PDA

View Full Version : KSU lei Fokker 50


CK
01-02-2007, 09:18
http://www.tk.no/nyheter/article2558560.ece

STARSHIP 2
01-02-2007, 13:14
Skjønner godt at folk er lei, men skjønner også godt at SAS har problemer når halve F50-flåten har snag.. kjedelig situasjon, de burde kanskje lease inn noen??

Nick Figaretto
01-02-2007, 14:08
Problemet på F50-flåten nå er deleleveranser. Det er rett og slett umulig å få deler innen rimelig tid. Selv om de finnes i markedet. Dette jobbes det på spreng med.

Når man allerede har to maskiner som står på grunn av forsinkede deler, blir det vilt kaos når et tredje fly får en mer eller mindre "normal" snag. I alle fall når man har en flåte på seks fly i utgangspunktet...

Det som er litt synd er at det stadig går ut over KSU. Grunnen til dette er nok først og fremst at OSL-KSU er den eneste ruten som flys med F50 ut av OSL. Og det er på OSL man sitter med reserve materiell (B737) som kan omdisponeres til å ta disse rutene uten at det går så forferdelig mye tid og uten så forferdelig mange tomflygninger og uten at omdisponeringene forplanter seg alt for mye i resten av rutesystemet. I tillegg har man også litt bedre options med buss etc til MOL enn det man har på andre flyplasser.

Derfor sender man ofte heller de resterende F50'ene rundt om kring på resten av rutenettet mens man setter in B737 på OSL-KSU (alternativt flyr man MOL-OSL via KSU eller buss til/fra MOL).

Dog blir det forsinkelser til stor forargelse for passasjerene.

Men sånn som det ser ut nå kan det rett og slett ikke fortsette.

fkrlf
01-02-2007, 14:16
Vil det si at produksjonen av deler til F50 går nedover eller er det ikke fly å plukke deler fra? Jeg antar det er produsenter som lager deler ennå til disse flyene?

Trash2000
01-02-2007, 14:29
Synd for KSU med tanke på at alle rutene stort sett går med F50. Bedre ordning slik det per nå er med reroute fra MOLDE via KSU når det er kapasitet, og i alle fall langt bedre enn SASBUs tidligere politikk. Å utsette flyavgang i Molde med tre timer for å få PAX fra KSU til MOL med buss er ikke holdbart.

Håper Fokkerne friskner til snart.

EB
01-02-2007, 14:59
Burde ikke egentlig WF overta alle rutene som i dag går med F50???

SQ 777
01-02-2007, 15:07
Yeah, la WF overta det og selg unna disse F50 som reservedelefly til KLM Cityhopper......mens en får noen NOK for dem :wink

Trash2000
01-02-2007, 15:41
Originally posted by SQ 777

Yeah, la WF overta det og selg unna disse F50 som reservedelefly til KLM Cityhopper......mens en får noen NOK for dem :wink

Vil i så fall føre til at SASBU måtte satt inn Widerøe på kystrutene eller brukt 737 selv da? Tror neppe det er noe de vil satse på.

fkrlf
01-02-2007, 18:07
SKBU burde heller skaffet seg noen RJ`er som de kunne ha brukt rundt omkring der det hadde passet.. Widerøe og propell funker vel like dårlig som F-50`ene så vidt jeg har fått med meg..

l188
01-02-2007, 18:50
Widerøe og propell funker vel like dårlig som F-50`ene så vidt jeg har fått med meg..
Tror ikke det. Bare se på punktlighet og regularitet på OSL for WF's vedkommende...............

LN-BRK
01-02-2007, 18:51
Originally posted by fkrlf
Widerøe og propell funker vel like dårlig som F-50`ene så vidt jeg har fått med meg..

Da har du ikke fått med deg sannheten, eller du har misforstått. Widerøe og propell fungerer bra. Noen teknisk av og til, som andre selskaper.

Tommy777
01-02-2007, 19:28
Originally posted by fkrlf

SKBU burde heller skaffet seg noen RJ`er som de kunne ha brukt rundt omkring der det hadde passet.. Widerøe og propell funker vel like dårlig som F-50`ene så vidt jeg har fått med meg..

Det er ingen tvil om at SAS burde kjøpt inn en del RJs. SAS har jo tidligere snakket om dette og mens SAS har hatt innkjøpsstopp, har jo interessante fly som ERJ170 og 190 kommet på banen.

