PDA

View Full Version : DY EI-FHF/LN-NOB - status


Pages : [1] 2

GF1
26-01-2007, 13:54
Klipp fra dagens postjournal hos Luftfartstilsynet:

Dok.dato: 22012007
I Fra: Norwegian Air Shuttle AS
Sak: LN-NOB - flytekniske forhold
Dok: LN-NOB - søknad om tildeling av 24-bits ICAO kode


Dok.dato: 25012007
I Fra: Norwegian Air Shuttle AS
Sak: LN-NOB - flytekniske forhold
Dok: LN-NOB - Søknad om ferry flight uten ELT

ENGM RAMP
26-01-2007, 15:48
Betyr dette da at LN-NOB kommer før LN-KKA da mon tro?

DYflyer
27-01-2007, 21:43
Noen som vet hvilket reg dette har fra før av? Nok en tidligere brasse?

EB
28-01-2007, 19:13
Kommer`n som logojet eller i vanlig rød nese og hvit hale?

sail4fun
06-11-2007, 22:26
Er det noen som vet om LN-NOB (og evnt de andre) er blant disse ?

EI-DWM RYR 36080 737-8AS
EI-DWO RYR 36079 737-8AS
EI-DWP RYR 36082 737-8AS
EI-DWR RYR 36081 737-8AS
EI-DWS RYR 33625 737-8AS
EI-DWT RYR 33626 737-8AS
EI-DWV RYR 33627 737-8AS
EI-DWW RYR 33629 737-8AS
EI-DWX RYR 33630 737-8AS
EI-DWY RYR 33638 737-8AS
EI-DWZ RYR 33628 737-8AS

BU595
06-11-2007, 22:34
Er det noen som vet om LN-NOB (og evnt de andre) er blant disse ?

EI-DWM RYR 36080 737-8AS
EI-DWO RYR 36079 737-8AS
EI-DWP RYR 36082 737-8AS
EI-DWR RYR 36081 737-8AS
EI-DWS RYR 33625 737-8AS
EI-DWT RYR 33626 737-8AS
EI-DWV RYR 33627 737-8AS
EI-DWW RYR 33629 737-8AS
EI-DWX RYR 33630 737-8AS
EI-DWY RYR 33638 737-8AS
EI-DWZ RYR 33628 737-8AS

Ingen -8AS skal til DY :exclaimation

dc-8-63
06-11-2007, 22:39
Med mindre ting ikke har endret seg er vel LN-NOB fabrikkny, men ting endrer seg jo saa hvem vet.....

BSSW
06-11-2007, 22:42
Klipp fra dagens postjournal hos Luftfartstilsynet:

Dok.dato: 25012007
I Fra: Norwegian Air Shuttle AS
Sak: LN-NOB - flytekniske forhold
Dok: LN-NOB - Søknad om ferry flight uten ELT

Hvorfor ferryfly den uten ELT? Er det ikke likså greit å montere den på fabrikken?

LN-KGL
06-11-2007, 22:58
ELT = Emergency Locator Transmitter ?

LN-KGL
06-11-2007, 23:10
Postjournalen nevner to MSN
1. MSN 30785 737-81Qw nå EC-ICD Air Europa
2. MSN 34954 737-8DYw - med denne blir det en ferry flight fra BFI, så jeg mistenker dette blir LN-NOB

Jeg lurer på om ikke det er en grunn til at SEA-julebordet legges til tredje helg i januar - stor fare for at Tommy777 treffer på herr Kjos? ;):colgate:

Så får vi vente en uke eller to lenger på LN-NOC (ex. EC-ICD).

Men jeg kan ta feil :cry:

sail4fun
06-11-2007, 23:43
737-8dy :9:

dc-8-63
07-11-2007, 00:13
Postjournalen nevner to MSN
1. MSN 30785 737-81Qw nå EC-ICD Air Europa
2. MSN 34954 737-8DYw - med denne blir det en ferry flight fra BFI, så jeg mistenker dette blir LN-NOB

Jeg lurer på om ikke det er en grunn til at SEA-julebordet legges til tredje helg i januar - stor fare for at Tommy777 treffer på herr Kjos? ;):colgate:

Så får vi vente en uke eller to lenger på LN-NOC (ex. EC-ICD).

Men jeg kan ta feil :cry:

Vel avsloert....det blir aarets (2008) treff - Storsjefen og Kjosern....:cool::cool:

Lennart
07-11-2007, 10:33
Litt kjibt at det er gamle Air Europa de overtar. har vert innom her alle sammen
LN-KKA skal visstnok komme ifra Hellas

Someone
07-11-2007, 10:40
Litt kjibt at det er gamle Air Europa de overtar. har vert innom her alle sammen


Men ikke i DY farger :p

Airbus 330
07-11-2007, 15:19
Litt kjibt at det er gamle Air Europa de overtar. har vert innom her alle sammen
LN-KKA skal visstnok komme ifra Hellas

Men skulle ikke disse 11 første maskinene som leases for levering i 2008, være fabrikknye da?

Airbus 330.

BU595
07-11-2007, 16:03
8 nye og 3 used, står i en annen post fra may............

T.K
07-11-2007, 16:29
I mine papirer står det at LN-NOB 737-800w blir satt i drift 14-18 januar 2008
LN-NOC kommer 11-15 februar også 737-800w

ENGM RAMP
07-11-2007, 16:42
LN-NOA da? Hvorfor begynner de ikke på NOA ?

T.K
07-11-2007, 17:22
Finner ikke noe på LN-NOA eller LN-KKA det vil si LN-KKA var en fokker 50 i tiden 10/2-95 -30/4-04. Foreløpig så er NOB-c-d-e-f-g-h-i-j-l-m planlagt frem til 2.halvdel 08
og >LN-NON-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z er reserverte reg.

LN-KGL
07-11-2007, 18:03
Årsaken til ikke -NOA og -NOK er ganske enkel:

LN-NOA
Sundt Air AS
Raytheon Aircraft Company
B200
BB-0829

LN-NOK
Fossum Fly
The New Piper Aircraft, Inc
PA-18-150
1809054

ENGM RAMP
07-11-2007, 20:09
Jammen se der, jeg visst jo noen hadde et svar ;)

LN-MOW
04-01-2008, 19:49
http://flightaware.com/live/flight/BOE111

LN-NOB er paa sin jomfrutur .. etter litt flaksing langs kystlinja skal den nedom Everett. Derfra gaar turen ned til BFI.

..

LTH
04-01-2008, 20:10
Hehe det nærmer seg, det nærmer seg... :-)

MD11
04-01-2008, 20:13
Det nærmer seg kurs også:)

dc-8-63
04-01-2008, 20:22
Den har virkelig faatt kjoert seg, det blaaser opp i mot orkan langs kysten akkurat naa, ser ut som de har benyttet muligheten til som serioes flygning....men fortsatt blir det ingen bilder foer DY endrer holdning og blir spottevennlige.....

Thomas
04-01-2008, 22:27
Norwegian Air Shuttle Boeing 737-8FZ LN-NOB made its first flight today. Dept RNT at 1726z flying as BOE111.

BU662
04-01-2008, 22:46
One can only wonder about some sour postings here...

DY did put out quiet some info about LN-NOB with the article online. Anne Grete Ellingsen as PR Princess did a great job. Some people here scream for more. Some other scream for punishment because of "Miljöfly" and don't differ between what is quoted from Mrs. Ellingsen and what is added by Journalists.

Some information will remain Company Inside Information. According to the board rules of this forum, they are not even allowed to be posted. And think a little about how a Leasing company would react to see that someone leaks out info on their (and it is their!!!) delivery slots before the hand-over is safe? I can't imagine that the people around Steven Udvar Hazy would be too happy to see those things show up.

If DY wanted the info on their Boeing Customer Code or any future Line-Numbers / MSN beeing published, Mrs. Ellingsen would have stated them in this interview or in a press release. Maybe some more info comes with the actual delivery press release and the PR things that are to happen then.

One more thing should be added as a fair side-note.
Some - not all - but some forum members did quiet a bit of BU and DY bashing here in this forum during the last months. That resulted in some people with Knowledge to go away. They were not stopped nor interfered. No one opposed the most stupid comments. Everyone has his attitude, ok, but do you here on this board really expect to get any inside info, which is of course a great priviledge, when you bash the same company as the chance arises? Just as a thing worth thinking about...

Spotterfriendly or not...
If you take a deep look into SAS Flightops you will notice that they are not in any way up to date. And they also don't display info about MSN, estimated first flights etc on their websites. What they do is they do display this for some old deliveries. Did they post any front up info on LN-RRA or LN-RRB? NO, not at all.

LN-NOB goes now into the paintshop and will be painted.
Whether someone from this forum or from the SEA gang takes the first shot, I personally do not care too much about. The pictures will show up.

Tommy777
04-01-2008, 22:59
I don't know who this post is intended for, but I feel that this forum has a good balance of bashing shared between all airlines.

I think that our friend in Seattle is joking about DYs spotter friendliness. Hopefully, many of us will be able to take a picture of this new pig in Seattle in a couple of weeks :)

As a moderator on the worlds largest frequent flyer community, I know all about moderating and I agree that sometimes this forum can get a little over the top, but I do think the members here can take a joke and not take anything to seriously.

As for what happened a while back, I'm afraid I was prevented from following Scanair at that time, so I don't know the facts.

I do miss your posts, BU662, I'm quite sure we all feel the same way.

But there are some of the previous members I don't miss at all.

dc-8-63
04-01-2008, 23:26
I think it is intended for me....and I am half joking half serious....i am serious when I say DY is not spotter friendly, the information they keep "secrect" has nothing to do with business secrets. I do respect that DY does not want pictures of the new bird to distributed and that they want to control this, but that is not spotter friendly. SAS did provide information and did not object at all to Photos of LN-RRA and LN-RRB. I pointed out a difference and I also reacted to how my requests was treated by DY, and how they responded in comparison to SAS. I got DY's message - it was not nice.

