PDA

View Full Version : Janne Carlzon: SAS tilbake i 1980


LN-MOW
27-01-2007, 02:42
Fant ingen avisomtaler, men dette er sakset fra A.net. Mener aa huske at jeg skrev noe lignende for ikke lenge siden .. ^_^

In a speech given this morning at the Bella Center in Copenhagen, former CEO of SAS, Jan Carlzon, said that in his view SAS is back at square one, where the airline was in 1980.

His argument is, that when he started there back then, SAS had (on intra-European) a first class only booked by SAS managers and a few Scandinavian top CEOs, and an economy section where full Y paying pax were mixed with people buying deeply discounted tourist fares. To combat this, Carlzon dropped the first class, and instead created EuroClass, where the previously full-paying Y-pax were seated along with the SAS managers. Discounted passengers were seated further back in a seperate cabin.

Now, his argument is that SAS is back to square one today: Business Class, only booked by SK managers etc., and an economy section where full-paying (economy flex) guests are mixed with people travelling on discounted Snowflake tickets, giving the Flex passengers a feeling of being ripped off. Obviously, Carlzon believes that this is a recipe for failure for SAS.

EB
27-01-2007, 06:13
Syvende far i huset bør vel egentlig bare være stille...

TOS
27-01-2007, 19:31
Originally posted by EB

Syvende far i huset bør vel egentlig bare være stille...

Hvorfor det? Han har vel muligens et godt poeng, eller...?

Hurum
27-01-2007, 20:05
Syntes han har et poeng....og dessuten burde vel Janne ha litt innsikt.
Han siteres jo i andre sammenhenger.

EB
27-01-2007, 21:57
Han ble jo sparket så helt objektiv er han kanskje ikke...

Tommy777
27-01-2007, 22:20
Janne Carlzon har 100% rett i sin uttalelse her, men i tillegg har SAS i dag LCC og mye større konkurranse å stri med.

Så de er back to square 1 med et mye verre utgangspunkt

Hurum
27-01-2007, 22:29
Originally posted by EB

Han ble jo sparket så helt objektiv er han kanskje ikke...

Da tror jeg vanskelig en kan finne noen som er objektive...hvem er egentlig det. De fleste har vel et forhold til SAS på et eller annet nivå.

memphis_belle
27-01-2007, 23:52
Originally posted by EB

Han ble jo sparket så helt objektiv er han kanskje ikke...

Hvorfor ble han sparket?
Etter hva jeg har skjønt så blir han sett på som mannen som reddet SAS.

Hvis noen vil opplyse en som har sovet i timen...

Hurum
28-01-2007, 01:05
Sitter også med inntrykket av at Carlsson reddet SAS. Hvorvidt SAS klarte å ta vare på han vet jeg ikke, men med referanse i personalpolitikken til SAS så....ja hvem vet

dc-8-63
28-01-2007, 02:55
Janne Carlson reddet SAS og SAS tok svaert godt vare paa Janne, men hans ambisjoner paa vegne av selsakpet vokste nok ut av proposjoner....kjoepet av Inter-Continental Hotel kjeden var allt for dyrt.....det bant opp saa mye kapital at selskapet ikke kunne vokse i kjernedelen.....

Men jeg er ening med JC at SAS klart er tilbake der de startet i 1980....

EB
28-01-2007, 07:07
At Janne fortsatt sier mye fornuftig er jeg ikke uenig i... Men eks-sjefer bør forholde seg ganske så passive i debattene om sine eks-arbeidsgivere...

TG923
28-01-2007, 10:34
Originally posted by BU662

Nå tilbyr SAS sine ECO tjenester i to grupper:
Eco Light: 25% Bonuspoints, ingen mat, ingen drikke, ingen avis. Med 150 Euro er prisen ok og skiller seg ikke merkbart fra Norwegian som ogsa flyr mellom Berlin og OSL.


Du får da normalt avis når du flyr med SAS på alle klasser

Bengt
28-01-2007, 13:48
Visst finns det en poäng i det Janne Carlzon säger. Själv funderar jag på varför man inte kan göra samma sak en gång till, det vill säga avskaffa Economy-Flex. Vem efterfrågar egentligen den produkten?
Kanske det skulle vara bättre att ha två serviceklasser, business och economy, och två ombokningsmöjligheter, fix och flex? Det skulle ge möjlighet att ta betalt för två typer av värdeadderande tjänster, service och flexibilitet.

F35Landing
28-01-2007, 17:51
Inntrykket man får utad er jo at Janne reddet SAS. Men fra endel folk på innsiden av selskapet blir det mer fremstilt som at Janne kom mer eller mindre til ferdig dekket bord. At det meste var tilrettelagt og ryddet opp i av den forrige sjefen (som jeg ikke husker navnet på i farten).

Noen synspunkter på det?

LN-SEK
28-01-2007, 18:05
Originally posted by Bengt

Själv funderar jag på varför man inte kan göra samma sak en gång till, det vill säga avskaffa Economy-Flex. Vem efterfrågar egentligen den produkten?


Mitt subjektive inntrykk er at det på europarutene blir færre og færre i Business og fler og fler i Economy-Flex.

EB
28-01-2007, 18:10
Men nå er jo planenen å få en veldig liten c-klasse, en veldig liten økonomiklasse og en stor økonomi-flex klasse...

KLMfan
28-01-2007, 18:14
Sats på BEST/BACK.....

Kanskje BU bare var for tidlig ute.....

Hurum
28-01-2007, 19:01
Originally posted by KLMfan



Kanskje BU bare var for tidlig ute.....

Spot on!

dc-8-63
28-01-2007, 20:10
Originally posted by F35Landing

Inntrykket man får utad er jo at Janne reddet SAS. Men fra endel folk på innsiden av selskapet blir det mer fremstilt som at Janne kom mer eller mindre til ferdig dekket bord. At det meste var tilrettelagt og ryddet opp i av den forrige sjefen (som jeg ikke husker navnet på i farten).

Noen synspunkter på det?

Jeg var "innad" i SAS under "den forrige" (Munkberg?) og Janne, og det var to vidt forskjellige ideer, kurser etc. Munkberg ville spare seg...Janne Calrson investerte seg ut av krisen.....tror ikke Munkberg bidro til noe som helst......Munkbergs ledelse ville ha foert SAS til en skjebne a'la Ford og GM i USA i dag...