PDA

View Full Version : ScanVin tips nummer 6 i 2007


EB
09-02-2007, 06:07
Denne uken blir det et "sprudlende" tips... Prosecco (og det finnes mange - også på polet!) er godt som apertiff og/eller til sjømat/fisk.

Ukens tips: Casabianca Prosecco di Valdobbiadene, brut er fra den østlige delen av Veneto. Koster NOK 112,50 på Vinmonopolet.

God helg og god vin...

Tommy777
09-02-2007, 06:18
Prosecco- friskt og deilig. Siden det finnes mye rart der ute, er det flott med en anbefaling

EB
09-02-2007, 06:27
Prosecco er ofte et bra alternativ (og mye billigere) enn Champis...

FBU 4EVER
09-02-2007, 11:34
Originally posted by EB

Prosecco er ofte et bra alternativ (og mye billigere) enn Champis...

Og et absolutt must til en "ombra" i Venezia.Og en av favorittvinene til Maurilio de Zolt,italiensk skiløper som konkurrerte i toppsjiktet internasjonalt til han godt og vel hadde passert de 40! En hel flaske vin hver dag drakk han.I.flg. seg selv.:clap

Ingen "hvite dager" der i gården.

EB
09-02-2007, 12:15
En mann etter min smak...i allefall når vi snakker drikkemønster...;)

Bizflyer
09-02-2007, 13:51
Prosecco kan aldri bli et godt alternativ til Champagne. Ærlig talt!!:naughty:

Skjerpings!!:cheers:

BF:cool2

EB
09-02-2007, 14:49
Jo det kan det...bare legg snobbismen på hylla!!!

Dag Viking
10-02-2007, 17:07
Slenger på et lite tips jeg også, vinen ble drukket til gryterett i går kveld.

Chianti Classico 2003 - #34654
Felsina Berardenga ,Toscana Italia
Kr.136.40

100% sangiovese. År ut og år inn lager Felsina en av de beste standardchiantiene, og så også i den varne årgang 2003. Klassisk Felsina med tiltalende duft av plommer, lær og tobakk på duft. Rund og fyldig sangiovese med god frukt i munnen, fin syre for årgangen og stram finish. Suveren til prisen og en god allround matvin.


Jeg drakk 2005-årgangen, men har ikke funnet noen anmeldelse av den ennå. Smaker typisk sangiovese og Chianti Classico, så liker man druesorten og distriktet, så liker man garantert denne. Fin pris også!!

AirbusTrond
10-02-2007, 17:40
Amen, den fra Felsina tyr jeg til når jeg er litt i villrede om hva jeg skal ha, men bare vet jeg skal ha noe veldig godt!

Er det tillatt å fraråde en vin? I så fall er det denne:

Domaine de Lavail Carignan 2003
Domaine de Lavail
Frankrike - Côtes Catalanes
15334 Vectura - kr 102,50 (75cl)

Ble kjøpt på impuls sist helg, men var ikke i min smak. Så den havnet i gryta sammen med oksekjøttet. Etter koking i 3,5 timer var den utmerket!

Ellers nytes i skrivende stund nyheten Ringnes Jubileums Pilsener - 110 prosent i min smak. 4,6 prosent alkohol.
:D

Tommy777
10-02-2007, 17:53
Originally posted by EB

Jo det kan det...bare legg snobbismen på hylla!!!

Helt klart!! Som en stor Champagnedrikker og samler, kan jeg helt klart være enig i at Prosecco er et fullverdig alternativ - på sin måte

FBU 4EVER
10-02-2007, 18:15
Originally posted by AirbusTero
Ellers nytes i skrivende stund nyheten Ringnes Jubileums Pilsener - 110 prosent i min smak. 4,6 prosent alkohol.
:D

Hva slags jubileum? Uansett,Ringnes er den største tragedien som har rammet norsk ølkultur siden Svartedauen og Bedehusbevegelsen kom til landet!

AirbusTrond
10-02-2007, 20:39
Originally posted by FBU 4EVER

Originally posted by AirbusTero
Ellers nytes i skrivende stund nyheten Ringnes Jubileums Pilsener - 110 prosent i min smak. 4,6 prosent alkohol.
:D

Hva slags jubileum? Uansett, Ringnes er den største tragedien som har rammet norsk ølkultur siden Svartedauen og Bedehusbevegelsen kom til landet!

