PDA

View Full Version : To turer til Brussel

VoiceCom
28-01-2007, 20:18
I løpet av 2 1/2 uke skal jeg nå to turer til Brussel, en runde med SN Brussels airlines, og en med SAS Braathens - begge i economy. Jeg tenkte det kunne være fint med en liten rapport fra to selskap på denne strekningen.

TUR 1:
30JAN07 SN2288 06:50-09:00 BAE146
31JAN07 SN2287 19:30-21:40 BAE146

TUR 2:
14FEB07 SK4743 07:45-09:40 B736
16FEB07 SK4744 10:25-12:20 B736

Jeg har vel lest et sted her at SN endrer sitt service-konsept snart, men såvidt jeg husker skjer dette midt i Februar eller var det i Mars, så jeg skal fly på det gamle konseptet. I reiseplanen står det "Breakfast" på vei ned og "Snack or brunch" på vei hjem, så det blir vel noe mat å få.

Hos SK er jeg vel så og si nederst på rangstigen (U-klasse ned og L-klasse hjem) med mat som må kjøpes, og kun 25% bonuspoeng. :(

Har prøvd å finne en seatmap for SN sine BAE146 men finner ikke noe. Det er vel ingen nødutgang på midten av flyet så det er muligens samme pitch i hele flyet? Har reist med dem før, men må innrømme at jeg husker ikke helt hvordan det var. :rolleyes:

EB
29-01-2007, 06:08
SN er veldig bra... Blir morsomt å lese rapporten!!!

VoiceCom
29-01-2007, 12:31
Er det forresten noen som har prøvd Diners Club loungene på Brussel flyplass (eller noe annet sted for den saks skyld)?? Har hatt DC kort en stund men ikke prøvd meg på noen av loungene ennå - ser det finnes to på flyplassen i Brussel

Diners Club (http://www.dinersclub.com/en/DCIHome/airportlounge.jhtml;jsessionid=O04V21L1BY2M1KN2PJO SFFNJXR3F4IV3)

EB
29-01-2007, 13:22
Begynner å bli noen år siden jeg var i Diners loungen i BRU - men det er alltid et stille og rolig sted med bra med lesestoff og gratis vin...:D

Concorde
29-01-2007, 16:17
Fin lounge, men som jeg husker var det ikke lett å finne den...

TG923
29-01-2007, 19:00
Originally posted by VoiceCom

Er det forresten noen som har prøvd Diners Club loungene på Brussel flyplass (eller noe annet sted for den saks skyld)?? Har hatt DC kort en stund men ikke prøvd meg på noen av loungene ennå - ser det finnes to på flyplassen i Brussel

Diners Club (http://www.dinersclub.com/en/DCIHome/airportlounge.jhtml;jsessionid=O04V21L1BY2M1KN2PJO SFFNJXR3F4IV3)

Ikke vært i Diners Club loungen i Brussel, men til min store fortvilelse var loungen på Tegel i Berlin nedlagt da jeg trengte den som mest torsdag i forrige uke :(

jb1
30-01-2007, 12:22
Har de lagt ned loungen på Tegel, synd, det var riktig fin og lett å finne og kort vei til flyet. Tegel forsvinner uansett om noen år, så de kommer vel tilbake med en på Schönefeld når den blir hovedflyplass.

OSLflyer
30-01-2007, 23:10
Diners Lounge på PRG er absolutt en av de bedre i Europa, men skal man virkelig nyte tiden på flyplassen vil jeg anbefale loungen som Diners benytter på DXB. Høy kvalitet både på brennvin og vin, samt stor bredde på fingermat. Loungen er "huge" med gode salonger.

VoiceCom
30-01-2007, 23:56
Er vel på plass etter en fin tur med SN Brussels Airlines i morges. Skal lage skikkelig rapport når jeg kommer hjem. Fikk ordentlig frokosboks med varm eggerøre og pølse. :up:

Spotta skilt til Diners Club loungen på pir A da jeg ankom så jeg regner med en test i morgen kveld - om jeg ikke får for dårlig tid til flyet da. Sitter i møter hos Eurocontrol i hele morgen også. :zzz

VoiceCom
03-02-2007, 23:31
TUR 1:
30JAN07 SN2288 06:50-09:00 BAE146
31JAN07 SN2287 19:30-21:40 BAE146

Vekkerklokken ringte lystig klokken 03:45, og jeg kreket meg ut av sengen noe mindre lystig litt etter. Det er og blir tidlig med 06:50 avganger men det er også en egen stemning med å vente på flybussen kl. 04:30 - alt er stille og rolig ute, og nesten ingen trafikk. Omtrent 70% belegg på flybussen denne avgangen. På Gardermoen var det kun to foran meg i SN Brussels Airlines innsjekk-skranke så det gikk greit å bli kvitt bagasjen. Widerøe har Ground Handling for SN. Lite kø i security også. Pre-scanning av skoene førte som vanlig til at de måtte av og sendes gjennom maskinen. Føles alltid litt som første dag i militæret (eller i fengsel?) - å bære en haug bestående av jakke, sekk, PC og sko bort til maskinen mens jeg selv går i sokkelessen... Alt overvåket av strenge vakter.

Jeg liker godt at belysningen på utenlandspiren er dempet så tidlig. Det skaper en roligere stemning. Virker nesten som alle prater litt roligere. Det er vel litt over klokken seks at de øker til full belysning.

Boarding var fra gate 39 som har flybro men såvidt jeg skjønner aldri brukes (hvorfor?) - så gaten er en ren bussgate. Jeg er ikke noe glad i bussing - ihvertfall ikke så tidlig på
morgenen. Vi måtte i tillegg sitte i 10 minutter i en iskald buss og vente så det var ikke spesielt trivelig.

