PDA

View Full Version : Og nå begynner SAS Braathens råtne behandling av sine kunder i Molde å få konsek


enml
29-01-2007, 14:29
Avlyser møter i Molde pga latterlig dårlig flytilbud! Romsdals Budstikke (http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070129/SPORT/70129006/1008/CUPQUIZ)

STARSHIP 2
29-01-2007, 14:36
Norwegian, coast air, bergenair, widerøe behandler Molde enda værre på lørdager! sammensvergelse mot den lille byen i Romsdalen! ;)

enml
29-01-2007, 14:41
Originally posted by JohnnyEagle

Norwegian, coast air, bergenair, widerøe behandler Molde enda værre på lørdager! sammensvergelse mot den lille byen i Romsdalen! ;)

Over hodet ikke! SAS Braathens har hatt trofaste kunder her siden flyplassens morgen. Takka er at de nå skal tyne enda flere kroner ut av reisende OSL-MOL-OSL. Hvilken annen rute har et snitt på 103 pax eller flere på hver eneste flyvning i SAS systemet her til lands???

LN-MOW
29-01-2007, 15:04
Det er temmelig uinteressant hvor mange pax man har. Det som er interessant er hva de betaler. At konkurrentene ikke staar i koe for aa overta, er nok et tegn paa at heller ikke de ser det store potensialet ...

EB
29-01-2007, 15:13
Nå kan vel få byer i Norge måle seg med Trondheim når det gjelder å få konferranse gjester til byen.. Til Trondheim kommer man fra nord, nordvest og syd - der kan ikke Molde måle seg - ei om SAS tredobler dagens tilbud!!!

enml
29-01-2007, 15:19
Selvfølgelig er det bedre å ha 1 pax som betaler 100.000 for en enkeltbill enn 100 som betaler 1.000 for tur retur LN-MOW. Såpass skjønner til og med jeg. Men når saken er den at OSL-MOL har et høyt innslag av forretningsreisende og SAS Braathens tidligere her i høst inrømmet at det er vanskelig for privatreisende å få seg billig bill på strekningen etter at ordføreren i Molde tok opp saken med dem, ja da har jeg litt vanskelig for å forstå at det er slik de ønsker å behandle sine kunder.

Men det er da ikke første gang SAS Braathens utøver maktarroganse... Det finnes plenty av elsempler bare i byen nord for Molde.

Men hvor mange konkurenter finnes på det norske markedet? 1, om jeg ikke tar helt feil. Og denne konkurenten venter nok til 2008 før de er på plass. De står på sitt og sier at deres 733 ikke kan benyttes på Årø før asfalten har blitt lengere.

enml
29-01-2007, 15:23
Originally posted by EB

Nå kan vel få byer i Norge måle seg med Trondheim når det gjelder å få konferranse gjester til byen.. Til Trondheim kommer man fra nord, nordvest og syd - der kan ikke Molde måle seg - ei om SAS tredobler dagens tilbud!!!

Det har du nok rett i EB, men poenget er at SAS Braathens har kuttet så kraftig i tilbudet at frekvensen begynner å bli et hinder. Forretningsreisende og kursdeltakere vil ha frekvenser, private/fritid vil ha billige bill... nå er det ingen som får noen av delene.

EB
29-01-2007, 15:25
Rart at hvis noen kutter kraftig i et økende marked så burde vel andre aktører hive seg på...eller?

enml
29-01-2007, 15:29
Originally posted by EB

Rart at hvis noen kutter kraftig i et økende marked så burde vel andre aktører hive seg på...eller?

Ja, i 2008. Men da skal du bare se at SAS Braathens kommer flere frekvenser... under påskuddet at "Dette har vi planlagt lenge og vi har hele tiden hatt våre kunder i tankene". Akkurat som på KSU-SVG. Var mange fra næringslivet/oljebransjen som maste på SAS Braathens om et tilbud, men ingenting skjedde før City Star startet sine flygninger.

Nick Figaretto
29-01-2007, 16:27
Hehe...

Du prøver og du prøver, ENML, men du får det ikke helt til.

Idrettstyret har vel da også latt være å legge ledermøtet sitt til Røros på grunn av dårlige flyforbindelser dit også.

Det er neppe SAS Braathens' ansvar å sørge for at idrettstyret eller andre organisasjoner for den saks skyld, skal kunne holde sine møter på alle mulige merkelige utkantsteder.

(Bøyer meg ned og venter på "incoming"... :wow: )

Superhai
29-01-2007, 16:32
Originally posted by enml
Men det er da ikke første gang SAS Braathens utøver maktarroganse... Det finnes plenty av elsempler bare i byen nord for Molde.


:colgate: :lol: :p ^_^

Trash2000
29-01-2007, 16:33
Nei, men hadde SASBU droppet å fjerne avgangene som ble fjernet før jul hadde problemet vært borte. Kristiansund har langt lavere antall reisende, men fortsatt flere flyavganger lørdager.

Slik situasjonen er på lørdager må det være bedre å sette inn flere avganger med F50, enn en avgang med 737.

enml
29-01-2007, 16:44
Originally posted by Nick Figaretto

Hehe...

Du prøver og du prøver, ENML, men du får det ikke helt til.

Idrettstyret har vel da også latt være å legge ledermøtet sitt til Røros på grunn av dårlige flyforbindelser dit også.

