View Full Version : DY med seating og automatinnsjekk fra mars
http://www.norwegian.no/sw24507.asp
ENGM RAMP
24-01-2007, 11:30
Ikke dumt....
Maskinene så da greie ut og de, ut fra det jeg kan se!
men kan dem brukes om en ikke har bestilt/betalt for å ta med seg bagasje mon tro...
har ikke Kjos påstått at free seating er mer efektivt enn seating og "ledd" av SAS?
Originally posted by CK
har ikke Kjos påstått at free seating er mer efektivt enn seating og "ledd" av SAS?
Ombordstigningen har nok gått raskere uten seating, men Kjos har vel ikke ledd av SAS fordi dem har seating...selv om noen tror det.
Norwegian vil nok komme til å kjøre en knallhard justis ved ombordstigning når seating innføres. Vil anta at en alltid vil ta ombord dem med høyest seterad først etc...slik SAS har begynt med.
KNALLBRA!!!! Seating er og blir bedre/best... Med dette ble Norwegian igjen fullverdig alternativ....:D
Kanskje Northport ikke klarer å snu flyene raskt nok og at DY da tenker at vi like gjerne kan bruke litt mer tid på boarding....?:wink
Seriøst så mener jeg at dette er et meget bra tiltak - både maskininnsjekk og seating. Når jeg reiser med SAS så går det utelukkende på maskiner der det er mulig.
Da får vi håpe at SAS nå følger etter og tillater forhåndsreservering av seter for alle priskategorier når det bestilles online. I dag gjelder dette bare for EBG og fullprispassasjerer.
Svært bra tiltak. Sist jeg tok Norwegian måtte de be folk som hadde god tid gå til side slik at de som hadde dårligere til fikk sjekket inn i tide.
Innsjekkingstiden har vært mitt ankepunkt mot DY, og har ført til at jeg av frykt for kø har møtt opp i, noen gagner, for god tid før avgang. På tide at de noe med det, glimrende.
Originally posted by jb1
Svært bra tiltak. Sist jeg tok Norwegian måtte de be folk som hadde god tid gå til side slik at de som hadde dårligere til fikk sjekket inn i tide.
Dette gjøres vel hver gang på alle flighter....
Personlig synes jeg det beste med dette er at det blir automatinnsjekk og forhåpentligvis kortere kø for innsjekk, og en slipper møte opp på Gardermoen 2 timer før avgang om en har bagasje med seg..
MountainDew
24-01-2007, 12:56
:clap
Noen som vet hvem som eier CUSS-kioskene? Norwegian, franskmennene eller Northport?
Endelig! dette har vært savnet! Hvis man klarer å boarde de som skal sitte bakerst først tror jeg heller ikke at det vil ta lenger tid å fylle flyene enn det kaoset som skjer nå, fordi folk alltid begynner å sette seg i radene lengst frem.
Originally posted by CK
Noen som vet hvem som eier CUSS-kioskene? Norwegian, franskmennene eller Northport?
CUSS og CUTE er to sider av samme sak og eies/driftes av lufthavneier. For G-moen er det OSL vil jeg tro. Flyselskapene betaler for tilgang/bruk.
CUSS er en standard -- maskinene er nok DY's egne og jeg vil tro de driftes direkte mot sjekkin-systemet (Palco fortsatt?). OSL hadde antagelig gaatt med SITA's maskiner hvis de hadde vaert involvert.
Originally posted by Hurum
Originally posted by CK
har ikke Kjos påstått at free seating er mer efektivt enn seating og "ledd" av SAS?
Ombordstigningen har nok gått raskere uten seating, men Kjos har vel ikke ledd av SAS fordi dem har seating...selv om noen tror det.
.
Etter aa staatt i ombordstigningskoe hos FlyNordic paa OSL i gaar, med utsikt til SASBraathens pararelle avgang til Stockholm, vaager jeg aa si at det dreier seg om sekunder i forskjell....helt minimalt
Originally posted by dc-8-63
Originally posted by Hurum
Originally posted by CK
har ikke Kjos påstått at free seating er mer efektivt enn seating og "ledd" av SAS?
