PDA

View Full Version : Tips til foto av jagerfly?


seilfly
03-02-2007, 23:34
Jeg kommer mandag til å få et par muligeter til å ta bilder av fighters i formasjon (på bestilling - juhuuu). Det ligger et lite press på mine skuldre for å få det til på begge forsøk.

Har noen tips? Til disp er 17-85 f/4,5-5,6 , 100-400 f/4,5-5,6 og 300 f/2,8.


Tipper: ISO-triksing for å få både liten lukker og rask lukkertid? 100-400 første pass for å se om 300 kan benyttes på det andre?

ENKB
04-02-2007, 01:02
Kan en spørre hvor denne seansen skal finne sted da ??

LN-KOG
04-02-2007, 12:32
Spørsmålet er vel hvor du er. Er du i fly eller står du på bakken? Det er det som vil avgjøre hele opplegget.

TigerBlack
04-02-2007, 13:24
Hvor langt unna er du ?? . jeg tror du bør benytte 100-400 objektivet til denne, sammen med 20D*en din.


Sett kameraet på RAW format, AV mode, 200ISO @ F8,og 1/500 sek lukkertid eller kjappere, sørg for å ha sola i ryggen hvis mulig, sett kameraet på "flerskudd" og ta det du klarer. Husk å følge flyene så lenge du ser dem. Det er utrolig hvor mange som slutter å knipse når flyene passerer rett fårran deg. Følg dem og knips så lenge du ser det går og bruk zoomen din over hele området, langt unna når de kommer, så tettere og tettere, så zoom ut igjen når de har passert å så lenge du ser dem fylle min.50% av søkern din.

17-85 objektivet, tror jeg blir for lite med mindre du kommer j*vlig nærme. Husk på at F-16 er såppass liten i forhold til pax-jet's at du trenger mer zoom for å holde øye med den. Selv om det er fire fly i formasjon

Lykke til og gleder meg til å se resultatet :D

sail4fun
04-02-2007, 14:16
Originally posted by Scanor

Hvor langt unna er du ?? .


Og da var svaret fra Goose :.......

atck
04-02-2007, 18:39
Siden du skal ta en formasjon er det essensielt at du har mulighet til å forandre fokal-lengden. Så det må bli zoomen.
For å være bænkers når det gjelder fightere bruker jeg lukker-kontrollen og lar kamera bestemme blenderåpning. Minimum 1/800 men helst 1/1000 eller raskere. Og som Scanor sier, holder nede knappen gjennom hele passet og pass på at du har nok lead på første fly.
Og til panninga er det viktig å stå med din egen front parallelt med flyretninga sånn at du ikke mister balansen på slutten.

Selvfølgelig kan man begynne å leke med lavere lukkerhastigheter for å blurre bakgrunnen men da begir du deg straks ut på ustøhetens veier...

Men hvis du faktisk er OPPE i et fly under bildetagninga har jeg ingen tips å komme med.

seilfly
05-02-2007, 00:22
Nei det er bakken som er min støe grunn for fotograferingen. Grunnen til at jeg spør er at jeg har dårlig erfaring med bilder tatt av fighters men jeg har vel kommet fram til at Tv og ISO er det jeg skal fokusere på. Skal testskyte litt før de kommer. Wishez-me luck :)