Det er neppe SAS Braathens' ansvar å sørge for at idrettstyret eller andre organisasjoner for den saks skyld, skal kunne holde sine møter på alle mulige merkelige utkantsteder.

(Bøyer meg ned og venter på "incoming"... :wow: )

Incomming comming!
Nå er det vel ingen her som har snakket om SAS Braathens sitt "ansvar" å få sørget for avvikling av idrettsstyrets møter. Men, du finner ikke mye ydmykhet overfor kunden i SAS Braathens (og da tenker jeg på konsernets politikk). De skryter uhemmet i allskens reklamer om "from the producer of stort rutenett og maænge afganger"... realiteten er en helt annen på de flyplasser hvor de er alene på en rute...

Trash2000
29-01-2007, 16:56
Originally posted by enml
De skryter uhemmet i allskens reklamer om "from the producer of stort rutenett og maænge afganger"...

Stort rutenett er jo riktig, og mange avganger er jo egentlig riktig :p OSL-TRD og OSL-BGO har vel god regularitet, men hva de kan tilby til mindre destinasjoner sier de ikke like mye om :p

Superhai
29-01-2007, 17:25
Hva er egentlig problemet?

OSLMOLOSL har 5 avganger daglig på ukedagene og søndager samt 2 på lørdager. Dette er sutring i lik linje som vi kjenner fra den kanten av landet. Når dere klarer å få til en felles flyplass der, så vil frekvensene bli mye større og da får dere helt sikkert glede av idrettstyremøter også i Molde (gjesp).

Jens W
29-01-2007, 18:12
Jammen for f*** Wiggo... Jeg skjønner godt at du synes det er kjipt at SAS dropper frekvenser på MOL.
WF tapte (visstnok) ikke penger på ARN-TRD, men hvor mange sutretråder med samme argumenter om og om og om og om og om og om igjen så du p.g.a. at de la ned ruta?

Kan du ikke ta deg en pause fra dette temaet? Argumentene dine var oppbrukte for 23 tråder siden.

Mener ikke å være slem, men er litt lei, og det er da så mye mer fornuftig du kan bruke tiden din på?

Ærlig hilsen,
Jens

Hurum
29-01-2007, 18:40
Dette skjer vel jevnlig i mange byer rundtomkring.

Tilbudet på lørdager til Alta, Harstad/Narvik, Haugesund, Røros etc etc er neppe optimalt for alle......

Avgjørelsen som er tatt i Idrettsstyret er ikke uvanlig.....

dc-8-63
29-01-2007, 18:58
Originally posted by enml

Originally posted by JohnnyEagle

Norwegian, coast air, bergenair, widerøe behandler Molde enda værre på lørdager! sammensvergelse mot den lille byen i Romsdalen! ;)

Over hodet ikke! SAS Braathens har hatt trofaste kunder her siden flyplassens morgen. Takka er at de nå skal tyne enda flere kroner ut av reisende OSL-MOL-OSL. Hvilken annen rute har et snitt på 103 pax eller flere på hver eneste flyvning i SAS systemet her til lands???

DY har 0 - null avganger mellom OSL MOL
SAS har opptil 5 daglig

Foelger vi ENML standard for hva som er ikke er raatten behandling av Molde, er det enkelt for SAS aa bli like gode som DY her...slutt aa fly !!!

TOS
29-01-2007, 19:22
Originally posted by dc-8-63

Foelger vi ENML standard for hva som er ikke er raatten behandling av Molde, er det enkelt for SAS aa bli like gode som DY her...slutt aa fly !!!

Jeg må vel si at jeg er litt uenig i resonnementet ditt her. Det kan vel tenkes ar Molde er en såpass marginal destinasjon at det ikke er rom for mer enn en aktør. Det er da ikke vanskelig å skjønne at DY ikke starter opp trafikk på Molde så lenge SAS er etablert der. Hva som evt skulle skje om SAS trakk seg ut vet vi vel lite om (kanskje starter DY opp OSL-MOL da ...?).

Når det er sagt så klarer jeg ikke å piske opp det helt store engasjementet rundt det at SAS gjør disponeringer som man må anta bidrar til å bedre lønnsomheten til konsernet (men jeg skjønner at moldenserne ikke liker at flytilbudet blir redusert). Jeg tror ikke SAS gjør dette for å jævles spesielt mye med moldenserne, men det er nok en konsekvens av at SAS er alene på destinasjonen og at ruten er marginal slik at en ny aktør ikke vil finne det lønnsomt å etablere seg så lenge SAS er der.

Så litt meningsløs statistikk: Fra Tromsø har vi per i dag 8 avganger med SAS til OSL og 3 avganger med DY (ukedager). Det blir ca 5800 innbyggere per avgang. Fra Molde til OSL har man 5 avganger, noe som vil si at det er ca 4800 innbyggere per avgang...:wink

STARSHIP 2
29-01-2007, 19:59
Originally posted by TOS

Så litt meningsløs statistikk: Fra Tromsø har vi per i dag 8 avganger med SAS til OSL og 3 avganger med DY (ukedager). Det blir ca 5800 innbyggere per avgang. Fra Molde til OSL har man 5 avganger, noe som vil si at det er ca 4800 innbyggere per avgang...:wink

Når du legger til at Tromsø er et regionsentra og Molde bare har en liten flyplass uten "connections" bli det enda skjevere (om vi ser bort fra at ML kanskje har færre seter på sine flygninger-F50 ;) ) Er vel bare litt over 1 time kjøring så har du en ny flyplass og flere avganger, syns overhodet ikke synd på Romsdalingene, de har nesten for mange avganger den dag i dag. Tror det er fornuftige kutt, flyene kan brukes til fine utenlandsruter i helgene..