Blubird
04-01-2008, 23:50
DY is in no way commited to serve the questions of a minority group of people running around the fences looking to snap a shot or two of their upcoming aircrafts. I think it's funny how somebody could demand this of DY...even if they're serious or not.

dc-8-63
05-01-2008, 00:03
DY is in no way commited to serve the questions of a minority group of people running around the fences looking to snap a shot or two of their upcoming aircrafts. I think it's funny how somebody could demand this of DY...even if they're serious or not.

In no way form or shape did I demand anything, I asked very politely, explained who we where ( a group of 16 Norwegians who have will meet in Seattle for this event) and got a real rude answer back. And to put it into perspective - Boeing provides the same group with 2 private tours on the floor in both Renton and Everett, Boeing even offered to pick us up downtown with one of their buses (not Airbus:p) Boeings Director of Marketing plans to meet with us - Agian I expected nothing more than a polite answer....I did not get that.

LN-MOW
05-01-2008, 00:52
If DY wanted the info on their Boeing Customer Code or any future Line-Numbers / MSN beeing published, Mrs. Ellingsen would have stated them in this interview or in a press release.

If DY published this in a press release, the journos wouldn't know what to do with it ... :p

Seriously - as soon as an approximate delivery date is announced, there is no secret anymore. A line number and customer code are hardly commercially sensitive information.

The only reason why SASFlightops isn't updated anymore is that Urban left SAS and that noone else at the department has the 'drive' or interest. Until he left, the site was updated as often as he had the time.

LN-KGL
05-01-2008, 01:00
Vet du hvor Ubbe gikk MOW?

LN-MOW
05-01-2008, 01:06
Husker ikke ....

ThomAAs
05-01-2008, 01:18
Den kommer når den kommer og vi alle gleder oss :)

LN-MOW
05-01-2008, 03:27
.

Matt Cawby tok den paa Everett under en touch-and-go ...

http://www.microvoltradio.com/images/kpae2324.jpg

.

.

KennethGS
05-01-2008, 03:31
Der så den virkelig ny ut! ...men om ikke lenge ser den vel ut som en brukt tampong, som de andre... ;)

LN-MOW
05-01-2008, 04:15
Hehe ...

Hvis noen skulle slumpe til aa finne flightnummeret paa leveringsflighten, tar jeg det gjerne imot.

ENGM RAMP
05-01-2008, 05:06
morsomt å se maskinen uten noenting av grunning etc på fuselage't, en ser jo tyyydelig seksjonene i skroget og hvor skjøtene går....

LN-SUV
05-01-2008, 09:27
Her er et også....

LN-AØR
05-01-2008, 11:25
Bare lurer på en ting. Når flyene blir levert fra USA, er det da testpilotene fra Boeing som flyr flyene til Norge, eller reiser piloter fra Norwegian, SAS osv. over til USA og flyr de?

LN-KGL
05-01-2008, 11:31
Levering skjer på Boeing Field, og fra da av så er det operatørens piloter som må ta seg av flyet.

FlightDeck
05-01-2008, 13:14
Fløy ikke JetBlue med en slik umalt maskin i en kort periode? Kanskje Norwegian skal gjøre det samme :)

sail4fun
05-01-2008, 14:48
.

Matt Cawby tok den paa Everett under en touch-and-go ...


.

.

Også uten at DY'purken tok han ?

Spøk til side, skal bli artig med nye fly også hos DY.

LN-MOW
05-01-2008, 15:26
Det er et glimrende spottersted ved Future of Flight paa Everett .. som selvsagt skal besoekes om to uker!

LN-MOW
07-01-2008, 23:40
.. og NOB kommer ut av malerhangaren on den 12. .....


..

EB
08-01-2008, 06:49
Blir en festdag når maskinen rulles ut - forhåpentligvis helt ferdigmalt og ikke slik Braathens i sin tid gjorde når folien til nordlyset måtte på i Norge.

CK
08-01-2008, 15:08
Richard - I do NOT agree with your comments about "secret" info from DY. The websiet referred to by MOW is public, the photos were taken in public. If we as a group of enthusiasts were not to do our fair share of digging (thanks to GFL and others who check the mail-journal of Luftfartstilsynet, and share that info with other "nerds" where would we be? In some respects, fourum members do the work of investigative reporters, finding public information hidden here and there - and doing a great job of it. Mrs Ellingsen would never put the MSN of future aircraft in a press-release, as mentioned just because noboby (other then nreds like us) care.

I appreciate your postings, Richard - but not your constand whining about moderators or other forum members. The last few post I've seen from you, have all included the latter, and it does not become you, my friend.

BU662
08-01-2008, 15:21
You totally missed the boat CK, absolutely.

The info that MOW is referring to is public. If you would have followed a bit the history of Seattle deliveries and their blog, you would have noticed that they do also not post any line-Numbers nor MSN than the next 100 off the line. The fact is that some customers, namely big Leasing companies are not happy to see those things revealed.

What is valued a company inside information, depends on who'm you ask. But Norwegian has e.g. not leaked out further information via L-T. Postjournal about their future used 737s. They could have done, but they kept it secret.

Last word to what you call Whining about a Morderator.
If your attitude is that this forum stands for pathetic DY Bashing like "oh another used tampon" then it is absolutely clear to me that this is no longer an objective forum. You can't say you want objective information on the one hand and does not stop such stupid postings on the other hand.

So if your choice is that P.A.Viking shall continue with such stupid DY Bashing, and nothing else it was, then I request my account to be terminated!

CK
08-01-2008, 15:32
Richard - get off your horse! This forum is away with DY-bashing, as well as SAS-bashing and Ryanair-bashing..... But also - believe me - by strong positive feelings about a number of companies, as well as the industry as a whole. I personally prefer SAS, but other prefer differently - also in amongst the moderators, and that is beside the point. I have great respect for Norwegian Air Shuttle, what they have acieved in five years and the utmost respect and admiration for the people who work there. But I still think their aircraft look like a circumcized penis! I love the 737-600, but I can agree that it does resemble a pig...

It IS possible to both discuss the airline industry, and disagree on certain points, and be "professional" - but also to do it with slight humour. As for my "neighbour" P.A. Viking - I assume he sometimes goes a bit over the top just for the fun of it. You can like it or not.

sail4fun
08-01-2008, 15:33
You totally missed the boat CK, absolutely.

The info that MOW is referring to is public. If you would have followed a bit the history of Seattle deliveries and their blog, you would have noticed that they do also not post any line-Numbers nor MSN than the next 100 off the line. The fact is that some customers, namely big Leasing companies are not happy to see those things revealed.

What is valued a company inside information, depends on who'm you ask. But Norwegian has e.g. not leaked out further information via L-T. Postjournal about their future used 737s. They could have done, but they kept it secret.

Last word to what you call Whining about a Morderator.
If your attitude is that this forum stands for pathetic DY Bashing like "oh another used tampon" then it is absolutely clear to me that this is no longer an objective forum. You can't say you want objective information on the one hand and does not stop such stupid postings on the other hand.

So if your choice is that P.A.Viking shall continue with such stupid DY Bashing, and nothing else it was, then I request my account to be terminated!

Takk, men selv syntes jeg at min såkalte DY-Bashing er "ikke eksisterende" , og om noen ansatte i DY føler seg støtt så er jeg oppriktig lei meg for det. Jeg mener dog at min kommentar i går, og din misstolkning av den må tilskrives kulturelle/språklig bias.

Utflyttet
08-01-2008, 15:36
Last word to what you call Whining about a Morderator.
If your attitude is that this forum stands for pathetic DY Bashing like "oh another used tampon" then it is absolutely clear to me that this is no longer an objective forum. You can't say you want objective information on the one hand and does not stop such stupid postings on the other hand.


This forum consists of 1300-odd users, and it never has been objective. People have differing opinions, and it will remain such untill the end of time/aviation/this forum (feel free to pick).



So if your choice is that P.A.Viking shall continue with such stupid DY Bashing, and nothing else it was, then I request my account to be terminated!


I can assign it a random password, and then you can use the password reset function at some point next week when you get over yourself?

-A

Tommy777
08-01-2008, 17:22
This forum consists of 1300-odd users, and it never has been objective. People have differing opinions, and it will remain such untill the end of time/aviation/this forum (feel free to pick).

Totally. On this forum all airlines get their fair share of bashing.



I can assign it a random password, and then you can use the password reset function at some point next week when you get over yourself?

-A

Comment that should go via PM IMO..

Utflyttet
08-01-2008, 18:33
Comment that should go via PM IMO..

In normal circumstances, very much so. Seeing how BU662 has had a few of these "I'll-leave-now-and-very-publically" moments, and after how he managed to demand his entire past erased from the forum, only to show up a few weeks later and seemingly on the verge of repeating this now, I figured it would serve better to wish him the best of luck and point out he'll be back next week.

Or we could actully take his word for it and do what he bids. Either way works.

-A

LN-AFG
08-01-2008, 22:00
BU662, I've enjoyed your comments, and actually been rather amazed at your Norwegian language skills over these last few years. It's rather interesting to see someone who speaks a totally different and rather large language actually bother to sit down and learn a miniscule language such as Norwegian. Hope you stay on at Scanair.no

I'm with P.A. Viking, I don't like the Norwegian livery, and the "Used tampon" has been used as a slang term for the DY livery. Not very flattering, but there you go. I'm sure it's not just us Norwegians who refer to it that way.

On another note, since you read and write good Norwegian, do you prefer to be answered in Norwegian or English when you resort to English on the forum?

