PDA

View Full Version : Janteloven....

sail4fun
13-02-2007, 13:37
Fasttrack (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=164188)

Nei, dette er nok ikke noe for oss....

learjet
13-02-2007, 13:44
Kan tenkte meg det blir god stemning når det er kø ellers og SAS fast track har god plass. Da skal Ola og Kari snike litt og blir de stoppet så blir det kjefting på et høyt plan. De er de samme som ikke forstår hvorfor de ikke kan sjekke inn på bagdrop etc.
"Men det er jo ikke kø her" og "jeg har stått så lenge i kø at nå er det min tur"

Men for de som kan benytte de er det jo en hyggelig løsning.

S

litt-amatør
13-02-2007, 13:48
Når de kan ha dette omtrent hver eneste flyplass av en viss størrelse i resten av Europa, inkludert Stockholm og København, må nordmenn også kunne klare dette. Veldig misunnelsespreg på denne reportasjen fra Jan Ovind denne gang. :o

SQ 777
13-02-2007, 13:48
Hvem vet at det blir lenger kø der hvis kapsiteten blir for liten ( Janteloven sørger for det ).

OSL går raskt for OSS røkla likevel, egentlig meget imponert de to siste månedene etter de ny "Bin-laden-væske-reglene" kom i effekt. Bare at de sjekker skoa på utsiden er topp. Honnør til dem som prøver å gjøre en god jobb.:exclamati :clap

learjet
13-02-2007, 14:08
Ventetiden på OSL er generell liten. Andre flyplasser i europa ser på osl og er imponert over den flyten man greier igjennom security.

Ventetiden er sjeldent over 10 minutter. Hvis køen går utenfor stenderverket så er den gjerne mellom 10 og 15 minutter.

Den jobben som gjøres av floorwalker tjenesten er ganske formidabel. Bare skosjekking som det sies hjelper enormt. De følger også veldig med, og flytter pax mellom de forskjellige køene da ventetiden gjerne er forskjellig etter hvor man går.

Et jungeltriks er å titte ned i østre hjørne (ved billettkontoret til BA / innsjekk felt A)
Ved siden av ansattinngangen åpnes en ektra sluse ved høy pågang. Dit sendes det stort sett 10 og 10 pax da det er trangt der. Men hvis man følger godt med så kan man om den er åpen og slippe foran hele køen :colgate:

S

EB
13-02-2007, 14:22
Men flott at SAS skiller på produktet...dette kan bli populært - men ingen vil innrømme at de velger SAS på grunn av dette.

Trash2000
13-02-2007, 14:39
Originally posted by litt-amatør

Når de kan ha dette omtrent hver eneste flyplass av en viss størrelse i resten av Europa, inkludert Stockholm og København, må nordmenn også kunne klare dette. Veldig misunnelsespreg på denne reportasjen fra Jan Ovind denne gang. :o

Oser det litt av at SAS kjøper økonomiklasse til egne reportere kanskje? :p

sk931
13-02-2007, 14:40
Originally posted by EB

Men flott at SAS skiller på produktet...dette kan bli populært - men ingen vil innrømme at de velger SAS på grunn av dette.
Det tror jeg på...
Overskriften på dette topic er velvalgt....
Kun danskere og nordmænd går i selvsving over dette

Hilsen
Ole

Someone
13-02-2007, 14:42
For en elendig skrevet artikkel! :naughty:

LN-MOW
13-02-2007, 14:46
Idiotisk vinklet.

Her borte er det 'fast-track' paa de fleste flyplassene som kan brukes av alle flyselskapers prioritetskunder. Selv om jeg har et gullkort i lommeboka, foeler jeg meg absolutt ikke som noen del av 'fiffen' .... :rolleyes:

VoiceCom
13-02-2007, 14:55
Originally posted by learjet

Den jobben som gjøres av floorwalker tjenesten er ganske formidabel. Bare skosjekking som det sies hjelper enormt. De følger også veldig med, og flytter pax mellom de forskjellige køene da ventetiden gjerne er forskjellig etter hvor man går.

Enig i at det er generelt lite ventetid på OSL, og det fungerer raskt og effektivt. :up:

Men det virker ikke som det er noen standard på sensitiviteten på security-maskinene rundt i Europa/verden? Jeg vet på OSL at jeg må av med skoene - det piper hver gang på sko-sjekken. Men jeg går fint med de samme skoene gjennom maskiner andre steder i Europa og ellers, uten å måtte ta dem av...
:huh:

Canopy
13-02-2007, 15:20
Originally posted by VoiceCom

Originally posted by learjet

Enig i at det er generelt lite ventetid på OSL, og det fungerer raskt og effektivt. :up:

Men det virker ikke som det er noen standard på sensitiviteten på security-maskinene rundt i Europa/verden? Jeg vet på OSL at jeg må av med skoene - det piper hver gang på sko-sjekken. Men jeg går fint med de samme skoene gjennom maskiner andre steder i Europa og ellers, uten å måtte ta dem av...