Someone
29-01-2007, 20:05
Originally posted by enml

Men når saken er den at OSL-MOL har et høyt innslag av forretningsreisende .

Er det virkelig så mange forretnings reisende mellom OSL og MOL på en lørdag?

Verden går ikke under fordi man kutter litt på lørdager, som normalt er ukens roligste dag

TOS
29-01-2007, 20:09
Originally posted by JohnnyEagle

(om vi ser bort fra at ML kanskje har færre seter på sine flygninger-F50 ;) ..

Nå driver du flisespikkeri.....:wink :D

fkrlf
29-01-2007, 20:35
Nå skal det jo sies at flyet står på MOL lørdag morgen men det skal brukes til Kreta eller noe i den dur. Så 737`en brukes jo på MOL - den går bare ikke til Oslo.

Så da må man vel egentlig velge - syden eller OSL? Og det ble syden..

Tommy777
29-01-2007, 21:17
Jezz.. Har en viss følelse at vi har hatt denne debatten før...

Idrettsstyret må vel være de eneste som reiser til og fra kurs på lørdager.... Siden de også reiser på tungt rabatterte billetter og i tillegg betaler maks halv pris på Rica hoteller, er det vel ikke verdens største tap.

Forretningssreisende reiser ikke på lørdager. PERIOD!

For det første: mandag til fredag er det 5 daglige rundturer, en frekvens som er god etter min mening. For de som kjenner bransjen litt, vet man at frekvensen på innenriksruter reduseres kraftig på lørdager. På søndag er det 4 avganger. For å ta denne lørdags problematikken: Tar man ferga og kjører litt over en time har man 4 avganger fra AES til OSL dersom man vil reise på lørdag, evt KSU litt over en time nord som har 2 avganger.

Dette er latterlig sutring fra nordmenn som er sinnsykt bortskjemt. Gud forby om man (som alle Drammenserne og folk fra Gjøvik og Lillehammer f.eks.) må kjøre litt over timen for å komme til flyplassen sin. Buh friggin huh!! Et godt eksempel fra våre naboer er Stockholm og København. Folk må bruke tid på å komme seg til flyplassen!

Den siste som skal ha skylden for dette, er ihvertfall SAS Braathens... SAS står fritt til å bruke materiellet sitt på ruter som gir bedre inntjening. Det vil alltid gå ut over noen. Det er f... ikke SAS sin oppgave å drive distriktspolitikk!! Og om man ikke forstår at ruter med høyt belegg ikke nødvendigvis tjener godt med penger, har man et problem...

SK384
29-01-2007, 21:25
Originally posted by Hurum

Dette skjer vel jevnlig i mange byer rundtomkring.

Tilbudet på lørdager til Alta, Harstad/Narvik, Haugesund, Røros etc etc er neppe optimalt for alle......



Interessant nok så ble ikke SK4544 og SK4543 fløyet nå på lørdag og jeg tror heller ikke de gikk forrige lørdag, men jeg er ikke helt sikker. Vanligvis pleier slikt å bli slått stort opp i avisene her, men det har ikke vært nevnt i avisene i det hele tatt. Når SK4544/SK4543 går så er lørdagstilbudet til Alta ok synes jeg. Når disse blir fjernet så er ikke fullt så bra.

Herlov
29-01-2007, 21:34
Oi, dette var mye støy for lite. :drunk:

Tenk om alle Norges byer skulle ha en avisartikkel hver gang en konferanse eller et møte ble lagt til en konkurrende by? Da hadde vi jammen hatt tjukke aviser ..

LN-BRK
29-01-2007, 21:39
Når vi først er inne på matnyttige ting å diskutere, så synes jeg det er veldig dårlig gjort av SASBU at de ikke har sørget for at det har blitt bygget flyplass på Lillehammer!

dc-8-63
29-01-2007, 21:46
...og jeg synes det er fryktelig daarlig av Norwegian at de ikke har aapnet Nonstop rute the Bremerton Internation - tross allt det flyplassen alle i fra Poulsbo sogner til og i Poulsbo har de dype dype norske roetter....saa det er helt sikkert at i hvertfall 2 av dem vil reise til Norge hvert aar....hvor er Norwegian ???????

LN-KOG
29-01-2007, 22:33
Originally posted by dc-8-63

...og jeg synes det er fryktelig daarlig av Norwegian at de ikke har aapnet Nonstop rute the Bremerton Internation - tross allt det flyplassen alle i fra Poulsbo sogner til og i Poulsbo har de dype dype norske roetter....saa det er helt sikkert at i hvertfall 2 av dem vil reise til Norge hvert aar....hvor er Norwegian ???????

:colgate: :colgate: :colgate: :colgate: Meget bra! :clap :clap :clap

Trash2000
29-01-2007, 22:49
Originally posted by JohnnyEagle

Når du legger til at Tromsø er et regionsentra og Molde bare har en liten flyplass uten "connections" bli det enda skjevere (om vi ser bort fra at ML kanskje har færre seter på sine flygninger-F50 ;) ) Er vel bare litt over 1 time kjøring så har du en ny flyplass og flere avganger, syns overhodet ikke synd på Romsdalingene, de har nesten for mange avganger den dag i dag. Tror det er fornuftige kutt, flyene kan brukes til fine utenlandsruter i helgene..

