PDA

View Full Version : En svaert anderledes flytur


dc-8-63
22-10-2004, 00:01
...turen starter midt i sentrum! av Seattle, det er nemlig parkerings forbud paa flyplassen, saa det er obligatorisk oppmoete paa Westin Hotellet i Seattle. En etter en gaar vi opp til en liten blid franskmann og gir oss til kjenne, han krysser navnene av paa listen og oensker velkommen....bagasjen stables bak i en letter sliten Dodge Van, den eneste i gruppen som er i Uniform er en cabin attandant, resten er noksaa sportslig antrukkert.....klokken 10.00 er det avgang for van'en....ennaa er det over 4 timer til avgang for
F-GSPV (http://www.airliners.net/open.file/478756/M/)

Etter 25 minutter ankom vi Paine Field, bedre kjent som Everett og etter en kort stopp i sikkerhetskontrollen ankom vi Boeing Delivery Center....hvor det vi absolutt kom til dekket bord....en stor slagen lunsj hvor alle noekkel personene i fra Boeing som har jobbet med akkurat denne maskinen var tilstede....mens vi spiste lunsj ble ogsaa betalingen gjort opp med en sjekk !!! Med unntak av et 10% depositum faar Boeing ikke pengene foer dagen maskinen leveres.....og den endelige prisen blir avgjort eksakt klokken 17:00 dagen foer......Flyselskapet, evt. leasing selskapet og Boeing forhandler om sluttprisen i fra 09:00 til 17:00...det er kanskje ikke store utslag, men allt taes med.....og med flere og flere underleverandoerer som varierer i fra selskap til selskap (f.ek.s Air France sine Foerste og Business Class seter blir produsert i England og Boeing tar seg kun betalt for aa montere disse) blir variablene stoerre og stoerre...

Spesiellt med leveransen av F-GSPV er at AF's sin oekonomi direktoer er tilstede, dette er mannen som betaler for alle maskinene Air France eier....og derfor er de 2 siste bokstavene i registreringen PV som er hans initialer....

Etter noen hyggelige timer i godt selskap med god mat og drikke, er det klart for boarding.....trappen staar paa hoeyre side....og foerst blir bagasjen baaret ombord og plassert og fastspent i Business Class....saa er det vaar tur....alle 12 inkludert 3 i cockpit en i cabin og 2 teknikere som skal initiere det Digitale Video systemet (PTV i alle seter)

Slik tilbringer vi turen:

Espace Premier (http://www.airliners.net/open.file/470966/M/)

Det eneste vi ikke hadde, var nakke putene, de monteres i Paris av en eller annen grunn.....saa lukkes doeren og kapteinen, ja det er den lille blide franskmannen, gaar personelig gjennom en litt noeyere sikkerhets annonsering......Vi tar av mot syd (mot Seattle) det er en nydelig Februar dag....og etter takeoff svinger vi ut over The Olympic Mountains foer vi setter kursen nordover......Boeing staar for servering ombord, og det virklig bugner av mat og drikke.....2 kasser vin i fra Washington State (og det fordelt paa 8 av oss, det ble nok til at vi alle fikk med oss noen flasker naar vi gikk av flyet)

Med avgangstid klokken 2, blir det ganske fort moerkt naar vi drar nordover, cockpit er aapen og vi er alle velkommen til lange opphold.....rart aa komme i cockpit hvor alle sitter i fritidsklaer....naere nordpolen opplever vi et fantastisk nordlys og selvfoelgelig maa vi alle frem i cockpit aa beskue dette....:wow:

Etter middag og dessert, har gutta i Video kjelleren faatt sving paa sakene...og oensker at vi skal teste systemet.....siden det er digitalt kan vi alle starte hvlken somhelst av de 30 filmene naarsomhelst....vi kan ogsaa pause filmen.....

