PDA

View Full Version : KSU øker mest på Møre

fkrlf
13-02-2007, 12:22
Størst økning i prosent, bare HAU er større på landsbasis - en av de aller største i landet på antall flybevegelser.

http://www.tk.no/nyheter/article2582485.ece

Og så får bare de som gidder å diskutere helikopter og fly bare komme - det blir isåfall for døve ører ;)

Trash2000
13-02-2007, 12:59
Gratulerer med den. God byggeaktiviteten i den gamle "spøkselsbyen" tar nok mye av den økningen (og i god ånd legger vi Romsdalinger skylden på midlertidig økt byggeaktivitet. Dere har tross alt gjort det samme med Årø i et år nå ;))

Men i antall terminalpassasjerer knuser nok Molde dere til evig tid skal du se. ;) :cool:

Someone
13-02-2007, 13:00
Gratulerer!

....and here we go again!

Trash2000
13-02-2007, 13:10
Originally posted by Someone

Gratulerer!

Hvorfor det, Someone?

Det viktigste er å sikre god oppgang for Møre og Romsdal som flyfylke. Samlet segg viser tallene på Vigra 92783 terminal PAX i jan 06, mens jan 07 viser 101783 terminal PAX. En flott oppgang, og til tross for svært mange spådommer fra Nordmøringene i dette forum øker MOL til tross for dramatisk nedgang i aktiviteten på Ormen og dermed også chartrede fly til og fra Molde.

ENKB
13-02-2007, 14:23
Gratulerer med den. God byggeaktiviteten i den gamle "spøkselsbyen" tar nok mye av den økningen (og i god ånd legger vi Romsdalinger skylden på midlertidig økt byggeaktivitet. Dere har tross alt gjort det samme med Årø i et år nå

Dersom du ikke ser sammenhengen mellom Ormen Lange og økningen på årø da tror jeg du må forberede deg på et sjokk til høsten.

Men i antall terminalpassasjerer knuser nok Molde dere til evig tid skal du se.

Nå har vi to terminaler da.

Trash2000
13-02-2007, 14:35
Originally posted by ENKB

Gratulerer med den. God byggeaktiviteten i den gamle "spøkselsbyen" tar nok mye av den økningen (og i god ånd legger vi Romsdalinger skylden på midlertidig økt byggeaktivitet. Dere har tross alt gjort det samme med Årø i et år nå

Dersom du ikke ser sammenhengen mellom Ormen Lange og økningen på årø da tror jeg du må forberede deg på et sjokk til høsten.

Men i antall terminalpassasjerer knuser nok Molde dere til evig tid skal du se.

Nå har vi to terminaler da.

Nå har seg vitterlig slik at flyaktiviteten dokumentert har vært langt lavere enn i fjor høst på grunn av at Ormen går med langt lavere produksjonskapasitet. Vi ser at dere fra Kristiansund prøver å utsette sjokket (dere uttalte i nov/des at jan ville bli forferdelig lesning for Årø) og når oppgaven fortsetter bør også tungrodde hoder i Kristiansund innse at økningen kanskje har noe med mer enn Ormen Lange å gjøre.

Tallene er forøvrig svært gode med tanke på SASBUs kutt og en rekke passasjerer som den siste måneden har sett seg nødt til å reise fra KSU eller AES på grunn av manglende tilbud (enten lavprisbilletter eller i mange tilfeller billetter i det heletatt).

Når det gjelder to terminaler i Kristiansund går jeg ut fra Avinors måleenhet for terminalpassasjerer, nemlig passasjerer som lander med fly. De fleste som tar helikopter videre telles uansett dobbelt, da de allerede kommer med andre fly inn til KSU.

Og avslutningsvis... Ormen har fortsatt aktivitet på Årø (benekter ikke det), men selv før Ormen kom var Årø markert større enn KSU.

Someone
13-02-2007, 14:38
Originally posted by Trash2000

Originally posted by Someone

Gratulerer!

Hvorfor det, Someone?
.

Hvorfor det? Vel som du ser har allerede diskusjonen mellom KSU og MOL startet:rolleyes:

Trash2000
13-02-2007, 14:43
Ja, ikke min skyld. Jeg legger til grunn at aktiviteten fra Ormen over Årø er betydelig lavere enn tidligere, men at trafikken fortsatt øker. Dette liker Kristiansund ikke veldig godt, og angriper tilbake med argumenter som er totalt hentet fra ingenting.