Når går egentlig F50 flyene fra Molde til Oslo? Er det tomme fly som går i sirkel på natta eller noe? Virker som utrolig mange mennesker her inne har tanker rundt F50 til OSL, men jeg har sannelig aldri funnet så mye som en F50 avgang på SAS sitt rutekart fra Molde til Oslo. :angry:

Hurum
29-01-2007, 23:47
Originally posted by TOS

Originally posted by dc-8-63

Foelger vi ENML standard for hva som er ikke er raatten behandling av Molde, er det enkelt for SAS aa bli like gode som DY her...slutt aa fly !!!


Så litt meningsløs statistikk: Fra Tromsø har vi per i dag 8 avganger med SAS til OSL og 3 avganger med DY (ukedager). Det blir ca 5800 innbyggere per avgang. Fra Molde til OSL har man 5 avganger, noe som vil si at det er ca 4800 innbyggere per avgang...:wink

Kanskje derfor Norwegian snart øker til 4 avganger daglig ^_^

TOS
30-01-2007, 00:02
Originally posted by Hurum

Originally posted by TOS

Originally posted by dc-8-63

Foelger vi ENML standard for hva som er ikke er raatten behandling av Molde, er det enkelt for SAS aa bli like gode som DY her...slutt aa fly !!!


Så litt meningsløs statistikk: Fra Tromsø har vi per i dag 8 avganger med SAS til OSL og 3 avganger med DY (ukedager). Det blir ca 5800 innbyggere per avgang. Fra Molde til OSL har man 5 avganger, noe som vil si at det er ca 4800 innbyggere per avgang...:wink

Kanskje derfor Norwegian snart øker til 4 avganger daglig ^_^

Det blir fortsatt bare ca 5300 innbyggere per avgang....:wink

Hurum
30-01-2007, 00:21
Originally posted by TOS

Originally posted by Hurum

Originally posted by TOS

Originally posted by dc-8-63

Foelger vi ENML standard for hva som er ikke er raatten behandling av Molde, er det enkelt for SAS aa bli like gode som DY her...slutt aa fly !!!


Så litt meningsløs statistikk: Fra Tromsø har vi per i dag 8 avganger med SAS til OSL og 3 avganger med DY (ukedager). Det blir ca 5800 innbyggere per avgang. Fra Molde til OSL har man 5 avganger, noe som vil si at det er ca 4800 innbyggere per avgang...:wink

Kanskje derfor Norwegian snart øker til 4 avganger daglig ^_^

Det blir fortsatt bare ca 5300 innbyggere per avgang....:wink

Joda - så kanskje det er ytterligere potensiale...men tviler på en bør legge tallene for Molde som mal med tanke på avganger...tror tallene for Tromsø er mer representativt....som deg ;)

EB
30-01-2007, 07:02
Vil også tor at Idrettsstyret hadde flere alternativ før Trondheim ble valgt. Dwe pleier å ha en 3-4 alternativ - hvor er de to andre byene som ikke fikk være vertskap for dette møtet???

enml
30-01-2007, 09:51
Originally posted by Cedlind

Jammen for f*** Wiggo... Jeg skjønner godt at du synes det er kjipt at SAS dropper frekvenser på MOL.
WF tapte (visstnok) ikke penger på ARN-TRD, men hvor mange sutretråder med samme argumenter om og om og om og om og om og om igjen så du p.g.a. at de la ned ruta?

Kan du ikke ta deg en pause fra dette temaet? Argumentene dine var oppbrukte for 23 tråder siden.

Mener ikke å være slem, men er litt lei, og det er da så mye mer fornuftig du kan bruke tiden din på?

Ærlig hilsen,
Jens

Ja vel, har ikke jeg like stor rett til å diskutere/mene hva jeg vil her som du Cedlind?

enml
30-01-2007, 09:53
Originally posted by dc-8-63

...og jeg synes det er fryktelig daarlig av Norwegian at de ikke har aapnet Nonstop rute the Bremerton Internation - tross allt det flyplassen alle i fra Poulsbo sogner til og i Poulsbo har de dype dype norske roetter....saa det er helt sikkert at i hvertfall 2 av dem vil reise til Norge hvert aar....hvor er Norwegian ???????

Ja vel... så dine meninger er bedre enn mine?

Jens W
30-01-2007, 10:05
Originally posted by enml
Ja vel, har ikke jeg like stor rett til å diskutere/mene hva jeg vil her som du Cedlind?
Joda, det er du hjertelig velkommen til, men du (og alle andre som slenger seg på i trådene dine) kommer med samme argumenter hver eneste gang. Lite nytt, muligen med litt annen ordlegging.

Face it, Molde er ikke verdens navle, og det er noe du og andre moldensere må leve med.
Blir liksom litt feil å hele tiden skylde på SAS eller DY fordi de ikke finner det lønnsomt å fly til MOL. (evnt finner mer lønnsomhet på å bruke fly andre steder, hvor PAX faktisk ikke er så forbanne gjerrige..)

CK
30-01-2007, 10:08
Kan vi få debatten inn på et mer saklig spor? Jeg vet det ikke er lett når debatten dreier seg om Norges svar på Balkan.

