View Full Version : SAS Braathens blir SAS
Under "Calender events" på forumet står det at SAS Braathens blir SAS i dag... Noen som vet noe mer???
Satt akkurat å lurte på det samme.
Tror dette er bare løse rykter, finnes ikke belegg for å bekrefte noe slikt. Står heller ingenting i interne nyheter om dette.
raskefot
16-01-2007, 12:03
I dag er det konsernstyremøte, og både SAS-gruppens og SAS Braathens fremtid vil helt sikkert bli diskutert. Det er kanskje derfor disse ryktene forbindes med dagens dato?
Hvis ikke det skjer nå, er det vel bare et tidsspørsmål før det skjer.
Men noen har jo lagt dette inn som "calender event" på ett eller annet tidspunkt så det er vel ikk tatt helt ut i fra løse lufta.
Ryktene har vel gått lenge, men det er Blubird som har lagt det inn i kalenderen. Dog med ett ? etter
For å spe på rykteflommen, det ryktes også at merkenavnet Widerøe skal bort, skal legges inn under SAS Braathens.
Dette kommer fra CPH...
Er noe det ikke går rykter om nå? Endel av ryktene er jo også såpass motsiende at man kan lure på om det er endel som rett og slett finner på ting:lol
For å spe på rykteflommen, det ryktes også at merkenavnet Widerøe skal bort, skal legges inn under SAS Braathens.
Det er vel heller det at WF skal overta Vestlink?
Nick Figaretto
16-01-2007, 20:18
Originally posted by l188
Det er vel heller det at WF skal overta Vestlink?
Neppe.
WF må vel først klare sitt eget nettverk...
Hvordan er egentlig situasjonen om dagen? Noen som vet hvor lenge de beholder Fokkeren?
Vestlink pilotene påstår at de skal fly Vestlink selv til 2012, snart med Q400. Hvem aner hva som er riktig:question:
rykter?
ha, høres ut som våte drømmer..... som ikke har rot i noe.
rykter er ikke noe dere finner på selv.....
herregud, sladrekjerringer!
Originally posted by LN-GBM
Hvordan er egentlig situasjonen om dagen? Noen som vet hvor lenge de beholder Fokkeren?
Hvilken Fokker er det snakk om?
WF har ingen Fokker, men de leide inn en Fokker ved noen anledninger i fjor grunnet mye tekniske problemer. En god stund siden sist.
Originally posted by MD11
Vestlink pilotene påstår at de skal fly Vestlink selv til 2012, snart med Q400. Hvem aner hva som er riktig:question:
Det kommer nok an på hvem av pilotene du spør :) Antakeligvis vet ingen av pilotene svaret selv.
Nå som WF nylig har "fått" en Q400 av SAS, så virker jo det litt rart om de samtidig har bruk for 400 på Vestlink-rutene.
Jeg har forresten hørt at Katoair skal bli en del av SAS Braathens også! Noen som har hørt det samme?
Har hørt det samme, skal visstnok være snakk om å skape nord-europas største enhetsflåte med DO228 under SAS KatoBra-navnet.
F35Landing
16-01-2007, 22:00
For noe vås! KaSKBra Int skal fly samtlige transatlantiske ruter for SAS-konsernet. Har snakket med en flyinstruktør i Sverige i dag som kan bekrefte dette.
Det blir med en nykonstruert long range versjon av Dorniern...
Originally posted by LN-BRK
WF har ingen Fokker, men de leide inn en Fokker ved noen anledninger i fjor grunnet mye tekniske problemer. En god stund siden sist.
Nå er det vel SKBU sine 6 Fokker 50 (inkludert den som ble lappet sammen i sommer) som det er snakk om her
spitfire
16-01-2007, 22:25
:D :colgate: :D ha,ha,ha! morsom lesing.
Kan vi hålla en liiiiite högre nivå i den här debatten?
F35Landing
16-01-2007, 23:12
Nå er det vel SKBU sine 6 Fokker 50 (inkludert den som ble lappet sammen i sommer) som det er snakk om her
Traff en kompis i dag som er styrmann i Commuter. Han hadde hørt 2011 som nyeste utfasingsår for Fokkern. Er jo bare et ubekreftet rykte det også, men hører fra flere hold at overtakelse av Westlink ikke akkurat ligger i nærmeste fremtid for WF.