Ombordstigningen har nok gått raskere uten seating, men Kjos har vel ikke ledd av SAS fordi dem har seating...selv om noen tror det.
.
Etter aa staatt i ombordstigningskoe hos FlyNordic paa OSL i gaar, med utsikt til SASBraathens pararelle avgang til Stockholm, vaager jeg aa si at det dreier seg om sekunder i forskjell....helt minimalt
Begrunnelsen for å ikke ha seating har nok vært at ombordstigningen går raskere. Nå skal en heller ikke glemme at type passasjerer har mye å si. Forretningsreisende klarer dette vanligvis langt bedre enn bestemor og barnefamiliene.
Selv må jeg si at jeg savner den rolig og avslappede stemningen man tidligere hadde ombord i flyene...nå virker kabinpersonalet direkte stresset og har det svært travelt. Om en hadde lagt inn noen minutter mer i turnaround så tror jeg de reisende og de arbeidene hadde fått det litt bedre...men så var det de penga da. (og dette gjelder både SAS Braathens og NOrwegian, men synes at SAS Braathens har litt mer ro i kabinen enn Norwegian).
Ja jeg har hoert begrunnelsen, men er ikke enig i den. Personlig tror jeg det har langt mere med de som staar for ombordstigningen enn Seating eller ei....med FlyNordic i gaar var det en klar majoritet av Forretnings reisende, og med ca 70 reisende i en MD82 var det lang koe i hele broen, for nettopp de som kommer inn foerst oensker aa sitte foran (fort av) og de blokkerer dermed midtgangen....reiste nylig med en smekkfull Alaska MD80 med seating, forsinket som vi var kjoerte bakkepersonalet sitt velregiserte loep...og i loepet av 7 minutter satt alle paa sine plasser og vi var klare til Pushback.....det er vesentlig raskere enn hva FlyNordic og Pernille Servisair klarte med 70 gjester....
Originally posted by Hurum
...men så var det de penga da.
I dagens Rimi-samfunn er det penga som bestemmer. Naar ikke de uvaskede massene er villige til aa betale litt ekstra for ordentlige varer, blir det naa engang slik.
Originally posted by LN-MOW
Originally posted by Hurum
...men så var det de penga da.
I dagens Rimi-samfunn er det penga som bestemmer. Naar ikke de uvaskede massene er villige til aa betale litt ekstra for ordentlige varer, blir det naa engang slik.
Ja enig....og legger også merke til at Norwegian plutselig har langt færre avganger med laveste pris etter at dem innførte bagasjegebyret. Et raskt søk på Lavpriskalenderen avslører at de fleste avgangene beholder den gamle lavprisen, mens svært få har fått den nye laveste prisen.
Originally posted by Hurum
Ja enig....og legger også merke til at Norwegian plutselig har langt færre avganger med laveste pris etter at dem innførte bagasjegebyret. Et raskt søk på Lavpriskalenderen avslører at de fleste avgangene beholder den gamle lavprisen, mens svært få har fått den nye laveste prisen.
Prøv å finn den annonserte rimeligste billetten til BUSK mellom Tromsø og Trondheim.......
Now there's a challenge.....
Amen:devot:
Det var bare helt perfekt. Og det med at det tar lengre tid, de fleste andre selskaper klarer det. Så da klarer DY det også...
Tommy777
24-01-2007, 19:57
Dette gjør at Norwegian blir et fullverdig alternativ til SASBraathens, ihvertfall på europarutene. På innenriks har fortsatt SASBraathens fordelen med gratis kaffe/te og vann
Originally postet by Tommy777
Dette gjør at Norwegian blir et fullverdig alternativ til SASBraathens, ihvertfall på europarutene. På innenriks har fortsatt SASBraathens fordelen med gratis kaffe/te og vann
Kun kaffe/te som er gratis... vann = 20 kr.
