View Full Version : Er dette mulig i virkeligheten ??
ATC-flyradar
11-02-2007, 19:26
Denne er fra www.youtube.com
Noen som har opplevd noe lignede ???
Tror jeg ville ha blitt møkkatreng på slike landinger !
http://www.youtube.com/watch?v=Rb0mh9lCuQk
Jan
I virkeligheten? Dette er jo virkeligheten. :cool:
Concorde
11-02-2007, 19:45
Værnes er jo kjent for tøffe forhold på innflyvning fra vest, det samme var tildels Fornebu også.
Verste jeg har sett var derimot en video fra Wellington NZ.
ATC-flyradar
11-02-2007, 19:45
Originally posted by Blubird
I virkeligheten? Dette er jo virkeligheten. :cool:
Skjønner det, men lander man slikt hvis det er mulighet for å ta seg til en annen flyplass eller er Pilotene trent til slike værsting landinger. Jeg reagerer bare litt når jeg ser slike landinger på tvers av banen.
Muligheten er at man må oppleve noe værsting på flyturene, - er ikke dette ille ?
Concorde
11-02-2007, 20:00
Dette er ekte saker http://www.youtube.com/watch?v=P_LaAkAyoz0
Du trener noen ganger i simulatoren under utsjekk. Første gang i flyet med maks sidevind er gjerne med flyet fullt av passasjerer og last på en kort bane, etter å ha finregnet på bremseverdier, vindstyrke og sidevindsgradient for å se om det er innenfor eller ikke. Samtidig sitter økonomene i selskapet og mener du tjener for mye, ingeniørene og sikkerhetsfolkene og ønsker å gjøre passasjerflyene førerløse for å få plass til fem flere seterader, og skoleavdelingen og regner på hvor mye de kan spare ved å kutte på simulatortimene og overføre til prosedyretrenere som ikke beveger seg :D
Dag Viking
11-02-2007, 20:13
Originally posted by ATC-flyradar
Denne er fra www.youtube.com
Noen som har opplevd noe lignede ???
Tror jeg ville ha blitt møkkatreng på slike landinger !
http://www.youtube.com/watch?v=Rb0mh9lCuQk
Jan'
Om jeg nå ikke husker helt feil var dette en flight under sertifiseringsprosessen for autoland på T7.
Jeg har prøvd 20 knop med 30 knop i kastene i direkte komponent fra siden i en PA-34. Landet med ett hjul på hver side av centerline. Den har max demonstrated på 13 knop:D
VoiceCom
11-02-2007, 20:19
B-777 landingene ser ut som var under sertifiseringstester el.l.? Veldig stabil sidevind tydeligvis.
B-747 har vel hovedunderstell som vinkles automatisk når man lander, mener jeg har hørt opp til 45 grader! Vet ikke om B-777 har tilsvarende?
ATC-flyradar
11-02-2007, 20:19
Originally posted by Concorde
Dette er ekte saker http://www.youtube.com/watch?v=P_LaAkAyoz0
Takk - den filmen er godt produsert - men det må være ille i sitte i flyet og det må være skikkelig anstrengene å lande slikt. Den siste som dumpet kraftig ned - den må ha fått skader på hjukoppheng osv.
Jan
Dag Viking
11-02-2007, 20:26
Originally posted by VoiceCom
Vet ikke om B-777 har tilsvarende?
Nei, men bakerste hjulpar på trippelboggien "styrer fritt".
Dessuten er det bare centerlegs som kan vinkles på 747. Om jeg husker riktig i farten, orker ikke sjekke
Paa en av mine ferder over aAtlanteren mens jeg datet kona, satt jeg i cockpit paa Iceair in til Keflavik. Det blaaste skikkelig sidevind og jeg var ikke spesielt hoey i hatten, men pilotene bare spoekte, lo og koste seg. Prikkfri landing, men approach'en var omtrent sidelengs ...
Joda, men dette er jo standard, nesa inn i vinden og rette opp like før hjula treffer bakken.
Nærmeste sted for folk som er flaska opp på dette, for meg , er jo ENKJ borti gata her.
Alltid crosswind midt i Lillestrøm. Men sabla gøy.....
Vi 120++ % amatørgutta fikk dette inn med morsmelka, men ikke med 777, men mest med Cherokee/C 172/Tomahawk .
D'ække så vanskelig.......:( ^_^ :o
Dag Viking
11-02-2007, 22:34
Hva som er standard varierer en del fra flytype til flytype. Større fly lander med crab, understellet er laget for å tåle det. Sparker man for mye av craben ut før landing drifter man fort ut av banen. Gjør det samme med en Arrow eller Seneca, og hele understellet kan klappe sammen. Småfly har godt av cross-control landinger, men av innlysende grunner fungerer ikke det når man har GE90 under vingende.
Hvordan man lander en widebody kan vel Stein svare utfyllende på, men leste en del om hvordan Airbus anbefalte crossvindlandinger på en nettside tidligere, og det var med crab, evt sparke ut litt i siste liten.
