Someone
29-01-2007, 21:42
Da var endelig turen kommet til vinterens tur til Edinburgh. Hadde sjekket inn på SK503 dagen før og valgt meg ut 22A (nødutgang) over til LHR. Normalt ville jeg valgt ett sete lenger fremme, men siden ras 1-15 var blokkert gikk jeg heller for nødutgang. Og var også denne ganger seq.no 1:smile2
Ankom CPH en time før avgang og fikk printed boarding pass og bag tag og leverte fra meg kofferten. Alt i løpet av 3 min. Men, nok engang nektet systemet meg å sjekke inn hele veien til EDI og jeg måtte skaffe boarding pass på LHR siden BMI ikke hadde åpnet systemen ennå eller noe slikt. Så var det gjennom security som tok under 5 min.
Lengst ute på non-schengen på A piren stod SE-DMB klar for å ta meg til LHR. Dette er en maskin som blant annet har gått som leiesoldat for Spanair og som er i Star-ferger og man kan fremdeles skimte merkene etter klistremerkene på motorene.
Ombort var det 5 rader biz (70% bellegg, tror jeg), 5 rader flex og resten eco (alt tilnærmet fullt) Tror ikke jeg har sittet på nødutgang på SAS sine MDer får, men selv om det er litt langt bak frister det til gjenntagelse for ben plassen er meget god. Langt bedre enn nødutgangene på deres Airbuser og Boeinger. Pushback var på tid og det var en take-off mot nord i god Mad Dog stil, Dvs først litt rusing av motorer får bremsene slippes og vi får en god akselerasjon med etterfølgene brå klatring...og ikke minst: Ingen knirking under avgang.
Kjøpte meg en muffins og cola ombord. Skulle lande fra vest på LHR så ble liggende i holding ett godt stykke vest for London. Vet ikke om det var pga farts begrensninger, men jeg har aldri opplevd at flaps har kommet ut over 30 min får landing , noe som var tilfellet her. Etter ankomst på T3 bar det så over til T1. Gikk rask gjennom security og fikk også sikret meg sete 11A på 320 som skulle ta meg videre til EDI. 11A er også nødutgang så istedet for både ubehaglig sete (som BMI har på sine Airbuser) og dårlig plass, slapp jeg unna med kun ett ubehaglig sete.
Satte meg så ved gate 8 området som er BMI sin vente hall og så på flyene, mens jeg leste og spiste litt lunsj. Dessverre landet de i feil retning så de fleste hadde sving av rullebanen innen de kom til meg.
Av en ukjent grunn (selv ikke taxi sjåføren visste hvorfor) hadde EDI vært stengt tidligere på dagen, men mitt fly var for det på rute og etter litt venting tok vi av. BMI (mainline) har ikke gratis servering så da kunne jeg like gjerne sove. Landet i EDI på tid. Også gjaldt det å få bagasjen. Av gammel vane gikk jeg først til båndet for utenlandsk bagasje, men oppdaget at det stod med ett stort skilt at dette båndet kun var for bagasje fra "outside EU". Og jeg antok at det var rett det som stod på skiltet. Ventet så ved det vanlige båndet, men ingen koffert kom og begynte etterhvert å tenke: "Nei, ikke nå igjen" får jeg fant ut at jeg burde sjekke "outside EU" båndet, og ganske riktig, der var kofferten.
Så var det tid for returen. Var litt sent ute så ble taxi istedet for buss ut til flyplassen. Sjekket så inn og fikk sete 17A på ERJ-145en som skulle ta meg til MAN. Tok av på rute og serveringen bestod av drikke og en kjeks, noe som er greit for en 40min flytur (jepp, for å forvirre kundene er det ikke servring på BMI "mainline", men gratis servering på BMI Regional)
Hadde fått beskjed at det ventet litt vind og turbulens inn mot MAN og vind og turbulens ble det. Nå ar jeg riktignok flydd svært lite langs Norges kyst så er lite vant med dårlig vær, men dette ble en svært humpete innflygning. Hadde følelsen at vi gikk både opp, ned og sideveis og junglejeten fikk ristet seg endel og det var antydniong til skrik hos endel pax og svært mange holdt rimelig hardt rundt armlenene og jeg kunne observere antydninger til svette perler da vi landet. Var forresten en hard og kontant landing, langt inne på rullebanen.
Taxet forbi utstillingen, men da det var dårlig vær og jeg begynte så vidt å få feber, satt jeg heller inne på T2 å ventet de 2t40 jeg hadde. T2 på MAN er forresten en ganske stusselig terminal, som mangler både sitteplasser og gode spisesteder.