Det er viktig og ta et langt skritt, slik at du kun har en fot i detektoren av gangen! Da går det som regel bra!

JetBlue
13-02-2007, 16:05
Originally posted by Someone

For en elendig skrevet artikkel! :naughty:

Helt enig, noen som har skjønt hva vinklingen egentlig er?

Forøvrig går ting stort sett på skinner på OSL, de fleste andre større flyplasser har mye å lære av flyten på OSL.

Utflyttet
13-02-2007, 16:15
Noen som vet om det blir abre for biz/flex, eller og for oss med rett farge på plasten?

-A

AirbusTrond
13-02-2007, 16:29
Hvis det er slik at vanlige folk må stå lenge å svette i køen, samtidig som noen slipper lett forbi, er det grunn til å anta at det blir irritasjon. Men tror at forståelsen blir en helt annen hvis folk skjønner at det er folk som betaler mer som slipper fortere gjennom. Folk er vant til klasseskille på fly.

Og etter å ha lest dette forum har jeg etter hvert fått mer forståelse for at de som reiser ofte faktisk fortjener å slippe de lange køene! :)

Isbamse
13-02-2007, 16:40

Har samme problem med både et par støvler og beltet mitt - noen ganger piper det, andre ikke, og noen ganger er det av med sko på forhånd og andre ikke...

learjet
13-02-2007, 17:19
Det er også forskjell på maskinene på Gardermoen.

Et sted kan jeg ha på beltet, et annet må jeg ta det av. Ellers helt likt, og samme "gang mønster" igjennom maskinen.

De er stilt forskjellig over hele fjøla (og i Europa) slik at ingen skal kunne føle seg sikre på hva som kan gå igjennom. Sensiviteten justeres også opp og ned hele tiden.

Hurum
14-02-2007, 16:59
Originally posted by SQ 777

Hvem vet at det blir lenger kø der hvis kapsiteten blir for liten ( Janteloven sørger for det ).

OSL går raskt for OSS røkla likevel, egentlig meget imponert de to siste månedene etter de ny "Bin-laden-væske-reglene" kom i effekt. Bare at de sjekker skoa på utsiden er topp. Honnør til dem som prøver å gjøre en god jobb.:exclamati :clap

Ja OSL har foebdret seg veldig...bare det å ha en person som ber en om å ta av sko...en som ber reisende legg sine ting på egne brett FØR dem kommer fram til screening har gjort underverker....og vært praktisert på andre eusopeiske flyplasser i mange år. Bra at OSL også har begynt...velkommen etter får en vel si ;)

Dag Viking
14-02-2007, 17:21
OSL sine køer er tragiske....
På mine to år i USA med et ok kort i lomma siste tiden opplevde jeg aldri slike køser som når jeg var hjemme i Norge på ferie. Velkommen til fasttrack, selv om jeg gjerne flyr på billigbillett og må stå i den vanlige køen. Ingen misunnelse fra min side!

TOS
14-02-2007, 17:30
Dette må vel være en helt kurant sak. En business-reisende betaler ganske mange ganger høyere pris enn oss andre. Hvis dette er et problem og noe å skrive om, hvorfor fokuserer man ikke også på luksusloungene som fiffen sitter i når de reiser....?:o

Utflyttet
14-02-2007, 17:32
Originally posted by Isbamse

Har samme problem med både et par støvler og beltet mitt - noen ganger piper det, andre ikke, og noen ganger er det av med sko på forhånd og andre ikke...

Jeg har samme problem... med armen. Så ingen mengde stripping fungerer på meg. Har 10-15cm finfint stål og 6-8 bolder i høyre underarm, like festlig hver gang. :)

-A

EB
14-02-2007, 22:02
Mannen min går med halve Clas Olsson og/eller Jernia butikken inne i benet sitt...piper aldri - selv om vi har med bekreftelse på norsk, engelsk og tysk om hva det er inne i benet av bolter og skinner!

Martin
14-02-2007, 22:34
Nå drifter jeg vel enda lenger unna topic, men når det ble snakk om metall i kroppen og sikkerhetskontroller, kom jeg på denne.. (http://www.youtube.com/watch?v=FxYuBriNT7U).

Utflyttet
14-02-2007, 23:23
Originally posted by EB

Mannen min går med halve Clas Olsson og/eller Jernia butikken inne i benet sitt...piper aldri - selv om vi har med bekreftelse på norsk, engelsk og tysk om hva det er inne i benet av bolter og skinner!

Jeg gidder aldri ha med papirer, kansje derfor den piper hver gang? ;)

-A

PS: Martin, sånn ang. det klippet, Ryan Stiles er hysterisk, last ned alt du finner av "Who's line is it anyway?", fullstendig ubetalelig.