Christian, hva med Dashen? Mest cross-control?
Det burde vel EGENTLIG være beroligende for nervøse passasjerer å se hvor UTROLIG SOLIDE understellet på disse flyene er!!! Når flyet etter en sådan landing ruller ut og taxer til gate, kan man vel bare rolig se frem til neste landing uten å få noia?
Kan ikke begripe hvordan "godtfolk" (lavpris-pax) finner det tryggere å kjøre rundt i bil på dårlige veier overbefolket med usertifiserte idioter som er mer opptatt med å skifte CD eller taste SMS enn å holde øye med trafikken…
Øyh – Concorde – hvordan søker jeg frem den ikke-klikkbare linken du postet?
Jumper – I see what you mean! Kalles visstnok “kuttisme” på beancounter-lingo.
Originally posted by Jumper
Du trener noen ganger i simulatoren under utsjekk. Første gang i flyet med maks sidevind er gjerne med flyet fullt av passasjerer og last på en kort bane, etter å ha finregnet på bremseverdier, vindstyrke og sidevindsgradient for å se om det er innenfor eller ikke. Samtidig sitter økonomene i selskapet og mener du tjener for mye, ingeniørene og sikkerhetsfolkene og ønsker å gjøre passasjerflyene førerløse for å få plass til fem flere seterader, og skoleavdelingen og regner på hvor mye de kan spare ved å kutte på simulatortimene og overføre til prosedyretrenere som ikke beveger seg :D
Du glemte å ta med all den fritida dere piloter har som økonomene ikke har. Det er jo mange piloter som er ferdig på jobb før økonomene har stått opp - og det er jo en kort arbeidsdag. Slik må det bli slutt på!:cool2
Originally posted by Dag Viking
Er ikke Christian, men svarer likevel. Kryssa ror på Dashen ja. Er ihvertfall snillest mot flyet :)
ATC-flyradar
11-02-2007, 22:45
Takker - min fru er flyredd - hun sitter rorlig fra avgang til ankomst - lukker øyene og sitter med vilepuls helt fram. Er det litt turbulent - så er ikke morsomt i det hele tatt.
Vi kom fra PMI til ENGM fra ferietuer 2-3 uker i Alcudia og på hjemturen varslers det fra Cockpit at alle må ha på seg selene - det er kraftig uvær over frankrige og ber alle sitte i sette.
Kona er redd - og det er greit - så komnmer det melding om at kaptain setter om kursen til over holland og dermed sier han " nå alle på høyre side, kan dere sen uværet og legger flyet godt over på siden og motsatt for at alle skulle se lynet og svarte skyer - før han setter ny kurs - jeg synes dette var OK -mens hun som er redd - ble klamm her og der (ikke misforsrår-vi er på flyet) og blir uvel.
Etter kort tid kommer det hyggelig melding om at de har forlatt uværet ogt turen til ENGM er normal og at folk kan bruke toalettet osv.
Dette er den eneste opplevelsen på flyturer til PMI fra 1998 til i dag. Vi hat alltid flyd med Premier, Scanair, nå Mytravel og takk for det.
Men selv har jeg flydd en del og opplevd regn, tornevær - vind fra FBU til København - hatt tur til TRND (Trondheim) med vinkast, men aldri opplev noe spesielt som det som vises til.
Selv føler jeg meg trygg - så lenge de forand tør å være med !!:rolleyes:
Jan
http://www.youtube.com/watch?v=LjRTy7yxAUs
Her er en artig.
Eller så finner man litt hvis man søker etter Kai Tak på You Tube!
STARSHIP 2
11-02-2007, 22:50
Originally posted by ANX
Øyh – Concorde – hvordan søker jeg frem den ikke-klikkbare linken du postet?
Trykk her! (http://www.youtube.com/watch?v=P_LaAkAyoz0)
Dag Viking
11-02-2007, 22:50
Originally posted by CFM
Er ikke Christian, men svarer likevel. Kryssa ror på Dashen ja. Er ihvertfall snillest mot flyet :)
Takker... Neste gang blir det Clamer/Christian i spørsmålet ^_^
Concorde
11-02-2007, 22:55
Klassiker dette også (http://www.youtube.com/watch?v=QpwDMyXkDpY)
ATC-flyradar
11-02-2007, 22:57
Originally posted by CFM
Takker... Neste gang blir det Clamer/Christian i spørsmålet ^_^
Bruk T-bane -trikk eller buss, så slipper man dette:clap
Bare en fleip - men det morro å se dette også for meg - ikke ko¨na.
Jan
Dag Viking
11-02-2007, 23:01
Denne er jo også kanon-bra. Tror den har vært oppe før
http://keyetv.com/watercooler/local_story_348131609.html
Takk for link, alle!
Kan heller ikke for mitt bare liv begripe hvorfor flypassasjerer blir dødsredde i turbulens, når de gladelig betaler for å kjøre berg-og-dalbane med mer G-forces enn man kan drømme å oppleve i et rutefly? Flyene er designet for å takle alt som kan forekomme i lufta! Sooo what's the big deal?