:posty:
Tommy777
25-01-2007, 01:37
Originally posted by scandi
Originally postet by Tommy777
Dette gjør at Norwegian blir et fullverdig alternativ til SASBraathens, ihvertfall på europarutene. På innenriks har fortsatt SASBraathens fordelen med gratis kaffe/te og vann
Kun kaffe/te som er gratis... vann = 20 kr.
:posty:
Nåja, de har et par store flasker vann, det er bare å spørre pent så kommer vatnet på bordet :)
Originally posted by Tommy777
Originally posted by scandi
Originally postet by Tommy777
Dette gjør at Norwegian blir et fullverdig alternativ til SASBraathens, ihvertfall på europarutene. På innenriks har fortsatt SASBraathens fordelen med gratis kaffe/te og vann
Kun kaffe/te som er gratis... vann = 20 kr.
:posty:
Nåja, de har et par store flasker vann, det er bare å spørre pent så kommer vatnet på bordet :)
Det har i allefall aldri skjedd de gangene jeg har flydd innenlands. Alle har pent måtte punge ut med 20 kr...slik dem også annonserer ;)
Jeg tror nok ikke at DY velger å innføre seating uten å tenke litt økonomi også.
Regner med at det blir et lite gebyr for å reservere sete ved bestiling. (Slik sterling har i dag)
F.eks midtgang eller vindu 50kr. langt foran (rad 1-5) 50 kr. EXIT 200 etc. (Prisene bare eksempel)
For de som ikke har bestillt sete blir det førstemann til mølla under innsjekk.
S
Den gratis kaffen til BUSK er bare midlertidig. Snart må man opp med lommeboka igjen:p
Originally posted by MD11
Den gratis kaffen til BUSK er bare midlertidig. Snart må man opp med lommeboka igjen:p
Kaffekoppen ble jo innført umiddelbart etter streiken til de kabinansatte for en stund siden. Mange oppfattet det nok som et "plaster på såret", som i og for seg var smart. Håper ikke SAS fjerner kaffekoppen, selv om jeg hadde fortrukket dem hadde valgt Braathens sin gode gamle kaffe ;)
Originally posted by Hurum
Originally posted by Tommy777
Originally posted by scandi
Originally postet by Tommy777
Dette gjør at Norwegian blir et fullverdig alternativ til SASBraathens, ihvertfall på europarutene. På innenriks har fortsatt SASBraathens fordelen med gratis kaffe/te og vann
Kun kaffe/te som er gratis... vann = 20 kr.
:posty:
Nåja, de har et par store flasker vann, det er bare å spørre pent så kommer vatnet på bordet :)
Det har i allefall aldri skjedd de gangene jeg har flydd innenlands. Alle har pent måtte punge ut med 20 kr...slik dem også annonserer ;)
Det er kommet reminder på at det IKKE skal gis ut vann, det MÅ kjøpes.
En får vente og se hva som kommer ut av NKS (Nye Kommersielle SAS):wink
Ja slik jeg antok.....synes det er litt kjipt, men forstår at en må være litt firkantet her.
Skulle noen trenge vann til å skylle ned tabletter vil jeg tro en kunne bli spandert et glass vann.....forhåpentligvis hos alle selskaper.
MountainDew
25-01-2007, 22:41
Originally posted by Hurum
Originally posted by MD11
Den gratis kaffen til BUSK er bare midlertidig. Snart må man opp med lommeboka igjen:p
Kaffekoppen ble jo innført umiddelbart etter streiken til de kabinansatte for en stund siden. Mange oppfattet det nok som et "plaster på såret", som i og for seg var smart. Håper ikke SAS fjerner kaffekoppen, selv om jeg hadde fortrukket dem hadde valgt Braathens sin gode gamle kaffe ;)
Skulle de ikke ta det beste fra SAS og Braathens for å putte det inn i SASBraathens? Så de tok feil kaffe med seg altså... he he :smile2
espenlok
25-01-2007, 22:44
Jeg synes vel egentlig at dette skillet er litt rart... Vann som er varmet opp er gratis, men vil man ha det kaldt må man betale for det :huh:
Originally posted by MountainDew
Skulle de ikke ta det beste fra SAS og Braathens for å putte det inn i SASBraathens? Så de tok feil kaffe med seg altså... he he :smile2
De nevnte kanskje ikke noe om det beste for hvem? :lol: :p
Som passasjer synes jeg dem tok feil kaffe ja ;)
Originally posted by Hurum
Som passasjer synes jeg dem tok feil kaffe ja ;)
Det er ingen endring i kaffeservering etter sammenslåing. X-bu maskiner har Friele traktekaffe, X-sk maskiner har Nescafe Gold Blend pulverkaffe.