Alles meninger er velkomne når det gjelder fly og luftfart, og personlig er jeg ikke enig i vår venn fra Molde, men det er hans rett å fremme sine synspunkter. Som jeg har sagt tidligere - én flyplass for MOL/AES/KSU (og kanskje HOV også, så får jeg Tobben på nakken også)

wf145
30-01-2007, 11:02
CK. ligg unna HOV!:D

Spøk til side:
Det må vere lov for alle, uansett kvar dei kjem i frå, og ytre meingane sine her på forumet! Dei som synest at trådane er kjedelige eller ikkje har noko nytt i seg, behøver ikkje å lese desse trådane! Og hald for Guds skuld diskusjonen på eit sakleg nivå!! (EG minnest vagt ein diskusjon på forumet om ruter som starta med 2- på KSU og MOL....:) )

Og til andre sida:
Det er som regel ein grunn til at flyselskapa kuttar ruter. CK og MOW som har dreve med revenue har gode poeng i det dei skriv. Flysselskapa kuttar ikkje ruter berre for vere onde, det er som regel ein god grunn til det. (Kanskje er eg subjektiv som jobbar i flyselskap?)

Frå flyselskapet si side vil det vere eit ønskje om å flyge med mest mogleg pax, som betalar mest mogleg. Det vil då - frå flyselskapa si side - vere god økonomi i å kutte ei rute, for å få flest mogleg fullprispax. Ei anna side av saka er at det gjev dårlig goodwill ovanfor distriktet , dersom det "berre" er fullpris tilgjengeleg (Som følge av at flya er fulle)



Uff, dette vart eit dårleg formulert innlegg, men håper de forstår poenget mitt..:)

Nick Figaretto
30-01-2007, 11:57
Originally posted by CK

Kan vi få debatten inn på et mer saklig spor? Jeg vet det ikke er lett når debatten dreier seg om Norges svar på Balkan.
(...)

Jammen, CK. Dette er jo underholdning!

STARSHIP 2
30-01-2007, 13:03
Problemet med hele denne tråden er at den starter usaklig og derfor aldri finner fram til et saklig spor.. lista er blitt satt av denne overskriften: "Og nå begynner SAS Braathens råtne behandling av sine kunder i Molde å få konsekvenser".

wf145
30-01-2007, 13:24
Godt poeng. Det er litt for "krigersk" overskrift her.

Boeing
30-01-2007, 14:03
Originally posted by JohnnyEagle

Problemet med hele denne tråden er at den starter usaklig og derfor aldri finner fram til et saklig spor.. lista er blitt satt av denne overskriften: "Og nå begynner SAS Braathens råtne behandling av sine kunder i Molde å få konsekvenser".

Må si meg enig i dette. Saken er at alle kuttene som det er snakk om, kun er bortfall av 1 t/r OSL på lørdag. De andre "kuttene" har alle vært midlertidige ruter ifbm Ormen Lange og skulle heller ikke være permanete ruter.
Saken er nå at rutetilbudet opprettholdes også på lørdag, så da er vel alle fornøyd..:old

fkrlf
30-01-2007, 14:55
Kan man ikke for engangs skyld bruke de to avgangene fra KSU da?? Jeg skjønner ikke at det er så veldig kort vei fra KSU til MOL og så fryktelig lang vei fra MOL til KSU.. Merkelige greier..

Enden på visa er - vil man til OSL på lørdager så er det ikke noe problem..

Boeing
30-01-2007, 14:59
Originally posted by fkrlf

Kan man ikke for engangs skyld bruke de to avgangene fra KSU da?? Jeg skjønner ikke at det er så veldig kort vei fra KSU til MOL og så fryktelig lang vei fra MOL til KSU.. Merkelige greier..

Enden på visa er - vil man til OSL på lørdager så er det ikke noe problem..

Riktig, det er ikke noe problem. Ved fulle avganger fra MOL er det faktisk en del som tar turen til KSU og flyr derfra.

EB
30-01-2007, 15:01
Når lokal "stolthet" og/eller "selvfølelse" blir en del av diskusjonen - så er det kanskje ikke så rart at vi får overskrifter som dette...nesten rart at den ikke ble skrevet med "caps lock"...

Bengt
30-01-2007, 15:20
Denna tråd ledde i alla fall till att jag har ökat min kunskap om den noska geografin (från mycket låg till lite mer..).
Jag visste inte att det fanns tre flygplatser så nära varandra som Molde, Ålesund och Kristiansund.
Jag förundras också stilla över att man kan vara så stark anhängare av en lokal flygplats. Själv bor jag i Linköping som har en flygplats, 45 km bort ligger Norrköping men de flesta flygningarna utomlands startar ändå på Skavsta eller Arlanda.
Här har det också varit debatt kring hur klokt det är att ha två flygplatser så nära, men det har mest varit lokala politiker inblandade i den.
Men att kalla detta Norges Balkan, det var ganska roligt...

Trash2000
30-01-2007, 15:28
Originally posted by Boeing

Originally posted by fkrlf

Kan man ikke for engangs skyld bruke de to avgangene fra KSU da?? Jeg skjønner ikke at det er så veldig kort vei fra KSU til MOL og så fryktelig lang vei fra MOL til KSU.. Merkelige greier..

Enden på visa er - vil man til OSL på lørdager så er det ikke noe problem..

Riktig, det er ikke noe problem. Ved fulle avganger fra MOL er det faktisk en del som tar turen til KSU og flyr derfra.

