PDA

View Full Version : Med Continental til New York

Thomas
19-01-2007, 15:03
Det nærmer seg med stormskritt! Neste uke, nærmere bestemt Onsdag 11:10 settes snuten Vestover mot det store eplet.

CO39
OSL-EWR
11:10
B75W
Chief Purser; "Donna" (Iflg en bekjent i CO) :D

Jan 24 Wednesday
More sun than clouds. Highs in the upper 30s and lows in the upper 20s.

Jan 25 Thursday
Times of sun and clouds. Highs in the low 40s and lows in the upper 20s.

Jan 26 Friday
Mix of sun and clouds. Highs in the mid 30s and lows in the mid 20s.

Jan 27 Saturday
Occasional snow showers. Highs in the upper 30s and lows in the low 30s.

Jan 28 Sunday
More clouds than sun. Highs in the mid 40s and lows in the low 30s.

Det skal bli spennende å prøve ett nytt hotell, valget falt denne gangen på The Helmsley som ligger bra plassert på 212E 42nd Street.

... more to come! :USA

Thomas
19-01-2007, 17:34
Vi begynner med en oppdatering på crewfronten, det er nå endret fra Donna til Deborah :colgate:

EB
20-01-2007, 09:06
Gleder meg til å høre hva du mener om hotellet... Damen bak hotellet går det jo de værste historier om... The Queen of mean!!!

Tommy777
23-01-2007, 07:51
Dere finner noen merkelige hoteller her i byen... Hvordan fant dere frem til dette alternativet??

Thomas
23-01-2007, 09:56
Vel, etter 7 turer til New York har man vandret de fleste gater opp og ned.. opp og ned.. og ned igjen. Virker som om på hver eneste gatetur så passerer vi The Helmsley, bestemte meg derfor for å finne ut litt mer om hotellet ved å lese på tripadvisor.com

My friends and I booked our trip to New York and really did not have a clue what to expect. The hotel was terrific, comfortable, clean and friendly. A 5 minute walk away from Times Square, 2 minutes from Grand Central Station and an excellent view of the Chrysler Building from our hotel window.
This was an excellent experience, made even nicer by the comfort of the New York Helmsley.

The Helmsley Hotel was great! 212 East 42nd Street, New York City. Excellent location, close to Grand Central Station, the United Nations and the Chrysler Building. Walking distance to the Empire State Building, Fifth Avenue and Times Square.
We were upgraded on check-in because we were staying for 10 nights over the Christmas / New Year period.
Lovely, large room on the 39th floor!
The staff at Helmsley were generally very helpful throughout our stay.

Myself and my friend stayed in this hotel for 6 nights in early Decmeber, it was a great location and the Chrysler Building was a good landmark if we ever got lost!! - Staff were very friendly and helpful. Hotel was clean quiet safe and reasonable and I would definitely reccomend it and stay here again

Fant vel egentlig ikke ett "dårlig" review - og har selv bodd på endel merkelige hoteller i den byen, men gleder meg faktisk til å prøve Deluxe room! :D

Hvordan er forresten vær og førefold der, Tommy?

LN-KGL
23-01-2007, 11:08
Pass på Thomas - vinden er i ferd med å dreie i nordlig retning med det resultat av 3rd, Lexington, Park, Madison og 5th blir svinkalde selv med noen få kuldegrader som det ser ut til å bli på torsdag og fredag.

Thomas
23-01-2007, 12:09
Sjerf og hansker er pakket!

Nå er også check-in gjennomført med 16A 16B confirmed! :colgate:

learjet
23-01-2007, 15:03
God tur.

Regner med at du kjenner til at du kan bruke business køen som bagdrop kø i morgen tidlig. Siden CO ikke har bagdrop på OSL.

S

Tommy777
23-01-2007, 15:59
Værmeldingene i dag har ihvertfall ikke slått til. Her er det sol og skyfri himmel. Er på vei ut til LGA nå. Det kom ingen snø, ihvertfall ikke på Manhattan.

Tempen for torsdag og fredag er meldt til mellom 40-50 F med sol, så godt over null. Er en par hauer og høyhus i veien som tar vekk versteparten av den meldte vinden.

Thomas
25-01-2007, 15:27
Ja, vel fremme i New York, faktisk vært her i 17 timer allerede. Kaptein Axelsson fikk oss trygt over dammen i CO39, skvatt litt når pre-departure briefingen kom på "skånsk" :)

Det følger bilder, videoer og mer tekst litt senere!

Hurum
28-01-2007, 12:24
Originally posted by Thomas

Ja, vel fremme i New York, faktisk vært her i 17 timer allerede. Kaptein Axelsson fikk oss trygt over dammen i CO39, skvatt litt når pre-departure briefingen kom på "skånsk" :)

Det følger bilder, videoer og mer tekst litt senere!