Dette pga traktemaskiner i x-bu maskiner, vannkokere i x-sk maskiner.
Det er også lastet litt Nescafe Gold Blend på x-bu maskiner som brukes når (ikke hvis) kaffetraktere er i ustand eller ikke trakter fort nok.
:posty:
sail4fun
18-03-2007, 10:59
Originally posted by scandi
Det er kommet reminder på at det IKKE skal gis ut vann, det MÅ kjøpes.
En får vente og se hva som kommer ut av NKS (Nye Kommersielle SAS):wink
, kun -1- uke igjen nå :wink
Kaffen har da vært gratis lenge nå...og skal vel fortsatt være det!
Originally posted by P.A. VIKING
Originally posted by scandi
Det er kommet reminder på at det IKKE skal gis ut vann, det MÅ kjøpes.
En får vente og se hva som kommer ut av NKS (Nye Kommersielle SAS):wink
, kun -1- uke igjen nå :wink
Hva er nye kommrsielle SAS for noe? :question:
Lillingen
29-04-2007, 02:20
Er det noen som har sett noen til disse automatene og eventuelt fått testet de?
maskinene står der de....ikke mange, og veldig små i størrelse, men er ikke i drift enda....
men sånn litt mine egne tanker..
jeg reiser mye med KLM/airFrance fra OSL og der har det vært automatinnsjekk lenge. Noe jeg setter stor pris på. Sistgang jeg reiste var det en full 737-900 maskin fra KLM, alstå ganske mange som skal sjekke inn. Det sto en representat fra KLM i inngangen til køen og prøvde å sende folk til automatene for at det skulle gå mer unna.Men det var jo helt åpenbart at "den uvaskede masse" heller ville stå i kø enn å trykke på automaten. De nekta plent, tross at de fikk hjelp av ansatte som viste hvordan dette fungerte.
Jeg derimot fikk "ros" fordi jeg hadde klart meg selv....:D
Ingen kø på to bagdrop skranker, og lang kø på en innsjekkingskranke.
så spørsmålet mitt er om de som reiser med DY er mer ivrige på å sjekke inn selv....
KLMfan
FlightDeck
29-04-2007, 10:16
De kommer i drift fra 1. mai på Oslo lufthavn. Så går det slag i slag på andre flyplasser. Grunnen til at de kommer på Oslo lufthavn, er at det rett og slett ikke er plass til bare ordinær innsjekk.
Originally posted by KLMfan
maskinene står der de....ikke mange, og veldig små i størrelse, men er ikke i drift enda....
men sånn litt mine egne tanker..
jeg reiser mye med KLM/airFrance fra OSL og der har det vært automatinnsjekk lenge. Noe jeg setter stor pris på. Sistgang jeg reiste var det en full 737-900 maskin fra KLM, alstå ganske mange som skal sjekke inn. Det sto en representat fra KLM i inngangen til køen og prøvde å sende folk til automatene for at det skulle gå mer unna.Men det var jo helt åpenbart at "den uvaskede masse" heller ville stå i kø enn å trykke på automaten. De nekta plent, tross at de fikk hjelp av ansatte som viste hvordan dette fungerte.