Ja, selv gjort det flere ganger, men dessverre er også KSUs avgang lagt til formiddagen. Litt negativt at det ikke går fly oppover på ettermiddag eller tidlig kveld lørdager.

Men hva kan vi forvente? Flyplass er en ting, men når sykehusaktivistene nå fabler om felles sykehus er borgerkrigen nær :p. Fogderistriden mellom Molde og Kristiansund har så lange røtter at det skal utrolig mye til før man kan slå seg til ro med noe som helst.

Å bruke Balkan som eksempel er kanskje å tone det hele noe om, men det er ikke langt i fra. Kanskje på tide at denne tråden låses snart, blir bare kakling uansett?

dc-8-63
30-01-2007, 17:03
Originally posted by enml

Originally posted by dc-8-63

...og jeg synes det er fryktelig daarlig av Norwegian at de ikke har aapnet Nonstop rute the Bremerton Internation - tross allt det flyplassen alle i fra Poulsbo sogner til og i Poulsbo har de dype dype norske roetter....saa det er helt sikkert at i hvertfall 2 av dem vil reise til Norge hvert aar....hvor er Norwegian ???????

Ja vel... så dine meninger er bedre enn mine?

nei de er absolutt ikke bedre...bare anderledes:p i bunn og grunn er jeg vel misunnelig da din naerflyplass har avganger, min naerflyplass som er Bremerton, som sikkert ligger lengre unna mitt bosted enn MOL gjoer ditt) har kun en sliten Minibuss med en doven sjaafoer som tilbud inntil SEATAC, en reise som i beste fall tar 1.30 men fort opp mot 3 timer i rushtrafikken....(dette er tilbudet for en befolkning som er stoerre enn MOL)....

tidligere bodde vi i Bellingham hvor det kun var Horizon som opererte, det kostet mere aa fly Bellingham Seattle (30 minutter flytid) enn Seattle San Francisco (2 timer)...flyene var alltid smekkfulle saa det ble aa kjoere bil 2+ timer de fleste gangene....United opererte IKKE mellom Bellingham og Seattle, saa de ytet langt bedre service:exclamati :p Soleklart at det var raattent av Horizon aa ikke sette inn flere avganger....:old

SEATAC betjener kunder fra Olympia 1.30 soer til Bellingham 2+ timer Nord, store kunder som Boeing har lengre reise vei til SEATAC enn det du har til din sekundaere flyplass....

LN-BRK
30-01-2007, 20:11
Hva med å bygge en flytende flyplass på en lekter som av og til kan ligge i Kristiansund, av og til i Molde, og av og til i Ålesund. Og av og til i alle andre byer/tettsteder i Møre og Romsdal. Da blir alle en stor glad laks.

Mvh Problemløseren

Superhai
30-01-2007, 20:43
Eller en stor lekter som kan kobles sammen til alle byene!!! :colgate: :clap

fkrlf
30-01-2007, 20:45
Denne tråden må jo være tidenes backfire...

KennethGS
30-01-2007, 21:53
Originally posted by Superhai

Eller en stor lekter som kan kobles sammen til alle byene!!! :colgate: :clap

Norges lengste rullebane med en terminal på midten og busstasjoner i begge ender? :lol:

wf145
30-01-2007, 22:16
Var det ikkje mogleg å få debatten ned på et sakleg nivå likavel?

ENKB
30-01-2007, 22:37
Oktober 2007 (http://www.hydro.com/ormenlange/no/)

AirbusTrond
30-01-2007, 22:40
Originally posted by ENKB


Oktober 2007 (http://www.hydro.com/ormenlange/no/)

Jepp, man burde beholde den gamle krigsflyplassen på Aukra. Da hadde man hatt både Ormen og flyplassen - alt i ett...

LCH78
31-01-2007, 00:25
Originally posted by wf145

Var det ikkje mogleg å få debatten ned på et sakleg nivå likavel?

ned? må vel først få den opp på et saklig nivå da ;)

Trash2000
31-01-2007, 11:15
Da er uansett debatten lite relevant. SASBU har skjønt tegninga, og opprettholder tilbudet på 2006-nivå. I følge Romsdals Budstikke er årsaken press fra lokalt næringsliv som viser til stort konferansetrykk og godt belegg på lørdagsrutene.

SK4524 (15:45 - 16:40) og SK4525 (17:05 - 17:55) blir dermed lørdagens siste rute nord på nordvestlandet =). Av andre gode nyheter fra Årø meldes det dessuten at bygging av 400 nye rullebanemetere ble påbegynt og kontrakter signert i går.

Nick Figaretto
31-01-2007, 12:14
Originally posted by Trash2000

Da er uansett debatten lite relevant. SASBU har skjønt tegninga, og opprettholder tilbudet på 2006-nivå. I følge Romsdals Budstikke er årsaken press fra lokalt næringsliv som viser til stort konferansetrykk og godt belegg på lørdagsrutene.

SK4524 (15:45 - 16:40) og SK4525 (17:05 - 17:55) blir dermed lørdagens siste rute nord på nordvestlandet =). Av andre gode nyheter fra Årø meldes det dessuten at bygging av 400 nye rullebanemetere ble påbegynt og kontrakter signert i går.

Oj, det var herlig å høre. Da blir det nok fred på norges Balkan allikevel. Takk og pris. For dette er jo noe som holder på å rive nasjonen i filler. (fnis...)

