PDA

View Full Version : TU-154 landing...


LTH
15-01-2007, 12:25
YouTube - TU-154 landing (http://www.youtube.com/watch?v=Qe50R7Iufls)

:lol: :lol:

F35Landing
15-01-2007, 13:23
Skippern flyr med jakka på, helvetes kakling og sykkelklokke som varsler markers. Rett og slett herlig.:)

LN-KOG
15-01-2007, 13:37
Veldig morsomme kommentarer også :lol:

Fant en annen en også http://www.youtube.com/watch?v=LSV_XDKZdnQ

FBU 4EVER
15-01-2007, 14:11
De siste dagene har jeg ikke hatt lyd i PC'en.Noen gode råd?

Someone
15-01-2007, 14:13
Originally posted by FBU 4EVER

De siste dagene har jeg ikke hatt lyd i PC'en.Noen gode råd?

Skru av mute knappen eller eventuelt koble høyttalerene til PCen^_^ ;) :white

LN-SSL
15-01-2007, 15:41
Originally posted by F35Landing

Skippern flyr med jakka på, helvetes kakling og sykkelklokke som varsler markers. Rett og slett herlig.:)

...og hva i alle dager var den der violent'e håndteringen av stikka på short final da....?

MountainDew
15-01-2007, 15:50
Originally posted by LN-SSL

Originally posted by F35Landing

Skippern flyr med jakka på, helvetes kakling og sykkelklokke som varsler markers. Rett og slett herlig.:)

...og hva i alle dager var den der violent'e håndteringen av stikka på short final da....?


Tror det var kritikk(demonstrasjon) av styrmannens måte å håndtere flyet på!
Mistenker at Kapteinen "sitter" høyt i forhold til styrmannen der ja....:wow:

LN-KOG
15-01-2007, 16:04
Originally posted by MountainDew

Tror det var kritikk(demonstrasjon) av styrmannens måte å håndtere flyet på!
Mistenker at Kapteinen "sitter" høyt i forhold til styrmannen der ja....:wow:

Det er nok riktig at kapteinen er gud og at CRM ikke er helt på høyden, men det er ikke det som skjer. Han demonstrer, men ikke for å kritisere. Dette er nok en treningsflight etter dialogen å dømme.

FBU 4EVER
15-01-2007, 16:21
Originally posted by Someone

Originally posted by FBU 4EVER

De siste dagene har jeg ikke hatt lyd i PC'en.Noen gode råd?

Skru av mute knappen eller eventuelt koble høyttalerene til PCen^_^ ;) :white

Innebygde høyttalere.Jeg har i "alle år" kunnet justere lyden ved hjelp av F5-tasten eller høyttalerikonet nede i høyre hjørne av skjermen,ved siden av klokkeslettet.Nå er ikonet borte vekk og F5-tasten gjør ingen verdeens ting,annet enn å restarte videosnutten.

Men,men... stumfilm var morsomt det óg!:huh:

Thomas
15-01-2007, 19:16
Beskrivelse av filmen fra ett annet forum;


The FO is actually very new to this type. As the video starts, the captain says that the spoilers need to be retracted and he is not happy as they loose airspeed, then they read the checklist at the end of 1 minute. The FO did not extend the flaps in time and the captain was not impressed.

They extend the flaps, captain asks to check the rwy winds with ATC, the FO checks with ATC (at about 1:40) and then the captain tells him extend the gear and he puts the gear lever down (1:45).

After that captain tells the engineer to set the engines to 83% N1 (1:50). At about 2:00, the captain says that the FO should "command him" to turn on the landing lights and extend the flaps to 36 degrees. Then the FO says that they intercepted the glideslope, but the captain points him to show that they haven't yet (2:15).

Full flaps (45 degrees) at 2:20, and they start reading landing checklist, and at 2:38 they finish the checklist reporting to ATC that they are ready to land. At 2:40 just as the camera zooms in to the approaching runway, the ATC clears them for landing.

At 2:45 the FO says that they are a tad to high, and the captain commands 81% N1 to the engineer.
As they go over the OM, you can hear the buzzer, and the captain says that FO shouldn't wabble the yoke left and right (2:55- 3:00). At 3:05 captain commands 80%N1 to the engineeer, while FO reports the speed is 290.

At 3:10 the captain moves the yoke left and right and tells the FO that his "wabbling" left and right is pointless and the plane will just go straight. At 3:25, FO reports speed 280. At 80 meters FO requests decision, the captain replies so that they proceed with landing.

Then the FO counts down the altitude until they land, and then he reads out the speed as they decelerate on the runway.

TOS
15-01-2007, 20:06
Originally posted by FBU 4EVER

Innebygde høyttalere.Jeg har i "alle år" kunnet justere lyden ved hjelp av F5-tasten eller høyttalerikonet nede i høyre hjørne av skjermen,ved siden av klokkeslettet.Nå er ikonet borte vekk og F5-tasten gjør ingen verdeens ting,annet enn å restarte videosnutten.

Men,men... stumfilm var morsomt det óg!:huh:

Jeg hadde problemer med å få lyd på PC'en på jobb, men fikk lyd her hjemme. Det blir litt festligere å ha lyden i bakgrunnen selv om man ikke helt forstår hva som blir sagt (nå er riktignok en transkribering gitt oss av Thomas). Jeg har dessverre ikke noen tips til løsning på problemet med manglende lyd.....

GFL
15-01-2007, 20:12
Originally posted by FBU 4EVER

Originally posted by Someone

Originally posted by FBU 4EVER

De siste dagene har jeg ikke hatt lyd i PC'en.Noen gode råd?

