PDA

View Full Version : Madrid

CK
01-02-2007, 16:07
Noen som har noen tips for spennende ting man kan gjøre i Madrid i februar?

OSLflyer
01-02-2007, 19:59
Ta turen til MAD med IB eller en OW medlem, slik at du får spottet den nye T4:smile2

LN-KEH
06-02-2007, 12:47
Hei,

Jeg kom hjem fra Madrid i går kveld etter fire dager der og har 4Gb bilder å sortere.

Fikk med meg årets første flyoppvisining på Cuatro Vientos, de lufter flyene første helgen i måneden.
Se www.fio.es, museet deres er åpent alle dager bortsett fra mandager og lørdag før oppvisning.

Ellers er det et stort flymuseum på den militære basen som er åpent 10-14 alle dager bortsett fra mandager.

Jeg kan hjelpe med enkleste måte å ta seg fram til overnevnte.

For å ta seg fram i byen, kjøp turistkort for Metroen og ikke regn med at noen av de lokale kan engelsk - lommeparlør og vifting med armene fungerer bra
De har omorganisert Metro linjene slik at de fleste reiseguider er feil, last ned nyeste kart fra www.metromadrid.es

Skal du hjem med SAS så er det faktisk mulig å ta bilder inne fra terminalen av flyene som lander, slo i hjel en tre kvarters forsinkelse og ble faktisk lei av Iberia maskiner.

Generelt så er det mye å se på Madrid hvis du er interessert i kultur i en eller annen form, har en forståelse av hvor rikdommen fra Latin-Amerika endte opp.

Eders
Knut Erik

CK
06-02-2007, 15:17
militærmuseet, er det det som ligger på Cuatro Vientos (LECU / LEVS)?
dette: http://www.madridcard.com/en/Contenido.aspx?id=47

LN-KEH
07-02-2007, 12:25
Det stemmer, selv om Museo del Aire ligger inne på det militære området så har de en del sivilt utstilt både ute i friluft og inne i hallene.

For å komme dit, ta Metro eller lokaltog til "Aluche" og taxi til Museo del Aire (koster 10-15Euro)
Alternativt, buss i retning Alcorcon eller Mostoles fra Metro "Quatro Vientos" til en holdeplass som ligger ved en fotgjengerbru over hovedveien - tror det blir første. Da har du et vanntårn påmalt "Museo del Aire" på venstre hånd, gå over gangbrua.
Mulig du kan gå 1500m langs veien fra Cuatro Vientos til museumsporten, anbefales ikke.

I porten inn til basen må du vise passet ditt for registrering, du fortsetter inn i retning en KC-97 og hvis du har bag/ryggsekk eller liknende så må den leveres til museumsvakta. Husk jakke med plass for kamera/minnekort/batterier i lommene.
Gratis adgang, helikopterhallen med Ciervas utvalgte var stengt men det er nok annet å se på i løpet av fire timer.

Tilbake igjen til byen er det bare å gå ut porten og så har du en bussholdeplass på venstre hånd.
Siden museet ligger rett utenfor bygrensa kan det være at bussjåføren vil ha betalt for strekningen selv om du har turistkort for Madrid by.
Gå av på "Cuatro Vientos" (første holdeplass) og ta Metro eller lokaltog (Cercanias) videre. Tar du Metroen så er du på linje 10 som blant annet krysser med linje 8 til hovedflyplassen på "Nuevos Ministeros" - total reisetid til Barajas skulle bli en time.

Eders
Knut Erik

CK
10-02-2007, 20:50
Takk for mye god info, Knut Erik - dette må jeg få med meg. Særlig KC-97 blir et høydepunkt. Gracias

EB
11-02-2007, 08:08
Ellers er det en Starbucks på hvert gatehjørne og på kvelden kan du spise så mye tapas og drikke så mye vin du bare orker... God tur... Flyr du C-klasse så anbefales den største Spanair loungen...

OSLflyer
11-02-2007, 16:06
Originally posted by EB

Flyr du C-klasse så anbefales den største Spanair loungen...

For den andre og minste har vel vært stengt over lengre tid:question:

EB
12-02-2007, 06:08
begge var i bruk sist september...

OSLflyer
12-02-2007, 17:43
Originally posted by EB

begge var i bruk sist september...

Var sist innom Barajas T2 søndag 28. januar i år og da var kun en Spanair lounge åpen. (Den som ligger lengst unna, og hvor man må opp en til to trappavsatser-snubler nesten alltid i det trappetrinnet.) Kan det være mulig at JK stenger den ene under helgene:question:

EB
12-02-2007, 18:19
Mulig - uansett så er det den med trappene som er best...:D

CK
12-02-2007, 21:17
Originally posted by EB

Flyr du C-klasse
ikke hvis ingen med SGS-tilganger oppgraderer meg....:colgate:

CK
12-02-2007, 21:17
Originally posted by EB

Flyr du C-klasse
ikke hvis ingen med SGS-tilganger oppgraderer meg....:colgate:

CK
15-02-2007, 15:11
takk for tips. Museet var knall - KC-97, C-54, Albatross, CL-215, PBY-5, Dornier 24, noen CASA 212, en P-3, DC-3, AirTruck, nesene til en IB 727 og en DC-9, Dragon Rapide, noen fighters og mye annet fint. Vel verdt et besøk.

Bilder her: http://www.scanairforum.net/forums/read.php?TID=17194