Kanskje like godt at posten stenges om man ikke vil følge med på chick fighten :o

Oggi
13-02-2007, 15:01
For meg er det først og fremst antall flybevegelser som er viktig. Når jeg spotter er det først og fremst fly jeg vil se. Skal jeg se på folk går jeg andre steder ;)

ENKB
13-02-2007, 15:16
Ormen kom var Årø markert større enn KSU.

ja knappe 1600 meter........ :wow:

Trash2000
13-02-2007, 15:19
Originally posted by Oggi

For meg er det først og fremst antall flybevegelser som er viktig. Når jeg spotter er det først og fremst fly jeg vil se. Skal jeg se på folk går jeg andre steder ;)

Fly, ja, og et helikopter er i så måte ikke et fly....

Trash2000
13-02-2007, 15:19

Ormen kom var Årø markert større enn KSU.

ja knappe 1600 meter........ :wow:

En rullebane kan være 1600 meter LANG, ikke større.
En flyplass kan være STØRRE i antall terminal PAX.

Ser du forskjellen?

ENKB
13-02-2007, 15:23
En rullebane kan være 1600 meter LANG, ikke større

Er det en selvpålagt begrensning ?

Trash2000
13-02-2007, 15:26

En rullebane kan være 1600 meter LANG, ikke større

Er det en selvpålagt begrensning ?

KSU: Gi blanke i usaklighetene.

Jeg skrev opprinnelig "Og avslutningsvis... Ormen har fortsatt aktivitet på Årø (benekter ikke det), men selv før Ormen kom var Årø markert større enn KSU. ". Deretter kom du med "ja knappe 1600 meter........ ".

Hvilken relevans har en flyplass størrelse i antall PAX med lengden på rullebanen? Er vel like før livsløgnen om at MOL driver på dispensasjoner kommer nå...

(Og utvidelsen av banen til 1980 meter er godt i gang)

Oggi
13-02-2007, 15:46

Å herregud!!!! :lol:

ENKB
13-02-2007, 17:06
I Avinors trafikkstatistikk er det en kolonne som heter "totalt antall terminalpassasjerer", hva er det som gjør denne så fullstendig uegnet til å beskrive en flyplass sin trafikk ?

Det er jo en telling av det totale antallet med passasjerer som benytter flyplassen.

Og utvidelsen av banen til 1980 meter er godt i gang
ikke 2000 meter altså ..

STARSHIP 2
13-02-2007, 17:11

WORD!

500 pax med heli (S91/S76/AS32) er vesentlig mer action enn 500 pax med fly (B737).. De store norske offshore-heliene er bare tøffe mener jeg..

riktig, det er et luftfartøy (aircraft), hva er poenget? Folk her har forskjellig fokus, noen på luftfartøyene andre på det som skjer i terminalen, du er tydligvis i den siste gruppen..

LN-SSL
13-02-2007, 17:31
Sakset fra Tidens Krav:

Målt i antall passasjerer endte Kvernberget i løpet av januar på 27.081. Da er 6.440 offshore-reisende tatt med.

Diskusjonen er jo egentlig avgjort. Som man ser består antall pax på KB i januar av 6.440 offshore-reisende, og de skal jo ikke regnes med....., så da så.....:colgate:

1980 meter på "nye" Årø nå altså.... Den blir SÅ lang ja...?

ENGM RAMP
13-02-2007, 17:38
rolig nå gutter :cool: ellers kommer moderatoren og stenger tråden...igjen :colgate:

Savipix
13-02-2007, 17:44
Originally posted by ENGM RAMP

rolig nå gutter :cool: ellers kommer moderatoren og stenger tråden...igjen :colgate:

My finger is on the button.. You have been warned :cool:

ENGM RAMP
13-02-2007, 17:52
PC er KNALLHARD :colgate:

LN-SSL
13-02-2007, 18:18
Originally posted by Savipix

Originally posted by ENGM RAMP

My finger is on the button.. You have been warned :cool:

Fatter ikke at det er mulig!
Den som ikke tåler slike tråder kan vel bare bla forbi... :rolleyes: Men så er det dette med nyskjerrigheten da^_^