Men den siste del av uttalelsen her kan jeg ikke si meg enig i. Widerøe og Dash 8 er en helt grei kombinasjon og i forhold til F50 er jo DH8 et moderne fly som overhodet ikke har problemer slik SAS har med F50ene

fkrlf
01-02-2007, 20:41
Ok, men da har kanskje dette forandret seg. Vi hadde en Widerøediskusjon her for noen år siden (da Widerøe skulle ta over all propellproduksjon) og da stod flyene på bakken i hele NordNorge.. alt i følge dette forumet :)

Men tror nok møringene heller vil ha SASBU og RJ enn propellfly - med all respekt å melde selvfølgelig :) Men økningen begynner å bli så stor her at de muligens begynner å lukte på Boeinger i stedet. Uoffisielle terminaltall gikk vel opp over 20 prosent nå i januar. Det løser jo i såfall hele problemet.

LN-BRK
01-02-2007, 21:16
Originally posted by fkrlf

Ok, men da har kanskje dette forandret seg. Vi hadde en Widerøediskusjon her for noen år siden (da Widerøe skulle ta over all propellproduksjon) og da stod flyene på bakken i hele NordNorge.. alt i følge dette forumet :)


Ja, det var en del kanselleringer for et par år siden, men hovedsakelig var det pga. mangel på crew. Etter den tid har det blitt ansatt flere i cockpit og kabin, så det problemet er borte :)

THS
01-02-2007, 21:59
Originally posted by Tommy777

Men den siste del av uttalelsen her kan jeg ikke si meg enig i. Widerøe og Dash 8 er en helt grei kombinasjon og i forhold til F50 er jo DH8 et moderne fly som overhodet ikke har problemer slik SAS har med F50ene

En sannhet med modifikasjoner. De fleste av Widerøes Dash 8 er bygget fra 1990-1995 og er i så måte hverken særlig nyere eller mere moderne enn Fokkerne til SAS Braathens som alle er bygget i 1990.

Men det er ingen tvil om at SAS Braathens har hatt en del problemer med Fokker 50 på vestlandsproduksjonen og ekstra uheldig i det siste med hele 3 maskiner ute pga. teknisk. Men slike tilfeldigheter har rammet alle selskaper, også Widerøe. Men det er klart at tilgangen til reservedeler nok er mye bedre for Dash 8 enn Fokker 50.

LN-GBM
01-02-2007, 22:12
For en tid tilbake så stod jo nesten samtlige av Widerøes Q400 på bakken på grunn av reservedelsmangel. Det var vel helst motorene det stod på, men det viser jo at det kan hende med selv de nyeste flyene.

STARSHIP 2
01-02-2007, 22:38
Er det flere enn disse rutene som trafikkeres av F50?

CN-BR
CN-ZV (?)
HD-BR
BR-ML
BR-KB
KB-GM

Ellers er F50 et tregt fly, maks 215 kts indikert. Tror ikke det er noen rutefly i Norge som er tregere.. Q400 hadde vært luksus i forhold og det har jo SAS..

Ser ikke helt hvorfor WIF skal overta alle rutene nødvendigvis, hvorfor ikke Coast, Danish eller Bergenair ;)

sail4fun
01-02-2007, 22:43
Originally posted by JohnnyEagle



Ser ikke helt hvorfor WIF skal overta alle rutene nødvendigvis, hvorfor ikke Coast, Danish eller Bergenair ;)

De står da helt fritt til å starte opp.

sail4fun
01-02-2007, 22:49
Originally posted by fkrlf

Ok, men da har kanskje dette forandret seg. Vi hadde en Widerøediskusjon her for noen år siden (da Widerøe skulle ta over all propellproduksjon) og da stod flyene på bakken i hele NordNorge.. alt i følge dette forumet :)

.

ReCap.

SAS var SAS og drev Nordlink med F50
Braathens var BU og NAX fløy F50 for BU på Vestlandet.

SAS Kjøper BU , WF overtar i Nord.
SAS F50 på bakken , eller nesten, SKBU kjøper NAX ut av Folker produksjonen på Vestlandet , og Vips Westlink V2.0 er etablert.
Så var det ltt frem og tilbake om WF skulle ta over oxo på Vestlandet, men det var da diskusjoner om hva F50 Crew skulle finne på SAS var ikke akkurat expansive den gangen (heller), og skulle F50 crew lånes ut til WF ? Fagforeninger hadde sikkert litt å så , og sikkert mange telefoner mellom Sandvika, Fornebu og Frøvik senere så for ble Vestlink det de er.

Mulig at tiden er inne til å revurdere dette ? ,6 maskiner er jo en "liten" enhetsflåte for å si det mildt.

