PDA

View Full Version : Hvordan går det med Trondhjem - Stockholm


Geir
12-02-2007, 11:30
Noen som vet noe om belegget på denne ruten. Det er n-te gang at noen prøver seg på Trondhjem-Stockholm (noen som vet hvor mange som har forsøkt seg opp igjennom årene forresten - og hvor lenge de holdt ut).

Hadde vært kjekt om noen faktisk fikk penger ut av det.

iceman
12-02-2007, 17:28
Belegget er miserabelt (0-9 pax). ofte kanselering av ruta.
Trondheim, ikke trondhjem.

MartinL
12-02-2007, 17:33
Flyr ikke skyways også? Så en Skyways fra Stockholm som landet ved 10-11 tida når jeg var der oppe for to uker siden.

iceman
12-02-2007, 17:43
Det er Skyways som opererer ruta for Direktflyg. HS 301/HS302.

Følgende belegg fra 01 feb:

ARN-TRD-ARN
0102: 2 inn 5 ut,
0202 4 inn 2 ut,
0502 6 inn 6 ut,
0602 CLD
0702 2 inn 10 ut!
0802 CLD
0902 4 inn 9 ut

Karlson
12-02-2007, 21:04
Widerøe hadde godt belegg på denne ruten. Ofte fulle fly.

wf145
12-02-2007, 21:08
Spørsmålet er då kva dei BETALTE for biletten, og kva WF satt igjen med! Ofte er det ikkje sammenheng med fulle fly og gode inntekter!:old

audunn
12-02-2007, 21:22
Var å spotta da jeg så flyet. 3 passasjerer skulle med til den svenske hovedstaden.
Men svenske SAS starter jo også opp ruta med en dash? Gjør de ikke? Når er det oppstart for den?

F35Landing
12-02-2007, 21:27
Problemet for WF var at ruta bandt opp en -300 hele dagen. Dårlig ruteplanlegging etter min mening. Men bla det førte til at ruta ikke lønte seg.

SAS begynner vel å fly TRD-ARN 5. mars såvidt jeg husker.
Best å la det gå noen måneder fra WF ga den opp så vi er sikre på å miste alle passasjerene... Herlig:rolleyes:

Jens W
12-02-2007, 23:35
Originally posted by F35Landing
SAS begynner vel å fly TRD-ARN 5. mars såvidt jeg husker.

Korrektamundo

Prøvde senest i dag å sjekke priser hos DirektFlyg for reise i påska, dønn umulig. Ligger ingen flyvninger inne i tidtabellen etter overgangen til sommerprogrammet.
Reise var kun mulig å booke den uka her og da til den pene sum av 5 høvdinger en vei. Slikt kan vel umulig hjelpe på belegget?

Geir
13-02-2007, 23:16
Trondhjem ikke Trondheim ;)

Som ekte Trondhjemmer er jeg nøye på å stave bynavnet rett. Joda, jeg VET at Stortinget bestemte at feil stavemåte skulle brukes (i 1930 var det vel) som et kompromiss mellom navnene Nidaros og Trondhjem (navnestriden i 1929 dere vet....).

Ingen i Trondhjem sier at "nå drar vi heim" eller "borte bra men heime best". Ordet "heim" har ingenting med Trondhjems dialekt å gjøre, det har heller ingenting i Bokmål å gjøre (og Trondhjem er og blir et bokmålsland). Det er bare et politikerkompromiss som burde ha vært omgjort for lenge siden.

Så æ kjæm fra Trondhjæm, itj fra Trondheim (men skriver det Trondhjem)

Det er vel flere Trondhjemmere her - bruker dere navnet Trondheim? Eller er det Trondhjem? For meg er det ingen tvil - jeg har alltid bodd i Trondhjem.

Geir

MountainDew
14-02-2007, 00:57
Sant det! Jeg har aldri hørt en Trønder si Trondheim. Ivar Åsen fikk nok viljen sin i denne saken.

LTH
14-02-2007, 12:22
Ja nå er det forskjell mellom uttale og skrivemåte da. At noen velger å si Trondhjem betyr vel ikke at man skriver det slik. Jeg sier Æ men skriver selvfølgelig Jeg. Derfor skriver jeg Trondheim., og kommer fortsatt til å gjøre det.:old

Forøvrig har jeg store problemer med å logge inn på forumet for tiden. Jeg får Hack attemt eller noe slikt når jeg prøver å logge inn hjemme :(

MountainDew
14-02-2007, 15:16
Originally posted by LTH

Ja nå er det forskjell mellom uttale og skrivemåte da. At noen velger å si Trondhjem betyr vel ikke at man skriver det slik. Jeg sier Æ men skriver selvfølgelig Jeg. Derfor skriver jeg Trondheim., og kommer fortsatt til å gjøre det.:old

Forøvrig har jeg store problemer med å logge inn på forumet for tiden. Jeg får Hack attemt eller noe slikt når jeg prøver å logge inn hjemme :(

Løsning: http://scanairforum.net/forums/read.php?TID=12905

Hurum
14-02-2007, 17:08
Originally posted by Geir

Trondhjem ikke Trondheim ;)

Som ekte Trondhjemmer er jeg nøye på å stave bynavnet rett. Joda, jeg VET at Stortinget bestemte at feil stavemåte skulle brukes (i 1930 var det vel) som et kompromiss mellom navnene Nidaros og Trondhjem (navnestriden i 1929 dere vet....).

Ingen i Trondhjem sier at "nå drar vi heim" eller "borte bra men heime best". Ordet "heim" har ingenting med Trondhjems dialekt å gjøre, det har heller ingenting i Bokmål å gjøre (og Trondhjem er og blir et bokmålsland). Det er bare et politikerkompromiss som burde ha vært omgjort for lenge siden.