Flyet stod parkert ytterst på innenlandspiren (stand 5?) og var ikke helt oppvarmet inni heller. Belegget var omtrent 50% tenker jeg. SN bruker en BAe146 på denne ruten i en 2+3 konfigurasjon med skinnseter. Jeg hadde en to-seter for meg selv. Dessverre er det litt dårlig benplass så knærne mine har det ikke helt topp, men på en to-timers tur går det greit. Ihvertfall når man har to seter for seg selv og det er mulig å ta opp armlenet i midten. To vennlige vertinner i slutten av 30-årene hadde kontrollen ombord. De delte også ut Dagsavisen ved inngangen.

Push-back var kl. 06:54 og vi taxet først til de-icing-området ved 01L før avgang 01L klokken 07:12. Venstre sving etter avgang og kurs sydover mot Brussel.

Ikke lenge etter avgang ble det servering av frokost, og til min overraskelse var det en varmrett i frokostboks - eggerøre og pølse. Boksen inneholdt ellers rundstykke i plast og en yoghurt. Rundtstykke i plast blir aldri spesielt godt, så SN kunne godt ha kostet på seg å dele ut varme rundstykker. Det hadde gjort frokosten enda bedre. Men den var likevel etter min smak og forventning veldig god. Kaffe, te, juice osv ble også delt ut fra tralle. Og etter frokosten fikk vi en liten sjokoladebit.

Behagelig tur sydover. Litt småturbulent men ikke noe som plager meg nevneverdig. Flapsen på BAE146 fører til ganske mye vindsus så det merkes når den settes ut. Vi landet på bane 25L i BRU kl. 08:54 og var ved stand 172 (gate A72) kl. 08:57.

A72 er helt ytterst på A-piren så det er et stykke å gå. Det hjelper imidlertid med rullefortau. Inkludert et raskt toalettbesøk så var kofferten min nesten alene igjen på bagasjebåndet da jeg kom dit.

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/BRU003.jpg

Jeg hadde forholdsvis god tid så jeg rakk en kopp kaffe før jeg tok taxi til Eurocontrol hvor møtet mitt skulle være - en 15 minutters tur.

Returen foregikk på ettermiddagen dagen etter. Nok en gang en rask taxitur tilbake til flyplassen. Litt kø i innsjekk hos SN, men det gikk unna på 10 minutter. Deretter ut på gåturen. Det er ganske langt å gå fra innsjekk til gate-området i BRU. Ned trapper og bort korridorer, gjennom security og opp trapper før man er ved starten på A-piren. Der lokaliserte jeg raskt trappen opp til loungeområdet - planen var å prøve meg på Diners Club loungen.

DC loungen ligger i samme område som de andre loungene med en felles resepsjon. Her ble kortet behørlig sjekket og jeg fikk lov å passere. Innerst i gangen ligger DC loungen. På veien passerer man loungene til flyselskapene.

DC loungen er litt liten men det var fremdeles noen plasser igjen da jeg kom. Jeg ble imidlertid ganske plaget av belysningen. Det var på flere vegger store lysfelt med hvitt eller blått lys. Det var etter min mening alt for sterkt. Bildene under gir kanskje litt inntrykk - tatt med mobilkamera så ikke den helt store kvaliteten.

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/BRU002.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/BRU005.jpg

Bortsett fra belysningen var loungen helt grei. Moderne i stilen, gode seter. Drikke i alle varianter samt nøtteblanding - ingen mat. En TV-krok ellers kun sittegrupper. Ingen aviser såvidt jeg kunne se.

Gikk ned til gate kl 19:05 og ombordstiging startet 19:15. Jeg hadde sete 19F som er ganske langt bak i flyet. Også på returen fikk vi Dagsavisen ved ombordstiging. På denne avgangen var det nok opp mot 90% belegg men jeg hadde heldigvis også nå et ledig sete ved siden av meg.

http://i127.photobucket.com/albums/p123/VoiceCom/BRU004.jpg

Pushback var kl. 19:33. Vi tok av på bane 25R kort tid etter. På returen var det også varmmat. Denne gangen en boks bestående av varm "butterchicken" med ris, ost (President Camenbert) og kjeks samt sjokolademousse. Til dette ba jeg om, og fikk, en flaske rødvin. Maten var igjen overraskende god. Kyllingen var passe saftig og risen ikke for tørr. Også sjokolademoussen var god - faktisk laget i Nederland (er det ikke Belgia som er selve sjokoladelandet?). Igjen ble det utdelt en liten sjokoladebit etter måltidet - denne var Belgisk.

Som en digresjon filosoferte jeg litt over hvor lite vin som gikk med. Jeg så tomflaskene da de samlet inn rasket og kalkulerte at omtrent 1 av 5 hadde valgt vin til måltidet. Hadde trodd det skulle være flere, spesielt på en så sen avgang. (Hvilke nerder er det egentlig som teller tomme vinflasker på en flight... :skep )

Igjen en behagelig tur med landing på 01L på OSL, exit via A4 og en kort taxi til fjernparkering på stand 176 klokken 21:40. Nok en bussreise til ankomst utland. Her var det vel 15 min venting på bagasjen.

Alt i alt er jeg positivt fornøyd med SN Brussels Airlines. :up: Spesielt god service ombord, og god mat. Negativt med bussing på OSL, og den dårlige benplassen.

Tirsdag 14. februar bærer det tilbake til Brussel - da med SAS Braathens. Stay tuned... :smokin