:o Det ærverdige Oslo-bryggeriet fyller 130 år, må vite! På boksen (ja, av praktiske hensyn..) som ser nesten ut som en vanlig Ringnes-boks, er Ringnes Gård tegnet inn med gullstreker.

"Ringnes Jubileum er et kraftig, sødmefylt og lyst jubileumsøl. Ølet er brygget med utgangspunkt i de historiske pilsnertypene slik de oppstod i Tsjekkia på midten av 1800-tallet. Ølet er godt humet med en tydelig, men balansert humlebitterhet som gjør Ringnes Jubileumsøl til en smaksrik pilsener for kjennere" (Boksteksten)

Kraftig er å ta litt hardt i, men som pils var dette meget bra!

EB
11-02-2007, 08:29
Hvorfor er det ingen som kommer med test og tips av Øl? Eller er det viktigst at det blir produsert i egen hjemby?

AirbusTrond
11-02-2007, 12:19
Dårlig med øl fra Ålesund... Aperitif.no ha en del øltester liggende ute. Ellers er det gledelig å registrere at Nøgne Ø nå er i ferd med å komme i butikkene!

FBU 4EVER
11-02-2007, 12:33
Originally posted by AirbusTero

Dårlig med øl fra Ålesund... Aperitif.no ha en del øltester liggende ute. Ellers er det gledelig å registrere at Nøgne Ø nå er i ferd med å komme i butikkene!

Nøgne Ø og Haandbryggeriet er meget bra! Koster endel,men du verden så spennede utvalg.Og nå kommer Atna Bryggeri for fullt!

Ellers er Aass (for oss!) påbudt for oss som bor i Buskerud:Pils,Classic og Fatøl er topp.Dessuten er deres alkoholfrie tilbud Uten og Juleuten absolutt å anbefale.

Hva med et "Fly og Øl" på Mikrobryggeriet i Holtegata 27:question:

EB
11-02-2007, 12:34
Endelig en kveld jeg kan kjøre...^_^

FBU 4EVER
11-02-2007, 12:37
Originally posted by EB

Endelig en kveld jeg kan kjøre...^_^

Ja! For de har bare pappvin:question:

Concorde
11-02-2007, 12:56
Originally posted by FBU 4EVER


Ellers er Aass (for oss!) påbudt for oss som bor i Buskerud:Pils,Classic og Fatøl er topp.Dessuten er deres alkoholfrie tilbud Uten og Juleuten absolutt å anbefale.



Aass selger de faktisk på et supermarket på Broadway og 79th i NY! Eneste utsalget på hele Manhattan hvor de selger norsk øl^_^

OSLflyer
11-02-2007, 13:12
Originally posted by FBU 4EVER


Hva med et "Fly og Øl" på Mikrobryggeriet i Holtegata 27:question:


Eller en kombinert spotte og en "mikrobryggeri til mikrobryggerirunde" til BRU:lightbulb

FBU 4EVER
11-02-2007, 13:12
Originally posted by AirbusTero


:o Det ærverdige Oslo-bryggeriet fyller 130 år, må vite!

Et bryggeri som kjøper Schous og legger det ned,som kjøper Frydenlunds og legger det ned,som kjøper Lundetangen og legger det ned,som kjøper Arendals Bryggeri og legger det ned,som kjøper Tou og legger det ned og som voldtar ølkulturen i Trondheim på det groveste,har INGEN ære overhodet!:cry:

OSLflyer
11-02-2007, 15:46
Originally posted by FBU 4EVER

Originally posted by AirbusTero


:o Det ærverdige Oslo-bryggeriet fyller 130 år, må vite!

Et bryggeri som kjøper Schous og legger det ned,som kjøper Frydenlunds og legger det ned,som kjøper Lundetangen og legger det ned,som kjøper Arendals Bryggeri og legger det ned,som kjøper Tou og legger det ned og som voldtar ølkulturen i Trondheim på det groveste,har INGEN ære overhodet!:cry:

..og som også kjøpte Nordlandsbryggeriet og la det ned:RIP

LN-EIR
13-02-2007, 21:55
Originally posted by EB

Hvorfor er det ingen som kommer med test og tips av Øl?