Se der....en kan føle seg hjemme selv ombord i utenlandske flyselskap ;)

EB
28-01-2007, 13:39
Knallbra...og sikkert noe CO bruker aktivt for å få folk til å føle seg hjemme. Men skjer det hver gang?

Dag Johnsen
28-01-2007, 14:17
Heisann EB!

Peter Axselsen, Capt B757/B767, EWR basert! Vi har faktisk ganske mange scandinaviske flight crew som jobber for oss. En av mine nærmeste venner, Niels Olufsen fra København, er vår B777 Assistant Fleet Manager.

Jeg tror det er ganske tilfeldig om de ender opp på disse rutene, men som du sier et "nice touch"...;)

Dag

Thomas
28-01-2007, 14:20
Dag,

Du har ikke tilfeldigvis oversikt over hvilket ship som er satt opp CO38 i kveld?

:D

Dag Viking
28-01-2007, 14:39
Originally posted by Dag Johnsen.

Jeg tror det er ganske tilfeldig om de ender opp på disse rutene, men som du sier et "nice touch"...;)

Dag

Tror ikke det bare er tilfeldig, Jeg snakket med en FO, han biddet konsekvent på OSL-ruta. Om sommeren førte det til at han dro fra OSL en formiddag, og deadhead'a tilbake samme kveld. To piloter østover, 3 vest.

Tror jeg har snakka med 2 eller 3 ulike FO som egentlig var norske på CO 38 og 39

Dag Johnsen
28-01-2007, 14:42
Heisann Thomas,

Routing viser ship 109 for CO38 i kveld. Hun startet dagen i MCO i dag og er på vei til EWR akkurat nå. Hun skal ta en tur-retur EWR-MCO til i dag, for så å ta CO38 i kvled.

Snakker om arbeidhest...:o

Dag

edit: God tur forresten...;)

Thomas
28-01-2007, 15:06
Ai, takker!

Er sjekket inn på 16A og 16B, 3 DVD'er med American Chopper og strøm i setet.. kan det bli bedre! :p

EB
28-01-2007, 16:43
Nå er vel norske Eva fra SEA pensjonist - men hun ga virkelig topp norsk service og hjemmefølelse på CO`s DC10 fra Denver til London for flere år siden...:D

Dag Johnsen
28-01-2007, 18:59
Heisann EB

Neida! Eva Husø jobber her fortsatt og jeg traff henne på OSL for sirka halvannet år siden da hun var på vei tilbake til Seattle. Hun har fortsatt familie i Oslo området!

Dag

EB
28-01-2007, 19:03
Har fortsatt helflasken med champis jeg fikk når vi gikk av flyet i London...:nor :USA

Thomas
28-01-2007, 23:45
Greetings from Newark!

Vi sitter her å spiser hhv turkey sandwich og nachos, det er blitt mørkt ute, men CO38 ser ut til å både lande på rute fra MCO og forh. gå på rute herifra.

Natten blir tilbrunget med laptop og American Chopper DVD, men skal også prøve å få startet litt på den store tripreporten!

Shipo'o'hoi!!

Dag Johnsen
29-01-2007, 00:48
Hei Thomas!

Da får jeg håpe allt går greit med dere fra EWR i kveld og ønske dere en god tur hjem!

Dag (V)

Jeg så innlegget ditt og du har vel rett... Disse pilot typene med scandinaviske røtter har vel muligheten til å jobbe med systemet så de kan få en crew base i Oslo, Stockholm eller København...:p

Dag

LN-KGL
29-01-2007, 01:13
Thomas, COA76 ser ut til å lande om 17 minutter (19:31 EST) - regner med at det er den som skal bringe dere videre til OSL. Det tar vel mer enn 34 minutter å klargjøre ship 109 for turen over dammen, så regn med minst 45 minutter forsinkelse.

EB
29-01-2007, 06:13
Til Oslo kommer den 13 minutter før rutetid...:D

Thomas
29-01-2007, 11:04
Originally posted by LN-KGL

Thomas, COA76 ser ut til å lande om 17 minutter (19:31 EST) - regner med at det er den som skal bringe dere videre til OSL. Det tar vel mer enn 34 minutter å klargjøre ship 109 for turen over dammen, så regn med minst 45 minutter forsinkelse.