Skru av mute knappen eller eventuelt koble høyttalerene til PCen^_^ ;) :white

Innebygde høyttalere.Jeg har i "alle år" kunnet justere lyden ved hjelp av F5-tasten eller høyttalerikonet nede i høyre hjørne av skjermen,ved siden av klokkeslettet.Nå er ikonet borte vekk og F5-tasten gjør ingen verdeens ting,annet enn å restarte videosnutten.

Men,men... stumfilm var morsomt det óg!:huh:


Kontrollpanel ---> Lyder og lydenheter. Sjekk volum, at det ikke står på demp. Så er det bare å prøve evt andre instillinger. og få lyden igang igjen....

LN-SSL
15-01-2007, 20:53
Originally posted by Thomas

Beskrivelse av filmen fra ett annet forum;


The FO is actually very new to this type. As the video starts, the captain says that the spoilers need to be retracted and he is not happy as they loose airspeed, then they read the checklist at the end of 1 minute. The FO did not extend the flaps in time and the captain was not impressed.

They extend the flaps, captain asks to check the rwy winds with ATC, the FO checks with ATC (at about 1:40) and then the captain tells him extend the gear and he puts the gear lever down (1:45).

After that captain tells the engineer to set the engines to 83% N1 (1:50). At about 2:00, the captain says that the FO should "command him" to turn on the landing lights and extend the flaps to 36 degrees. Then the FO says that they intercepted the glideslope, but the captain points him to show that they haven't yet (2:15).

Full flaps (45 degrees) at 2:20, and they start reading landing checklist, and at 2:38 they finish the checklist reporting to ATC that they are ready to land. At 2:40 just as the camera zooms in to the approaching runway, the ATC clears them for landing.

At 2:45 the FO says that they are a tad to high, and the captain commands 81% N1 to the engineer.
As they go over the OM, you can hear the buzzer, and the captain says that FO shouldn't wabble the yoke left and right (2:55- 3:00). At 3:05 captain commands 80%N1 to the engineeer, while FO reports the speed is 290.

At 3:10 the captain moves the yoke left and right and tells the FO that his "wabbling" left and right is pointless and the plane will just go straight. At 3:25, FO reports speed 280. At 80 meters FO requests decision, the captain replies so that they proceed with landing.

Then the FO counts down the altitude until they land, and then he reads out the speed as they decelerate on the runway.


Haha...., rene skjære pedagogen der..., altså!!:D

TOS
15-01-2007, 21:16
Nå er jeg litt utenfor min kjernekompetanse (...), men er ikke speed på 280 (knop..?) litt høy for landing, eller opererer man med km/t e.l.?

Er det forresten noen som vet hvor landingen foregikk?

Thomas
15-01-2007, 21:17
Russerne bruker vel meter og km/t istedet for feet og knop, tror eg.

LN-KOG
15-01-2007, 21:20
Originally posted by Thomas

Russerne bruker vel meter og km/t istedet for feet og knop, tror eg.

Helt riktig - og gnomen som teller ned (det tror jeg heller er F/E) teller helt ned til én meter.

I tillegg bruker de QFE i stedet for QNH ved høydeangivelser, altså høyde over terrenget i stedet for høyde over havet. Når du lander er du på null.

RolfL
15-01-2007, 21:25
En demonstration i "silent cockpit concept" ....

FBU 4EVER
15-01-2007, 21:44
Originally posted by GFL

Originally posted by FBU 4EVER

Originally posted by Someone

Originally posted by FBU 4EVER

De siste dagene har jeg ikke hatt lyd i PC'en.Noen gode råd?

Skru av mute knappen eller eventuelt koble høyttalerene til PCen^_^ ;) :white

Innebygde høyttalere.Jeg har i "alle år" kunnet justere lyden ved hjelp av F5-tasten eller høyttalerikonet nede i høyre hjørne av skjermen,ved siden av klokkeslettet.Nå er ikonet borte vekk og F5-tasten gjør ingen verdeens ting,annet enn å restarte videosnutten.

Men,men... stumfilm var morsomt det óg!:huh:

Been there,done that.No joy! Får også beskjed om at begge lydkortene fungerer som de skal.Men jeg har fått frem ikonet nederst til høyre iallefall.Uten at det betydde noe som helst.Har heller ingen lyd som oppstartfanfare eller noe som helst av systemlyder.


Kontrollpanel ---> Lyder og lydenheter. Sjekk volum, at det ikke står på demp. Så er det bare å prøve evt andre instillinger. og få lyden igang igjen....

MountainDew
17-01-2007, 14:55
Kaffe i tastaturet? (http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.1647959)

Boeing
17-01-2007, 16:15
Originally posted by FBU 4EVER

Originally posted by Someone

Originally posted by FBU 4EVER

De siste dagene har jeg ikke hatt lyd i PC'en.Noen gode råd?

Skru av mute knappen eller eventuelt koble høyttalerene til PCen^_^ ;) :white

Innebygde høyttalere.Jeg har i "alle år" kunnet justere lyden ved hjelp av F5-tasten eller høyttalerikonet nede i høyre hjørne av skjermen,ved siden av klokkeslettet.Nå er ikonet borte vekk og F5-tasten gjør ingen verdeens ting,annet enn å restarte videosnutten.

Men,men... stumfilm var morsomt det óg!:huh:

Prøv systemgjennoppretting. Det pleier å funke. Sett gjennopprettingstidspunkt til en dag du vet lyden virket...:-p

MountainDew
21-01-2007, 13:09
Originally posted by MountainDew

Kaffe i tastaturet? (http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.1647959)

Jeg klarte å helle et glass med melk inn i laptopen idag, så får håpe mitt eget kafferåd hjelper :cry:

MountainDew
22-01-2007, 01:30
Takker for all støtte og bekymringsmeldinger, men jeg har nå gleden av å fortelle at min laptop fortsatt er i live :smile2

DELL INSPIRON :clap