PDA

View Full Version : Lang tur hjem

TG923
29-01-2007, 22:18
Onsdag 24. januar var det tid for hjemreise etter nesten 3 uker i Thailand.
Reisen startet denne gangen fra landets nordligste flyplass Chiang Rai med TG143 til Bangkok. Som vanlig en eldre AB6 (Airbus 300-600) som Thai normalt bruker på denne ruten.

Sjekket inn en drøy time før avgang og fikk baggasjen merket videre til København og Tegel uten problemer selv om dette var en annen (elektronisk) billett.
Enkel liten businesslounge i Chiang Rai med snacks, aviser og alkoholfri drikke.

Sete 22A, nest bakerste sete i businesskabinen som har 28 seter. Gammelt og greit sete som i følge seatguru har 38" pitch og 18" bredde. Hyggelig å bli møtt med varm klut og et glass (alkoholfri) drikke før avgang samt utdeling av aviser. God plass, under halvparten av setene var besatt. Et par hundrelapper ekstra som businessklassen koster gir 1200 grunnpoeng på EuroBonuskontoen.

Underveis på den drøye timen til Bangkok var det en enkel servering, noe ubestemmelig i matveien med kalde drikker, kaffe eller te og avslutning med ny, varm klut før landing.

Vanligvis reiser jeg hjem fra Chiang Mai, der er det forskjellige innganger for domestic og de som skal utenlands slik at man betaler flyskatten og går gjennom passkontrollen ved avreise. Man får sticker på jakka og kan gå direkte over til utenriksterminalen i Bangkok. I Chiang Rai fant jeg bare en inngang, om det var bare meg eller om jeg gikk feil vet jeg ikke, men på flyet ble det i alle fall annonsert at de som hadde sticker skulle følge skiltingen og gå over til utland. Jeg la ikke merke til andre som hadde sticker, men i og med at jeg var så langt foran i flyet kom jeg tidlig ut. (Besetningen holder alltid igjen passasjerene på økonomi slik at businessklassen kommer først ut.)

Den nye flyplassen i Bangkok er STOR, men godt skiltet og ingen problemer med å finne fram. Innsjekkingsområdet var fullt av mennesker - 2200-tiden i Bangkok er rushtid med avganger til alle verdenshjørner. SAS-innsjekkingen var imidlertid helt køfri. De var litt usikre på om baggasjen min var riktig merket og sendt da de ikke fant den på skjermen, men etter et par minutters undersøkelse viste det seg at alt var i orden. Norske (og andre skandinaviske) aviser sto ved innsjekkingsskrankene, så her må man være våken hvis man vil ha aviser. Skilt om ledige plasser på økonomi ekstra og business og at man kunne oppgradere med poeng hvis ønskelig. Selv hadde jeg businessbillett - jeg tar ikke sjansen på å måtte sitte bak...

Gikk videre til (en av) businessloungen(e) til Thai, den var godt besatt og ikke mange ledige stoler. Godt utvalg av snacks og drikke både med og uten alkohol.
Boardingtime til SK972 var kl. 2345, og siden jeg ikke visste hvor langt det var å gå drøyde jeg ikke mer enn 5 minutter over før jeg gikk til gaten. Der var boardingen i gang, og med egen dør til business og økonomi ekstra var det ingen kø for oss som skulle dit. Boarding completed omtrent på rutetid, med på grunn av ATC-restriksjoner og slottid ut av BKK måtte vi vente en snau halvtime på avgang.

Like før avgang var det hektisk aktivitet i kabinen, og en passasjer ble eskortert ut av flyplasspersonalet. Den svenske purseren opplyste at en passasjer hadde følt seg dårlig, og hun sa at det var meget lurt å ikke begi seg ut på en 11,5 timers flytid hvis man føler seg dårlig. Hun presiserte også at dette ikke gikk ut over avgangstiden. Tviler på at han fikk med seg sin baggasje, for kort tid etter var vi på vei mot startbanen og tok av på vei mot København.

Godt plassert i sete 6A var det snart tid for (sen) middag, og jeg var faktisk sulten.
Menyen:
Forrett: Blandet salat med hvitløksreker
Hovedrett: 1) Grillet garupa-fisk med poteter, taiwansk kål, persille- og hvitløkssmør,
2) stek servert med potetbåter, blandede grønnsaker samt tomat- og rosmarinsauce,
3) grønnsakstortellini med grillet squash og mascarponesaus
To oster med litt tilbehør og petits fours ("smågodt") til slutt.

Viner:
1) Pouilly Blanc Fume, Jean Claude Chatelain, Les Berthies 2005 (hvit)
2) Anselmi San Vincenco 2005 (hvit)
3) Babich Winemakers Reserve Pinot Noir 2004 (rød)
4) Clos de los Siete 2004 (rød)

Denne gangen så de ut til at de aller fleste ville ha servering, de så ut som det var fullt besatt på businessclass. Da jeg reiste andre veien 5. januar var det mange som bare ville sove og ikke ha servering.

Litt småtrøbbel med underholdningssystemet, skjermer som måtte resettes innimellom.

Sov ganske bra denne gangen, kanskje 5-6 timer tilsammen. Godt med flatbed.
Et par timer før ankomst København våknet min danske sidemann og bestilte en Carlsberg. Ikke min favorittdrikk like etter at jeg våkner, men skal ikke klage - det ble med den ene boksen.
Kort tid etter startet frokostserveringen med frisk fruktsalat, pålegg, ost og yoghurt, eggerøre med kalvepølse, røsti og ratatouille.

