View Full Version : Leiebil på Island?
tripple-seven
12-02-2007, 16:08
Jeg og min kjæreste tar påskeferien i år på Island. I den forbindelse har jeg leiet en Avis-bil for å kunne cruise litt rundt på egenhånd. Reise dit vi vil, se det vi vil, ta bilder av det vi vil uten å ha noe tidspress. Plan A var at da skal jeg ihvertfall leie den type bil som jeg vurderer litt å kjøpe privat - en BMW X5. Men for å være ærlig, så slo jeg det fort ifra meg, det var veeldig dyrt. Nesten 3000,- dagen. Tipper Island er dyrt nok fra før.. Så da ble det plan B, nemlig at skal jeg ikke kjøre stor og dyr bil, kan jeg like gjerne kjøre en liten og billig bil. Så jeg endte med en Toyota Yaris til ca 300,- dagen.
Men så slår det meg? ER det egentlig noe Yaris-føre på Island i April? Sånn jeg ser for meg øya så er det mye bakker og dårlig veger. Ikke helt det jeg forbinder med Yaris-føre? Kommer vel litt an på hvor man kjører, men vi kommer til å kjøre store deler av vestlige delen av øya for å se litt "sights" og "Kodak-spots." Noen som har innspill på om Yaris'en tar meg frem dit uten at jeg leverer en leiebil med utslitt clutch?
Og siden Islandstråden er her, så tar jeg gjerne imot tips til ting å gjøre der også..
Concorde
12-02-2007, 17:31
De leier jo ut små biler der og det er fullt mulig å ta seg frem uten 4 hjulstrekker. Fra Keflavik og inn er det nesten som å kjøre på Hardangervidda, bare litt mer vulkansk.
Tips: Ta med så mange menyer som mulig, du kan le i mange år med navnene der:colgate: Ellers bør du spise hai og drikke svartadaudir!
En tur til den blå lagune kan du jo kombinere på tilbakeveien til Keflavik.
Dere bør se den Gyldne sirkel, med Geysir, Gullfoss osv. Den blå lagune er også et must for førstegangsbesøkende!
Om du er på leting etter god mat anbefaler jeg Perlan. Fra den har man utsikt over hele byen, menyen er dyr, men det er verdt det.
Om du er interesert i fly er Reykjavik Domnestic airport en genial flyplass å spotte på, god utsikt fra alle kanter.
God tur;)
Tørker støv av denne - skal til Island om halvannen uke, og vurderer å leie bil. Er litt sent ute, og prisene er en del høyere enn skissert her (ca 680 kr/dagen).
- er det enkelt å finne frem? Er det like greit å dra til Gullfoss, Geysir osv med leiebil i stedet for guidede turer?
- kan noen dele en god rabattkode? Det er Budget som er det billigste alternativet jeg har funnet med søkemotorer, fra ca 2000 kr med automat (han jeg reiser med har skadet venstrefoten, så det må bli automat hvis begge skal kunne kjøre)
Tar gjerne i mot andre tips om leiebil og/eller Island generelt.
Kan berre svara på det fyste spørsmålet ditt.
Og ja, det finnes vel knapt nok eit land det er enklare å finna fram i enn Island.
Om du tar ein kikk på vegnettet forstår du sikkert kvifor :)
Glean EBG
31-07-2013, 00:49
Jeg leide bil der for et års tid siden å kjørte til geysirene og gullfoss vi var å innom et flott sted ved flyplassen der den noramrikanske og den euroasiatiske kontinentalsokkelen møtes da vi skulle levere bilen på flyplassen og hadde god tid. (Anbefales)
Skal du holde deg på turiststripa er liten leiebil helt kurant. Veiene er bedre enn i Norge. Er målet derimot å utforske litt på egen hånd ville jeg valgt større. Vi ble i alle fall veldig glad i Landcruseren.
Ellers merket jeg at mange tok/leide taxi rundt golden circle, men aner ikke hva prisene faktisk ligger på for dette.
-eggs
arnstein
31-07-2013, 10:05
Jeg var på Island i månedsskiftet April-Mai og kjørte riksvei 1 (de har vare en riksvei) rundt hele øya. Leide da en Pajero og satte flere steder pris på å ha en såpass stor bil med fire hjuls trekk. Føreforholdene er nok bedre nå, men du vil fortsatt risikere å møte på veier som er stengt enkelte steder.
Ønsker deg forøvrig en fin tur. Island er fantastisk. Det er lett å finne frem (men lei GPS) og pass på å fyll drivstoff når du ser en bensinstasjon. Plutselig kan det være langt til neste...
Vær også obs på at mange av de vanlige leiebilene ikke kan kjøres over hele Island. Om du planlegger å kjøre inne i landet så bør du velge jeep eller lignede. Jeg hadde en VW Polo og den fikk bare holde seg på hovedvegene. Det er godt skiltet på Island og veiene er av veldig god standar. Jeg vill anbefale en tur til Vestmaneyjar det er helt unikt og det går en vei rundt vulkanen(e) som er morsomt å cruise rundt på :D Jeg har et tips til hotell i Reykjavik IKKE bo på hotell Cabin selvom det er blant de billigste. Mange av romene der har ikke vindu og er bittesmå!