ENGM RAMP
09-01-2008, 08:39
Bare lurer på en ting. Når flyene blir levert fra USA, er det da testpilotene fra Boeing som flyr flyene til Norge, eller reiser piloter fra Norwegian, SAS osv. over til USA og flyr de?


Det var vel nevnt lengre tilbake i denne tråden at når Boeing overleverer flyene, så er det vel opp til flyselskapene å få dem med seg hjem igjen og ikke fabrikken...

FlightDeck
09-01-2008, 15:31
Kan det være at Norwegian vil bruke samme 'kjendis' på flere fly?

FlightDeck
09-01-2008, 15:33
Enda et bilde av LN-NOB:

http://flickr.com/photos/65483667@N00/2166832373/

Someone
09-01-2008, 15:37
Kan det være at Norwegian vil bruke samme 'kjendis' på flere fly?


Da er det vel en bedre ide å heller klistre på en eller annen logo på halen på de som er white-tails. For meg er det nesten en gåte hvorfor ikke DY har gjort dette. Bare fordi SAS Norge har flydd rundt med "halvferdige" de siste 4 årene så behøver jo ikke DY gjøre det samme

OJB
09-01-2008, 19:42
http://flightaware.com/live/flight/BOE111

LN-NOB er paa sin jomfrutur .. etter litt flaksing langs kystlinja skal den nedom Everett. Derfra gaar turen ned til BFI.

..

-NOC er og på sin jomfrutur , men som EC-ICD foreløpig.

LN-AØR
09-01-2008, 19:53
Kan det være at Norwegian vil bruke samme 'kjendis' på flere fly?

De kan få bilde av meg på flyhalen. På flere fly om de vil. GRATIS! ;)

LN-MOW
09-01-2008, 20:57
-NOC er og på sin jomfrutur , men som EC-ICD foreløpig.

... hvor?

..(filler)

CK
10-01-2008, 07:49
De kan få bilde av meg på flyhalen. På flere fly om de vil. GRATIS! ;)

sikker? Bjørn Kjos har vel tidligere sagt at det er et "krav" at vedkommende som er på halen er død...

LN-MOW
21-01-2008, 21:56
Svingte forbi BFI paa vei til flyplassen ... visste at NOB'en skulle ut og fly, men desverre var de to miniutter for tidlig ute ...

Tok foelgende mens jeg hang ut av vindduet i et lyskryss ....

Blubird
21-01-2008, 22:00
Når er dd?

ENGM RAMP
21-01-2008, 22:36
Kommer vel til Norge til helgen vel? :)

LN-KGL
21-01-2008, 22:43
Da får vi se om den kommer lørdag morgen, men var det ikke til SVG den skulle først? ;)

norfly
21-01-2008, 22:45
Til lørdag

Vede
21-01-2008, 23:04
Lørdag og SVG hadde passet utmerket. :colgate: Men blir nok OSL er jeg redd. :(

Airbus 330
21-01-2008, 23:36
Skal stå å ta imot den jeg på OSL. :devot::nor

Airbus 330.

C172
24-01-2008, 16:52
LN-NOB kommer lørdag morgen. Sliding carpet blir montert på OSL. Den settes i rute 1 februar.

linium
24-01-2008, 18:25
Dette er skrevet fra Norwegian i dag : trip is planned out of Seattle Boeing Field on Friday at 2 pm (2200 UTC) on call sign NAX7381, and we plan to land OSL the 26th (Saturday) around 9 am (0800 UTC).

dc-8-63
24-01-2008, 18:33
OG NSA har begynnt aa sette opp sperringene rundt BFI saa ingen kan faa spotte:)

litt-amatør
24-01-2008, 18:42
Og som jeg skrev i en annen tråd i går; På tur ned til LPA med XL- maskinen i går opplyste personalet at nytt fly ikke var langt unna. De sa at lørdag i neste uke allerede skulle de fly nytt fly ned dit. Det vil vel si 2. februar.

Wishmaster
24-01-2008, 23:17
Bare lurer på en ting. Når flyene blir levert fra USA, er det da testpilotene fra Boeing som flyr flyene til Norge, eller reiser piloter fra Norwegian, SAS osv. over til USA og flyr de?

Hvem har nå (allerede) utsjekk på B378 / B73x NG i DY?
Nei, jeg vil ikke frem til evt navn, men om noen allerede har fått typeratinga?

LN-MOW
24-01-2008, 23:23
Det er alltid kunden som flyr leveringsflighten. Og hvis maskinen skal i trafikk allerede neste helg, faar jeg haape DY har et par sett crew utsjekket ...

LN-KGL
24-01-2008, 23:25
Vet i hvert ei som kommer til å sitte på 0A ;)

TCAS
24-01-2008, 23:26
Ja, flere i DY har fått utsjekk på 737NG. De skal fly den hjem til Norge selv, med ca 25 pax i kabinen. Stor delegasjon for å overta den første maskinen kan man si.

LN-MOW
24-01-2008, 23:54
Fjorten, ble det sagt i Seattle .....

BSSW
25-01-2008, 00:30
Hvem har nå (allerede) utsjekk på B378 / B73x NG i DY?
Nei, jeg vil ikke frem til evt navn, men om noen allerede har fått typeratinga?

Det er vel mange piloter og teknikere som har kommet over fra Sas/STS/BTS som har utsjekk og typekurs på NG.

For teknikerenes del så trenger de kun 6 mnd praksis, de siste 2 årene, på typen/klassen for å beholde sertifikatet.

Teknikerne fra BTS vet jeg at har NG kurs. Ikke nødvendig vis alle fra STS.

Boeing
25-01-2008, 09:46
Bare lurer på en ting. Når flyene blir levert fra USA, er det da testpilotene fra Boeing som flyr flyene til Norge, eller reiser piloter fra Norwegian, SAS osv. over til USA og flyr de?

Det er piloter fra DY, SAS osv som flyr maskinene hjem ja. Bruker vel gjerne å være flygesjefene, tekniske piloter o.l.
Mener å ha hørt at når SAS hentet RRA og RRB, hadde det vært en slag avstemming i pilotkorpset om hvem som skulle få fly de hjem.:)

Thomas
25-01-2008, 17:45
DY 7381 09:00 Norwegian

Morten, du som har lagt den inn? ;)

FlightDeck
25-01-2008, 17:46
Hva er rekkevidden på disse kontra 737-300?

Thomas
25-01-2008, 17:51
737-300 har en max range fullastet på omkring 2500nm
737-800 har en max range fullastet på omkring 3000nm

ENGM RAMP
25-01-2008, 18:22
Ikke meg Thomas! Har fri til i morgen tiiiidlig jeg! Den er lagt inn fra NA Flight Ops regner jeg med.....

Thomas
25-01-2008, 18:31
Snille dem er´a :)

Satse på at de sender movement osv fra BFI, KEF, whatever da så kanskje det kommer en ETA også...

ENGM RAMP
25-01-2008, 18:35
Skal høre med frua i kveld jeg da, hun sitter på jobb i kveld, så hun får holde meg informert ;)

petru26
25-01-2008, 18:42
får man ingen resultat på søk på flightaware.com hvis man legger inn flightnr der?

Thomas
25-01-2008, 18:55
får man ingen resultat på søk på flightaware.com hvis man legger inn flightnr der?

Vel, om DY har bestemt at den ikke skal vises der så gjør den ikke det, men ville vært rart. Det har vært tracket delivery flights der før, og om den går fra BFI sent i kveld Norsk tid er det bare å følge med.

petru26
25-01-2008, 18:59
Okei, takk for svar Thomas, titter nok innom der et par ganger i løpet av kvelden/natta renker jeg, så får vi se :-)

Thomas
25-01-2008, 19:11
TAF (FT) 251700Z 260024 24008KT 9999 FEW020 SCT080 TEMPO 1420
30015G25KT

19R kan det se ut som..

PointMergeArrival
25-01-2008, 19:17
Og akkurat nå blåser det 290/60kt i 5000 fot. Det går fort på right base-leg.

dc-8-63
25-01-2008, 19:21
Og her i Seattle er det straalende vaer....det kunne ha blitt noen virkelig nydelige bilder av LN-NOB under avgang....men DY vil jo helst ikke vise frem det flyet sitt

Thomas
25-01-2008, 21:22
Da har den dukket opp med en 2PM SEA tid dep:

NAX7381 B738 Gardermoen (ENGM) Fri 02:00PM PST Sat 07:03AM GMT

AIS NORWAY - PREFLIGHT INFORMATION BULLETIN: 080125/2023
NARROW ROUTE BULLETIN
INCLUDES NOTAM VALID FROM: 252023 FOR: 24 HOUR(S)
DEPARTURE: KBFI
DESTINATION: ENGM
CALLSIGN: NAX7381
SOURCE: FPL
EOBT: 0801252200
ROUTE: DCT SEA J505 YVC J540 LITGO/N0443F410 J540
YYL J539 YYQ NCAE 6530N07000W LAT9
DARUB/M078F410 DCT 68N050W 68N040W 68N030W
68N020W 66N010W/N0455F410 DCT ISVIG UP608 VIG
UL997 TUVIG UZ13 MES
ROUTE WIDTH: 20 NM
HEIGHT: 000/999
PERM NOTAM CUTOFF: 365 DAY(S)
TRAFFIC: IV PURPOSE: NBO SCOPE: AEW
SNOWTAM: NO MET: METAR/TAF/SIGMET/ICE

oyKIE
25-01-2008, 21:27
Heisann! Er det noen andre som finner DY7381 på Flightaware? Får ikke opp noe som helst. Den har reist?

LN-KGL
25-01-2008, 21:29
oyKIE, departure om 92 minutter - klokka nå er 12:28

Thomas
25-01-2008, 21:32
Og om det stemmer med ankomst omtrent 0703z i morgen så er det vel knapt nok lyst ute..