Pga sent innkommet fly ble det først boarding på SK542 en god halvtime etter rute tid. Hadde vært litt uhelding/udyktig med plassen og havnet på rad 32, noe som er en ganske bråkete affere på en MD-82. Små sov stort sett hele veien i støyen fra 2 stk JT-8D fem til vi var over Sjælland. Var en god del nordmenn ombord og pga forsinkelsen var det svært mange som tydelig var nervøse om de ville nå forbindelsen videre eller ikke. Var 3 rader biz, 3 rader flex og resten slaveklasse og nå vet jeg ikke bellegget på biz, men resten var ihvertfall full. Pga kraftig sidevind på Kastrup brukte de tverrbanen til landing noe som er stilig når man kommer inn fra øst da man har god utsikt over Øresundbroen. Var også en ganske humpete innflygning med stadige gasspådrag. Trodde også ett lite øyeblikk at de ville bli en go-around da pilotene ga full gass like før vi tok bakken. Landet hard og resolutt og hadde fått beskjed om at vi ville ankomme gate C25, noe jeg der og da glemte at betyr bussing. Så ganske riktig takset vi helt bort til innenlandspiren, men da kom det beste med hele turen: For første gang siden jeg ankom FBU på en flight mens den var i drift fikk jeg gå ut rumpa på en MD:colgate: Vel vel små barn har store gleder med det er noe spesielt ved å gå ut bak. Dessverre glemte jeg å ta bilder, og dessuten tror jeg det ville vært for mørkt. Kjærra er vel også en av SAS sine eldre levert Februar 1986, men på tross sine snart 21 år så virker den yngre enn andre flytyper tilhørende andre selskaper som er langt yngre
Gikk greit gjennom passkontrollen, men som alltid (det er ihvertfall mitt inntrykk) at når man havner på remote på CPH tok det en evighet å få bagasjen og denne gangen tok det 40 min. Ellers så hadde Eurobonus (Gold) navneskiltet på kofferten min fosvunnet, akkurat som får 3 uker siden så nå blir jeg snart nødt til å skaffe noen nye. Så bar det vie 7-11 for å skaffe seg frokost til dagen etter får jeg tok tog og metro hjem
Bilder:
1: SE-DMB
2: BMI 319
3: En "utryddningstruet fugl", 320-100 fra BA
4 og 5, noen bilder av en BA 747 med mye gjennskinn
Ankom CPH en time før avgang og fikk printed boarding pass og bag tag og leverte fra meg kofferten. Alt i løpet av 3 min. Men, nok engang nektet systemet meg å sjekke inn hele veien til EDI og jeg måtte skaffe boarding pass på LHR siden BMI ikke hadde åpnet systemen ennå eller noe slikt. Så var det gjennom security som tok under 5 min.
Lengst ute på non-schengen på A piren stod SE-DMB klar for å ta meg til LHR. Dette er en maskin som blant annet har gått som leiesoldat for Spanair og som er i Star-ferger og man kan fremdeles skimte merkene etter klistremerkene på motorene.
Ombort var det 5 rader biz (70% bellegg, tror jeg), 5 rader flex og resten eco (alt tilnærmet fullt) Tror ikke jeg har sittet på nødutgang på SAS sine MDer får, men selv om det er litt langt bak frister det til gjenntagelse for ben plassen er meget god. Langt bedre enn nødutgangene på deres Airbuser og Boeinger. Pushback var på tid og det var en take-off mot nord i god Mad Dog stil, Dvs først litt rusing av motorer får bremsene slippes og vi får en god akselerasjon med etterfølgene brå klatring...og ikke minst: Ingen knirking under avgang.
Kjøpte meg en muffins og cola ombord. Skulle lande fra vest på LHR så ble liggende i holding ett godt stykke vest for London. Vet ikke om det var pga farts begrensninger, men jeg har aldri opplevd at flaps har kommet ut over 30 min får landing , noe som var tilfellet her. Etter ankomst på T3 bar det så over til T1. Gikk rask gjennom security og fikk også sikret meg sete 11A på 320 som skulle ta meg videre til EDI. 11A er også nødutgang så istedet for både ubehaglig sete (som BMI har på sine Airbuser) og dårlig plass, slapp jeg unna med kun ett ubehaglig sete.
Satte meg så ved gate 8 området som er BMI sin vente hall og så på flyene, mens jeg leste og spiste litt lunsj. Dessverre landet de i feil retning så de fleste hadde sving av rullebanen innen de kom til meg.