Den som lever får vel se som vanlig.:)
Mente selvfølgelig SKs Fokkere, men det gled litt inn i hverandre.
Er velenig med mange her at Braathens-navnet er en veldig viktig del av norsk flyhistorie, men det kan aldri bli SAS om dere skjønner hva jeg mener. Braathens var et annet selskap. Det kan pensjoneres nå, men la oss få tilbake cheatlines-fargene! Det er nok et rop i intet, det er jo ikke in i den moderne tidsalder selv om retro er aldri så mye in. For min del kan hele .com ryke og reise, alt skal være likt. Nei, er nok best å ta kvelden før jeg har fått en hel avhandling med tullprat her...
tosfreight
17-01-2007, 00:28
Fikk i dag e epost fra SAS Braathens der de takket for at jeg deltok i adventskalenderen. Men jeg bet meg merke i at de kalte den for "SAS adventskalender" og ikke "SAS Braathens adventskalender" som den har blitt kalt før....
... men dette kan selvølgelig bare være tilfeldigheter...
efk
Fortsatt ingen avklaring... er rykter nettopp bare rykter?
Originally posted by EB
For å være i det litt useriøse hjørnet: Rykter er bare rykter helt til de blir offisielt bekreftet eller avkreftet. Da går til over fra å være rykter til å bli en sannhet eller tullball....^_^
Nick Figaretto
17-01-2007, 13:55
Originally posted by TOS
Originally posted by EB
For å være i det litt useriøse hjørnet: Rykter er bare rykter helt til de blir offisielt bekreftet eller avkreftet. Da går til over fra å være rykter til å bli en sannhet eller tullball....^_^
Med andre ord faller ryktet om at Braathens-navnet forsvinner den 16. januar inn under kategorien tullball.
Mens ryktet om at Braathens-navnet forsvinner fremdeles kan klassifiseres som et rykte... :D
Tror dette er rykter satt ut av SK folk som hater at selskapet i dag heter SAS Braathens.
De vil ikke ha noen assosiasjoner med navnet Braathens og setter derfor ut slike usanne rykter.
Noen vil fortsatt ikke forstå at SAS Norge heter SAS Braathens, ferdig med det:D
Man får se hva som skjer, men neste "store" dato er 8 februar og det kan jo være det kommer noen nyheter da:question:
Superhai
17-01-2007, 17:25
Hvor stammer egentlig ryktet? Det er vel egentlig spekulasjoner basert på hva som har skjedd med tidligere sammenslåinger. Men de nyere malte flyene har jo SAS Braathens påført bokstav for bokstav og ikke som en stor folie.
Personlig hadde jeg sett at navnet endret, først og fremst fordi navnet er klønete.
Litt av poenget med SAS er jo at det er et felles varemerke for hele Skandinavia...og i markedssammenheng er det vel ingen av de de tre andre selskapene som bruker Denmark, Sweden eller Intercont i navnet/varemerket...
Bytt navn...men bygg på historien og bruk de dyktige ex- Braathens ansatte!!!!
Nick Figaretto
17-01-2007, 22:47
Originally posted by MD11
Tror dette er rykter satt ut av SK folk som hater at selskapet i dag heter SAS Braathens.
De vil ikke ha noen assosiasjoner med navnet Braathens og setter derfor ut slike usanne rykter.
Noen vil fortsatt ikke forstå at SAS Norge heter SAS Braathens, ferdig med det:D
Yes, jeg er "SAS-folk" og jeg hater at selskapet i dag heter SAS Braathens. Ikke fordi jeg har noe imot det som en gang var Braathens eller noen av de som en gang jobbet der. Men Braathensnavnet har levet langt ut over sin tilmålte tid. Nå å SAS fokusere på brandingen sin, og slutte med dette Braathens-tullet.
Noen vil fortsatt ikke forstå at SAS Braathens ER SAS Norge, og dermed burde hatt et navn som reflekterer dette.
Styreformanen i Norwegian heter Braathen. Det burde være grunn nok for SAS til å sløyfe Braathensnavnet.
