PDA

View Full Version : NRK-LPA-TFN-LPA-NRK

Kungsängen
03-02-2007, 14:46
Tripreport Norrköping-LasPalmas-Tenerife-LasPalmas-Norrköping

12Jan 2007 NRK-LPA JK1108 SPANAIR A321 EC-IJU 24D (nödutgång)

22Jan 2007 LPA-TFN NT127 Binter Canarias A72 EC-IZO "fanns ej sittplats nummer"

24Jan 2007 TFN-LPA NT176 Binter by Futura 734 EC-INQ 13E

26Jan 2007 LPA-NRK JK1107 SPANAIR A321 EC-HPM 11C (nödutgång)

Bokade en flygstol ner till Gran Canaria för att hälsa på vänner och ta lite semester, bokade genom Ving 3 dagar innan jag ville åka, fick ner priset och valde att resa ”hemifrån”.

Fredag 12januari, en vanlig flygning till Las Palmas, eftersom vindarna även låg rätt så gick resan utan mellanlandning och planet, en Airbus A321 från Spanair var fräscht, och 24D som är nödutgången var min för den 5timmar och 30minuter långa flygningen. 24 är den första nödutgången bakom vingarna och på denna rad sitter man 2*2 istället för ordinarie 3*3 vilket gör att dem som sitter på 25A eller 25F har raden framför sig tom vilket betyder extremt bra benutrymme. Själv hade jag hur bra som helst, kunde sträcka ut benen raklångt utan att nå stolen framför.
Nödutgången var förbokad till mig och vänner med tanke på att jag arbetar för bla. Spanair. Ombord var 9 glada trevliga flygvärdar och värdinnor, kabinchefen Sascha såg till så allt flöt på bra. Har flugit Spanair många gånger tidigare både på reguljära flyg och charter och allt gick på rutin. 6st av kabinbesättningarna var Svenskar och 3 var spanjorer/spanjorskor varav en av dessa pratade Svenska.

På nerresan visades en film, ”two for the money” vilket inte var mycket att hänga i granen, så jag gav upp filmen och traskade fram till pentryt och pratade med kollegor istället. Var även framme och tittade på solnedgången i cockpit vilket var precis vid Gibraltar, så utsikten var oslagbar framåt!

Vad det kostar ombord kan jag inte svara på då jag inte betalat för något jag ville dricka eller bita på, maten som var serverad var en kycklingfilé med potatis, en sallad och underbart god chokladmousse till dessert. Det som kan ha vart lite störande för andra då jag klarar mig fint i några timmar var att efter 4timmar var toaletterna fulla, så den sista timmen innan landning var toaletterna stängda, vad är det med svenskar och toaletter?

Flygresan var lugn tills vi skulle landa då det gungade i någon minut, det är konstigt att höra ett helt plan ojja till då suget i magen av luftgroparna kommer. Men detta varade i knappa minuten då vi gick igenom molnen till Las Palmas, landningen var fin och på tio minuter var jag sist ut ur planet, sa hej då till besättningen och gick mot bagaget som även det kom näst intill direkt, det roliga är att flyget från Skavsta, även detta med Spanair landar 1h innan, så Spanair från ”Nikoping” var på band 31 medans Spanair från ”NRK Kungsängen” var på band 32, alla stod ju vid 31 utom jag som snabbt och enkelt fick första väskan och klev ut, vilken tur man kan ha!

Efter 1,5 vecka bokade jag en tur med Binter till Tenerife Northe, Los Rodeos ligger nära Puerto De La Cruz, dit jag skulle och var därför mycket bättre alternativ en snabbfärjan Fred Olsen, färjan trafikerar Agaete-Santa Cruz var annan timme och resan tar 90minuter, hyfsade priser men för 700kronor tur och retur kan man varje timma flyga med Binter mellan Gando och Los Rodeos, ännu smidigare och ännu snabbare!