Trash2000
02-02-2007, 00:00
Originally posted by JohnnyEagle

Er det flere enn disse rutene som trafikkeres av F50?

CN-BR
CN-ZV (?)
HD-BR
BR-ML
BR-KB
KB-GM

Ellers er F50 et tregt fly, maks 215 kts indikert. Tror ikke det er noen rutefly i Norge som er tregere.. Q400 hadde vært luksus i forhold og det har jo SAS..

Ser ikke helt hvorfor WIF skal overta alle rutene nødvendigvis, hvorfor ikke Coast, Danish eller Bergenair ;)

ML-TR

Someone
02-02-2007, 00:17
Originally posted by P.A. VIKING

Mulig at tiden er inne til å revurdere dette ? ,6 maskiner er jo en "liten" enhetsflåte for å si det mildt.

Nå har jo SAS god tradisjon med å operere små flåter da....:rolleyes:

Someone
02-02-2007, 00:18
Originally posted by Tommy777

Det er ingen tvil om at SAS burde kjøpt inn en del RJs. SAS har jo tidligere snakket om dette og mens SAS har hatt innkjøpsstopp, har jo interessante fly som ERJ170 og 190 kommet på banen.


Vel SAS Danmark "har" jo RJer, det er bare det at de har valgt den amerikanske modellen med å la andre flyselskaper fly for seg (iform av Cimber)

view
02-02-2007, 00:46
F50 kanselleringer på KSU er så hyggige at SKBU nå må ta noen grep, det er blir for dumt når man ikke kan gjøre avtaler før man har landet. Det er rett og slett ingen garanti for at man er i rute.
At det nå er 3 maskiner ute av drift er uvanlig, vanligvis er det kun en eller to ute av drift..

Lillingen
02-02-2007, 01:03
SASBU kunne kjøpt 10-15 RJ som de kunne erstatte F50 med. Da hadde SAS kunne hatt flere frakvenser på "små" ruter, åpnet noen nye ruter og kanksje forhåpentligvis fått mindre feil på flyene sine(regner med at nye RJ er mindre feil på enn "gamle" F50)

Jeg ser egentli ikke ulemper med en slik innvestering:cool:

Trash2000
02-02-2007, 01:24
Originally posted by Lillingen

SASBU kunne kjøpt 10-15 RJ som de kunne erstatte F50 med. Da hadde SAS kunne hatt flere frakvenser på "små" ruter, åpnet noen nye ruter og kanksje forhåpentligvis fått mindre feil på flyene sine(regner med at nye RJ er mindre feil på enn "gamle" F50)

Jeg ser egentli ikke ulemper med en slik innvestering:cool:

Bortsett fra at kjøp binder unødig mye kapital i forhold til leasing og i forhold til dagens F50-situasjon? Kunne absolutt vært interessant med RJer på en del ruter, og som tillegg på ruter som i utgangspunktet kun bruker 737. Både KSU, MOL, HAU og andre flyplasser har klaget over tidvis dårlig kapasitet og da ville litt mindre fly som tillegg i typiske Odd-tider kunne vært bra.

Ikke like stor etterspørsel som morgen og tidlig kveld, færre passasjerplasser og lavere driftskostnader. Dermed perfekt for å tilby billigere billetter utenom primetime.

Tommy777
02-02-2007, 01:54
Originally posted by Someone

Originally posted by Tommy777

Det er ingen tvil om at SAS burde kjøpt inn en del RJs. SAS har jo tidligere snakket om dette og mens SAS har hatt innkjøpsstopp, har jo interessante fly som ERJ170 og 190 kommet på banen.


Vel SAS Danmark "har" jo RJer, det er bare det at de har valgt den amerikanske modellen med å la andre flyselskaper fly for seg (iform av Cimber)


Ikke en dum ide..

CK
02-02-2007, 09:31
Originally posted by EB

Burde ikke egentlig WF overta alle rutene som i dag går med F50???

eller gjøre som SK (DK) og SK (SE) og skaffe en liten flåte Q400

Sager
02-02-2007, 11:28
Originally posted by CK

eller gjøre som SK (DK) og SK (SE) og skaffe en liten flåte Q400

SK DK Som flyr med Norskregistrerte Q 400 som VI betaler på!
Nei, få dem tilbake til Norge eller sett inn 737 på rutene!
De har flyene, spørsmålet er bare hvor "Gjerrige" Dem er :D

Og klarer dem ikke å fly rutene selv kan dem jo alltids lease andre selskaper til å fly for dem. Uholdbart blir det når det er så mye kanselleringer på så kort tid.