PDA

View Full Version : SAS/SGS har problemer

sk931
15-02-2007, 13:03
Her fra SAS.DK

IT-nedbrud giver forsinkelser

Siden kl. 10.55 har IT-problemer givet SAS' fly forsinkelser på op til 30 min. Reservationssystemet på sas.dk er ude af drift. Problemet ventes løst snarest. Forsøg venligst senere. (opdateret 12.55)

Hilsen
ole

EB
16-02-2007, 08:21
U tell me!!! Vi ble nesten en time forsinket ut av OSL i går... De manuelle rutinene til SGS funket IKKE...

Ludde
16-02-2007, 09:14
Var uppe i KTT (Kittilä) i norra Finland när det skedde.

Jag kan gått förstå att det inte riktigt fungerar då man på nolltid går från ett fullt automatiserat system till fullt manuelt. Hälften av passagerarna är chekade in i systemet och andra hälften måste köras manuelt. Det blir kaos då man försöker sätta dessa på samma flyg. Också match mellan baggage och pax blir mycket problem.
Vi kalrade att gå på 30min försinkelse men detta endast för att manskinen var 30min sen fra HEL. Handling bolaget i KTT kunde göra hela c/i manuelt eftersom systemet föll innan någon hade kommit.
Också staff level är inte samma som det var för Central Load Control tiden. Tidigare var det en Red-cap per flyg, ibland kunde man sköta 2 per gång. Nu sköter man ju 7-8 ibland 10 flyg på en gång. Det gör inte saken lättare.......skriv nu 10 Loading Instructions för hand då man i datorn trycker på en knapp+lite corrections.
Också informations flödet fungerar dåligt då alla vanligen fungerar utan samtal med varandra. Mitt i allt flöder det 20 flygs info på en gång i samma telefon.

Jag gillade aldrig då datorn föll.........men en utmaning var det. :clap

FBU 4EVER
16-02-2007, 12:31
Det er problemer med Crew-systemet også.Umulig å få frem programmer og crewlister.Kortslutning på CSC igår visstnok.