Efter smidig e-tkt incheckning fick jag boarding pass och tog med min kompis frukost inne i transit, nästintill tomt på flygplatsen klockan 09 på morgonen, enda som fanns var en försenad Spanair till Kuopio samt en Novair till Recife. Vid 20 minuter innan avgång var det dags för att stiga ombord och planet var intill fem platser fullt, free seating ombord på EC-IZO en Atr72 vilket var en ny flygplanstyp för mig samt att Binter Canarias likaså var ett nytt flygbolag. Start på tid och resan var beräknad till 25minuter. Solen sken och flygvärdinnorna serverade både tidningar, kexchoklad, mineralvatten och karameller på fem minuter.
Inponerad över att Atr stiger så fort vid start, det både kändes och märktes att det var nära mellan öarna. Hade blivit varnad om att det brukar skaka och guppa rejält mellan Kanarieöarna men resan gick lugnt och fint hela vägen till Los Rodeos där vi flög in över Santa Cruz, rakt över Tenerife och sedan runt över Puerto innan vi landade på Los Rodeos som nog är den trevligaste flygplats jag vart på, nytt fräscht, öppet och rent!

Returen 2 dagar senare var stress till start, kom till flygplatsen nervös 20 minuter innan avgång, snacka om bilkö. Men incheckningen gick fint och damen i disken sa att planet var på tid och fullbokat, 170personer. Fint tänkte jag och efter en stund tänkte jag hur tusan hade hon tänkt nu? 170 passagerare på en Atr måste vara fel, 70 måste det vara tänkte jag och klev in i avgångshallen för ”Inter-island flights” det gick väldigt smidigt och var massa folk som skulle ut och resa, Tenerife Northe verkar vara större bas för både Binter Canarias samt det andra kanarianska flygbolaget Islas Airways. Avgångar fanns samtidigt som våra till samtliga kanarieöar, La Gomera, Fuerteventura, Arrecfie Lanzarote, El Hierro samt vårat flyg till Las Palmas som sedan visade sig bli försenat hela en timme och tjugo minuter p.g.a. sent inkommande flyg från tidigare destination. Ombord på en buss som skulle ta oss ut till flygplanet vilket visade sig vara en Boeing 737 400 (ny typ för mig) och flygplanet såg ut som en färgklump med palmer och hav ritat på det, på planet fanns även texten Binter Canarias och vid dörren ”Operated by Futura Airways”.
Ombord på EC-INQ var det ganska tråkigt, en trist maskin med tråkiga stolar och lika tråkig besättning. Två var spanjorer och två var finskor. Rystandes på landningsbanan kom vi äntligen upp en timme och 40 minuter försenat, på fem minuter fick vi samma kex och karamell men p.g.a. av tidsbrist, inget vatten men vad gör det då man 20 minuter efter start från Tenerife blev välkomnad till Las Palmas, snabbaste flygresan hittills och mycket riktigt, ombord fanns 170 passagerare.

Sedan kom dagen D då vi alla skulle flyga hem till Sverige igen, kom till flygplatsen 0555 och detta var 5 minuter innan alla Ving och fritidsresor bussar kom. Ingen kö och äntligen har Spanair ändrat om i sina rutiner, istället för 2 diskar till enbart Norrköping fanns nu 5 diskar till alla flyg vilket gjorde att checkin (by NewCO handling) gick smidigt och fort! Fick boardingpass och även denna gång hade Spanair vart snälla mot mig och satt oss på nödutgången, boarding och start på tid till flighten som var parkerad vid ”jetbridge”, så vi slapp åka buss, likaså på vägen hem var en kollega till mig så vart bjuden även hem, kändes jätte bra och besättningen som var 7spanjorskor och 2 svenskar var nog lite morgontrötta och sura på att vissa saker med seating och tax-free inte stämde, men i helhet gick det fint.
Dock var det mycket trafik över Europa och lite motvind så resan tog 6timmar och 5minuter, landning Norrköping 20 minuter efter tidtabell, här hemma var det kallt och snö! Fick nästintill chocken då jag klev ut och nedför trappan på Kungsängen, men tänkte att snart får jag göra detta igen!

Someone
03-02-2007, 14:56
Fin raport!

Hurum
07-02-2007, 10:42
Imponert over at en klarer å få gode seter etc pga av at en jobber i selskapet...mener IKKE dette som negativt. Hvordan fungerer dette...ber dere om det...eller er det noen som har øynene åpen for å se etter kollager etc? Synes det er flott at en tar vare på sine egne ansatte!