Edit: 25. jan 2008 08:48 16:12 7h 24m 22s + 4m 31s 12:29 11,1° 147,263

Sola står m.a.o. opp 08:48 - ugh.

oyKIE
25-01-2008, 21:40
oyKIE, departure om 92 minutter - klokka nå er 12:28

Takk for informasjon. Trodde SEA var litt nærmere tidssonemessig :-)

BSSW
25-01-2008, 21:42
Og om det stemmer med ankomst omtrent 0703z i morgen så er det vel knapt nok lyst ute..

Får håpe på motvind og mellomlanding slik at det er garantert lyst når den kommer.

Forventer mange bilder av dama når a kommer

Thomas
25-01-2008, 21:47
Iflg. upper winds kartet så har den veeeeldig medvind over det hele, spesielt fra Island og inn.

LN-KGL
25-01-2008, 21:51
Takk for informasjon. Trodde SEA var litt nærmere tidssonemessig :-)

Med Firefox kan man da legge inn en del verktøy, som FoxClocks :p

sail4fun
25-01-2008, 22:20
Heisann! Er det noen andre som finner DY7381 på Flightaware? Får ikke opp noe som helst. Den har reist?

f.eks
http://www.flightstats.com/go/FlightTracker/flightTracker.do?id=116622935&airlineCode=DY&flightNumber=7381

tiemand
25-01-2008, 22:35
Det var jo ikke planlagt direkte OSL, men kraftig medvind har tydeligvis gitt Capt. Hernes muligheten til å slippe mellomlanding, selv med 20-30 kanapeer pax ombord. :nor

Arrow Air
25-01-2008, 23:34
Da er NOB på vei! Dep 14:27 PST.

LN-MOW
25-01-2008, 23:40
ETA rundt 0830LT.

LN-MOW
25-01-2008, 23:40
Aircraft Boeing 737-800 (twin-jet) (B738/Q)
Origin Boeing Field Intl (KBFI)
Destination Gardermoen (ENGM)
Other flights between these airports
Route SEA J505 YVC J540 LITGO J540 YYL J539
YYQ NCAE 6530N 07000W LAT9 DARUB 6800N
05000W 6800N 04000W 6800N 03000W 6800N
02000W 6600N 01000W ISVIG VIG UL997
TUVIG UZ13 MES
Date Friday, Jan 25, 2008
Duration 9 hours 13 minutes
Progress
8 hours 57 minutes left
15 minutes


Status En Route (24 miles down; 4528 miles to go)
Proposed/Assigned Actual/Estimated
Departure 14:00 PST 14:25 PST
Arrival 07:03 GMT 07:38 GMT
Speed 445 kts 349 kts
Altitude 39000 feet climbing 16800 feet

BSSW
25-01-2008, 23:48
Hvor stor nøyaktighet er det når flyet kommer utenfor Flightaware sitt område?

At least part of this flight occurs outside of FlightAware's service area. Information on this page may be unreliable.

Thomas
25-01-2008, 23:51
Minutes og miles left funker helt til den lander i Norge.. men grafisk mister man den på omtrent 30 grader W

petru26
25-01-2008, 23:56
Da var den på vei ja :-)

http://farm3.static.flickr.com/2228/2218910041_91a47568b3_o.gif

En Route (90 miles down; 4476 miles to go)

BSSW
26-01-2008, 00:00
Minutes og miles left funker helt til den lander i Norge.. men grafisk mister man den på omtrent 30 grader W

Ok, takk

På flight tracker står det at den enda ikke har tatt av. Og flyet har vært i lufta i over en halv time! Treigt.

LN-KGL
26-01-2008, 00:23
Har nå tilbakelagt 500 km fra BFI og er på FL 370 med GS 390 kt - har med andre ord ikke truffet medvinden enda.

LN-KGL
26-01-2008, 00:37
Passerte for 7 minutter siden Calgary på FL 370 GS 401 kt

ETA OSL 08:35 local

LN-KGL
26-01-2008, 00:53
Ni minutter siden rett nord av Leo på FL390 GS 425 kt

LN-KGL
26-01-2008, 01:07
Rett sør av Lloydminster og har fått opp farten til GS 462 kt
1/7 unnagjort - ETA 08:20 local

ENGM RAMP
26-01-2008, 01:20
Hehe, Kurt? Skal du sitte oppe i natt eller? :D

Selv skal jeg opp kl. 0515 og på jobb, GJEEEEESP :)

LN-KGL
26-01-2008, 01:21
Mindre enn fire timer igjen da Morten til god vakt skal være :colgate:

ENGM RAMP
26-01-2008, 01:23
hehe jo takk :) Gjeeeesp :) vel vel, kameraet er fulladet og brikken tom, så får man heller få tatt litt bilder i hangaren utpå formiddagen engang, ETTER presseoppbudet :)

God natt folkens!

petru26
26-01-2008, 01:24
dette har sikkert vært tatt opp før, og jeg har ikke fulgt med i timen, men hvor langt kan denne maskina fly på en sånn flight som dette?

LN-SEK
26-01-2008, 01:24
Kurt, tenkt å være oppe inatt eller? ;)

For de som ikke skal være oppe, så er ruta videre i klarspråk:
La Ronge-Lynn Lake-Churchill-Cape Dorset-over til Grønland litt nord for Søndre Strømfjord (Kangerlussuaq)-tvers over litt nord for Island-så på skrå ned til Vigra-Mesnali-Gardermoen.

LN-SEK
26-01-2008, 01:39
dette har sikkert vært tatt opp før, og jeg har ikke fulgt med i timen, men hvor langt kan denne maskina fly på en sånn flight som dette?

Dette her er vel på grensa, men med lite last som den har og fulle tanker og medvind, så går det vel akkurat. Hvis ikke så må de fylle underveis. Med denne ruta, så er det fyllemuligheter på Søndre Strømfjord og på Vigra. Eller med en liten omvei, Reykjavik eller Flesland...

LN-KGL
26-01-2008, 01:41
Blir vel ikke oppe hele natten, men i hvertfall til den har passert DARUB.

Vedlagt utsnitt fra GoogleEarth viser hvor ruten går.

PS De som ikke vet hvor DARUB er, så er det midt mellom Canada og Grønland.

petru26
26-01-2008, 01:50
er det ikke sky europe som har den lengste flighten med en 737 noen gang flydd? leveringsflight tenkte jeg på... Kanskje like greit å ikke være pax i en 737 på langtur som dette ;-)

LN-KGL
26-01-2008, 01:52
NOB har passert grensen mellom Saskatchewan og Manitoba - GS ~472 kt

KennethGS
26-01-2008, 01:55
NOB har passert grensen mellom Saskatchewan og Manitoba - GS ~472 kt

"Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet? Are we there yet?"

^_^

LN-MOW
26-01-2008, 02:03
http://www.youtube.com/watch?v=1c9TSEIem2c

LN-KGL
26-01-2008, 02:07
Thomas Giertsens er bedre enn Eddie Murphy

LN-KGL
26-01-2008, 02:14
1/4 unnagjort - enda ikke noe GS over 500 kt, maks til nå 491 kt

Fire innloggede og fem gjester følger med !

LN-SEK
26-01-2008, 02:20
Passerer snart Churchill, MB. Der er det -18 grader. Kaaaldt å lande der...
Men det gjør ikke meg noe, for jeg har ett glass med noe brunt i!

LN-KGL
26-01-2008, 02:28
Tenkte meg det ikke - femti-tallet uten is kanskje? Har selv en skotsk natt med både Walkers Shortbread og Highland Park.

Første GS over 500 kt - når ut over Hudson Bay.

LN-MOW
26-01-2008, 02:39
Me too .. det begynner aa se normalt ut nedi doskaala, saa da ser vi hvordan det gaar med litt skotsk kvalitetsmateriale oppaa pasienten ....

So far so good ......

LN-SEK
26-01-2008, 02:41
Tenkte meg det ikke - femti-tallet uten is kanskje?


Jo, stemmer. Noe skotsk uten is:cool:

LN-KGL
26-01-2008, 02:50
Tips MOW, shortbread er en ypperlig absorbator

Da er NOB out of range for FlightAware, og vedlagt er siste posisjon.

KennethGS
26-01-2008, 03:06
Thomas Giertsens er bedre enn Eddie Murphy

Nei... Til dags dato finnes det ingen dubbing av noe som helst til norsk, som er bedre enn orginalen...

...og idiotene som fant det lurt å dubbe Simpsons-filmen til norsk burde ha fått svømmeleksjoner i Sognefjorden, med betongsko...

LN-MOW
26-01-2008, 03:13
Simpsons paa norsk .......? Det blir som aa dubbe en tysk pornofilm til swahili .....

Martin
26-01-2008, 03:14
...med Atle Antonsen som Homer Simpson...

BSSW
26-01-2008, 03:30
Nei... Til dags dato finnes det ingen dubbing av noe som helst til norsk, som er bedre enn orginalen...

...og idiotene som fant det lurt å dubbe Simpsons-filmen til norsk burde ha fått svømmeleksjoner i Sognefjorden, med betongsko...

Dessverre, men jeg må nok fortelle deg sannheten......ISTID er mye bedre på norsk enn engelsk :old

Men når det gjelder The Simpsons så finnes det kun ETT språk og det er engelsk

KennethGS
26-01-2008, 03:36
Dessverre, men jeg må nok fortelle deg sannheten......ISTID er mye bedre på norsk enn engelsk :old


Dagfinn Lyngbø gjør en utmerket jobb, det skal han ha, men det samme kan ikke sies om Otto Jespersen som drar det hele ned på bunnivå...

ISTID er IKKE bedre på norsk!

BSSW
26-01-2008, 03:47
Dagfinn Lyngbø gjør en utmerket jobb, det skal han ha, men det samme kan ikke sies om Otto Jespersen som drar det hele ned på bunnivå...