Hmm, tydligvis ikke. Maskinen pushet 2min etter rutetid, det ble dog gatebytte fra C70 til C71. :p

CO38 var smekkende full med en på stby, gikk helt greit å sove litt på rad 16. Endelig hjemme, noe ør i skallen!

litt-amatør
29-01-2007, 16:22
Smekkfullt fly interkontinentalt inn til OSL er det bare å gjøre sånn for :clap

Thomas
29-01-2007, 19:21
24JAN06 | CO39 OSL-EWR | SHIP 112 | EET 7.36h

Vekkeklokken gjorde sitt daglige jeg, nemlig og vekke meg! 0640 begynte udyret og uffe seg, lite gjorde forsåvidt det når det er for en god grunn. Det ble litt ekspress pakking (aka dobbelsjekk) og oppstart av bilen da termostaten viste - 18 grader.. Brrr!!
Det første jeg har lært meg når jeg skal fly langt er å sjekke hhv www.osl.no/flytider og www.flightaware.com - begge viste at CO38 innkommende fra EWR skulle lande før rute, her så alt til å gå klinkefritt.
Avreise med reisefølget klokken 0740 og ankomst OSL 0800. Innsjekk på CO åpner 3 timer før, altså 0810. Det var ikke mange passasjerene som hadde dukket opp, ihvertfall ikke i Elite køen hvor vi sto... ikke pga status, men vi hadde sjekket inn på nettet dagen i forveien. De vanlige sikkerhetspørsmålene dukket opp, klistremerker på baggasjen og passet og frem til skranken der det satt kollegaer av meg, baggene ble tagget med priority i alle ender!
Innsjekk var gjennomført rundt 0815 og vi bestemte oss for å tusle igjennom sikkerhetskontrollen, her var det kø som vanlig og at ikke folk nå skjønner at lommebøker og mobiltelefoner må scannes er jo ett mysterium, det samme er det at Securitas skal håndsjekke "pipende-pax" rett på andre siden av røntgemaskinen, slik at køen fort hoper seg opp. Vel igjennom var det ett sveip innom Tanum for ett par flyblader før vi skulle igjennom billettsjekken til utland hvor vi har de skarpeste knivene i skuffen.. NOT! Boardingkortet man får på innsjekk hos CO når man har online C/I er håndskrevet med BN og sete, dette hadde han aldri sett før, måtte ned i veska og hente opp bekreftelse og pass. Det ironiske er at forran oss gikk det to svensker som kun leverte førerkortet og slapp glatt igjennom.

Anyway, litt snusing på dutyfree før vi satt oss godt til rette på Kon Tiki resturanten og slukte en bedre frokost med fersk appelsinjuice, ble sittende her i drøyt en time og i 10 tiden var det på tide å bevege seg mot utgang 53. ICTS står her igjen og spør mye av de samme spørsmålene som på innsjekk, ingen problem og nå var det bare å vente på ombordstigningen. Ca 1030 ble det ropt opp at elite members, passasjerer i business og familier med småbarn kunne gå ombord mens etter 5minutter var det røkla. Selve broa på 53 fungerte ikke, så det ble en tur ned på tarmac og opp trapp til maskinen (vet ikke helt hvem vi skal takke for det?!), en kjølig opplevelse for de fleste. Ble ønsket velkommen ombord og fant oss til rette på nødutgangsraden 16A og 16B, ett par minutter senere kom det en CO pilot i uniform, dog skinnjakke uten emblem og satt seg på 16C. Kunne virke som maskinen var overbooket, var ihvertfall folk på STBY, men idet døren ble lukket var det (øyemål) ca 10 ledige seter bak, forran var det fullt. Alle vel ombord og skipperen kom på PA for en liten pre-departure brief, det skulle vise seg at han var Skåning ved navn Peter Axselsen. Vi pushet på tid og taxet stille og rolig ned til 01L A1, lina up heeeelt i enden med rolling takeoff var i vi lufta vis'a'vis GA terminalen. Routingen idag var langt sør, faktisk så langt ned som Skotland. Vi fløy ut på SOTIR4A, utover Rogaland hvor det var skyet. Det ble servert snacks bestående av beverages og nøtter før det ca kvarteret senere ble "middag". Fritert kylling, pasta, grønn salat og eplekake.

Etter middag valgte jeg/vi og fyre opp laptopen og kjøre igang en DVD (16 blocks), etter ca en halvtime sovna jeg og husker ikke stort videre. Etterhvert nærmet vi oss Canada og Nord Amerika og det ble servert rundstykke med kalkun og ost, denne er fantastisk god! SHAFF5 ble startet over Albany, grått og trist i nordlige New York, begynte å sprekke opp jo lenger sør vi kom. De brukte 04R for landinger denne dagen, så vi måtte laaangt ned i NJ å snu før vi endelig satt nesa mot EWR, satt på venstre side så alt vi så var hus hus hus hus hus og hus, dog er det ikke noe mer spennende å se på andre siden. (Merk: Turnpike!)

Touchdown!, rollout helt til enden og en highspeed turnoff til venstre før vi taxet rundt i 5 minutter og endte opp på C128!

Orker ikke skrive mer nå, kommer mer detaljer senere.