Originally posted by Nick Figaretto
Yes, jeg er "SAS-folk" og jeg hater at selskapet i dag heter SAS Braathens. Ikke fordi jeg har noe imot det som en gang var Braathens eller noen av de som en gang jobbet der. Men Braathensnavnet har levet langt ut over sin tilmålte tid. Nå å SAS fokusere på brandingen sin, og slutte med dette Braathens-tullet.
Det er vel SAS selv som har skapt dette problemet - delvis gjennom å etablere SAS BU som et eget AOC. Navnet er ikke problemet, det er heller de strategiske beslutningene som konsernstyret har fattet om organiseringen av de ulike selskapene. Når man bestiller billetter f.eks. TOS-SEA så står det "OP" på enkelte segment (de som flys av SKBU) på samme måte som det står på codeshareflighter med LH ut av Norge. dette bidrar ikke akkurat til å etablere SAS som en enhetlig merkevare. I tillegg har man ikke samme type servering på de ulike delselskapene i konsernet, men det har også fint lite med om SAS Norge heter SAS Braathens eller ei. Jeg tror man legger vel mye i hva dette navnet betyr - både for og i mot.
Tror Petter Jansen hadde helt spesielle planer for SAS Braathens ogat i hans verden var det SAS navnet som skulle forsvinne først...slik gikk det jo ikke med hans drømmer!
Originally posted by EB
Tror Petter Jansen hadde helt spesielle planer for SAS Braathens ogat i hans verden var det SAS navnet som skulle forsvinne først...slik gikk det jo ikke med hans drømmer!
Desverre.........
Dette er en typisk debatt blant ansatte i en servicebedrift. Man glemmer kunden. Braathens hadde et mye bedre feste blandt folk flest, litt rart kanskje at folkets flyselskap var et privat eid selskap, dette tror jeg er litt surt å tenke for enkelte SAS ansatte. Man ser jo aldri ut til å bli kvitt dette herkens Braathens navnet... Kanskje burde enkelte se seg litt i speilet og spørre om de ikke heller burde være stolte:rolleyes:
At Petter Jansen forsvant er vel egentlig bare bra... han var jo til og med stolt over alltid komme forsent til møter...snakk om respekt for de du skal møte. SAS er selskapet som kjøpte og bør derfor beholde navnet (på samme måte som kanskje noen mener at Statoil bør bli det nye navnet på oljegiganten) - men SAS bør absolutt lære av alt det kjempebra man gjorde i Braathens. Noe de vel også har gjort...
Superhai
18-01-2007, 08:01
At Braathens hadde større fest blant nordmenn er fordi det var norsk selskap, SAS ble alltid regnet som 'svensk'. Jeg har daglig kundekontakt og de fleste kundene som er litt opptatt av det oppfatter SAS Braathens som SAS.
tosfreight
18-01-2007, 09:10
Jeg tviler meget sterkt på at SAS Braathens blir til SAS i den nærmeste framtiden. SKBU bruker jo utroooolig mye penger på markedsføring nå, blant annet på TV, og da under navnet SAS Braathens. Dersom de hadde planer om å endre navn, ville de ikke satt igang en slik kampanje nå.
Eivind
Nick Figaretto
18-01-2007, 11:12
Originally posted by Olap
Originally posted by EB
Desverre.........
Dette er en typisk debatt blant ansatte i en servicebedrift. Man glemmer kunden. Braathens hadde et mye bedre feste blandt folk flest, litt rart kanskje at folkets flyselskap var et privat eid selskap, dette tror jeg er litt surt å tenke for enkelte SAS ansatte. Man ser jo aldri ut til å bli kvitt dette herkens Braathens navnet... Kanskje burde enkelte se seg litt i speilet og spørre om de ikke heller burde være stolte :rolleyes:
Dette er reispikka bullshit, Olap.
Alle vet at Braathens er dødt og at SAS Braathens er og blir SAS Norge. Om man så skulle valgt å kalle SAS Norge bare for Braathens, hadde det alikevel vært "SAS Alt Sammen". Kundene er ikke så teite at de ikke skjønner at Braathens ikke lenger hadde vært Braathens.
Man har heller valgt en mellomløsning med begge navnene.