ISTID er IKKE bedre på norsk!

Ray Romano ødelegger jo hele filmen....han passer IKKE som Manfred

OJ er kanskje ikke den som passer best, men han ødelegger i det minste ikke filmen og Dagfinn er DET beste med den filmen!!!!!

Så sagt...så bestemt!

Men nå har vi vel havnet litt vel utafor topic...

LN-MOW
26-01-2008, 03:50
Ja, for aa bringe dette ned paa underbukse-nivaa .. let's get back to the NOB ... ;)

Tommy777
26-01-2008, 04:03
Ja, for aa bringe dette ned paa underbukse-nivaa .. let's get back to the NOB ... ;)

Kikka ut av vinduet. Kunne ikke se'n passere her. Kun en Mad Dog på rundt 5000 fot kunne sees :D

ENGM RAMP
26-01-2008, 07:38
Da er det vel ikke lenge igjen før den dukker opp på radaren her vel, ETA 0834 lokaltid....

Velkommen NOB'en

Thomas
26-01-2008, 07:55
ETA 8:15AM, har enda ikke sett den på min egen radar..

sail4fun
26-01-2008, 08:05
Hm, Stealth-737

Thomas
26-01-2008, 08:06
Iflg. Flightaware skal den ikke lande før 8:23

ENGM RAMP
26-01-2008, 08:11
0807: Descent påbegynt gitt, 130 nm ute...... :D

Thomas
26-01-2008, 08:12
Heard the bastards ! ;)

ENGM RAMP
26-01-2008, 08:13
(på jobb eller Thomas?)

ENGM RAMP
26-01-2008, 08:36
And there he is.......

Landet kl. 0832. Velkommen skal Edvard være!

Sager
26-01-2008, 08:52
Større sjangs for at jeg har opptak av kommunikasjonen mellom denne maskinen og ATC over her, hvis den kom over Vigra og Mesnali.
Skal ta en sjekk når jeg kommer hjem fra jobb, og om det er intressant kan det sikkert legges ut for nedlasting også?

Thomas
26-01-2008, 09:03
Nei, Morten - hjemme i godstolen.

Jeg har opptak av den fra MES og inn til hangar, men egentlig ikke så veldig spennende.

Sager
26-01-2008, 09:14
litt dårlig opptak kanskje, men den er der ;)

http://www.tinger.biz/DY7381.mp3

MountainDew
26-01-2008, 09:38
Kjørte rett i hangar. Vet ikke om det er mulighet for å ta en kikk enda. Pressen skal ihvertfall ta bilder osv...

FlightDeck
26-01-2008, 10:58
Norwegian skal sikkert arrangere et opplegg for presse og bransjefolk til uken...

linium
26-01-2008, 11:14
http://www.hangar.no/news/117/ARTICLE/1295/2008-01-26.html

ThomAAs
26-01-2008, 11:20
Der var det jo bilder fra inne i flyet også der gitt :)

EB
26-01-2008, 11:21
Fikk bilder på mms for flere timer siden... Takk CK!!!

FlightDeck
26-01-2008, 11:21
Stilig! Flotte bilder, men de setene så trange ut...

petru26
26-01-2008, 11:23
Farvel XL airbus :-D

AirbusTrond
26-01-2008, 11:54
Artig-artig! Er mest spent på setene, de ser forholdsvis høye ut - det er bra!

Thomas
26-01-2008, 12:12
NAX7381 (http://home.online.no/~luloren/NAX7381.wav)

Atco, hvor er du? ;)

MD11
26-01-2008, 12:30
Disse setene er av den nye typen som også er innstallert på en del -300, bla KKX, KKY, KKW, KKZ og KKB. De er gode og sitte i, dessuten høy seterygg som gir god komfort for rygg og nakke. Dette blir noe annet enn XL til Holmarna....

CK
26-01-2008, 12:51
ARGH!
Den kom "for tidlig" inn - så da jeg passerte sørenden av 19R holdt den på å taxe bort til hangaren. Snudde GO-bilen og raste bort til hangaren. Rakk å ta noen få bilder - gjennom TO sett med gjerder - før den forsvant inn i hangar (og de lukket dørene). Her er det beste!

DY-maskinene ser fremdeles ut som omskårede pensier, men denne var i det minste veldig blank og fin. Gratulerer Bjørn & Co! Dette er en merkedag for NAS.

tiemand
26-01-2008, 13:06
Smaken er som baken, noen liker DY´s livery, mens andre er forelsket i hvite klubbfly med mose og militærgrønne sjatteringer. Noen liker kjedelige hvite fly med røde motorer og noen liker lego farger.

Det som teller er gjerne at flyene kan sees på lang avstand og der er DY i særklasse. De røde motorene til SAS syns også på ganske lang avstand, mens de fleste andre som traffikerer her nord stort sett passerer inne i den grå kjedelige dussinvare-tåka.

Hvem blir først med airlinere i fluoriserende orange eller gul grunnfarge med prangende reklameslagordbobler. . . .

:nor

Airbus 330
26-01-2008, 13:16
Var der og tok endel bilder idag.
Følg med på www.hangar.no så kommer de ut der om litt...

Utrolig flott maskin dette her, MEN skulle det ikke være skjermer i seteryggen da?
For det var det ikke på LN-NOB...

Airbus 330.

MD11
26-01-2008, 14:06
Nedfellbare LCD skjermer i begge overhead bins, en for hver tredje rad.

Stoarn
26-01-2008, 14:25
Hvilken flight og når skal være -NOBs første som kommersjell?

Thomas
26-01-2008, 14:29
Osl-krk 1feb08 (dy1048)

Blackhawk
26-01-2008, 15:40
http://i188.photobucket.com/albums/z200/LBF77/Diverse/DY_B738.jpg
Foto: copyright (C) Hangar.no



Stor bildeserie på Hangar kan nå finnes her:

http://galleri.hangar.no/cgi-bin/pro/emAlbum.cgi?c=slide_show;a=pause;s=3;p=Videofiler; i=0


Artikler om nyheten:

http://www.hangar.no/news/117/ARTICLE/1295/2008-01-26.html

http://www.boarding.no/art.asp?id=30063

LN-MOW
26-01-2008, 15:47
Gikk litt fort i svingene for Hangar tydeligvis ... mye stavefeil ...

Grattis til Kjos & Co .. Dette maa foeles som opprykk til tippeligaen!

PP
26-01-2008, 16:15
Osl-krk 1feb08 (dy1048)

Vil nogen være så venlige snart at sende den til CPH :)

MartinL
26-01-2008, 16:19
Vil nogen være så venlige snart at sende den til CPH :)

den kommer nok PP

PP
26-01-2008, 16:37
den kommer nok PP

Det må man håbe - er det tiltænkt at den skal rotere i flåden på lige fod med de nuværende 737-300 maskiner eller er der bestemte lange ruter som den særligt skal flyve?

apron
26-01-2008, 16:44
..vil tro den går inn på LPA, TFS og RAK for å erstatte XL's 320. Destinasjoner utenom det vil nok være for å fylle opp ledig kapasitet..men det kommer da flere 738 rimelig raskt.. :-)

ThomAAs
26-01-2008, 16:56
DY kan jo ikke snu maskinen like fort som -300. Ikke fordi vi i kabinen ikke vil eller kan, men fordi det er 40 flere PAX som skal ut samme døren foran og det tar nødvendivis litt mer tid. Så det er vel å anta at de ikke setter den inn på de hyppige OSL-BGO-OSL osv...

ENGM RAMP
26-01-2008, 16:57
Den skal IKKE fly til Krakow 01 FEB hvisker en bestemt bestyrerinne meg på øret.....

Jumper G5
26-01-2008, 17:04
Grattis, DY!

Vede
26-01-2008, 17:05
DY kan jo ikke snu maskinen like fort som -300. Ikke fordi vi i kabinen ikke vil eller kan, men fordi det er 40 flere PAX som skal ut samme døren foran og det tar nødvendivis litt mer tid. Så det er vel å anta at de ikke setter den inn på de hyppige OSL-BGO-OSL osv...


En -800 skal snus på like mange minutt som en -300. Her på utestasjonene bruker vi trapp bak i motsetning til OSL.

apron
26-01-2008, 17:10
Glitrende satsing på korte T/A tider. Tar jeg feil når jeg påstår at DY da har kortere bakkestopp enn FR?

Hva er SK's bakkestopp i BGO og SVG?

LN-KOG
26-01-2008, 17:10
Me too .. det begynner aa se normalt ut nedi doskaala, saa da ser vi hvordan det gaar med litt skotsk kvalitetsmateriale oppaa pasienten ....

So far so good ......
Information overflow :drunk:

BSSW
26-01-2008, 17:19
Glitrende satsing på korte T/A tider. Tar jeg feil når jeg påstår at DY da har kortere bakkestopp enn FR?

Hva er SK's bakkestopp i BGO og SVG?

T/A tidene til disse 3 selskapene ligger vel for det meste rundt 20-25 min. Men det vet vel stuerene her noe mer om.

Thomas
26-01-2008, 17:25
Den skal IKKE fly til Krakow 01 FEB hvisker en bestemt bestyrerinne meg på øret.....

Hmm, jeg får da opplyst nå fra kilder i DY at maskinen skal fly OSL-KRK-OSL-ALC-OSL den 1FEB?

gottols
26-01-2008, 17:38
Hmm, jeg får da opplyst nå fra kilder i DY at maskinen skal fly OSL-KRK-OSL-ALC-OSL den 1FEB?

Nå må markedsavdelingen i NAS ta kontakt med Geminijets slik at det blir mulig å handle en aluminiumsmodell av LN-NOB i skala 1:200 !! :D

Geir
Ihuga modellsamler

storg
26-01-2008, 17:39
Når kommer neste 800`?

