PDA

View Full Version : For 22 år siden......


putzmeister
19-01-2007, 19:07
http://www.airliners.net/open.file/0224053/M/ :lol:

KennethGS
19-01-2007, 19:13
For 22 år siden......

...så tok BU en større bit en de klarte å svelge...:rolleyes:

Fint skulle det være... :clap

HMWK
19-01-2007, 19:29
Vakkert!

Concorde
19-01-2007, 19:40
Husker jeg var inne i den på presse-runden når den kom til Fornebu første gang, desverre fikk jeg ikke bli med på selve flyturen.

ANX
19-01-2007, 23:26
...så tok BU en større bit en de klarte å svelge...

Ikke helt riktig: Hvis man går inn på dollarkursen på tidspunkt for bestilling av flyet, og så kursen da rentene begynte å rulle, får man den egentlige forklaringen.

LN-REF
19-01-2007, 23:28
Sukk, hadde bare denne blitt airborne igjen i 1/400

KennethGS
19-01-2007, 23:58
Originally posted by ANX

...så tok BU en større bit en de klarte å svelge...

Ikke helt riktig: Hvis man går inn på dollarkursen på tidspunkt for bestilling av flyet, og så kursen da rentene begynte å rulle, får man den egentlige forklaringen.



Vel, nå tenkte jeg ikke så mye på prisen, som på behovet... :rolleyes:

ANX
20-01-2007, 01:51
Holder fortsatt på dollarkursen, jeg.

NOEN her inne MÅ da være datainnhentingsfreaker og regnekyndige nok til å vise at det uforutsigbare og storekurshoppet kunne veltet ethvert budsjett?

Venter spent på noen som har kapasitet og vilje til å lete frem dollarkurs for de aktuelle år? Verre nerdete prosjekter og "mysterier" har da tidligere vært entusiastisk løst her på forumet...

:question: :question: :question: :question: :question:

fokkeren
20-01-2007, 10:11
Skipsreder Bjørn Braathen kom heldig ut med 767,ble kvit de etter to år for å kjøpe seks B737 advanse.Etter det ble Braathens SAFE et av verdens mest lønnsomme flyselskaper i sin størrelse.
Etter tredje generasjon overtok skuta hveit hvordan det gikk

imm
20-01-2007, 11:11
Noen her som var ute å fløy Braathens 767?

"Jeg!" :hi2

LN-SSL
20-01-2007, 12:05
Venter spent på noen som har kapasitet og vilje til å lete frem dollarkurs for de aktuelle år

Da jeg tok opp lån og dro på flyskole i USA i 1987 mener jeg å huske at dollarkursen var noe rundt om kring kr. 6,50.
Et par år tidligere tror jeg den var nede i rundt kr. 4,-.
I 1986 ble vel krona nedskrevet med 9,2%.
Renta i bankene for "vanlige folk" var vel rundt 14-15% på midten av 80-tallet.

Ekspertene får regne videre...^_^

STARSHIP 2
20-01-2007, 12:27
hvilke ruter fløy den?

BU595
20-01-2007, 13:02
Originally posted by JohnnyEagle

hvilke ruter fløy den?

SVG-OSL-TRD (GJENNOMGÅENDE) V.V.
Charter fra GEN/ARN
Mil charter i norge

EB
20-01-2007, 14:43
Uansett...vakker var den i SAFE design!!!

LN-MOW
20-01-2007, 15:16
I boken 'Mot Alle Odds' av Audun Tjomsland er det viet god plass til 767'en. Problemet var ikke bare daleren, men ogsaa at de hadde stappet for mange seter in i den, noe som gjorde at turoperatoerene ikke var overbegeistret. Men paa den annen side var de heller ikke villige til aa betale ekstra for mer plass. Saa en form for catch 22 som i bunn og grunn bunnet i at makedet ikke var stort nok til at de kunne drifte dem oekonomisk. Det hjalp heller ikke at det kun var mulig aa fylle dem innenriks paa andre tider enn fredag ettermiddag og mandag morgen ..

VC-10
20-01-2007, 16:18
Jeg fløy en tur FBU-TRD-FBU. Ganske stort å fly widebody innenriks. Glad jeg fikk med meg den.

Forøvrig var jeg også ved hangaren på FBU den dagen den kom. Artig for menigmann å få slippe inn der, og se den inn- og utvendig, og få med seg en del BU-effekter.
Hvis jeg leter i gamle album, har jeg sikkert noen bilder fra den anledningen!

:wink VC-10

LN-KOG
20-01-2007, 16:30
Originally posted by LN-SSL
Da jeg tok opp lån og dro på flyskole i USA i 1987 mener jeg å huske at dollarkursen var noe rundt om kring kr. 6,50.
Et par år tidligere tror jeg den var nede i rundt kr. 4,-.
I 1986 ble vel krona nedskrevet med 9,2%.
Renta i bankene for "vanlige folk" var vel rundt 14-15% på midten av 80-tallet.

Ekspertene får regne videre...^_^

Dollarkursen fram til 1987 var veldig høy. I 1985 var den vel opp i kr 10 selv om månedskursen hos Norges Bank stopper på 9,4810. Renta i 1987 var absurd. Jeg hadde realrente på mitt billån på 24% og det var lavt:drunk: Styringsrenta var på det høyeste i mai 1986 med 19,46% - så kom bankenes profitt på toppen. Det var ikke enkelt å være lånekunde på den tida.

Utflyttet
20-01-2007, 16:45
Originally posted by VC-10
Jeg fløy en tur FBU-TRD-FBU. Ganske stort å fly widebody innenriks. Glad jeg fikk med meg den.


Har det vært fløyet wide-bodies noen andre ganger innenriks for oss vanlige dødelige, og man overser mil.charter?

-A

VC-10
21-01-2007, 12:05
Jeg tror SAS innimellom satte inn noen store maskiner for å avvikle juletrafikken, men aldri i fast rute.
Bortsett fra BU´s 767, var vel den største faste på innenriks en DC8-63 fra Scanair som SK benyttet mellom FBU og BGO på hverdagene i en periode!

^_^ VC-10

LN-KOG
21-01-2007, 14:39
Originally posted by VC-10

Jeg tror SAS innimellom satte inn noen store maskiner for å avvikle juletrafikken, men aldri i fast rute.
Bortsett fra BU´s 767, var vel den største faste på innenriks en DC8-63 fra Scanair som SK benyttet mellom FBU og BGO på hverdagene i en periode!

^_^ VC-10

Og det var på midten av 1980-tallet. Fløy med Bodil Viking (http://www.airliners.net/open.file/0280094/L/) BGO-FBU i november 1985. SE-DBL var forøvrig den aller siste DC-8 som ble bygd.