Å kutte ut Braathensnavnet har noe med ærlighet å gjøre også. Så lenge SAS' operasjoner i Norge drives av SAS Konsortiet og er en del av SAS Konsortiet, bør også navnet reflektere dette.
Hadde SAS Norge blitt fullstendig løsrevet fra SAS, med totalt suverent forretningsansvar og fullt eierskap av egne produksjonsmidler, gjerne også med lokalt og nasjonalt eierskap, slik Petter Jansen ønsket, hadde det vært naturlig å velge et annet navn enn SAS. Men selv i denne situasjonen, hvor langt over 50 % av de ansatte er fra "gamle" SAS, hadde det vært fullstendig feil å ta navnet etter et oppkjøpt konkursbo.
Skulle man på død og liv tatt navnet etter et dødt norsk luftfartsselskap, hadde jeg heller i det tilfellet satset på Norway Airlines...
Merrilfield
22-01-2007, 02:17
Er dte noen som kjenner til oppstartsdatoen for SAS sitt "nye" service konsept.
Ryktet sier --jeg presiserer __ryktet-- at alle store endringer m h t AOC --Navn etc kommer sammen med --endring av service konsept.
Btaathens navnet samt egen AOC --vil forsvinne -sooner or later --TRO MEG:old
Originally posted by Merrilfield
Btaathens navnet samt egen AOC --vil forsvinne -sooner or later --TRO MEG:old
Jeg tror paa deg, Merrifield - om ikke av annen grunn enn at jeg haaper og tror at det paa et eller annet tidspunkt kommer noen i toppledelsen som forstaar hvor haaploest dagens konsept(er) er og at det er paa tide med en skikkelig 'samling i baann'.
....og i følge SAS BRaathens sin temadag så kommer endringene snart.
Noe er i ferd med å skje: Jeg oppdaget følgende ved søk på Wideroe.no:
(se pristype)
"Flyavgang 1 torsdag, 3. mai 2007
Avreise: 09:50 Oslo, Norge - Oslo Airport
Ankomst: 12:55 Lisbon, Portugal - Lisboa
Flyselskap: Scandinavian Airlines SK4705 Fly: Boeing 737-700
Drives av SAS Braathens
Pristype: Ny økonomi" :rolleyes:
sail4fun
11-02-2007, 08:53
Steg 1(?)
Uniform
Torsdag 8. februar var det en forhandling vedrørende uniformer. Resultatet av forhandlingene var at SAS Braathens nå skal bruke SAS’ regelverk. Det vil si at skjerf og slips som var produsert for SAS Braathens forsvinner. Dette betyr at uniformen vil tilsvare SAS-uniformen. Det samme gjelder reiseeffekter.
Insignia, det vil si symbolene som vinger etc., endres ikke i denne omgang. Disse følger firmanavnets skjebne.
NKF støtter denne avgjørelsen.
Selskapet vil snarest mulig komme med rutiner for hvordan endringen skal skje.
Det vil heretter kun være tillatt å bruke SAS-uniformseffekter i aktiv flytjeneste
Når det gjelder uniformen så skal SKBU fortsatt bruke SASBRAATHEN vinger og slipsnål, men det er i allefall ett skritt i riktig retning!! Det er jo nesten bare nordmenn som vet hva Braathens er så! Med en gang man kommer ut i Europa så er det ikke kjent, bortsett fra i Amsterdam da med tanke på at KLM eide en del av BU i gamle dager! Så det eneste riktige er vel å få tilbake ett rent SAS navn!
FBU 4EVER
11-02-2007, 12:40
Har hatt litt e-mailkontakt med vår Fleet Chief Pilot ang. endel saker og rykter.Han bekrefter ingenting,men sier at det vil komme opplysninger "om noen uker". Det ligger i luften at det er noe på trappene!
Superhai
12-02-2007, 06:53
Jeg tror ikke det kommer en dato, men en gradvis overgang hvor til slutt så er braathens navnet borte.
Når skal neste Braathens maskin inn til lakkering? Kommer`n ut med kun SAS design så har vi svaret...
det er jo kjapt gjort å bytte fra SAS Braathens til "rent" SAS-design. Den siste maskinen (en 800) jeg så hadde fått SAS Braathens-titler hadde bare en sticker.... RITSJ!