FlightDeck
26-01-2008, 17:40
Blank og herlig denne metallbiten her! Spent på hva Norwegian skal fylle TV-programmene med, noen som vet?

FlightDeck
26-01-2008, 17:41
Når kommer neste 800`?

Det skal komme seks til i løpet av 2008, tre i 2009 og en i 2010. Da er alle de 11 innleide 737-800 levert, og så kommer de 42 andre i tillegg.

FlightDeck
26-01-2008, 17:45
Hmm, jeg får da opplyst nå fra kilder i DY at maskinen skal fly OSL-KRK-OSL-ALC-OSL den 1FEB?

Noen som kan sjekke seat map?

Blubird
26-01-2008, 18:40
Artig å se at Kolstad satt ved pianoet i hangaren!

Vede
26-01-2008, 19:25
Glitrende satsing på korte T/A tider. Tar jeg feil når jeg påstår at DY da har kortere bakkestopp enn FR?

Hva er SK's bakkestopp i BGO og SVG?

FR (som er Ryanair?) har også 20min på sine -800 mener jeg. KennetGS hva sier du? En full -800 med mye bag skal det mye til å klare å snu på 20min. I hvertfall viss sliding carpet er U/S

SK sine bakkestopp har vel LN-RRA et svar på?

sail4fun
26-01-2008, 19:34
SK har vel 25 min , og fortrinsvis med trapp foran og bak ved belegg over xx%

Savipix
26-01-2008, 19:38
Fin maskin och grattis till DY för den! Now send it to ARN!

N2630B
26-01-2008, 19:52
Flotte greier.. morsomt å høre ENGM ATC'ene mikse mellom norsk og engelsk :D

KennethGS
26-01-2008, 19:54
FR (som er Ryanair?) har også 20min på sine -800 mener jeg. KennetGS hva sier du? En full -800 med mye bag skal det mye til å klare å snu på 20min. I hvertfall viss sliding carpet er U/S


Det er 25 minutter turnaround på FR sine B738...

- Alltid trapp bak pga. fueling.
- Optimalt 190 bag foran (160+30), rest bak.
- Fire stuere: To inne og to ute under lossing, to inne og én ute under lasting, mens fjerdemann kjører inn bagasjen. Er det bagasje i bakre lasterom, enten inn eller ut, så må man normalt ha 2-3 stuere til for å klare tiden.

- Sliding hvafornoe? ^_^ Det eneste som sklir i buken på Ryanair er bagasjen, og den sklir fort...:rolleyes:

ENGM RAMP
26-01-2008, 20:23
Neste -800 (NOC) er vel ikke langt unna den vel?

petru26
26-01-2008, 20:28
står ikke den klar til (mis)bruk i budapest mener jeg å ha lest her inne et sted??

Vede
26-01-2008, 20:29
Det er 25 minutter turnaround på FR sine B738...

- Alltid trapp bak pga. fueling.
- Optimalt 190 bag foran (160+30), rest bak.
- Fire stuere: To inne og to ute under lossing, to inne og én ute under lasting, mens fjerdemann kjører inn bagasjen. Er det bagasje i bakre lasterom, enten inn eller ut, så må man normalt ha 2-3 stuere til for å klare tiden.

- Sliding hvafornoe? ^_^ Det eneste som sklir i buken på Ryanair er bagasjen, og den sklir fort...:rolleyes:

Så Ryanair har ikke sliding carpet altså. Optimalt 190bag foran? eh... håper du har skrevet feil her? Alltid trapp bak pga. fueling er vel pga. at flyene ikke står på gate?

SAS bruker i hvertfall svært sjelden trapp bak på SVG.

KennethGS
26-01-2008, 20:42
Så Ryanair har ikke sliding carpet altså.

Korrekt...

Optimalt 190bag foran? eh... håper du har skrevet feil her?

Nei, tallet er korrekt...

Alltid trapp bak pga. fueling er vel pga. at flyene ikke står på gate?

Neppe... Ryanair vil alltid ha to utganger klare med trapper så lenge fueling pågår med pax ombord/på vei ut/inn. Den fremre har de som oftest selv, og den bakre besørger vi. Den bakre trappen kan fjernes når fuelslangen er koblet fra...

SAS bruker i hvertfall svært sjelden trapp bak på SVG.

Ikke vet jeg.. FR liker vel å ha evakueringsmulighetene klare dersom noe skulle oppstå under fueling, da den normalt alltid foregår med pax i flyet...

apron
26-01-2008, 20:46
...med 190 kolli foran - hvor mange blir det ca bak? Innbiller meg at det ikke er noen optimal trim iht fuel ut av TRF..
Om det ikke er så at maskinen kommer inn med last bak, og dere laster foran for å spare bakketid?

BSSW
26-01-2008, 20:53
Ikke vet jeg.. FR liker vel å ha evakueringsmulighetene klare dersom noe skulle oppstå under fueling, da den normalt alltid foregår med pax i flyet...

Det er vel et krav om at de skal ha 2 utganger når de fueler med pax fremdeles ombord

tabrenna
26-01-2008, 21:01
står ikke den klar til (mis)bruk i budapest mener jeg å ha lest her inne et sted??

Boeing 737 -81Q 30785 1007 LN-NOC Norwegian ferried 08jan08 SEN-BUD after painting, EC-reg ex EC-ICD

ref: www.aviazionecivile.it (http://www.aviazionecivile.it/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36465)

I.flg airfleets skal den i trafikk 01.02 denne også.. Noen som kan bekrefte/avkrefte??

KennethGS
26-01-2008, 21:09
...med 190 kolli foran - hvor mange blir det ca bak? Innbiller meg at det ikke er noen optimal trim iht fuel ut av TRF..
Om det ikke er så at maskinen kommer inn med last bak, og dere laster foran for å spare bakketid?

Normalt er det tomt bak, både inn og ut, for det er sjelden så mye som 190 bag...

Er faktisk sjelden med over 160 bag på en flight, men her om dagen var det visst over 220 bag ut på en maskin, hvorav omtrent 40 var skiposer...
Tipper disse ble lagt bak.. ^_^

Poenget er at Ryanair ønsker 190 bag foran (eller evnt. volumetrisk fullt) før man begynner å laste bak...

Innerst inne er man jo igrunn overlykkelig over det, da det å losse CPT 3 er svintungt, siden man sender bagasjen i motbakke... Altså, CPT 3 er lett å laste, og tung å losse...

LN-MOW
26-01-2008, 22:38
De maa da fly som en kraake med slik lasting ... Proevde aa simulere den lastinga paa ATA's lasteprogram og falt utenfor 'konvolutten' med glans ... 14 seter mindre, men det skulle ikke ha saa mye aa si .. men uansett er det svaert uoekonomisk under cruise.

Vede
26-01-2008, 22:57
Hos Norwegian (dog -300) så lastes i hovedsak alt bak viss det er under 110kolli på utland og 120kolli på innland. Transfer lastes også fremme ved en viss bagasjemengde. Men bak viss det er lite bagasje. Dette gjelder i hvertfall for Norport. Regner med det er likt over hele fjøla.

Farmer
26-01-2008, 23:00
De maa da fly som en kraake med slik lasting ... Proevde aa simulere den lastinga paa ATA's lasteprogram og falt utenfor 'konvolutten' med glans ... 14 seter mindre, men det skulle ikke ha saa mye aa si .. men uansett er det svaert uoekonomisk under cruise.

"Tailheavy Saves Fuel" var jo det store mantraet i alle fall da jeg fikk min utjsekk på loadcontrol, og på en 747 ARN-BKK var det snakk om flere tonn besparelse hvis trimmen var optimal.

Nå har vel Ryanair som standard å blokkere de fremste seteradene, og dermed oppnår de å kunne laste fullt i fremre lasterom for å få en så effektiv lasting og lossing som mulig, og de trimmer flyet ved å la alle pax sitte så langt bak som råd er. Widerøe bruker akkurat samme "teknikk" på kortbanenettet, ved at det plasseres x antall pax på de 2 siste radene for å være innenfor grensene balansemessig.

På de relativt korte turene Ryanair har vil det nok uansett være lønnsomt å fly litt framtunge så lenge dere finjusterte operasjon med 25 min bakkestopp etc fungerer så godt som det gjør. En ekstra rundtur om dagen er verdt mye!

KennethGS
26-01-2008, 23:04
De maa da fly som en kraake med slik lasting ...


Har du sett Ryanair lande? *Humre*^_^

LN-MOW
26-01-2008, 23:18
Naa ble jeg enda mer inspirert til aa fly Ryanair .... brrrrr..... :8:

LN-MEH
26-01-2008, 23:52
Før rute på sin første tur, spent på når den kommer nordover. I øyeblikket er ihvertfall LN-NOB Norwegians "NOOB"!:)

LN-MOW
27-01-2008, 03:43
.... og selvfoelgelig var Boeing ute med en pressemelding!

http://www.boeing.com/news/releases/2008/q1/080125c_pr.html

http://www.boeing.com/news/releases/2008/photorelease/q1/K64272_lg.jpg

GF1
27-01-2008, 09:23
Har du sett Ryanair lande? *Humre*^_^

Ja, jeg har sett Ryanair lande utallige ganger, og jeg synes det er like vakkert hver gang! Og jeg har vært passasjer på 15-20 slike landinger. Men siden det tydeligvis er noe jeg ikke har fått med meg, så ville jeg sette stor pris på å få forklart hva som er så spesielt med disse landingene.:question:

Stoarn
27-01-2008, 10:09
Ifølge osl.no 1 feb DY1048 (KRK) opereres med 738. Greit:)

ThomAAs
27-01-2008, 12:05
En -800 skal snus på like mange minutt som en -300. Her på utestasjonene bruker vi trapp bak i motsetning til OSL.