Jeg derimot fikk "ros" fordi jeg hadde klart meg selv....:D
Ingen kø på to bagdrop skranker, og lang kø på en innsjekkingskranke.
så spørsmålet mitt er om de som reiser med DY er mer ivrige på å sjekke inn selv....
KLMfan
Observasjonen fra KLM innsjekk er ganske riktig. Vi sliter med å få folk til å gå "frivelig" til automatene. Siden mange skal reise langt så er det veeeldig skeptiske til å gjøre det selv. Har litt morro av å si at de kan få velge 30 minutter i kø eller prøv selv i 2 minutter og et par minutter i bag drop kø. Og overraskende mange steller seg kø.... Og noen blir skikkelig sure... Hadde faktisk en ambassadør som flippa fullstendig når en kollega foreslo en automat.....
Noen ganger kan det desverre være litt kø i bagdrop men i motsetning til SAS sin "tøm og rømm" bagdrop hvor det knapt sjekkes hvem som leverer bag. Så har vi en del ting som skal gjøres med korrekte tagger, id sjekk og visum kontroll. Men vi som alle andre har nok forbedrings potensiale her også med tanke på tempo.
Men jeg tror nok at ganske mange DY pax vil bruke automater. Ser jo at SAS sine er godt besøkt av alle sorter pax. Så tror nok at mange vil bruke dem, men der som ellers vil man sikkert kunne gjette seg til hvem som gidder å bruke dem når du møter dem i døra.....
Originally posted by learjet
Originally posted by KLMfan
maskinene står der de....ikke mange, og veldig små i størrelse, men er ikke i drift enda....
men sånn litt mine egne tanker..
jeg reiser mye med KLM/airFrance fra OSL og der har det vært automatinnsjekk lenge. Noe jeg setter stor pris på. Sistgang jeg reiste var det en full 737-900 maskin fra KLM, alstå ganske mange som skal sjekke inn. Det sto en representat fra KLM i inngangen til køen og prøvde å sende folk til automatene for at det skulle gå mer unna.Men det var jo helt åpenbart at "den uvaskede masse" heller ville stå i kø enn å trykke på automaten. De nekta plent, tross at de fikk hjelp av ansatte som viste hvordan dette fungerte.
Jeg derimot fikk "ros" fordi jeg hadde klart meg selv....:D
Ingen kø på to bagdrop skranker, og lang kø på en innsjekkingskranke.
så spørsmålet mitt er om de som reiser med DY er mer ivrige på å sjekke inn selv....
KLMfan
Observasjonen fra KLM innsjekk er ganske riktig. Vi sliter med å få folk til å gå "frivelig" til automatene. Siden mange skal reise langt så er det veeeldig skeptiske til å gjøre det selv. Har litt morro av å si at de kan få velge 30 minutter i kø eller prøv selv i 2 minutter og et par minutter i bag drop kø. Og overraskende mange steller seg kø.... Og noen blir skikkelig sure... Hadde faktisk en ambassadør som flippa fullstendig når en kollega foreslo en automat.....
Noen ganger kan det desverre være litt kø i bagdrop men i motsetning til SAS sin "tøm og rømm" bagdrop hvor det knapt sjekkes hvem som leverer bag. Så har vi en del ting som skal gjøres med korrekte tagger, id sjekk og visum kontroll. Men vi som alle andre har nok forbedrings potensiale her også med tanke på tempo.
Men jeg tror nok at ganske mange DY pax vil bruke automater. Ser jo at SAS sine er godt besøkt av alle sorter pax. Så tror nok at mange vil bruke dem, men der som ellers vil man sikkert kunne gjette seg til hvem som gidder å bruke dem når du møter dem i døra.....
De er jo veldig lettvinte å bruke hos KLM og ikke spesielt pes selv om man skal langt.....
jaja folk er vel forskjellige, men etter utviklingen å dømme så er det bare å lære seg å bruke automat....
