View Full Version : Flesland exit-punkter
Rossiyskie Avialinii
12-02-2007, 15:08
Har nå vært inne på ippc.no og funnet følgende exit-punkter ut fra flesland:
Rekli
Fancy
Dirbi
Tameg
Eksin
Ardip
Tunix
Fonni
Runar
Etnor
Maxit
Oklan
Lucky
Tuski
Er det alle er det noen som vet om noen fler?? Skriv også hvor de går mot!!
Det er ikke flere TMA exitpunkter enn de du finner på Standard Departure Charts hos IPPC (http://www.ippc.no/norway_aip/231106/AIP/AD/ENBR/enbr.html).
Rossiyskie Avialinii
12-02-2007, 15:57
men jeg har hørt flere på radioen enn det jeg fant på ippc!!!
STARSHIP 2
12-02-2007, 18:48
Originally posted by Pilot Alexi Kaivio
Har nå vært inne på ippc.no og funnet følgende exit-punkter ut fra flesland:
Rekli
Fancy
Dirbi
Tameg
Eksin
Ardip
Tunix
Fonni
Runar
Etnor
Maxit
Oklan
Lucky
Tuski
Er det alle er det noen som vet om noen fler?? Skriv også hvor de går mot!!
TUSKI er ikke et exitpunkt men slutten på sid som er beregnet for trege fly som tar av før kjappe fly.. Til motsatt bane er det en SID som heter Oldik 1D, begge svinger like etter avgang 45 grader noe som gjør at neste fly kan ta av ett minutt etter siden de er prosedyreatskilt. Men disse SID'ene blir nesten aldri brukt..
ETNOR er som nevnt i en annen tråd ikke et exitpunktpunkt, men alltid et entrypunkt ;)
Det er noen punkter på vestsiden også som er til bruk for helikoptrene, men de vil du ikke høre på radion. Noe du derimot vil høre er punkter på STAR'ene (standard arrival routes), men som du skjønner vil dette være for ankommende fly. Ofte vil disse også være på 121.0. Ellers er Abdul og Vemax mye å høre når helikoptrene får klarering..
Rossiyskie Avialinii
12-02-2007, 19:13
vet det. det er artig,
OSL har GOTUR som også er navnet på flere SIDer :D
STARSHIP 2
12-02-2007, 19:22
På Stokka (Sandnessjøen) har vi Godag :D
STARSHIP 2
12-02-2007, 20:06
Her er forresten en liste over alle RNAV-punkter i Norgen for den spesielt intresserte ;)
RNAV Waypoints (http://ippc.no/norway_aip/150307/AIP/EN_ENR_4_4_en.pdf)
Rossiyskie Avialinii
12-02-2007, 20:38
Hva betyr BDRY og in flesland TMA for eksempel
Uten å si det helt sikkert vil jeg anta at det betyr "grense". Altså grense mellom ENBR og ENKB TMA, grense mellom Norsk og Svensk luftrom osv..
Boundry er vel det engelske navnet -
tror jeg!
men jeg har hørt flere på radioen enn det jeg fant på ippc!!!
Det forekommer at fly i TMA'ene blir klarert direkte andre punkter enn de som ligger på TMA-grensa. Dersom bergenserne er snille kan de for eksempel få lov å sende fly direkte Rennesøy (RSY) som ligger nord for Sola. Standard routing på fly fra Flesland til Haugesund er direkte Karmøy (KRM). Og mer om hvilke eksterne punkter Flesland regelmessig benytter seg av husker sikkert JohnnyEagle fortsatt. :)
STARSHIP 2
12-02-2007, 22:00
Hva betyr BDRY og in flesland TMA for eksempel
BDRY er boundry ja og "in flesland TMA" er i Flesland TMA ;) TMA'en er det området som er kontrollert rundt Flesland som ikke styres fra tårnet. Det er der 121.0 og 125.0 "regjerer".
Av punkter utenfor TMA'en som brukes er Sigdal det vanligste (for det er dit all trafikk til GM skal), ellers er det veldig mye forskjellig som Torp, Notodden, Sola, Vesta, Ålborg, Roxet, Sovig...
F35Landing
13-02-2007, 00:34
Hørte for litt siden mannlig flygeleder til kvinnelig pilot "are you in for doggi?" oppe i nord. Da må man jo humre litt som den enkle sjelen man er;)
sail4fun
13-02-2007, 00:47
Originally posted by Someone
Tameg
Interesant navn :p
Og for å spore av , Suzuki har jo en bilmodell jeg med min skitne fantasi forbinder med
noe annet...
Originally posted by P.A. VIKING
Og for å spore av , Suzuki har jo en bilmodell jeg med min skitne fantasi forbinder med
noe annet...
For å sitere Øystein Sunde: Det er ikke lett å være kvinnelig bilist dersom du blir på kjørt at en Tahoe forfra og en Vitara bakfra! :D