Og JA - pilotene vil jo også komme hjem til familien, ikke sant? Selv om fru Flyradar ikke har bedre ting å gjøre enn å bekymre seg mer i lufta enn på veiene. Men akk, mot fobier kjemper selv gudene forgjeves (iflg Goethe).
Duh. :rolleyes:
PS: Joa, har fått med alt fra gamle Kai Tak i Hong Kong. Heftig, men nå dessverre passé... Den innflyginga var vel det verste man kunne få i hele verden.
KOG - gå og legg deg! Dustete provokativ kommentar. Har du intet bedre å gjøre? Argh.
Edit: Dæven så fort denne tråden tok av, da...
Noen som kan gi de beste Kai Tak ?? :old
Originally posted by ANX
Kan heller ikke for mitt bare liv begripe hvorfor flypassasjerer blir dødsredde i turbulens, når de gladelig betaler for å kjøre berg-og-dalbane med mer G-forces enn man kan drømme å oppleve i et rutefly?
Selv om fru Flyradar ikke har bedre ting å gjøre enn å bekymre seg mer i lufta enn på veiene. Men akk, mot fobier kjemper selv gudene forgjeves (iflg Goethe).
Fobier er snodige greier. Hodet sier at alt er helt OK, men magan og resten av kroppen protesterer iherdig.
Jeg har selv hatt kraftig flyskrekk. Det tok meg flere aar og mange daarlige kamerater som skulle ha meg med paa ID-tur for aa 'slipe' denne frykten ned til en lett ulmende utrygghet som fortsatt trenger seg frem fra tid til annen - spesielt i lett bakrus.
Berg-og-dalbane nekter jeg aa sette meg oppi.
Dag Viking
12-02-2007, 00:01
Originally posted by LN-MOW
Har du vært i Vegas uten å prøvd de på toppen av Stratosphere?
Etter den har berg-og-dal-baner vært utrolig tamme...
http://www.supanet.com/media/00/09/93/Insanity_430.jpg
http://www.insanityride.com/updates/up/7.jpg
Naa maa jeg ut og spy ................ http://www.hardware-one.com/forum/smileys/puke.gif
Men forklar meg da hvorfor de flyredde som klamrer seg fast til armlenet ved den minste turbulens i fly, gladelig betaler for å kjøre berg-og-dal-baner som gir mer spy-G-forces enn avansert aerobatics???
Anyone?
Edit: Kanskje noe med at hvermannsen ikke forstår hvorfor fly holder seg i lufta? Og at den lille "bakkekontakten" som finnes mellom -baner og skiheiser, liksom skal være garanti mot havari? Hørt om metalltretthet? Uff, må vel gå og legge meg istedetfor å spørre så dumt...
ENGM RAMP
12-02-2007, 00:51
Hmmm, disse gutta har landet disse store deilige damene før. Landingen ser smooooth ut!
B747 (http://www.youtube.com/watch?v=266YYtvZDyE&mode=related&search=)¨
Applaus!
:clap
STARSHIP 2
12-02-2007, 10:30
Originally posted by LN-MOW
Har du vært i Vegas uten å prøvd de på toppen av Stratosphere?
Etter den har berg-og-dal-baner vært utrolig tamme...
Fløy til KLAS fra San Diego(KMYF) og var der i 3-4 timer før vi fløy tilbake. Stort sett det eneste vi rakk å gjøre var den oppskytern på toppen.. Berg og dalbanen var stengt og den andre så jeg ikke. Dette var 22 desember 2001, kanskje den er bygd senere? Men det morsomme var flyinstruktøren min som hadde høydeskrekk og nektet å gå frem til vinduet etter at vi hadde tatt heisen opp.. Han var sefølgelig ikke med opp på taket heller, men den fobien hadde visst et unntak når han var i fly, for det var ikke skummelt.
VoiceCom
12-02-2007, 10:50
Originally posted by JohnnyEagle
Fløy til KLAS fra San Diego(KMYF) og var der i 3-4 timer før vi fløy tilbake. Stort sett det eneste vi rakk å gjøre var den oppskytern på toppen.. Berg og dalbanen var stengt og den andre så jeg ikke. Dette var 22 desember 2001, kanskje den er bygd senere? Men det morsomme var flyinstruktøren min som hadde høydeskrekk og nektet å gå frem til vinduet etter at vi hadde tatt heisen opp.. Han var sefølgelig ikke med opp på taket heller, men den fobien hadde visst et unntak når han var i fly, for det var ikke skummelt.
Hehe - slik har jeg det også. Ingen problemer i et fly i det hele tatt. Men du får meg vanskelig bort til et gulv-til-tak vindu i et høyhus, og bort til et gjerde i friluft kan du bare glemme :-p
Concorde
12-02-2007, 10:56
Det var faktisk en Maersk kaptein for noen år tilbake som måtte nødlande et eller annet sted fordi styrmannen fikk et akutt tilfelle av høydeskrekk...