Øl? Er det lov med det i dette forumet da?

Someone
13-02-2007, 22:12
Originally posted by FBU 4EVER

Originally posted by AirbusTero


:o Det ærverdige Oslo-bryggeriet fyller 130 år, må vite!

Et bryggeri som kjøper Schous og legger det ned,som kjøper Frydenlunds og legger det ned,som kjøper Lundetangen og legger det ned,som kjøper Arendals Bryggeri og legger det ned,som kjøper Tou og legger det ned og som voldtar ølkulturen i Trondheim på det groveste,har INGEN ære overhodet!:cry:

Det er nå din mening:rolleyes:

Faktummet er at det var (og til dels er) overkapasitet i den norske bryggeribransjen og kombinasjonen av det og den økte konkuransen og dertil nedgang i prisene og eksplosjonen av billig-øl gjorde det nødvendig å gjøre noe. Og imotsetning til flybransjen ble grepene gjort FØR krisen var ett faktum.

Forresten så gikk det ikke veldig lang tid etter at Tou ble lagt ned før salget i Rogaland nesten var som normalt igjen for Ringnes/Carlsberg sine produkter.

(Schou og Frydenlund kan jeg ikke svare på da dette er veldig lenge siden og i prinsippet var det ett annet selskap enn det det er idag som la ned Schou og flyttet produksjonen av Frydenlund)

ENGM RAMP
13-02-2007, 22:19
Smak & kjøp øl dere fra Atna Bryggeri på Hedmark'en!


Yummiii :colgate:

EB
14-02-2007, 07:10
Atna er vel nærmere lokalisert i Østerdalen...

Bizflyer
14-02-2007, 09:57
Originally posted by EB

Hvorfor er det ingen som kommer med test og tips av Øl? Eller er det viktigst at det blir produsert i egen hjemby?

Nå er det altså slik at verdens beste øl blir produsert i min hjemby! Så da er det ikke behov for å smake noe annet da det ville bli kategorisert som bortkastet tid!!

Do forstå?

BF;)

Trety
14-02-2007, 10:00
Originally posted by FBU 4EVER
Hva med et "Fly og Øl" på Mikrobryggeriet i Holtegata 27:question:

Tiltredes! ^_^ (Tok litt tid før jeg oppdaget innholdet i tråden...)

EB, lokal forankring spiller selvsagt en rolle, men faktum er at AASS Bryggeri har i en årrekke hatt et rikt utvalg i meget velsmakende øl, og som alle andre etpar feilskjær (Exo...). Det er mange andre bryggerier som også klarer å lage mye godt, men dessverre er ikke Ringnes et av dem - det er Norges Budweiser.

Trety
14-02-2007, 10:34
Originally posted by FBU 4EVER
som kjøper Lundetangen og legger det ned,

Her har nok en gang AASS reddet ølkulturen, de turte å sette ølet i produksjon igjen på den originale oppskriften på tross av at Ringnes umiddelbart gikk til søksmål. Heldigvis tapte Ringnes så det dundret.;)

Dag Viking
03-03-2007, 13:25
Originally posted by FBU 4EVER


Nøgne Ø og Haandbryggeriet er meget bra! Koster endel,men du verden så spennede utvalg.Og nå kommer Atna Bryggeri for fullt!



Prøvde Nøgne Ø for første gang i går, Amber Ale. Meget godt, og passer helt sikkert til mye forskjellig god mat. Spekemat og flatbrød med denne typen øl er garantert en killer!!

FBU 4EVER
03-03-2007, 13:37
Originally posted by Trety

Originally posted by FBU 4EVER
som kjøper Lundetangen og legger det ned,

Her har nok en gang AASS reddet ølkulturen, de turte å sette ølet i produksjon igjen på den originale oppskriften på tross av at Ringnes umiddelbart gikk til søksmål. Heldigvis tapte Ringnes så det dundret.;)

Har bodd noen år i Skien mens jeg fløy i Norving,og Lundetangen var et meget godt øl.All ære til Aass som fikk tak i den opprinnelige gjærkulturen og brygger ølet på nytt.Riktignok med Drammensvann og ikke Grenlandsvann.Virkelige kjennere påstår at de merker en forskjell.Ikke jeg. Fy skam Ringnes og en stor spyttgugge i glasset ditt!