Sjakalen
31-01-2007, 15:46
Trist å se at så mange henger seg opp i uvesentligheter som "krigerske typer", folketallet i Tromsø, dekningene på rutene i Bodø, Haugesund osv. Forstod det slik at temaet i denne tråden var SAS`s neglisjering av befolkningens krav om et rutetilbud som kan kombineres med behov og forventninger. En må forstå at det er frustrerende å stå igjen på flyplassen når flyet går fordi det er fullt og har vært det i flere dager. Ingen skal komme å si at SAS har tatt ut potensialet i Molde. Rart å høre folk fra området Sinsen beriker oss med sin kunnskap om rutetilbud. Riktignok er det stor tetthet av flyplasser i området, men hvorfor skal folk fra Romsdal reise til Ålesund eller Kristiansund for å få plass på et fly når flyplassen i Molde kan ta imot flere fly som kan fylles opp. At ikke Norwegian ikke ser dette er jeg meget forundret over. Sist de var i Molde å prøvde et rutetilbud hadde de kun avganger midt på dagen(?) Lite seriøst. Jeg driter i hva selskapet i Molde heter bare de har et skikkelig tilbud. Flyene i dag er ihvertfall peise fulle. "Balkan".. for noe vås.

TOS
31-01-2007, 19:13
Originally posted by Sjakalen

Trist å se at så mange henger seg opp i uvesentligheter som "krigerske typer", folketallet i Tromsø,

....
Ingen skal komme å si at SAS har tatt ut potensialet i Molde.

Min referanse til folketall var helt klart ment som en humoristisk bemerkning (og ingen bør ta det for noe annet enn det). Har så SAS ikke tatt ut potensialet? Det er vanskelig å si uten å ha detaljert informasjon om priser, kostnader og belegg. SAS gjør nok sine disposisjoner for å maksimere egen inntjening, eller mener man at det er andre motiver bak slike endringer....?

Sjakalen
01-02-2007, 09:20
Joda jeg skjønner at du er en morroklump, TOS, men det begynte å ta litt av hele greia. Etter en side var det umulig å følge tråden i denne debatten. Prøvde på en humoristisk måte å hente den inn igjen. Nok om det. - Om SAS har en skjult agenda. Kanskje ikke. Men det påfallende med monopol er at de istedenfor å sette opp et ekstra fly og derfor få noen ledige seter i løpet av dagen, setter de heller sine kunder på bakken. Dette er monopolets makt. Kommer det et selskap til vil ENML få rett i at da kommer de lenge gjennomtenkte ruteøkningene fra SAS. Dette kan dokumenteres fordi dette har skjedd før både i Molde og helt sikkert andre plasser også.

TOS
01-02-2007, 10:50
Originally posted by Sjakalen

Om SAS har en skjult agenda. Kanskje ikke. Men det påfallende med monopol er at de istedenfor å sette opp et ekstra fly og derfor få noen ledige seter i løpet av dagen, setter de heller sine kunder på bakken. Dette er monopolets makt. Kommer det et selskap til vil ENML få rett i at da kommer de lenge gjennomtenkte ruteøkningene fra SAS. Dette kan dokumenteres fordi dette har skjedd før både i Molde og helt sikkert andre plasser også.

Jeg er ikke uenig med deg i at SAS sannsynligvis (...) benytter det de har av markedsmakt på MOL, og at de på grunn av monopolsituasjonen kan operere med underdekning på kapasitet. Det er en relativt vanlig konsekvens av monopol, og det er også rimelig å forvente at kapasiteten tar seg noe opp om en ny aktør etablerer seg på strekningen. Det er mulig at vi diskuterer forbi hverandre, men jeg ville kanskje hevdet at SAS nok tar ut sitt (profitt-) potensiale på MOL, men at dette ikke nødvendigvis samsvarer med det å ta ut trafikkpotensialet. Selv så kjenner jeg alt for lite til trafikkpotensialet på MOL til å kunne trekke noen konklusjoner. Som andre har påpekt så kan det hende at inntjeningen på MOL er lav selv om flyene er fulle, men da burde vel revenue folkene i SAS se litt nærmere på prisene de setter.

Sjakalen
01-02-2007, 13:24
Jeg skjønner hva du mener med at SAS tar ut sitt potensiale på inntjening. Jeg ser den. Jeg er kanskje like forundret over at ikke andre ser sitt snitt til å begynne å fly diverse ruter fra MOL når de vet at de starter med et godt kundegrunnlag. Det som irriterer meg med SAS er at de er så arogante i forhold til sine kunder. Kommer en ny aktør med riktige avganger, vil folk flykte fra SAS`s sine ruter. Det som vil skje hvis en annen aktør kommer er at SAS vil øke sine frekvenser for IGJEN kvele enhver motstand. Dette har skjedd i Molde og Ålesund før. Hvis en går igjennom historien på andre flyplasser av samme størrelse og omland, kan jeg nesten garantere deg at du vil finne samme resultat. Det er denne arogansen ovenfor oss som kunder jeg ikke liker. Når det gjelder lavpris osv. er tilbudet her opp ikke akkurat bedre enn andre plasser. Dette gjennspeiles i det faktum at skal du reise, så får du betale det det koster(les: monopol)
I denne forbindelse kan sikkert ENML komme med litt historiske fakta som sier litt om det som har skjedd i tidligere sammenhenger.

Trash2000
01-02-2007, 14:39
Delvis enig med Sjakalen.