Av en ukjent grunn (selv ikke taxi sjåføren visste hvorfor) hadde EDI vært stengt tidligere på dagen, men mitt fly var for det på rute og etter litt venting tok vi av. BMI (mainline) har ikke gratis servering så da kunne jeg like gjerne sove. Landet i EDI på tid. Også gjaldt det å få bagasjen. Av gammel vane gikk jeg først til båndet for utenlandsk bagasje, men oppdaget at det stod med ett stort skilt at dette båndet kun var for bagasje fra "outside EU". Og jeg antok at det var rett det som stod på skiltet. Ventet så ved det vanlige båndet, men ingen koffert kom og begynte etterhvert å tenke: "Nei, ikke nå igjen" får jeg fant ut at jeg burde sjekke "outside EU" båndet, og ganske riktig, der var kofferten.
Så var det tid for returen. Var litt sent ute så ble taxi istedet for buss ut til flyplassen. Sjekket så inn og fikk sete 17A på ERJ-145en som skulle ta meg til MAN. Tok av på rute og serveringen bestod av drikke og en kjeks, noe som er greit for en 40min flytur (jepp, for å forvirre kundene er det ikke servring på BMI "mainline", men gratis servering på BMI Regional)
Hadde fått beskjed at det ventet litt vind og turbulens inn mot MAN og vind og turbulens ble det. Nå ar jeg riktignok flydd svært lite langs Norges kyst så er lite vant med dårlig vær, men dette ble en svært humpete innflygning. Hadde følelsen at vi gikk både opp, ned og sideveis og junglejeten fikk ristet seg endel og det var antydniong til skrik hos endel pax og svært mange holdt rimelig hardt rundt armlenene og jeg kunne observere antydninger til svette perler da vi landet. Var forresten en hard og kontant landing, langt inne på rullebanen.
Taxet forbi utstillingen, men da det var dårlig vær og jeg begynte så vidt å få feber, satt jeg heller inne på T2 å ventet de 2t40 jeg hadde. T2 på MAN er forresten en ganske stusselig terminal, som mangler både sitteplasser og gode spisesteder.
Pga sent innkommet fly ble det først boarding på SK542 en god halvtime etter rute tid. Hadde vært litt uhelding/udyktig med plassen og havnet på rad 32, noe som er en ganske bråkete affere på en MD-82. Små sov stort sett hele veien i støyen fra 2 stk JT-8D fem til vi var over Sjælland. Var en god del nordmenn ombord og pga forsinkelsen var det svært mange som tydelig var nervøse om de ville nå forbindelsen videre eller ikke. Var 3 rader biz, 3 rader flex og resten slaveklasse og nå vet jeg ikke bellegget på biz, men resten var ihvertfall full. Pga kraftig sidevind på Kastrup brukte de tverrbanen til landing noe som er stilig når man kommer inn fra øst da man har god utsikt over Øresundbroen. Var også en ganske humpete innflygning med stadige gasspådrag. Trodde også ett lite øyeblikk at de ville bli en go-around da pilotene ga full gass like før vi tok bakken. Landet hard og resolutt og hadde fått beskjed om at vi ville ankomme gate C25, noe jeg der og da glemte at betyr bussing. Så ganske riktig takset vi helt bort til innenlandspiren, men da kom det beste med hele turen: For første gang siden jeg ankom FBU på en flight mens den var i drift fikk jeg gå ut rumpa på en MD:colgate: Vel vel små barn har store gleder med det er noe spesielt ved å gå ut bak. Dessverre glemte jeg å ta bilder, og dessuten tror jeg det ville vært for mørkt. Kjærra er vel også en av SAS sine eldre levert Februar 1986, men på tross sine snart 21 år så virker den yngre enn andre flytyper tilhørende andre selskaper som er langt yngre
Gikk greit gjennom passkontrollen, men som alltid (det er ihvertfall mitt inntrykk) at når man havner på remote på CPH tok det en evighet å få bagasjen og denne gangen tok det 40 min. Ellers så hadde Eurobonus (Gold) navneskiltet på kofferten min fosvunnet, akkurat som får 3 uker siden så nå blir jeg snart nødt til å skaffe noen nye. Så bar det vie 7-11 for å skaffe seg frokost til dagen etter får jeg tok tog og metro hjem
Bilder:
1: SE-DMB
2: BMI 319
3: En "utryddningstruet fugl", 320-100 fra BA
4 og 5, noen bilder av en BA 747 med mye gjennskinn