Tidligere når jeg har fløyet med SAS har det alltid vært mer informasjon over flyruten, ikke bare kartet over posisjon med hastighet. Jeg savnet opplysninger om hvor lenge det var til vi var framme (eller hvor lenge det var siden avgang) da jeg ikke har klokke på meg - bruker bare mobilen til vanlig.

Ankomst til København var en snau halvtime forsinket - noen var ergelige for det og mistet sine forbindelser, i tillegg tok det noen ekstra minutter før broen var på plass og vi kunne begynne å gå ut av flyet.

For oss som skulle videre var det ny sikkerhetskontroll før passkontrollen - jeg tok ikke sjansen på å ta med komfortpakken da den inneholder både tannpasta og crem...

I businessloungen på Kastrup var det stille og rolig, tok et rundstykke med god dansk ost i ventetiden før neste avgang.

SK 1673 med Q400 til Berlin var i rute, sete 2A. To andre passasjerer på business (3 rader), godt belegg på økonomi flex som hadde mange rader bakover.
Ny frokost - tørt rundstykke med ost, yoghurt og kaffe/te.

I Berlin kom baggasjen ganske raskt. Jeg hadde tenkt å putte komfortpakken fra SK972 i kofferten, men den gikk jo i søpla på Kastrup. Da var det bare å tenke på ny innsjekking til Osloflyet som skulle gå 2,5 timer senere. Problemet er bare at innsjekkingen til SAS ikke åpner før 1 - 1,5 timer før avgang, og to store kofferter + liten bag til håndbaggasjen var ikke fristende å fly rundt med. Sjekket inn på automaten til Lufthansa, fikk sete 14A på 737-maskinen til Oslo. Gikk pent bort til 1. klasseinnsjekkingen til Lufthansa i et øyeblikk det ikke var noen andre der inne og spurte om hun kunne hjelpe meg med baggasjen. Om det var EuroBonus sølvkortet som hjalp til vet jeg ikke, men hun ordnet i alle fall opp med et smil og sa at det kunne hun ordne der. Neste mål var Diners Club-loungen på Tegel, i og med at jeg nå reiste på økonomi (bonusreise), kunne jeg ikke gå i Lufthansaloungen. Stor var derfor min skuffelse da Diners Club-loungen var NEDLAGT :(

Ikke så mye å finne på ellers på Tegel, litt sliten etter å ha reist i 20 timer var jeg jo også.

Endelig var det boarding for Osloflyet, 2-3 pax på business, 5 på økonomi flex var alt på de 11 første radene. Økonomi var vel kanskje 75% besatt, men så var det også en 737-800. Ingen store høydepunkter videre, etter en rask tur i tax-free ved ankomst og etter å ha tømt tanken kom baggasjen (som hadde fått priority-tag) og det var lenge til Flybussekspressen hadde avgang. Brøt derfor et av mine prinsipper (liker ikke Henning Holstad...) og tok Taxi2 med fastpris (395,-) hjem siden de ligger 95 kroner under neste taxiselskap. Hyggelig drosjesjåfør, det skal de ha!

Etter 24 timer på reise var jeg likevel ikke mer trøtt enn at jeg holdt meg våken til nærmere kl. 2300 - dermed fort over i norsk tidssone.

Som fortalt i andre tråder valgte jeg å kjøpe biletten t/r Bangkok fra Tyskland da den lå ca. 6000,- lavere enn fra Norge (med samme flyavganger CPH-BKK-CPH). Bonusreise t/r Berlin som tilslutning, vurderer å gjøre det samme neste gang også da jeg vil ha fly med flatbed og holde meg til Staralliansen. Andre aktuelle alternativer er vel da bare Swiss og Thai via Zurich.

For de som lurer på bilder; beklager - hadde ikke kamera med meg :old

Someone
29-01-2007, 22:27
Fin rapport.

Hva kom forresten TXL-BKK t/r i C på?

TG923
29-01-2007, 22:34
Originally posted by Someone

Fin rapport.

Hva kom forresten TXL-BKK t/r i C på?

22 769,- ser jeg at jeg snart må ut med (kredittkortregning...)

Fra Oslo lå prisen på langt over 28 000 da jeg bestilte i desember, nå er prisen fra Oslo satt opp ytterligere og ligger på 30 025.

AirbusTrond
29-01-2007, 22:36
Fin-fin rapport! Så får vi se om LH på sete 54D FRA-BKK-FRA er like behagelig om en måneds tid... neppe! :angry:

EB
30-01-2007, 06:17
Knallrapport...ta med kamera neste gang!!!

Bizflyer
31-01-2007, 00:00
Veldig bra rapport!

Men hadde det ikke vært bedre å kjøpt en billig enveis billett Oslo - Txl, og på returen hoppe av i CPH og fått en billig billett derfra til Oslo?

Når man har reist så lenge, så hadde jeg sett mørkt på å reise CPH - OSL via TXL!!!

BF:cool2

EB
31-01-2007, 06:07
Har fløyet på c-klasse så orker man sikkert en tur vi a TXL også...:D

Dag Viking
10-02-2007, 15:51
Fin rapport...
Gleder meg til å fly SAS igjen! Håper du tar med kamera neste gang!