Sist Norwegian var på Molde var vel egentlig ikke overkonkurranse fra SAS årsaken, men elendig ruteplanlegging. Norwegian ville stjele fullpriskunder fra SAS Braathens, men med avganger fra Molde 1330 på hverdager (eneste avgang) er det lite interessant for forretningskundene.

Et fly 0630 fra MOL-OSL og et retur fra OSL på kvelden kunne helt sikkert sikret Kjos betalende kunder. Blir spennende å se når rullebanen er på plass neste sommer, om Kjos faktisk kommer som antydet.

LN-MOW
01-02-2007, 17:01
Originally posted by Sjakalen

Det som vil skje hvis en annen aktør kommer er at SAS vil øke sine frekvenser for IGJEN kvele enhver motstand. Dette har skjedd i Molde og Ålesund før.

Det er kundene som velger .... og selv ikke k-tilsynet har hatt noen innvendinger. Er enig naar det gjelder MOL - tidene var haaploese - men markedet i MOL er mindre enn AES og der klarte hverken DY eller Color Air aa drive loennsomt og da er det ganske innlysende at det vil vaere enda vanskeligere i MOL.

Saa IMHO - konklusjonen er enkel: Det er ikke mulig aa utkonkurrere SAS (markedet har sigalisert det hoeyt og klart) og markedet er for lite for to operatoerer.

SAS driver butikk, ikke distriktspolitikk. De setter inn fly der de kan tjene mest penger. Hvis SAS finner at de kan tjene mer paa en ekstra frekvens paa MOL ved aa fjerne en fra en annen rute saa gjoer de det. Hvis ikke - vel, saa er det status quo.

LN-BRK
01-02-2007, 17:07
Originally posted by Sjakalen
Jeg skjønner hva du mener med at SAS tar ut sitt potensiale på inntjening. Jeg ser den. Jeg er kanskje like forundret over at ikke andre ser sitt snitt til å begynne å fly diverse ruter fra MOL når de vet at de starter med et godt kundegrunnlag. Det som irriterer meg med SAS er at de er så arogante i forhold til sine kunder.


Hva mener du med "godt kundegrunnlag"? Og på hvilket grunnlag kan du si at det er godt? Sitter du på tall og beregninger, eller er det antakelser?

STARSHIP 2
01-02-2007, 23:00
Strengt tatt har ikke SAS monopol, men de er de eneste som finner det lønnsomt å fly ML-GM, en hvilken som helst aktør kan starte opp når de vil, ergo inget monopol. Hvorfor gjør ikke andre det? nei de har bedre ting å bruke flyene til.. Hvorfor fløy NAX på et teit tidspunkt? de hadde ikke fly ledig på det mest ideelle tidspunktet til ML...

TOS
02-02-2007, 01:59
SAS har nok monopol på MOL-OSL (men det spørs selvsagt hva folk flest forstår med begrepet monopol - i dette tilfellet er det nok mindre tvil om hvorvidt dette er et monopol enn i BGO-AMS tilfellet; man kan selvsagt si at AES-OSL er et substitutt til MOL-OSL, men det er vel bare SAS som fly der også. TRD-OSL kan også være et substitutt til MOL.OSL, men da snakker vi sannsynligvis om relativt liten grad av substitusjon....). At ingen andre flyr kan være basert på at markedet er for lite til å kunne gi lønnsom drift for 2 selskap og /eller at det mest sannsynlige alternativet til SAS har (som JohnnyEagle sier) andre og bedre ting bruke flyene til.

Tommy777
02-02-2007, 02:50
Er vi ikke ferdig med denne diskusjonen enda???:drunk:

dc-8-63
02-02-2007, 02:56
nei, og det er frustrende aa hoere klager paa at naerflyplassen til enkelte ikke har nok avganger, naar de samme har kortere vei til sekundaerflyplassene sine enn det jeg har til den naermeste flyplassen med normal rutetrafikk.....

Trash2000
02-02-2007, 13:31
Originally posted by TOS

SAS har nok monopol på MOL-OSL (men det spørs selvsagt hva folk flest forstår med begrepet monopol - i dette tilfellet er det nok mindre tvil om hvorvidt dette er et monopol enn i BGO-AMS tilfellet; man kan selvsagt si at AES-OSL er et substitutt til MOL-OSL, men det er vel bare SAS som fly der også. TRD-OSL kan også være et substitutt til MOL.OSL, men da snakker vi sannsynligvis om relativt liten grad av substitusjon....). At ingen andre flyr kan være basert på at markedet er for lite til å kunne gi lønnsom drift for 2 selskap og /eller at det mest sannsynlige alternativet til SAS har (som JohnnyEagle sier) andre og bedre ting bruke flyene til.

Alternativt at potensielle konkurrenter ser hva som skjer om de går inn. Nemlig at dagens monopolist, i dette tilfelle SAS, vil øke antall frekvenser for å oppnå monopolstilling på nyt.

ENGM RAMP
02-02-2007, 14:14
Rutetidene den gangen Norwegian fløy til Molde var vel ikke de beste, me de hadde vel ikke mere enn 8-9 fly eller noe? Og kanskje av den grunn ikke hadde åpning akkurat der og da til å tilby noe annet?

På en annen side, hadde der brukt selskapet om de hadde hatt en tidlig morgenavgang og det samme på kvelden f.eks? til både MOL / AES / KSU ?