Det er greit. Men "problemet" er at uten trapp bak på OSL så tar det mye lengre tid å få folk ut av XL maskinen enn en -300. Så med enda 9 flere PAX på -800 så lar det seg ikke gjøre på OSL med 1 dør foran å snu på like kort tid som en -300...

Vede
27-01-2008, 13:21
Kanskje på tide at noe gjøres der da? Håper inderlig Røros har flere trapper i bestilling. For de få brukelige de har nå brukes på fly som parkeres på innlands gate som kommer fra utland og omvendt.

MD11
27-01-2008, 13:28
En gledens dag for DY og alle ansatte i går, en nye epoke starter:D Angående snutider på OSL så blir de det samme som - 300. Røros har mange trapper i bestilling og det blir standard slik som på de andre større flyplassene DY trafikkerer. Snutiden på OSL forblir altså 25 minutter.

ThomAAs
27-01-2008, 14:52
Skal bli spennende å se hvor trege PAX kommer til å være fremover, de er jo ikke kjent får å hoppe frivillig ut bak heller... Men jeg skak være flink gjeter jeg :)

Airbus 330
27-01-2008, 15:03
Og her er noen bilder av dem som vi tok igår av LN-NOB. http://www.hangar.no/news/117/ARTICLE/1295/2008-01-26.html

Airbus 330.

seatsniffer
27-01-2008, 16:50
Noen som vet når -NOC kommer?

LN-KGL
27-01-2008, 17:22
Apropos bildene med herr Kjos på, i bakgrunnen står den alles stednærværende informasjonssjef Ellingsen og pinnholder på en boks fra Grainger Industry Supply. Er det fastners fra 787 linjen eller i tilfelle rottefelle? :)

http://www.grainger.com

MD11
27-01-2008, 17:28
Skal bli spennende å se hvor trege PAX kommer til å være fremover, de er jo ikke kjent får å hoppe frivillig ut bak heller... Men jeg skak være flink gjeter jeg :)

Aldri hatt det problemet, folk går gladelig ut bak, de vil gjerne raskt ut av flyet. Med værforbehold selvsagt. Spesielt i BGO byr det av og til på vanskeligheter...^_^

FlightDeck
27-01-2008, 17:40
Norwegian will be taking delivery of 50 new Next-Generation 737-800s. In May 2007, the airline announced lease agreements for eight new airplanes followed by a direct purchase agreement with Boeing for 42 Next-Generation 737s, announced in August 2007. The latter is the largest order placed by any Scandinavian airline.

Trodde det var 11 fly som ble bestilt i utgangspunktet - og ikke åtte?

LN-RRA
27-01-2008, 17:46
FR (som er Ryanair?) har også 20min på sine -800 mener jeg. KennetGS hva sier du? En full -800 med mye bag skal det mye til å klare å snu på 20min. I hvertfall viss sliding carpet er U/S

SK sine bakkestopp har vel LN-RRA et svar på?

Dette har jo blitt tatt opp tidligere, men......

SK har 25 min snutid på innlandsruter og 30 min innland/utland på linjestasjonene.
På -800 har vi 25 - 30 min avhengig av antall seter ombord og belegg.
SK har for tiden minst en -800 maskin med 150 seter som vi har 25 min på å snu.

BSSW
27-01-2008, 17:49
Trodde det var 11 fly som ble bestilt i utgangspunktet - og ikke åtte?

Det er kun 8 som blir levert direkte fra Boeing, mens de 3 andre allerede er ut å flyr for andre selskaper før de skal til NAS.

Så for Boeing sin del har NAS egentlig bestillt 50 maskiner, ikke 53.

LN-KGL
27-01-2008, 18:05
Og alle de tre brukte kommer fra europeiske selskap

Fry
27-01-2008, 18:19
Æsj, at de ikke kunne forbedret liveryet når de endelig tok imot nye fly. Er drittlei de fargene der, ikke pent for 5 flate øre, og all denne poatriotismen med Real Norwegians kjenner jeg meg ikke igjen i. Følg med i tiden, Norwegian! Mal om flyene deres, det trengs! var noen som nevnte at de ser ut som en brukt tampong, og siden den gang er det det eneste jeg forbinder med Norwegian sitt dekor...

Blubird
27-01-2008, 18:32
Siden neste fabrikksnye maskin er -NOF, er det da rimelig å anta at de 3 lett brukte maskinene vil bli -NOD og -NOE, i tillegg til allerede kjente -NOC?

BSSW
27-01-2008, 18:37
Trodde neste nye -800 var -NOD

DCHalvorsen
27-01-2008, 18:49
Ser det er en del lignelser om designet på Norwegians gamle og nye fly (både i denne tråden og andre), og forbausende mange av dem ligger i samme gate, dvs. et sted ved mellomgulvet hos mennesker og dyr. Mulig det er slik at det hodet er fullt av, renner tastaturet over med ;-)

FlightDeck
27-01-2008, 18:58
Det er kun 8 som blir levert direkte fra Boeing, mens de 3 andre allerede er ut å flyr for andre selskaper før de skal til NAS.

Så for Boeing sin del har NAS egentlig bestillt 50 maskiner, ikke 53.

Sant, sant... Når du sier det. NOC'en er jo faktisk fra 2001... Her er litt bilder for de som er interessert (http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=30785/1007&distinct_entry=true).

Har den TV-skjermer?

Airbus 330
27-01-2008, 19:05
Sant, sant... Når du sier det. NOC'en er jo faktisk fra 2001... Her er litt bilder for de som er interessert (http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=30785/1007&distinct_entry=true).

Har den TV-skjermer?

Den har TV-skjermer i taket slik som LN-NOB har.
Fløy EC-ICD til TFS i 2003, og mener det var skjermer for hver 5 rad hvis jeg ikke husker helt feil.
Mener å ha hørt at de nye flyene til Norwegian skulle få skjermer i hver seterygg?
Men NOB'en har ikke det etter det jeg så av bildene jeg tok av den igår innvendig.
Kanskje dette ikke kommer på før de maskinene Norwegian skal eie selv?

Airbus 330.

AirbusTrond
27-01-2008, 19:10
Ser det er en del lignelser om designet på Norwegians gamle og nye fly (både i denne tråden og andre), og forbausende mange av dem ligger i samme gate, dvs. et sted ved mellomgulvet hos mennesker og dyr. Mulig det er slik at det hodet er fullt av, renner tastaturet over med ;-)

Hehe, ja hvis DY-fly ser ut som en omskåret penis, hva ser da et ikke-DY-fly egentlig ut som? Og hva er da en fly-spotter... ? ^_^

tabrenna
27-01-2008, 23:43
Hehe, ja hvis DY-fly ser ut som en omskåret penis, hva ser da et ikke-DY-fly egentlig ut som?

Godt det ikke er MD-80/90 de flyr rundt med da.. :colgate:

BU662
28-01-2008, 00:21
Could please someone of the Moderator-Corps take out all the pubertary postings on what certain forum members do associate Norwegians livery with and simply put it into a own topic "Does Norwegian need a new livery?" or "How does Norwegian planes look like?"!

I personally think it is a big shame if such a discussion is done here. Either we want to discuss facts and increase knowledge, or those that post this pubertary stuff here, want to continue here in general chat.

Given the fact that this is a public forum I have difficulties to understand that grown up persons can post such childish stuff in here. Do you ever consider that this is read somewhere and how people think about you? I mean, such levels of discussions I had when I was 12 or 14, but not when I did pass the 20 mark. I really do hope that the CEO's of GONow, SAS and some other companies don't sneak in here. They could question themselves "What kind of phantasy do our employees have???"

-------------------
Back to the topic:

Norwegian announced that they take 11 leased 737-800 between 2008 and 2010. These aircraft are not owned nor ordered by Norwegian and are activated on the balance sheets of the respective leasing companies, and not on Norwegians balance sheet. Not necessarily all of these aircraft are factory new.
I guess if someone wants to have a fair impression on how negotiations on such leasing aircraft and the property status are going, please search for one of the first posts of our Forum Member "OJB" who did describe this in a superb posting with the former LN-NOR of Norway Airlines back in the 1980s.

Breakdown of the 11 leased aircraft (according to Norwegian Press release from 11th May 2007).
7 in 2008
3 in 2009
1 in 2010

Prior to the order of the 42 737-800s, which will be owned, Norwegian did reserve the Registration marks LN-NOB til LN-NOH (7 units). Pling pling pling:9:, look a few lines higher and see with which number that co-incidences. No further assignments have been done so far in the NO* series.

LN-NOC is currently at BUD.
To write "venter for (mis)bruk" shows just that some people have no clue why this bird is in BUD. Definately not for storage or abuse. BUD is a pretty good Maintenance place and since the aircraft comes off lease from Air Europa, it has to be handed over to the leasing company by the lessee in a per-contract agreed condition. In order to achieve this, the bird has been send over to BUD to have Maintenance work carried out there. It was ferried to Budapest on Air Europe Flight number. So it did not have its "jomfru-tour" yet, despite the livery.

LN-NOF is revealed as MSN on the Seattle-deliveries.
They do not reveal the MSN chronologically, but as they approach delivery in sequence with their line number. Only the nearest 100-200 MSN are open for the 737 line. The line-number will be published later, usually no more than 20-50 of the nearest future Line-Numbers are published.

LN-NOD & LN-NOE:
You all want to know, don't you? But sorry, it is still secret. Call it spotter-uvennlig or whatever you like... Sometimes someones gotta wait.

I would really appriciate if the discussion could go on as straight-on-top only.

ENGM RAMP
28-01-2008, 00:30
I follow Richard on NOC, and regarding that aircraft, a Mechanic from DY told me last night that it is undergoing a heavy technical inspection while in BUD and that different types of work and modification will be done on it prior to delivery which is coming up quickly now, so I reckon the aircraft will be looking spotless and almost new when she comes to Norway...