Så æ kjæm fra Trondhjæm, itj fra Trondheim (men skriver det Trondhjem)

Det er vel flere Trondhjemmere her - bruker dere navnet Trondheim? Eller er det Trondhjem? For meg er det ingen tvil - jeg har alltid bodd i Trondhjem.

Geir

Jaja....men korrekt er det vel strengt tatt ikke....kunne jo få mange rare bynavn etterhvert:

Oschlo
Bæærgen
Kjøbenhavn
Låndån
:lol:

HMWK
14-02-2007, 17:09
Skulle ikke Directflyg fly ruten til SAS overtar i mars?

Geir
14-02-2007, 22:40
Jaja....men korrekt er det vel strengt tatt ikke....kunne jo få mange rare bynavn etterhvert:

Trondheim er i hvert fall feil - det er ikke korrekt.

Bynavnet som uttales Oschlo skrives Oslo. Bærgen skrives Bergen. Og Trånnjæmm skrives Trondhjem. Det er slettes ikke uvanlig at ord uttales på en annen måte enn det staves.

Saken er at navnet er feil. Det er et politikerkompromiss - et navn som ble konstruert på Stortinget i et møterom for å få slutt på stridighetene mellom de som ville ha Nidaros og de som ville ha Trondhjem som bynavn.

Tenk deg at det ble stridighet om bynavnet til Tønsberg. Noen ville ha Tønsberg som navn, andre ville Tunsberg (gammel utgave av bynavnet). For å roe gemyttene bestemmer en Stortingskomité seg for å kalle byen Tønsfjell - bytter man "berg" med "fjell" så er et ingen som vinner. Bra idé - nix, ikke etter mitt hode.

Nå vet jeg at jeg er VELDIG off-topic her - moderatorene må bare arrestere meg.... :drunk:

Jens W
06-03-2007, 17:45
For å komme tilbake on-topic..


I mitten av januari började det
svenska flygbolaget DirektFlyg
trafikera sträckan med en avgång
varje vardag med en inhyrd Fokker 50.

Flera av Direktflygs avgångar på
sträckan har varit inställda och
företaget har nu lagt ned flyglinjen.

Someone
06-03-2007, 17:56
Det gikk da fort!

LTH
06-03-2007, 18:05
Originally posted by Cedlind

For å komme tilbake on-topic..


I mitten av januari började det
svenska flygbolaget DirektFlyg
trafikera sträckan med en avgång
varje vardag med en inhyrd Fokker 50.

Flera av Direktflygs avgångar på
sträckan har varit inställda och
företaget har nu lagt ned flyglinjen.


Hvem er det som har skrevet det der da? Finner ingen ting om nedleggelse på www.direktflyg.se bortsett fra at flygningene ikke kommer opp på tidtabellen.

Vi får håpe og tro at SAS Sverige lykkes, og at de setter inn en avgang til slik at det blir 2 tur retur pr dag.

Tommy777
06-03-2007, 18:25
Har liten tro på de flytidene de har satt opp. Ingen forretningsreisende ønsker å reise fra Trondheim så sent dersom de har møter i Stockholm. For forretningsreisende andre veien har jeg litt mere tro (dog kommer de frem lovlig sent..) Skal man på dagstur kan man ikke bruke ruten fra TRD, fra ARN går det nesten greit, dog via OSL på returen.

For tilknytning til EWR/ORD går avgangen for sent fra TRD slik at du ekskluderer tilslutnings pax til disse avgangene. På returen er connection perfekt for disse avgangene. Dersom du skal connecte til PEK må du vente i 7 timer, så det funker heller ikke.. Returen fra PEK funker heller ikke da den ankommer sent på ettermiddagen.

Tipper også at BKK vil gå omtrent samtidig som PEK..

Nei, her har SKSE planlagt elendig....

MD11
06-03-2007, 19:34
Originally posted by Tommy777

Har liten tro på de flytidene de har satt opp. Ingen forretningsreisende ønsker å reise fra Trondheim så sent dersom de har møter i Stockholm. For forretningsreisende andre veien har jeg litt mere tro (dog kommer de frem lovlig sent..) Skal man på dagstur kan man ikke bruke ruten fra TRD, fra ARN går det nesten greit, dog via OSL på returen.

For tilknytning til EWR/ORD går avgangen for sent fra TRD slik at du ekskluderer tilslutnings pax til disse avgangene. På returen er connection perfekt for disse avgangene. Dersom du skal connecte til PEK må du vente i 7 timer, så det funker heller ikke.. Returen fra PEK funker heller ikke da den ankommer sent på ettermiddagen.

Tipper også at BKK vil gå omtrent samtidig som PEK..

Nei, her har SKSE planlagt elendig....

Jeg vil ikke si at selve avgangstiden er elendig. WF hadde godt belegg på rundturen som gikk midt på dagen. Men problemet til SK er at de har bare en daglig rundtur. Den skulle dessuten gått tidligere fra ARN slik at den hadde passet forretningsfolket enda mer. Da hadde også connection til nordgående hurtigrute passet flott. Ettersom jeg forstår så skal det satses tungt på incoming tourism til TRD og Trøndelag. Men endringer i tidtabell kan jo komme etterhvert:D WF viste jo at markedet absolutt er tilstede med det gode belegget som eksisterte.

Jens W
06-03-2007, 21:30
Originally posted by LTH

Hvem er det som har skrevet det der da? Finner ingen ting om nedleggelse på www.direktflyg.se bortsett fra at flygningene ikke kommer opp på tidtabellen.

Hoppsan, hadde det litt småtravelt når jeg slengte det inn. Er svenskaflygbolag.com (http://www.svenskaflygbolag.com/) som er kilden.