PDA

View Full Version : Nødlanding på Torp!


litt-amatør
17-01-2007, 17:10
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=180517


Vanskelig å si nå om dette var mer dramatisk enn slike episoder pleier å være. Men kan nesten se slik ut. Røykutvikling er lite morsomt!

sjefern
17-01-2007, 17:37
Nå har det seg jo gjerne slik at 1 fjær blir til 5 høns da. Man ser jo bare det i innlegget ditt. Hvor leser du at det var "kraftig røykutvikling"? Jeg leser bare "røykutvikling" jeg.

Regner med at det egentlig bare var snakk om røyklukt.

Uansett så er det godt å se at ambulanser og slikt kommer kjapt til flyplassen i slike situasjoner. Det viser at systemet fungerer! :-p

imm
17-01-2007, 18:11
Aftenposten skriver at informasjonssjef Siw Sandvik ikke kan gi så mye detaljer om hva som skjedde ennå, fordi flyverne prioriterte å bruke tid på å gi passasjerene en briefing etter hendelsen. Flott! Stor honnøyr til flyverne for prioritere rett!


IMM

litt-amatør
17-01-2007, 18:21
Hmmm, det stod faktisk "kraftig" første gang jeg så på denne siden. Men er tydelig blitt nedjustert. Men enig; slike hendelser er alltid "størst" med en gang.

Someone
17-01-2007, 18:24
Leste også kraftig første gang, så tydeligvis har journalisten moderert seg litt i ettertid

LN-MOW
17-01-2007, 19:28
Denne er fin:

- Flyet var tvunget til å lande klokken 15.13 onsdag ettermiddag, ti minutter før det egentlig skulle lande på Torp,

===

Fin maate aa faa opp punktligheten!! :p

Jens W
17-01-2007, 20:03
WFA landet 15:15 som WF443 fra Stavanger iflg wf.no, antar det var den.. sånn for the record.

svetho
17-01-2007, 20:21
Jeg var ute å møtte flyet, ute på rullebanen ca 8 min etter landing. Da stod alle passasjerene trygt ute, noen mer "redde" enn andre.

Snakket med kapteinen, og vedkommende sa det hadde vært bra med røyk, og at de hadde brukt masker(kun i cockpit, for det var værst der). Det hadde også kommet litt røyk inn i kabinen.

I skrivende stund, driver teknisk på å undersøker flyet.

Jeg var selv med på briefingen, og den var meget bra. Spesielt flyvertinnen fikk skryt, faktisk til applaus fra samtlige passasjerer.

KennethGS
17-01-2007, 21:32
...og da var flyet friskmeldt og skal ut i trafikk igjen...:clap

LN-AFG
17-01-2007, 21:32
Her er vel en av forløperne til at man nå om dagen kommer seg fort som fanden på bakken ved den minste røykutvikling, selv om det skulle vise seg at det bare dreier seg om ett svidd rundstykke.

http://amelia.db.erau.edu/reports/ntsb/aar/AAR86-02.pdf

Air Canada flight 797 Houston - Toronto 02Juni 1983:
I marsjhøyde på FL330 oppdages røyk fra det ene toalettet bak, etter først å ha prøvd å slukke brannen med ett brannslukkingsapparat og etter å ha feilet, sender crewet ut nødmelding og ber om vector til nærmeste flyplass. Fra brannen oppdages til flyet lander går det nesten 20min.

Når flyet lander har brannen etablert seg godt og når dørene åpnes, sprer brannen seg ekstremt raskt, av de 41 passasjerene dør 20. http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Canada_Flight_797

Et annet og kanskje enda bedre eksempel på at du bør komme deg ned kjapt når det er røykutvikling om bord Er Swissair 111, MD-11'en som styrtet i sjøen nær Halifax, Canada!

Bra at det ble lykkelig utgang med denne WF flighten.:clap

catocontrol
17-01-2007, 23:59
...hmm der også ja:wink

LN-BRK
18-01-2007, 00:32
Originally posted by imm
Aftenposten skriver at informasjonssjef Siw Sandvik ikke kan gi så mye detaljer om hva som skjedde ennå, fordi flyverne prioriterte å bruke tid på å gi passasjerene en briefing etter hendelsen. Flott! Stor honnøyr til flyverne for prioritere rett!


Skal ikke mye til for å få honnør av deg skjønner jeg :) Det er fast prosedyre å gjøre det på den måten. Paxen kommer først etter en slik hendelse.

STARSHIP 2
18-01-2007, 01:31
Originally posted by LN-AFG

Her er vel en av forløperne til at man nå om dagen kommer seg fort som fanden på bakken ved den minste røykutvikling, selv om det skulle vise seg at det bare dreier seg om ett svidd rundstykke.

http://amelia.db.erau.edu/reports/ntsb/aar/AAR86-02.pdf

Air Canada flight 797 Houston - Toronto 02Juni 1983:
I marsjhøyde på FL330 oppdages røyk fra det ene toalettet bak, etter først å ha prøvd å slukke brannen med ett brannslukkingsapparat og etter å ha feilet, sender crewet ut nødmelding og ber om vector til nærmeste flyplass. Fra brannen oppdages til flyet lander går det nesten 20min.

Når flyet lander har brannen etablert seg godt og når dørene åpnes, sprer brannen seg ekstremt raskt, av de 41 passasjerene dør 20. http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Canada_Flight_797

Et annet og kanskje enda bedre eksempel på at du bør komme deg ned kjapt når det er røykutvikling om bord Er Swissair 111, MD-11'en som styrtet i sjøen nær Halifax, Canada!

Bra at det ble lykkelig utgang med denne WF flighten.:clap

Tenker på den Tristaren fra Saudi Arabian som ikke snudde fort nok og ikke evakuerte etter landing... alle ombord døde.. groteskt..


Tristar (http://planecrashinfo.com/w19800819.htm)

http://planecrashinfo.com/images/w19800819.jpg

imm
18-01-2007, 11:30
Røykutvikling kan nok være mer farlig enn hva mange tror, enten det er i fly, bil eller hjem. Røyk kan inneholde giftige gasser, synlige eller usynlige. Og det er som regel gasser som dreper ved en brann. Ikke flammene.
Derfor er det betryggende at flyverne hos Widerøe tok på seg maskene ved denne hendelsen. Men det er nok sikkert standard prosedyre, og jeg er sikker på at de er drillet til dette. Allikevel er det sikkert en ubehagelig opplevelse, også for mannskapet ombord.


IMM

MD11
18-01-2007, 11:50
Brann ombord er verst tenkelige scenario og både cocpkit og cabincrew er drillet i smoke/fire fighting procedures.