Har lagt merke til at Norske C klasse passasjerer vegrer seg mer for å bruke automatene ift andre. Virker som de SKAL til Business, Elite skranken uansett. Hadde en som hadde blitt stoppet og hjulpet på automaten, da jeg fortalte at loungen var under utbygging/flytting tilta han helt og kunne ikke skjønne hvor dårlig service dette var. Først sjekke inn på automat også var loungen stengt, og alt han fikk var ett matkort på 165NOK.
Vel, kjøss meg en viss plass... det er en fryd og hanskes med de fleste, men noen burde absolutt ha gått ett kurs i folkeskikk og forståelse.
Forresten, må man være dverg for å bruke automatene til DY? - de rekker meg til kne'a :lol:
uten å spore helt av her...
når åpner OSLounge ?
OSLounge skal vel åpne i disse dager.
Skal innom bruket en tur i dag, så da kan jeg jo ta en titt og se hvordan de ligger an
S
Jeg hørte 1MAY07, sist jeg titta opp der så det ganske så klart ut..
ENGM RAMP
03-05-2007, 00:41
Gikk forbi automatene her når jeg kom på jobb i kveld. Alle er røde, og små og nette, men ikke koblet opp enda....
Men det er vel ikke lenge før....
Trash2000
03-05-2007, 07:45
Fortsatt ikke operative.
Sett i forhold til de nærstående SK-automatene så virker det jo som barneautomater :p. På samme måte som at matbutikker har små vogner for barn, så tilbyr DY automater i samme størrelsesforhold :p
Automat er veldig bra. Jeg har ikke reist så mye med DY, men sist gang var det lang kø, og de måtte be folk som hadde god tid tre til side i køen iforhold til dem som hadde dårlig tid. Jeg har brukt SKs automater i alle år og sjekket inn til alt fra Stavanger til Sydney, og jeg har kun hatt småproblemer et par ganger, som at det ikke var mer papir til bagasjelappene, men det har løst seg lett. Nett check-in er ikke alltid like lett, ofte krav om elektronisk billett og ikke alltid så greit på interkontinentalt. Men når det funker er det genialt, spesielt når man kun har hånbagasje og kan gå rett til utgangen.
MountainDew
03-05-2007, 10:49
Ser ut som det er blitt en liten forsinkelse på automatene. Håper de snart er i drift for køene er altfor lange selv med alle tilgjengelige innsjekkskranker i drift.
Jeg bruker alltid automat uansett, hvis de virker. Den gangen på LHR de ikke virket fikk jeg følelsen av hvordan det er å stå i køøøøøøø. Automatene har faktisk hittil vært nok en grunn til å bruke SAS fremfor DY når jeg skal sjekke inn bagasje. Hvis Ola Dunk er vant med automatene til SAS venner de seg nok til DY sine også.
ENGM RAMP
03-05-2007, 16:36
medio mai hørte jeg nå idag på disse automatene....
De virker flotte da, kan lese/scanne pass, har biometrisk scanning av fingertuppen din etc...
Hvilken type maskiner har de?
Originally posted by LN-MOW
Hvilken type maskiner har de?
I.E.R.
Jeg jobber hos en underleverandør av en underleverandør til en IT-leverandør til Norwegian. Jeg er ikke helt sikker på om vår leveranse er knyttet til automatinnsjekking, men jeg mistenker det. Og i dag støtte den lille puslespillbiten på ganske håndfaste problemer og faller ikke på plass som håpet.
Originally posted by Trash2000
Fortsatt ikke operative.
Sett i forhold til de nærstående SK-automatene så virker det jo som barneautomater :p. På samme måte som at matbutikker har små vogner for barn, så tilbyr DY automater i samme størrelsesforhold :p
De er nøyaktig like store som BA sine, og har samme arbeidshøyde som SAS sine,
men er ikke omgitt av en enorm stålkasse som opptar ekstra plass i avgangshallen...
Pressemelding fra IER (http://www.ier.fr/~/uk/market/air-transportation/~/uk/press_release/norwegian-air-shuttle-deploys-the-next-generation-ier-918-cuss-kiosk/index.html)