ENGM RAMP
03-03-2007, 13:45
La oss ta et Øl & Vin-treff folkens! Jeg er med - anytime - siden jeg ikke kan drikke raud vin :D

Noen som har forslags til tid? Sted er jo nevnt her av FBU4EVER var det vel?

FBU 4EVER
03-03-2007, 16:41
I mars kan jeg kun disse datoene: tor 8/3,fre 16/3 og fre 30/3.Skal vi satse på en fredag bør vi kanskje tenke på å reservere plasser alt nå.

Oslo Mikrobryggeri ble åpnet høsten 1989 og har til enhver tid 4-5 forskjellige øl som brygges på stedet pluss noen sesongøl i tillegg.Kanskje de har et påskebrygg mot slutten av måneden? Adressen er som tidligere nevnt Holtegata 27,like rundt hjørnet fra Hegdehaugsveien. Noen som er interessert?

Concorde
03-03-2007, 17:00
Originally posted by FBU 4EVER

I mars kan jeg kun disse datoene: tor 8/3,fre 16/3 og fre 30/3.Skal vi satse på en fredag bør vi kanskje tenke på å reservere plasser alt nå.

Oslo Mikrobryggeri ble åpnet høsten 1989 og har til enhver tid 4-5 forskjellige øl som brygges på stedet pluss noen sesongøl i tillegg.Kanskje de har et påskebrygg mot slutten av måneden? Adressen er som tidligere nevnt Holtegata 27,like rundt hjørnet fra Hegdehaugsveien. Noen som er interessert?:cheers:

ENGM RAMP
03-03-2007, 17:18
I'm in!

:colgate:

FBU 4EVER
08-03-2007, 13:09
Ja,da forsvant torsdagsalternativet.Bare fræddar igjen,16 eller 30 folkens? Eller begge datoer? Jeg lager en egen tråd på dette,så kan en eller annen overkickador lage en "sticky" på den?:D

Dag Viking
08-03-2007, 13:12
Å søren, i dag er jeg jo i Oslo også, og det blir garantert en øl i kveld!

FBU 4EVER
08-03-2007, 13:16
Originally posted by Dag Viking

Å søren, i dag er jeg jo i Oslo også, og det blir garantert en øl i kveld!

Jeg har en Grimbergen Blonde i kjølern.Og en Erdinger Winterweisse.

Dag Viking
08-03-2007, 20:17
Og her ble det Fonanafredda Nebbiolo, San Michele Barbera d'Alba, Haandbryggeriet Weizenbock, Nøgne Ø Pale Ale og Amber Ale.

Yammi!!:clap

Trety
16-03-2007, 13:47
Ikke rør AASS! (http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070316/NYHET/70315018/1099/NYHET#)

Dag Johnsen: Legg merke til at du faktisk kan få ordentlig øl i Huston også...! ;)

Someone
16-03-2007, 16:26
Originally posted by Trety


Dag Johnsen: Legg merke til at du faktisk kan få ordentlig øl i Huston også...! ;)

I USA begynner de tross alt få til en veldig bra microbryggeri kultur.

Dog skal det sies at alt er stort i Amerika og mens ett mikrobryggeri i Europa (ihvertfall Dk) må være på mindre enn 5000HL er det 25000HL som er grensen i i USA. Ett 25000HL bryggeri i Europa vil kalles ett husbryggeri som f,eks Jacobsen (Carlsberg sine spesial øl) går under

Concorde
16-03-2007, 16:57
Amerikanere generellt har ikke greie på øl og det er kun Sam Adams (http://www.samueladams.com/verification/) som har klart det i tillegg til Brooklyn Brewery (http://www.brooklynbrewery.com/).

Utrolig nok i iht amerikansk lovgivning må man være 21 for i det hele tatt å gå inn på hjemmesidene:clap