet sittet ved siden av SAS bagdrop på Gardermoen. Og da var det kun de som det måtte sjekkes visum på til litt fjernere dest som knapt måtte opp med pass.

Og som tidligere nevnt i tråden. Reiste tur retur Bergern for litt over en uke siden og da var det heller ikke noen som sjekket id i det hele tatt Sendte bag på bagdrop begge veier. Sjekket inn på nett.

S

LCH78
19-02-2007, 08:40
Originally posted by EB

Lite sjekk av ID på min tur/retur OSL-SVG-HAU-OSL i uken som gikk...ikke ved bag-drop eller ombordstigning.

men nå er det jo ikke blitt 01/03-07 enda da ;)

Hurum
19-02-2007, 16:48
Originally posted by FlightDeck

Sånn er det i dag.

Jøss...har reist flere ganger med bagage drop fra både Bergen og Stavanger og svært sjelden at dem spør om noe som helst.....på OSL er dem langt flinkere, men dem spør jo vanligvis kun etter navnet og ber aldri om legitimasjon.

EB
19-02-2007, 18:08
Også mitt inntrykk at det er "strengere" på OSL - eller rettere sagt at de er "flinkere"...

Someone
23-05-2007, 14:41
http://www.na24.no/naeringsliv/article1064452.ece

SAS har nå fått lov av Datatilsyne å tilby passasjerene biometrisk sjekk istedet for vanlig ID sjekk som man har gjort i Sverige