LN-MOW
28-01-2008, 00:55
Moderator's official comment:

BU662: All postings and opinions are entirely the responsibility and embarrasment of the poster(s) as long as they don't conflict with any laws. I would recommend that you add the word 'tolerance' to your vocabulary.

//andreas

dc-8-63
28-01-2008, 01:25
I totally agree with LN-MOW....

Someone
28-01-2008, 01:30
Norwegian announced that they take 11 leased 737-800 between 2008 and 2010. These aircraft are not owned nor ordered by Norwegian and are activated on the balance sheets of the respective leasing companies, and not on Norwegians balance sheet. Not necessarily all of these aircraft are factory new.


Er det dette som er mest vanlig for flyselskaper? Dvs at flyene regnes som operasjonel leasing og ikke finansiell leasing? (har alltid innbilt meg det motsatt når det kommer til fly, men jeg kan ta feil) Eller kan det skyldes at leiekontrakten i dette tilfellet ikke er lang nok til at det regnes som finansiell leasing siden finansiell leasing skal aktiveres.

Utflyttet
28-01-2008, 02:45
Could please someone of the Moderator-Corps take out all the pubertary postings on what certain forum members do associate Norwegians livery with and simply put it into a own topic "Does Norwegian need a new livery?" or "How does Norwegian planes look like?"!

I personally think it is a big shame if such a discussion is done here. Either we want to discuss facts and increase knowledge, or those that post this pubertary stuff here, want to continue here in general chat.

Given the fact that this is a public forum I have difficulties to understand that grown up persons can post such childish stuff in here. Do you ever consider that this is read somewhere and how people think about you? I mean, such levels of discussions I had when I was 12 or 14, but not when I did pass the 20 mark. I really do hope that the CEO's of GONow, SAS and some other companies don't sneak in here. They could question themselves "What kind of phantasy do our employees have???"


I would embellish this with a repeat of what I told you last time, but for the sake of staying ontopic: as LN-MOW said, we are all different, and we get the credibility we deserve from the quality of how we post. You may or may not agree with this, but that's how the world is in here.

Now, instead of getting into the flinging of adjectives yourself, why not use the facilities at hand, instead of writing a rant and adding mud to the festivities? Use the report button if you find something inappropriate. That does get the attention of all moderators pretty quickly, given the mechanism on that that button does.

Now, as for immature acting on here, you pretty much seem to end up knee-high in the salad on a fairly repetitive basis lately, how about tyding up at home first?

-A

BU662
28-01-2008, 07:00
I think MOW, you did not understand what I meant:

This is not about tolerance it is about relevance!

In this topic, there are 216 or more postings. If you take a look to the topic title "LN-NOB / jomfrutur" and what is beeind discussed on the last page, you will have to agree that a discussion around the livery is not on-topic at all. I don't have anything against the fact that everyone has its own attitude on the DY livery. It just s***s to read over 50% irrelevant postings in order to come to another posting that has something to do with the actual topic.

CK
28-01-2008, 07:36
Richard - we' ve been over this a million times.
The Scanair Forum is for the users and by the users, and having seen it develop for about 10 years now, in various shapes and forms, I am personally very happy with the healthy mix of "fact & fun" that this forum has found.

We thank you for the insight into the future deliveries of NAX-aircraft, but I am still amazed that you manage to work yourself into a frenzy whenever a joke is made on the expence of the 737 (smågris) or the livery of Norwegian. Lighten up, Richard. It's ok to have a little light-hearted (or call it "pubertary") fun every now and then - I believe I speak for the majority of forum users here. If I - and the rest of the Scanair Forum Team - are mistaken, I will certainly amend my ways.

BU662
28-01-2008, 10:25
Well


I simply have to conclude that there is no desire to discuss here. It is making jokes, but where is the relevance? No there is no relevance at all. It is a shame. You say this is jokes.

What I did ask for was simply to split the topic into two, one on the LN-NOB and one on the livery of DY. Is that too difficult. Or shall everything be discussed here under the LN-NOB umbrella. I would suggest we start talking about the weather in SEA, the runways at OSL, the ICAO standard atmosphere and and and ... . All is somehow at some point of the journey related to LN-NOB at some time. But has this really relevance???

Did you ever think about how Norwegian employees feel when the read this "jokes" written in here? Did you ever think about this? No, never. Because it is "funny", and because it is easy to write so since one can hide behind a Nick-Name. Would you talk to your bosses or to same-level colleagues from other companies in that style? No, certainly not.

I did receive Emails from people asking me "what is wrong with **** from the Scanair forum??" In this part PH-NDR is right, you certainly get the credibility you deserve from the quality of how you post. But currently it is a doubtful one...

What I do react on is Pseudo-scientific arguing against the 737. There has been a lot. If there would be someone starting a fact-based discussion 737 vs. 320, I would be one of the first to join in and believe me, I would not hold back to explain why the A319s and A320s are better suited for SAS Danmark given their route structure. But - this is my personal impression - the forum has no desire to discuss on a certain level. Because it is more "funny" to call 737s "smagriser". So come with the arguments, and then we discuss!!! Having done calculations on aircraft types for 7 months now, I can assure you I can give you very hard facts. But postings like "I don't like 737s because they look like pigs and thats why A320s are always superior" I will simply ignore. I admit that a good proportion of technical insight is needed to discuss the pro's and con's or ad- and disadvantages of B737s and A320. And I am sure that people like Dag Johnsen will happily join the discussion - once it is really based on facts.

Lowandslow
28-01-2008, 10:37
Hva er det som egentlig er så spesielt med dette?
Det er en helt normal 737-800 som vi ser altfor mange av som det er uansett;)
Eneste forskjellen er at det er i DY farger, etter min mening ikke så veldig mye å hisse seg opp over akkurat:)
Er det bare jeg som er av denne oppfatningen eller?

sail4fun
28-01-2008, 10:39
Stor hendelse for DY og gratulerer med det, men det er vel en av de siste 737 operatørene i Europa til å få -NG ? , X år SAS , Braathens, Sterling osv, ikke noe å hisse seg opp over.

MD11
28-01-2008, 10:55
Merkelig at noen ikke klarer og glede seg over at Norwegian tar et steg videre og posisjonerer seg for fremtiden med flotte fly, til glede for de reisende i Norge og videre ut i Europa. Istedet skal det rakkes ned på livery etc. Virker som janteloven er tilstede her inne også......

Lowandslow
28-01-2008, 11:08
Rakker da ikke ned på noe, jeg liker Norwegian godt jeg. Utrolig hva de har fått til. Bare synes det er litt fasinerende at de får så sykt med oppmerksomhet over at de har fått ett `nytt` fly i flåten.....
Janteloven har da vel ingenting med det å gjøre? Er vel mer jantelov hvordan alle konstant er ute etter å ta SAS fordi de liksom er den store stygge ulven i norsk luftfart...

Thomas
28-01-2008, 11:09
SAS fikk vel like mye oppmerksomhet når de fikk levert -RRA ?

Syns det er rett å rimelig jeg, første -800 i flåten.. flunka nytt.. om ikke dette hadde skapt oppmerketsomhet på ett flyforum så.. :sarc

MD11
28-01-2008, 11:12
Lowandslow måtte komme med SAS her også. SAS har da ingenting med DY's nye fly og gjøre. Vi trenger både DY med nye fly og et solid SAS i Norge, det tror jeg de aller fleste er enige i. Det med at SAS er den store stygge ulven i norsk luftfart er noe som er skapt her inne. Men det er jo utrolig morro og se at det går an å skape et alternativ til SK i Norge også, og det er gjort på 6 år:) Det lar seg gjøre og drive et flyselskap på andre måter enn det som gjøres i SK, til iallefall min store glede, kanskje ikke for alle her inne.....

Lowandslow
28-01-2008, 11:16
Måtte jo nevne SAS i og med at det er den eneste reelle konkurrenten her til lands, men jeg jobber jo ikke for noen av selskapene så hva vet vel jeg?:)
Var bare et forsøk på å få ut en ærlig mening:)

MD11
28-01-2008, 11:17
Mitt innlegg hadde ingenting med ditt og gjøre Thomas.....og bare så du ser det, så nevner jeg også SAS når det først er tatt inn i tråden....;)

TCAS
28-01-2008, 11:18
DY er flinke til å hause opp leveransen av sitt første nye fly, og det må jo være lov å påpeke. DY gjør sånn sett en god jobb, for blant uvitende reisende så kan det virke som DY får nye fly mens SAS flyr rundt med gamle. Noe som selvfølgelig er helt feil.

MD11: Vi trenger både DY med nye fly og et solid SAS i Norge, det tror jeg de aller fleste er enige i.

Så du åpner ikke for et solid SAS som også har nye fly? ;)

Thomas
28-01-2008, 11:19
MD11:

Jeg ser du redigerte posten, og tar bort innlegget mitt ;)

MD11
28-01-2008, 11:21
DY er flinke til å hause opp leveransen av sitt første nye fly, og det må jo være lov å påpeke. DY gjør sånn sett en god jobb, for blant uvitende reisende så kan det virke som DY får nye fly mens SAS flyr rundt med gamle. Noe som selvfølgelig er helt feil.



Så du åpner ikke for et solid SAS som også har nye fly? ;)

Selvsagt, alle nye fly ønskes velkommen;) Også til SK og WF TCAS;) Men nå har jo SAS NO en forholdsvis ny og moderne flypark.

LN-MOW
28-01-2008, 11:33
Er det flere enn meg som faar assosiasjoner til Asterix og Brann I Rosenes leir? Anyway .. jeg synes denne traaden er blitt lang og rotete og godt kan pensjoneres.

Loese traader kan tas opp i nye topics. ;)