Det er en rar foelelse aa bevege seg rundt i en 777-200 som er omtrent tom....8 stykk i Foerste klasse, noe bagasje i Business Class....og ellers tomt.....

Tiden gaar bare allt for fort!!!....og foer vi aner det er vi over Frankrike
GE-90 (http://www.airliners.net/open.file/372660/M/)

og det naermer seg ankommst......og ankommsten er ogsaa spesiell...en liten buss for aa plukke oss opp (inkludert cockpit cabin crew) og 2 mekanikere....det er velkommst komiteeen.....maskinene skal i produksjonen allerede samme ettermiddag...den skal fly sin foerste revenue flight til Buenos Aires og Santiago:
Santiago (http://www.airliners.net/open.file/574932/M/)


Buenos Aires (http://www.airliners.net/open.file/474774/M/)


I tiden etter vaar spesielle tur har den ogsaa vaert paa besoek i mere nordlige trakter:

Helsinki (http://www.airliners.net/open.file/287206/M/)

En minnesrik tur....og enten den 5 November eller den 03 December skal vi gjenta turen...denne gangen oppgradert til 777-300ER:)

Edit jobber med bildene......

Blubird
22-10-2004, 18:28
Høres ut som en fin tur! Tør jeg spørre hva din rolle i denne sammenhengen?

dc-8-63
22-10-2004, 18:43
Min rolle er ektemann, gift med Air France Sales Executive Pacific Northwest, en meget god rolle

Blubird
22-10-2004, 18:45
Kan jeg tenke meg ja.

EB
23-10-2004, 09:31
Herlig lesning - selv om jeg jo har hørt historien tidligere. :spin:

Savipix
23-10-2004, 19:59
Flott rapport. Ser fram emot mer AF godis.

LN-MOW
23-10-2004, 21:59
Har selv vaert med paa en del ferryflights ... den beste var vel Baku-Fornebu den foerste juledag 1996 (?) med MD83 LN-RMF .. crew, mekaniker, to pressefolk og meg .. full julemiddag og goood plass ... satt i cockpit under en del av turen .. interessant aa hoere kommunikasjonen med russisk ATC ... :D

LN-REF
24-10-2004, 03:26
Flott "rapport" og et ord som passer bra her må bli:

Misunneleg! ;)

EB
24-10-2004, 08:36
Kunne ikke MOW (PLEASE!) skrive en egen historie om juleflyet???

Exiz
24-10-2004, 11:03
Svært spennende lesning! :)

Dag Viking
25-10-2004, 20:28
Interessant!
Men hva er planene for 1.klasse på 777? 772 med den gamle stilen, og 773 med denne? (http://www.airliners.net/open.file/612254/M/)

Edit. For å svare meg selv. Så teksten på dette bildet,
http://www.airliners.net/open.file/620777/M/
og ser ut til at 1.kl på 744, 772 skal bli lik 773.

dc-8-63
25-10-2004, 21:24
Vel etter planen skal kun 777 ha foerste klasse, og de skal alle ha de nye Premiere Espace"stolene" som 777-300ER har, og lay flat bed i Business Class. 744 skal innredes i 2 varianter, en med en liten Businessclass 17 seter i nesa, og en Alize classe i annen etage (52 Seter ?) og 400 Tempo i resten av flyet. Disse maskinene (de 2 foerste er bygget om) skal benyttes til Indiske hav og Caribien....Resen av 744 skal ha 52 Business Class seter (lay-flat bed) og 354 Tempo (dette er ikke helt klart ennaa, ingen av disse er bygget om ennaa)

A330 og A340 skal ogsaa kun ha Business Class plus Tempo, med de nye lay flat bed business class setene.....saa langt er en A340 bygget om og er i trafikk mellom CDG og Newark....

Det har vaert kvalitets problemer paa de nye stolene, saa ombyggingen har maatte vente fordi det kun ble levert nok aa dekke de nye 777-300ER som ved aarest slutt vil telle 7 (av 16)....